کد doi چیست؟

ایران کنفرانس

کد doi چیست؟

در اکثر مواقع که شما مقاله ای را جهت چاپ به مجلات آی اس آی (ISI) بویژه مجلاتی که دارای اعتبار بالایی هستند ارسال میکنید بعد از مدت زمانی از طرف آن ژورنال به شما اعلام میشود که باید قسمت رفرنس ها را ویرایش کرده و به تمامی منابع مورد استفاده خودDOI اضافه کنید، و یا زمانی که میخواهید مقاله را طبق فرمت مجله مورد نظر خود تنظیم کنید در یکی از ایتم ها از شما خواسته می شود که تمام منابع مقاله باید دارای DOI باشند درغیر اینصورت مقاله پذیرفته نمیشود!

DOI  یک کد به شکل اعداد/الفبایی برای هر اثر منتشره استانداری است (انواع مقاله، کتاب، کتابچه، مجلات، تصاویر، نرم افزارها و...) که مخصوص و منحصر به همان اثر بوده و توسط "آژانس ثبت نام بنیاد بین المللی"  برای شناسایی محتوا و دسترسی به لینک آن اثر در اینترنت، اختصاص داده میشود. این کد دایمی بوده و به زبان ساده تر می توان گفت بعنوان مهر تاییدی بر اعتبار آن اثر محسوب می شود. با کیلک بروی این کد میتوانیم برای مثال مقاله مورد نظر خود را ردیابی کنیم و به آن دسترسی پیدا کنیم. بنابراین معمولا توصیه میشود هم برای مقالات چاپ شده خود که بصورت الکترونیکی در دسترس هستند DOI بگیرید و هم هنگام نگارش مقالات، از منابعی استفاده کنید که DOI دارند و این شناسه را هنگام رفرنس نویسی در انتهای تک تک منابع خود نگارش کنید. این امر در افزایش اعتبار مقاله شما و همچنین سهولت در پذیرش مجلات بین المللی سختگیر بسیار کمک کننده خواهد بود. DOI در سال ۱۹۹۶ توسط سازمان پیشبرد تحقیقات ملی آمریکاCNRIطراحی شده و هم اکنون تحت نظارتInternational DOI Foundation  اداره می شود. این کد توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی ISO نیز جهت شناسایی اسناد الکترونیکی مورد شناسایی و تأیید قرار گرفته است.

این کد در کشور ما به نامهای دیگری نیز در فضای مجازی و یا در بین اشخاص شناخته میشود که ممکن است شما با آنها روبرو شوید. این نامها عبارتند از:

کد دیجیتالی، شناسه دیجیتالی، شناسه برنمود دیجیتالی، کد دی او آی که همگی اینها همان DOIاست و بدین معناست که از طریق این کد به آدرس محتوای مورد نظر خود و کلیه خصوصیات و جزییات آن بطور ثابتی دسترسی خواهید یافت.

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 26 اسفند 1397 ، 08:18)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس