کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

اخبار دانشگاهی

پایان مهر ماه آخرین فرصت ثبت نام درجذب اعضای هیات علمی (92/4/26)

ایران کنفرانس

پایان مهر ماه آخرین فرصت ثبت نام درجذب اعضای هیات علمی

محمدرضا مردانی رئیس مرکزجذب اعضای هیات علمی وزارت علوم،تحقیقات وفناوری گفت: پایان مهرماه آخرین فرصت ثبت نام درهفتمین فراخوان جذب اعضای هیات علمی است .

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،مردانی گفت: با توجه به این که فراخوان جذب اعضای هیات علمی جدید از 20 تیرماه به مدت 15 روز آغاز می شود باید گفت که از 20 مرداد تا 15 شهریور ماه 92 نیز بررسی سوابق علمی و پژوهشی این دسته از متقاضیان آغاز می شود.

وی افزود: البته دانشگاه ها این فرصت را دارند که نسبت به سوابق متقاضیان و انتخاب واجدین شرایط ثبت نام خود را انجام داده تا اولویت ها مشخص شود.

مردانی گفت: مدت زمان ثبت نام دراین بخش تا پایان مهرماه است چنانچه کسانی که جذب می شوند از ترم بهمن ماه فعالیت خود را آغاز می کنند.

رئیس مرکزجذب اعضای هیات علمی وزارت علوم گفت: درهفتمین فراخوان اعضای هیات علمی متقاضیان از سراسر دنیا می توانند اولویت های خود را انتخاب کنند چنانچه دسترسی همزمان همه متقاضیان از ویژگی های بارز این فراخوان سراسری است.

 

چاپ مقالات علمی در نشریاتی که وجود ندارند (92/4/26)

ایران کنفرانس

چاپ مقالات علمی در نشریاتی که وجود ندارند

به نقل از تابناک

تب چاپ مقاله علمی در نشریات بی کیفیت خارجی تا اندازه‌ای تند شده است که وزارت علوم از چندی پیش سعی کرد با تهیه فهرست نشریات نامعتبر از هدررفت دستاوردهای مؤلفان این مقالات در این مجموعه‌های بی اعتبار جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، بسیاری از نشریات به ظاهر علمی خارجی از سطح کیفی لازم برای چاپ مقالات ایرانیان برخوردار نیستند اما گاه علاقه به چاپ مقاله در این مجلات باعث می‌شود تا چشم متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان بر این حقیقت بسته شود.

اواخر سال گذشته معاونت پژوهش و فناوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری فهرستی را از نشریات نامعتبر خارجی منتشر و اعلام کرد که چاپ مقالات متخصصان، پژوهشگران و دانشگاهیان در مجلات این فهرست از امتیاز ارتقا و یا حمایت‌های وزارت علوم برخوردار نخواهد بود.

دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی این وزارتخانه به زودی فهرست کامل‌تری از این نشریات را شامل بیش از ۲۵۰ مورد منتشر خواهد کرد و همین موضوع باعث شد تا خبرنگار ایسنا درباره ضرورت تدوین این فهرست و شیوه بررسی اعتبار علمی نشریات با مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم به گفت‌وگو بنشیند.

مقاله علمی، بهانه‌ای برای کسب درآمد
دکتر مظفر شریفی معتقد است که جامعه علمی باید در برابر نشریات نامعتبری که تبدیل به چاهی برای مقالات علمی کشور شده‌اند واکنش جدی نشان دهد. وی با اشاره به اینکه چاپ مقالات ایرانی در نشریات نامعتبر برازنده کشور نیست، تصریح کرد: متأسفانه چندسالی‌است که گرایش کاذبی در بین ایرانیان برای چاپ مقاله علمی در نشریات خارجی به وجود آمده و همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از کم‌تجربه‌ترها برای ارسال مقالات خود، عجول‌تر و کم‌دقت‌تر عمل کنند.

به گفته وی بسیاری از نشریاتی که افراد مقالات خود را برای چاپ به آنها ارسال می‌کنند از پایین‌ترین نشریات کشور نیز رتبه پایین‌تری به لحاظ علمی دریافت می‌کنند. مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با تأکید بر اینکه چاپ مقاله در این نشریات گاه ناآگاهانه صورت می‌گیرد، گفت: برای آنکه تمامی پژوهشگران و مؤلفان این مقالات از نامعتبر بودن آنها اطلاع پیدا کنند وزارت علوم انتشار این فهرست‌ها را آغاز کرد. شریفی ادامه داد: بسیاری از این نشریات، وجود خارجی ندارند و تنها برای کسب درآمد سایت‌های کاذبی را به اسم نشریات علمی راه‌اندازی کرده‌اند.

نشریات خارجی چگونه بررسی می‌شوند؟
روند دریافت، داوری و چاپ مقالات در این نشریات در بسیاری از مواقع نامعقول و بسیار کوتاه است؛ تا جایی که مشخص می‌شود اعضای کمیته داوری ذکر شده برای آن وجود خارجی ندارند و یا از اسامی افراد حقیقی و حقوقی بدون اطلاع آنها سوء استفاده شده است.

فهرست بیش از ۲۵۰ نشریه نامعتبر وزارت علوم به زودی بر روی وب‌سایت این وزارتخانه قرار می‌گیرد. این نشریات در یک کمیته علم‌سنجی به صورت موردی و دقیق بررسی شده‌اند و متخصصان هر حوزه نیز در موارد خاص برای تعیین سطح علمی آنها به کارشناسان وزارت علوم کمک کرده‌اند.

«دارا بودن ناشران تجاری»، «مشخص بودن ترکیب هیأت تحریریه»، «قوی بودن کادر داوری علمی»، «مشخص بودن فرآیند داوری»، «میزان اهمیت دریافت وجه نقد از مؤلفان و میزان آن»، «کیفیت علمی مقالات چاپ شده» و «شناخت اساتید مطرح حوزه‌های تخصصی در کشور از این نشریات» از جمله ملاک‌هایی است که کارشناسان وزارت علوم بر اساس آن صحت عملکرد و سطح نشریات خارجی را می‌سنجند.

به گفته شریفی این فهرست در حال به روزرسانی است و به صورت پیوسته بررسی می‌شود. ممکن است یک نشریه در فهرست نشریات نامعتبر قرار داشته باشد اما با ارتقاء سطح علمی از این فهرست خارج شود و یا نشریه‌ای که پیش از این معتبر بوده، بی‌اعتبار معرفی شود؛ بنابراین ممکن است دو مقاله یک پژوهشگر در یک مجله، یکی معتبر و دیگری نامعتبر شناخته شود.

نشریات معتبر علمی فهرست می‌شوند
به گفته شریفی برای تهیه فهرست نشریات معتبر خارجی در حوزه‌های تخصصی نیز یک کمیته در وزارت علوم تشکیل شده است. این کمیته وظیفه شکل‌دهی به کمیته‌های تخصصی متشکل از اساتید آن حوزه را برعهده دارد تا نظر تخصصی آنها تکمیل کننده ملاک‌های عمومی کمیته راهبری در وزارت علوم برای فهرست کردن نشریات معتبر باشد.

دراین زمینه یک کیمته تخصصی در حوزه کشاورزی به صورت پایلوت تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. فهرست کمیته تخصصی حوزه کشاورزی احتمالا نخستین فهرست نشریات معتبر در کشور خواهد بود و فهرست سایر نشریات نیز تا پایان سال مشخص خواهد شد.

 

تصویب 16 رشته تحصیلی دوره دکتری در شورای گسترش (92/4/26)

ایران کنفرانس

تصویب 16 رشته تحصیلی دوره دکتری در شورای گسترش

شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم با ایجاد 16رشته تحصیلی دوره دکترا در دانشگاه های کشور موافقت کرد.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این شورا با درخواست تاسیس رشته‌های تحصیلی آب و هواشناسی (اقلیم شناسی) گرایشات آب و هواشناسی کشاورزی و مخاطرات طبیعی، محیط زیست آلودگی محیط زیست، بیوتکنولوژی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایشات شیمی مواد غذایی و میکروبیولوژی مواد غذایی، زراعت فیزیولوژی گیاهان زراعی و علوم باغبانی میوه کاری در دانشگاه ملایر به صورت پژوهش محور و آینده پژوهی در پژوهشکده مهندسی بحران‌های طبیعی و پدافند غیرعامل شاخص پژوه به صورت پژوهش محور موافقت کرد.

همچنین شورای گسترش آموزش عالی ایجاد رشته‌های تحصیلی دوره دکتری فلسفه علوم اجتماعی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، علوم جنگل در دانشگاه ایلام، مهندسی نفت در دانشگاه صنعت نفت، سیاست دفاعی، مدیریت استراتژیک، تهدیدات و امنیت ملی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) و مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه تربیت مدرس را تصویب کرد.

 

افزایش حق عائله مندی اعضای هیات علمی دانشگاهها (92/4/26)

ایران کنفرانس

افزایش حق عائله مندی اعضای هیات علمی دانشگاهها

رئیس مرکز هیاتهای امنای وزارت علوم از افزایش حق عائله مندی اعضای هیأت علمی دانشگاهها خبر داد.

مهدی ایرانمنش در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره افزایش میزان حقوق اعضای هیأت علمی در دانشگاهها، گفت: در حقوق اعضای هیأت علمی هیچ کاهش نداشتیم اما حق عائله مندی این اعضا مبلغ 10 تا 11 هزار تومان و برای کارمندان بین 30 تا 40 هزار تومان بود.

وی ادامه داد: حق عائله مندی اعضای هیأت علمی هم به میزان کارمندان دانشگاهها افزایش یافت.

به گفته رئیس مرکز هیاتهای امنا و هیأتهای ممیزه مرکزی وزارت علوم، این افزایش قانونی از زمان ابلاغ آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی اعمال شده است.

ایرانمنش همچنین خاطرنشان کرد: حقوق اعضای هیأت علمی بر اساس درصد رشدی که هیأت دولت تصویب می کند، در نظر گرفته می شود و امسال 25 درصد به آن افزوده شد.

 

معرفی نظام آموزش عالی فیلیپین (92/4/26)

ایران کنفرانس

معرفی نظام آموزش عالی فیلیپین

نظام آموزشی فیلیپین به شدت تحت تاثیر تاریخ استعماری این کشور بوده که شامل دوران استعمار از سوی اسپانیایی‌ها، آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ در اوایل سال 1898 میلادی و زمانی که فیلیپین مستعمره آمریکا بود،‌ زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزش در این کشور تدریس می‌شد. در وهله نخست تعدادی کالج و دانشگاه برای تربیت معلم بنیان نهاده شد و در سال 1908 میلادی امتیاز احداث دانشگاه فیلیپین به عنوان نخستین دانشگاه جامع دولتی این کشور صادر شد. در این دوره دانشگاه‌های غیردولتی نیز احداث شدند. در این گزارش به معرفی نظام آموزش عالی فیلیپین می‌پردازیم.

- ساختار نظام آموزش عالی فیلیپین

آموزش در فیلیپین به دو شیوه رسمی و غیررسمی ارائه می‌شود که شیوه رسمی آموزش در این کشور از نظر مدت زمان تحصیل در دنیا کوتاه‌ترین سیستم آموزش است. سیستم آموزشی این کشور مطابق با سیستم 4+4+6 است که شامل شش سال آموزش ابتدایی،‌ چهار سال متوسطه و معمولا چهار سال نیز برای مقطع کارشناسی در نظر گرفته می‌شود. سال آموزشی در فیلیپین از ژوئیه آغاز شده و در ماه مارس پایان می‌یابد و 40 هفته آموزشی را تشکیل می‌دهد. موسسات آموزش عالی این کشور از نظام ترمی تبعیت می‌کنند و انتخاب ترم تابستانی نیز اختیاری است.

از سال 1935 تا 1987 میلادی قانون اساسی جدید این کشور تصریح کرد هر دو زبان تاگالوگ (زبان فیلیپینی) و انگلیسی زبان رسمی محاوره و آموزش در فیلیپین است. همچنین 89 درصد از موسسات آموزش عالی فیلیپین را که به تنهایی 66 درصد دانشجویان را پذیرش می‌کنند، موسسات خصوصی تشکیل می‌دهد.

موسسات آموزش ‌عالی دولتی این کشور شامل 111 دانشگاه و کالج دولتی با 271 دانشکده تابع، 50 دانشگاه بومی و 9 مدرسه عالی دولتی دیگر می‌شوند که معمولا از مدارس فنی و حرفه‌ای تشکیل شده‌اند. در نظام آموزش عالی این کشور همچنین پنج موسسه آموزش عالی خاص وجود دارد که اغلب به آموزش علوم نظامی و دفاعی می‌پردازند. ضمن اینکه کمیسیون آموزش عالی نیز وظیفه نظارت بر موسسات آموزش عالی این کشور را برعهده دارد.

- اعتبارسنجی موسسات آموزش عالی

در فیلیپین چهار موسسه سنجش اعتبار که از سوی وزارت آموزش عالی به رسمیت شناخته می‌شوند وظیفه سنجش اعتبار و ترغیب موسسات خصوصی این کشور به ارتقا کیفیت دوره‌های آموزشی‌شان را برعهده دارند. این موسسات عبارت از اداره اعتبار بخشی مدارس و دانشگاه‌های مسیحیان، موسسه اعتباربخشی مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های فیلیپین، موسسه اعتباربخشی کالج‌ها و کمیسیون اعتباربخشی دانشگاه‌ها و آژانس کالج‌ها و دانشگاه‌های رسمی فیلیپین هستند.

 

- چگونگی ورود به دانشگاه‌های فیلیپین

ورود به دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزش عالی در فیلیپین مستلزم اخذ دیپلم متوسطه و در برخی موارد نیز گذراندن آزمون ملی ورود به دانشگاه‌های این کشور موسوم به «NSAT» است. در برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها نیز صرفا نتایج آزمون ورودی خود دانشگاه‌ها، ملاک ورود دانشجویان قرار می‌گیرند. آزمون خصوصی ورودی دانشگاه‌ها نیز از سوی برخی از موسسات آموزش عالی فیلیپین به خدمت گرفته می‌شوند که این آزمون از سوی مرکز سنجش آموزش موسوم به CEP برگزار می‌شود.

- دوره‌های آموزشی و مدارک دانشگاه‌ها

دوره اول دوره کارشناسی است که حداقل چهار سال به طول می‌انجامد و طی دو سال نخست این دوره، دانشجویان 63 واحد دروس عمومی پشت سر می‌گذارند و در دو سال پایانی نیز دروس مرتبط با رشته خود را می‌گذرانند. برخی دانشگاه‌ها نیز دوره‌های تحصیلی پنج ساله در رشته‌هایی نظیر داروسازی و کشاورزی دارند که مستلزم گذراندن 200 واحد درسی است. ضمن اینکه رشته‌هایی نظیر مهندسی و مهندسی ساختمان با 266 واحد و رشته‌هایی مانند موسیقی نیز مستلزم گذراندن دوره تحصیلی پنج ساله هستند.

برخی موسسات آموزش عالی نیز دوره‌های دو ساله ارائه می‌دهند که عموما 70 واحد درسی در آنها ارائه می‌شود و در پایان به فارغ‌التحصیلان مدرکی معادل فوق دیپلم اعطا می‌شود. فارغ‌التحصیلان این مقطع می‌توانند در صورت تمایل وارد دو سال آخر مقطع کارشناسی شوند. رشته مامایی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های این دوره دو ساله است. ضمن اینکه رشته پرستاری نیز از رشته‌های محبوب دوره‌های تحصیلی چهار ساله محسوب می‌شود.

دوره‌های کارشناسی در رشته‌هایی نظیر دندانپزشکی و دامپزشکی معمولا شش سال به طول می‌انجامند که شامل دو سال تحصیلات مقدماتی مرتبط و چهار سال تحصیلات اختصاصی این رشته‌ها است.

دوره دوم یعنی مقطع کارشناسی ارشد که شامل دو سال تحصیل تمام وقت و ارائه پایان‌نامه است. لازمه ورود به این مقطع گذراندن دوره کارشناسی در رشته مرتبط است.

در رشته پزشکی دانشجویان عموما باید دو سال آموزش‌های مقدماتی علوم پزشکی را بیاموزند و پس از آن نیز دو سال دوره‌های بالینی را پشت سر بگذارند. کارشناسان حقوق نیز مستلزم گذراندن دوره تحصیلی چهار ساله هستند. همچنین برای اخذ دکترای حقوق نیز دانشجویان باید دو تا چهار کلاس کارآموزی گذرانده و رساله دکتری ارائه دهند.

دوره سوم آموزش در فیلیپین دکترای فلسفه و مستلزم دو تا سه سال تحصیل تمام وقت پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد است. در این دوره به فارغ‌التحصیلان مدرک دکتری اعطا می‌شود که برخی از این رشته‌ها شامل دکترای آموزش و دکترای بهداشت عمومی هستند.

علاوه بر اینها، مقاطع کارشناسی ارشد حقوق و دوره سه ساله دکترای حقوق مدنی نیز از جمله مدارک دانشگاهی هستند که در رشته حقوق اعطا می‌شوند.

 

- واحدهای درسی دانشگاهی

اعتبار رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های فیلیپین مطابق با سیستم آموزشی مبتنی بر تعداد ساعات کلاسی هر واحد در طول هفته سنجیده می‌شود. به طور معمول هر یک از دروس سه واحد دارند که مستلزم 54 ساعت آموزشی طی 18 هفته تحصیلی هستند. دوره تحصیلی چهار ساله در مقطع کارشناسی رشته‌های علوم و علوم انسانی نیازمند گذراندن حداقل 120 واحد درسی است که در برخی از موسسات آموزش عالی نیز تعداد واحدها به 140 تا 160 واحد نیز می‌رسد. برخی رشته‌ها نیز 185 واحد درسی دارند.

- آموزش عالی غیردانشگاهی

مدارس فنی و حرفه‌ای در این کشور رشته‌های متنوعی را ارائه می‌کنند که این رشته‌ها شامل کشاورزی، شیلات،‌ مشاغل فنی،‌ هتلداری و رستوران‌داری، صنایع دستی، مطالعات تجاری، طراحی،‌ طراحی داخلی و منشی‌گری می‌شوند. برای ورود به این دوره‌های آموزشی داوطلبان باید دیپلم دوره متوسطه را اخذ کرده باشند.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس