کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

اخبار دانشگاهی

آیین نامه جامع اعطای بورس به دانشجویان ابلاغ شد/ سهم بورسیه‌ها از جذب در هیات علمی (1403/4/12)

ایران کنفرانس

آیین نامه جامع اعطای بورس به دانشجویان ابلاغ شد/ سهم بورسیه‌ها از جذب در هیات علمی

تصویب‌نامه هیات وزیران درخصوص آیین نامه جامع اعطای راتبه تحصیلی (بورس) به دانشجویان ایرانی توسط سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای تحول آموزش عالی، ارتباط مؤثر جامعه، صنعت و دانشگاه، تأمین اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی، گسترش دیپلماسی علمی و عدالت آموزشی و افزایش امید و انگیزه در بین دانشجویان، آئین‌نامه جامع اعطای راتبه تحصیلی (بورس) به دانشجویان ایرانی را به شرح زیر تصویب کرد:

در این آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و اصلاحات بعدی آن.

وزارت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

راتبه تحصیلی (بورس): تسهیلات اعطایی برای تحصیل در یک مقطع یا دوره تحصیلی.

وزارت موظف است با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مربوطه، به منظور دستیابی به اهداف بسط عدالت آموزشی، هدفمندسازی آموزش و پژوهش‌های دانشگاهی و هدایت آنها به سمت رفع نیازهای کشور، تأمین بخشی از هیأت علمی مورد نیاز، تضمین آینده شغلی و ایجاد انگیزه، امید و نشاط در میان دانشجویان نسبت به تدوین و ابلاغ انواع مختلف راتبه تحصیلی (بورس) اقدام کند.

وزارت، پیشنهاد اعتبارات حمایتی مورد نیاز راتبه تحصیلی (بورس) های موضوع این آئین نامه را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه و سازمان مذکور موظف است اعتبارات مذکور را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.

وزارت موظف است با همکاری سازمان بهزیستی کشور سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با هدف استفاده از ظرفیت خیرین و واقفین در جهت بسط عدالت آموزشی و حمایت مادی و معنوی از دانشجویان کم بضاعت ضمن شناسایی این دانشجویان تمهیداتی را فراهم نماید که تا پایان سال ۱۴۰۴ حداقل (۵۰) درصد و تا پایان سال ۱۴۰۶، کل دانشجویان کم بضاعت از مزایای فراهم شده توسط خیرین و واقفین برخوردار شوند.

وزارت موظف است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و سایر دستگاه‌های اجرایی به منظور هدفمندسازی آموزش و پژوهش‌های دانشگاهی و هدایت آنها به سمت رفع نیازهای صنعت کشور، حسب مورد، شرایطی را فراهم نماید که مشکلات و نیازهای پژوهشی و فناورانه دستگاه‌های اجرایی، مراکز صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به ثبت رسیده و در قالب طرح پروژه‌های تحقیقاتی تعریف گردد.

دانشجویان دکتری با اولویت افراد معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان با انجام پایان نامه یا رساله خود در راستای طرح (پروژه) مذکور در قالب راتبه تحصیلی (بورس) از مقرری ماهیانه‌ای که توسط این کارفرمایان پرداخت می‌شود، بهره‌مند شوند، به نحوی که تا پایان سال ۱۴۰۴ حداقل (۵۰) درصد دانشجویان دکتری و تا پایان سال ۱۴۰۶ کل دانشجویان دکتری مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تسهیلات این راتبه تحصیلی (بورس) به صورت مقرری ماهانه معادل (۵۰) درصد تا (۸۰) درصد حقوق استادیار پایه یک دانشگاه‌های دولتی برخوردار شوند.

حضور پژوهشگران پسادکتری در شرکت‌های دانش بنیان جهت طی دوره مزبور با رعایت ضوابط مربوط مجاز است.

وزارت موظف است با هدف امکان اشتغال دانشجویان و هدفمند نمودن آموزش در نظام آموزش عالی کشور، با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی، کشور، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط حسب مورد، ضمن احصاء رشته‌های مورد نیاز بخش‌های غیر دولتی، شرایطی را فراهم نماید که دانشجویان در صورت تحصیل در رشته‌های مورد تقاضای بنگاه‌های اقتصادی، ضمن برخورداری از حمایت و مقرری معین در حین تحصیل در قالب راتبه تحصیلی (بورس) که توسط بنگاه مربوطه پرداخت می‌شود، پس از پایان تحصیل در آن بنگاه مشغول به کار شوند.

به منظور افزایش کارایی و اثرگذاری راتبه تحصیلی (بورس) مربوط به صنایع و بنگاه‌های اقتصادی و استفاده این افراد از فرصت خدمت وظیفه عمومی جهت حضور هرچه بیشتر در محیط‌های صنعتی، تجاری و بازار کار در راستای حل مسأله دستگاه اعطا کننده رتبه تحصیلی (بورس) وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و همکاری وزارت ساز و کارهای لازم در خصوص تسهیل شرایط خدمت وظیفه عمومی مشمولان راتبه تحصیلی (بورس) خصوصاً بورس‌های مرتبط با مواد (۵) (۶) و (۹) این آئین نامه را تدوین و برای تصویب ستاد کل نیروهای مسلح و سایر مراجع قانونی ذی‌صلاح ارسال نماید.

وزارت موظف است با هدف توسعه تبادل دانشجو و پژوهشگر بین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخلی و خارجی و گسترش دیپلماسی علمی، شرایط لازم در خصوص اعزام دانشجویان به دوره‌های کوتاه مدت تحقیقاتی خارج از کشور به میزان حداقل (۱۰) درصد ورودی دانشجویان دوره دکتری در هر سال را فراهم نماید.

به منظور حفظ سرمایه دانشی و تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی کشور و با اولویت شغل محل‌هایی که از طریق آزمون‌های استخدامی تکمیل ظرفیت نمی‌شوند و جذب نخبگان مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان، وزارت و سازمان اداری و استخدامی کشور موظفند حسب مورد ضمن شناسایی و احصاء نیروی انسانی متخصص مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی، ضمن هدایت دانشجویان به سمت این رشته‌ها، زمینه بهره‌مندی آنها از راتبه تحصیلی (بورس) و پرداخت مقرری ماهانه در حین تحصیل توسط دستگاه اجرایی و استخدام فرد، بعد از فراغت از تحصیل را فراهم نمایند.

با هدف تأمین اعضای هیأت علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، وزارت موظف است با همکاری وزارت امور خارجه سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد را برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد دکتری و پسادکتری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر داخل و خارج از کشور بورس نماید؛ به طوری که حداقل (۲۰) درصد از اعضای هیأت علمی به کار گرفته شده در هر فراخوان جذب از میان مشمولین این راتبه تحصیلی (بورس) باشد.

امکان ادامه تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد موضوع این ماده پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امکان پذیر است.

به منظور شناسایی فرصت‌های اقتصادی، ارتباط مؤثر با بازار کشورهای مقصد و استفاده از آن برای بنگاه‌های اقتصادی و یا افزایش ارتباطات فرهنگی اجتماعی و توسعه روابط علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تأمین نیاز دستگاه‌های اجرایی در این خصوص و همچنین تأمین بخشی از اعضای هیأت علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از طریق دانشگاه‌های برتر خارج از کشور وزارت موظف است با همکاری وزارت امور خارجه شرایط لازم برای اعزام دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی و پسادکتری به این کشورها جهت تحصیل را فراهم نماید.

وزارت موظف است مقررات ناظر بر تأسیس، بهره‌برداری و اعتبارسنجی دانشگاه توسط بنگاه‌های اقتصادی، متضمن توسعه برنامه درسی متناسب با موقعیت‌های شغلی صنعت، صلاحیت‌های اساتید الزامات زیرساختی روش‌های ارزیابی و سازوکارهای تضمین کیفیت را تدوین و حسب مورد برای تصویب به مراجع ذی‌صلاح ارائه نماید.

فرایند اعتبار سنجی باید انطباق اهداف، برنامه‌ها و منابع دانشگاه را با نیازهای صنعت شیوه‌های مناسب در آموزش و اولویت‌های توسعه ملی ارزیابی کند.

وزارت موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی ربط، از بنگاه‌های اقتصادی که قصد تأسیس دانشگاه دارند حمایت‌های مالی فنی و مشاوره‌ای مورد نیاز را به عمل آورد.

وزارت موظف است نسبت به نظارت بر دانشگاه‌های موضوع این ماده اقدام نموده تا از انطباق مداوم اهداف، برنامه‌ها و منابع آنها با استانداردهای نظارتی، تسهیل بهبود مستمر و حفظ منافع ذی‌نفعان از جمله دانشجویان، کارکنان و عموم مردم اطمینان حاصل نماید.

دستگاه‌های اجرایی مجازند در چهارچوب قوانین و مقررات نسبت به هزینه‌کرد اعتبارات پژوهشی در قالب بورس‌های وزارت اقدام نمایند.

هزینه‌هایی که در چهارچوب این آئین نامه در قالب اعطای راتبه تحصیلی (بورس) صورت می‌گیرد با تأیید شورای مرکزی بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صددرصد به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب خواهند شد.

احکام موضوع این تصویب نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تأمین منابع مالی مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط است.

 

نامه وزارت علوم درباره امکان تبدیل وضعیت استخدامی اعضاء هیات علمی (1403/4/4)

ایران کنفرانس

نامه وزارت علوم درباره امکان تبدیل وضعیت استخدامی اعضاء هیأت علمی

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم درباره امکان تبدیل وضعیت استخدامی اعضاء هیأت علمی، نامه ای به روسای هیات های اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خلج امیر حسینی رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم در نامه ای به روسای هیات های اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اعلام کرد: براساس اصلاحیه تبصره ۵ مصوبه جلسه ۱۹۶ هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تبدیل وضعیت در هر مرحله مستقل از مرحله دیگر است و امتیازات علمی پژوهشی هر مرحله مربوط به فعالیت عضو هیات علمی در مقطع زمانی همان مرحله است.

متن کامل این نامه به شرح زیر است :

احتراماً پیرو نامه شماره ۳۵۵۴۳۶ مورخ ۱۴۰۲٫۱۲٫۲۰ در خصوص امکان تبدیل وضعیت استخدامی اعضاء هیأت علمی از دو طریق ارتقاء یا کسب درصد معینی از جداول امتیازات لازم برای ارتقاء به مرتبه دانشیاری (جداول مصوب جلسه ۱۹۶ هیأت عالی جذب)، به پیوست مصوبه جلسه ۳۳۷ مورخ ۱۴۰۳٫۰۳٫۰۸ هیأت عالی جذب در مورد اصلاحیه تبصره ۵ مصوبه جلسه ۱۹۶ آن هیأت تقدیم حضورتان می گردد.

بر اساس این مصوبه تبدیل وضعیت در هر مرحله مستقل از مرحله دیگر است و امتیازات علمی پژوهشی هر مرحله مربوط به فعالیت عضو هیات علمی در مقطع زمانی همان مرحله است. لذا افرادی که قصد تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی از طریق جداول امتیازات دارند، فعالیت های علمی پژوهشی ارائه شده برای این مرحله از تبدیل وضعیت، می بایستی پس از تاریخ تأیید تبدیل وضعیت آنان از پیمانی به رسمی آزمایشی در هیات اجرایی (دانشگاه چه از طریق ارتقاء و چه از طریق جداول امتیازات) باشد.

بررسی درخواست تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی برای افرادی که تأیید تبدیل وضعیت آنان از پیمانی به رسمی آزمایشی در هیات اجرایی دانشگاه پس از تاریخ ۱۴۰۱٫۰۷٫۰۱ باشد، مطابق این مصوبه و توضیحات فوق الذکر صورت خواهد پذیرفت. ضمناً هیأت امناهای دانشگاه ها در صورت صلاحدید می توانند بر اساس این مصوبه اقدام به تغییر مقادیر جدول امتیازات برای تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی نمایند.

 

اعلام جزییات افزایش حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد (1403/3/20)

ایران کنفرانس

اعلام جزییات افزایش حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پنجاه و سومین جلسه هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: از رهنمودهای دکتر طهرانچی و همه اعضای هیأت امنای مرکزی که دستورالعمل افزایش حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۳ را مورد تصویب قرار دادند، تقدیر و تشکر می کنم.

افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در دو بخش اعمال خواهد شد

وی با تأکید بر اینکه افزایش حقوق در سال ۱۴۰۳ برای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در دو بخش اعمال خواهد شد، اظهار کرد: بخش اول از ۱۴۰۳/۱/۱ و بخش دیگر از ۱۴۰۳/۶/۱ افزایش پیدا خواهد کرد. در بخش اول مبلغ کمک هزینه خانوار سال گذشته (۱۴۰۲) معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که این عدد امسال به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. یعنی معادل ۲۸ درصد افزایش داشتیم.

جاوید ادامه داد: حق مسکن کارکنان در سال گذشته ۹۰۰ هزار تومان بود که امسال به یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. یعنی در این بخش ما شاهد افزایش ۳۰ درصدی خواهیم بود. همچنین حق تأهل برای کارکنان از رقم یک میلیون تومان (در سال ۱۴۰۲) به رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان (در سال ۱۴۰۳) و حق اولاد از عدد ۴۸۰ هزار تومان در سال گذشته به ۸۶۰ هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است. به عبارتی حق تأهل ۴۰ درصد و حق اولاد ۷۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: حق تأهل برای کارکنانی که بیش از دو فرزند دارند، از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین حق اولاد برای کارکنانی که بیش از دو فرزند دارند، برای فرزند سوم و بالاتر از عدد ۸۶۰ هزار تومان به عدد یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد.

وی در خصوص میزان افزایش اضافه کار کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اضافه کار کارکنان براساس مصوبه هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مطابق فرمول سال گذشته تنها با یک تفاوت محاسبه خواهد شد که شامل جمع حقوق مبنا، حق سنوات، فوق العاده شغل و ۲۵ درصد حق سرپرستی یا حق مسئولیت است که بر عدد ۱۲۰ تقسیم خواهد شد. در واقع مبنای محاسبه اضافه کار تا ۶۰ ساعت با مخرج ۱۲۰ و بالای ۶۰ ساعت همانند روش محاسبه سال قبل اعمال خواهد شد. اضافه کار در دانشگاه آزاد اسلامی براساس این مصوبه حداقل ۴۰ هزار تومان و حداکثر ۸۰ هزار تومان خواهد بود.

جاوید به افزایش میزان ایاب و ذهاب کارکنان اشاره و تصریح کرد: میزان افزایش مبلغ ایاب و ذهاب کارکنان براساس الگوی چهار منطقه ای که سال گذشته در شیوه نامه حقوق و دستمزد ابلاغ شد، محاسبه می شود. در آیتم ایاب و ذهاب که شامل رتبه بندی یک تا چهار است، ۲۰ درصد افزایش خواهیم داشت. مبلغ ایاب و ذهاب رتبه اول از ۶۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ به ۷۲۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۳، مبلغ ایاب و ذهاب رتبه دوم از ۵۴۰ هزار تومان در سال گذشته به ۶۴۸ هزار تومان، مبلغ ایاب و ذهاب رتبه سوم از ۴۷۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ به ۵۶۴ هزار تومان در سال ۱۴۰۳ و مبلغ ایاب و ذهاب رتبه چهارم از ۴۰۰ هزار تومان در سال گذشته به ۴۸۰ هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: حق سرپرستی معادل ۲۰ درصد و سایر اقلام حکمی به استثناء اقلام فوق ۲۲ درصد درسال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: افزایش حقوق و دستمزد از ۱۴۰۳/۱/۱ اعمال و حقوق خردادماه مطابق با احکام جدید پرداخت خواهد شد. میانگین افزایش حقوق برای کارکنانی که مسئولیت اجرایی ندارند، حدود ۲۹ درصد خواهد بود.

جاوید در ادامه توضیحات خود با بیان اینکه براساس مصوبه هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۴۰۳/۶/۱ سه آیتم دیگر به افزایش حقوق کارکنان اضافه خواهد شد، افزود: ۵ درصد به حق تخصص و ۵ درصد به حق جذب کارکنان اضافه خواهد شد. میانگین ضریب افزایش هر کدام از این آیتم‌ها حدود ۲۳۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین از این تاریخ اثربخشی کارکنان براساس عملکرد واحد دانشگاهی تعلق خواهد گرفت و کمک هزینه غیرنقدی در قالب شارژ کارتهای غیرنقدی از جمله حکمت کارت دو ماهی یکبار به مبلغ ۱۰ میلیون ریال انجام خواهد شد.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: افزایش ۵ درصدی حق تخصص و حق جذب، اضافه شدن اثربخشی به عنوان یکی از اقلام حقوقی در احکام کارکنان و شارژ غیرنقدی کارتهای حکمت کار و سایر کارتها که از اول شهریورماه اعمال خواهد شد، در کنار ۲۸ درصدی که از اول فروردین ماه اضافه خواهد شد، میانگین افزایش حقوق کارکنان را به ۳۳ تا ۳۴ درصد خواهد رساند.

تشریح جزیات افزایش حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی

دکتر جاوید همچنین در ادامه به تشریح جزیات افزایش حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی پرداخت و گفت: میزان افزایش کمک هزینه خانوار، حق مسکن، حق تأهل، حق اولاد و حق سرپرستی اعضای هیأت علمی دقیقاً همانند کارکنان خواهد بود. این افزایش ها از ۱۴۰۳/۱/۱ بر روی اقلام حکمی اعضای هیأت علمی اجرا خواهد شد. در واقع حدود ۲۵ تا ۲۶ درصد افزایش حقوق مؤثر شامل اعضای هیأت علمی که پست اجرایی ندارند، می شود.

وی از اضافه شدن سه آیتم به احکام اعضای هیأت علمی از تاریخ ۱۴۰۳/۶/۱ براساس مصوبه هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: براین اساس مقرر شد پایه سنوات اعضای هیأت علمی که در دو سال گذشته برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی اصلاح شد، امسال با روند رو به رشد بهتری مواجه شود. در سالهای گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد حقوق مبنا را به عنوان پایه سنواتی در نظر می‌گرفتیم، اما امسال قرار است ۲ درصد به آن ۱۰ الی ۱۵ درصد اضافه شود که تأثیر آن بر روی اقلام حکمی اعضای هیأت علمی رقمی معادل ۲ درصد خواهد بود.

جاوید ادامه داد: حق سرآمد علمی از تاریخ ۱۴۰۳/۶/۱ از مبلغ ۷ میلیون ریال به مبلغ ۹ میلیون افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین براساس مصوبه هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شد به تمامی اعضای هیأت علمی در صورت کسب پایه سالانه معادل ۹۰۰ هزار تومان سرآمد علمی تعلق بگیرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همچنین قرار است حکمت کارت اعضای هیأت علمی همانند کارکنان از ۱۴۰۳/۶/۱ هر دو ماه یکبار به مبلغ ۱۰ میلیون ریال شارژ شود.

وی اظهار کرد: حقوق اعضای هیأت علمی از ۱۴۰۳/۱/۱، بین ۲۵ تا ۲۶ درصد و از تاریخ ۱۴۰۳/۶/۱ بین ۵ تا ۶ درصد و در مجموع بین ۳۱ تا ۳۳ درصد افزایش خواهد داشت.

 

کارنامه انتخاب رشته کنندگان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/3/12)

ایران کنفرانس

کارنامه انتخاب رشته کنندگان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کارنامه انتخاب رشته کنندگان آزمون ورودی دوره دکتری«Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۳ در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org منتشر شده است و داوطلبان می‌توانند با درج شماره پرونده، مشخصات شناسنامه‌ای و یا رسید ثبت‌نامی کارنامه خود را مشاهده کنند.

آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ در چهارم اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد و کارنامه نتایج اولیه آزمون دکتری از ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ در اختیار داوطلبان قرار گرفت.

افرادی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در یک یا چند کد ترکیب (رشته) از مجموعه امتحانی در دوره روزانه یا سایر دوره‌ها بودند می‌توانستند در بازه زمانی اول اردیبهشت تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

از ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که در نهایت بیش از ۸۹ هزار نفر فرم انتخاب رشته دکتری را تکمیل کردند.

اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و …)  ۱۲ خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر شده است.

مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی به صورت حضوری انجام خواهد شد

مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی (مرحله دوم آزمون)، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت حضوری انجام خواهد شد.

دانشگاه‌ها و مؤسسات مجری مقطع دکتری چگونگی تشکیل پرونده داوطلبان، زمان و مکان برگزاری آزمون، نحوه مصاحبه علمی یا برگزاری آزمون تخصصی را از طریق درگاه اطلاع رسانی خود به داوطلبان اعلام خواهند کرد.

در صورت نیاز و همچنین تشخیص مؤسسه مبنی بر برگزاری آزمون تخصصی، مواد آزمون و ضرایب امتحانی از طریق درگاه اطلاع رسانی دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) در مؤسسه برای هر داوطلب صرفاً یکبار انجام می‌شود و عدم مراجعه داوطلبان در مرحله دوم آزمون، به منزله انصراف آنان تلقی شده و برگزاری مجدد مرحله دوم (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) برای آن دسته از داوطلبان که در این مرحله شرکت نکرده اند، امکانپذیر نخواهد بود.

نمره مصاحبه (ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی) براساس شیوه نامه ابلاغی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ارسال می‌شود، لحاظ خواهد شد و دانشگاه‌ها برای تمامی افراد معرفی شده که در مصاحبه شرکت کرده اند، نمره‌ای مطابق با شیوه نامه مذکور تعیین و برای گزینش نهایی به سازمان سنجش ارسال می‌کنند.

بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۷ به تاریخ ۱۳۹۹/۸/۶ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و هم چنین طرح واره (در رشته محل‌های پژوهش محور) است، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند و سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال کند.

دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از داوطلبان معرفی شده برای مرحله دوم بوده و نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی لحاظ می‌شود.

تغییر رشته، تغییر گرایش و انتقال دانشجویان در مقطع دکتری امکانپذیر نبوده، لذا به داوطلبان تأکید می‌شود در خصوص مراجعه به دانشگاه‌ها برای درخواست پذیرش و انجام مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی، دقت لازم را بعمل آورند.

اعلام زمان و هزینه بررسی صلاحیت‌های عمومی داوطلبان معرفی شده

آن دسته از داوطلبانی که بر اساس حدنصاب تعیین شده دانشگاه‌ها و مؤسسات حداقل در یک یا چند کدرشته محل حدنصاب لازم را دارا بوده و تمایل به شرکت در مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) دانشگاه‌های ذیربط را دارند، لازم است از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش از تاریخ ۸ خرداد ۱۴۰۳ تا ۲۵ تیر ۱۴۰۳ برای انجام بررسی صلاحیت‌های عمومی، نسبت به واریز مبلغ سه میلیون و ۴۲۴ هزار ریال (۳۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان) از طریق پرداخت الکترونیک در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کرده و سپس نسبت به تکمیل فرم مشخصات بررسی صلاحیت‌های عمومی مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش اقدام و کد پیگیری مربوط را دریافت کنند. داوطلبانی که در این خصوص اقدام نکنند، از مراحل گزینش نهایی حذف خواهند شد.

بر اساس مقررات وظیفه عمومی سنوات تحصیلی مجاز در مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته (Ph.D) حداکثر ۶ سال است. دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت دوره ضرورت و یا اخذ معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نیستند.

سربازان در حال انجام خدمت، مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت دوره ضرورت نیستند و در صورت قبولی در دانشگاه و نداشتن غیبت، برای برخورداری از معافیت تحصیلی، از خدمت ترخیص خواهند شد.

مشمولان غایب به هیچ وجه حق شرکت در این آزمون را نداشته و در صورت شرکت و قبولی، مجوز تحصیل برای آنان صادر نخواهد شد و دانشگاه‌ها نیز مجاز به ثبت نام از آنها نیستند.

هر زمان مشخص شود که داوطلب، حقایق را کتمان کرده یا واجد یکی از شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه نیست، در هر مرحله‌ای که باشد (ثبت نام، شرکت در آزمون، پذیرفته شدن، حین تحصیل در دانشگاه و) … از ادامه آزمون یا تحصیل محروم خواهد شد.

از تمامی پذیرفته شدگان نهایی رشته محل‌های دوره‌های غیر از روزانه و روزانه- غیردولتی شامل: دوره‌های نوبت دوم، پردیس خودگردان، پیام نور، مشترک، غیردولتی و غیرانتفاعی شهریه دریافت خواهد شد.

آزمون دکتری ۱۴۰۳ مرحله تکمیل ظرفیت ندارد

طبق مصوبه هفتمین جلسه به تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ و دوازدهمین جلسه به تاریخ ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، در سال ۱۴۰۳ مرحله تکمیل ظرفیت در آزمون دکتری وجود نخواهد داشت.

دانشجویان شاغل تحصیل در مقطع دکتری (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران)، می‌توانستند بدون انصراف از تحصیل در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ ثبت نام و شرکت کنند. این داوطلبان پس از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی در این آزمون، باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.

 

کارنامه آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/3/9)

ایران کنفرانس

کارنامه آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ منتشر شد

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتشار کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، عبدالرسول پورعباس با اعلام این خبر گفت: داوطلبان آزمون ورودی کارشناسی ارشد برای مشاهده نتایج اولیه آزمون خود می‌توانند به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مراجعه کنند و آن دسته از افرادی که بر اساس محتوای کارنامه مذکور مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در این آزمون شده‌اند، لازم است نسبت به دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی  و همچنین تکمیل فرم انتخاب رشته‌های اینترنتی خود در موعد مقرر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی روز جمعه ۱۱ خرداد ماه منتشر می شود، افزود: این دفترچه شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها است و به متقاضیان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی توصیه می‌شود ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی را به دقت مطالعه کرده و با توجه به نتیجه اعلام شده از روز شنبه ۱۲ خرداد ماه تا پایان روز چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی حداکثر تا ۱۰۰ کدرشته‌ محل اقدام کنند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور خاطرنشان کرد: به داوطلبان توصیه می‌شود، قبل از اقدام به تکمیل نهایی فرم انتخاب رشته خود اطلاعیه‌های منتشر شده، توضیحات و اطلاعات مربوط به محل تحصیل، نوع دوره، میزان شهریه و... همچنین اطلاعات مندرج در بخش پیوست‌های دفترچه راهنمای انتخاب رشته را مطالعه نموده و مد نظر داشته باشند.

پورعباس در مورد متقاضیان علاقمند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دسته از داوطلبان باید پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از روز شنبه ۱۲ خرداد ماه به درگاه اطلاع‌رسانی مرکز آزمون  دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند و البته انتخاب رشته برای رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون بطور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجام می‌پذیرد.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس