کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

مقالات و مطالب علمی و آموزشی

انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)

ایران کنفرانس

انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)

دیدمان کمی، دیدمان کیفی، دیدمان آمیخته

دیدمان آمیخته:  (به هم تنیده) Mixed , integrated, triangulation

  • در دیدمان آمیخته یا روش کیفی (چرایی و دلایل وجود آن پدیده) در ابتدا می آید و یا روش کمی
  • تعریف: ترکیب روش کیفی و کمی در انجام یک تحقیق
  • ضرورت: در دیدمان آمیخته باید ضرورت استفاده از دو نوع تحقیق کمی و کیفی و ترتیب و توالی آنها مشخص شود (ضرورت استفاده مهم است).
  • بی نهایت متغیر در ساخت یک پدیده نقش دارند باید محرز کنیم که این متغیرها در ساخت پدیده نقش دارند که از طریق استدلال اسنادی صورت می گیرد.
  • چند تا منبع بدهم کافی است؟ تا جایی که از نظر علمی قانع کننده باشد و همچنین به درجه اعتبار منبع ها نیز بستگی دارد.
  • پایان نامه کارشناسی ارشد برای رساله دکترا موثق نیست.
  • منبعی که از نظر علمی دارای امتیاز باشد و منبع علمی زمانی دارای امتیاز است که تحت نظارت باشد.
  • کتاب استناد دارد (کتاب های مرجع، کتاب های درسی)
  • منابع خارجی معتبر مثل مقالات ISI نیز معتبر است.

در پایان فصل 2 پایان نامه جدولی آورده می شود. البته در فصل 2 هر یک از هدفهایی که در فصل 1 نوشته شده است باید توضیح داده شود و نتیجه گیری در جدول فصل 2 قرار می دهیم.

موارد جدول فصل 2: (جدول تطبیقی یا تحلیل محتوا)

-         منبع، یافته ها، متغیرها، بهره برداری از تحقیق برای کار (اگر ربطی نداشت حذف می کنیم).

  • وقتی که ما تحقیق کیفی داریم، هنوز هیچ چیزی را نمی شناسیم زیرا هنوز پدیده را نمی شناسیم.
  • فقط به یافته های دیگران اکتفا نمی کنیم و به استدلال منطقی نظرات خودمان هم بستگی دارد.
  • چرا اول تحقیق کیفی انجام می دهیم؟ باید دلایلش را بیاوریم.

به این دلیل استفاده کردم ← می شود روش شناسی تحقیق

  • حالا می خواهیم اندازه گیری کنیم که هر متغیری که ساختیم چی هست؟ با روش های مختلف کمی و کیفی بدنبال آن می رویم.
  • رسید سنجش می تواند کمی یا کیفی باشد ولی این با نوع تحقیق کمی و یا نوع تحقیق کیفی فرق دارد.
  • سنجش کیفی به هیچ وجه به معنی تحقیق کیفی نیست.
  • پس تحقیق ما حتما بایستی آمیخته باشد.
  • در یک طرح آمیخته اعداد و ارقام به متن نگارشی تبدیل می شوند.

تمام زندگی ما تحقیق کیفی است و کنش پژوهی است.

جدول تطبیقی یا تحلیل محتوا

متغیر/ منبع

منبع 1

منبع 2

منبع 3

متغیر 1

 

*

 

متغیر 2

*

 

 

متغیر 3

 

 

*

 

نکته: حقیقت همیشه در جمع است

انواع طرح های آمیخته:

1- به هم تنیده (triangulation):

زمانی که وزن هر دو روش کیفی و کمی مساوی باشد و اهمیت هر دو روش به یک اندازه باشد.

2- تشریحی (explanatory):

(غالب کمی)زمانی که وزن یا اهمیت بخش کمی بیش از بخش کیفی باشد و از داده های کیفی نیز برای توصیف پدیده استفاده شود.

در اینصورت باید ابتدا داده های کمی و سپس داده های کیفی جمع آوری شوند. مثل مراجعه به پزشک و انجام آزمایش و معاینه و گرفتن دارو و مصرف آن و انجام دوباره آزمایش کمی ←  کیفی

البته تشخیص پزشک یک موضوع کیفی است.

3- روش اکتشافی (exploratory):

(غالب کیفی) زمانی که پژوهشگر در پی بررسی و زمینه یابی موقعیتی نامعین است. در اینصورت در ابتدا داده های کیفی و سپس داده های کمی جمع آوری می شوند.

مثل یک واقعه سیاسی به چه دلایلی شکل گرفته است؟

منبع : درس روش تحقیق دکتر ملک محمدی

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 5 اسفند 1397 ، 16:16)

 

روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال

ایران کنفرانس

روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال

1- استدلال قیاسی: رسیدن به حقیقت از کل به جزء به شرطی که از قانونی صادر شده باشد که نقص پذیر نباشد و تنها چیزی که نقص پذیر نیست خداوند و حقیقت محض می باشد.

در روش قیاسی فرضیه تولید می شود. کنش پژوهی هم در این گروه است. AR

2- استدلال استقرایی: این استدلال زمانی قابل استفاده است که آن پدیده درست و حقیقت را در اختیار نداشته باشیم و اگر اصل درست را اکنون در اختیار نداریم باید سراغ استدلال نقص برویم. (از جزء به کل). عمل پژوهی در این گروه ها جای دارد OR

در روش استقرایی بسیاری از فرضیه ها آزمون شده اند بعضی ها تایید و بعضی ها تصویب نشده اند.

استدلال نقص: چون کل جامعه برای ما قابل دسترس نیست آنچه که قابل دسترس است را بدست می آوریم و یافته هایمان را به کل تعمیم می دهیم مثل انتخاب نمونه.

3- استدلال علمی: در این استدلال از هر دو روش قیاسی و استقرایی استفاده می شود. این در قالب روش تحقیق با عنوان OR می شناسیم که از بیان مساله آغاز می شود و به پیشنهادات به اتمام می رسد.

  • یافته های علمی زمانی ارزشمند هستند که به قانون علمی تبدیل شوند.
  • در استدلال علمی محقق به کمک مشاهدات خود فرضیه هایی را صورت بندی می کند به عبارت دیگر چون قاعده کل را ندارد و فقط دست آن به نمونه می رسد، می خواهد از طریق نمونه به یک قاعده کلی و تعمیم پذیر دست یابد.
  • لذا در ابتدا از روش قیاسی شروع به مطالعه و مقدمه می کند.
  • بعد فرضیه می سازد.
  • تمام توقع ما این است که بتوانیم به یک قانون کلی دست یابیم. برای این کار بایستی آنچه در مورد نمونه و مقدمه کلی داریم درست باشد و رابطه بین این دو را می سازیم به این مدل نظری می گوییم. (یک کروکی می باشد)

 

  • هر فلشی که از یک متغیر به متغیر دیگر وصل می کنیم یک فرضیه است.

 

در یک فرضیه 3 نکته بایستی رعایت شود:

1. رابطه علی معلولی

2. جهت رابطه

3. شدت رابطه

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 5 اسفند 1397 ، 16:15)

 

ویژگی های یک تحقیق علمی

ایران کنفرانس

ویژگی های یک تحقیق علمی 

1- منطقی باشد یعنی خردگرایانه ← هر گام تحقیق به گام قبلی و بعدی خود استوار باشد. مثل فصل اول تحقیق که ابتدا مساله توصیف می شود و سپس موضوع تحقیق پر این کار خردگرایانه است.

2- تحقیق علمی باید شفاف و بدون ابهام باشد.

3- تحقیق علمی باید قابل تکرار باشد و در مکان های دیگر نیز بتوان به نتایج مشابه دست یافت که در این صورت به آن قانون علمی گویند یا همان گزاره. گزاره هایی که نه در زمان و نه مکان نقص پذیر نباشند به آن گزاره های فلسفی گویند.

4- تحقیق فرآیند خلق ایده و فلسفه است.

مساله آن چیزی است که مانع توسعه می گردد.

5- تحقیق علمی در اغلب مواقع بصورت یک جهش ذهنی است که در ذهن محقق ایجاد می شود.

6- تحقیق علمی می بایست بصورت یک هنر خاص و با ظرافت خاصی پیش رود.

جمع آوری داده ها، پردازش داده ها، تحلیل داده ها و نتیجه گیری از مراحل تحقیق علمی بشمار می روند.

در انجام تحقیق علمی ما روابط متغیرهای تحقیق را مورد مطالعه قرار می دهیم ولی به غیر از متغیرهای تحقیق، متغیرهای دیگری نیز وارد تحقیق می شوند که ما را دچار مشکل می نمایند. بایستی متغیرهای ناخواسته را کنترل نماییم که یکی از آنها حذف متغیرهای ناخواسته می باشد. در برخی مواقع متغیرها قابل حذف نمی باشند لذا بایستی نقش آنها را کاهش دهیم و در صورتی که نتوانیم متغیرها را حذف و یا کاهش دهیم می بایست متغیرهای ناخواسته را شناسایی و نقش آنها را کم کنیم.

برای برخورد و کاهش و یا حذف متغیرهای ناخواسته باید از طرح آزمایشات استفاده نمود.

منبع: درس روش تحقیق دکتر ملک محمدی

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 5 اسفند 1397 ، 16:15)

 

تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع

ایران کنفرانس

تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع

 

1- تحقیق کیفی:

این تحقیق مربوط به کاوش و کنکاش پیرامون ماهیت و ذات پدیده ها می باشد.

پدیده ←  یک جلوه خلقتی که مانند او پیدا نمی شود.

پدیده شناسی علمی می باشد به عنوان مثال کلیه اتفاقات زیر دریا را شناسایی می کند.

محقق کیفی که بایستی عالم باشد به هیچ وجه فرضیه، ذهنیت و پیش فرضی ندارد.

 

2- تحقیق کمی

  • محقق فرضیه و پیش فرض نسبت به موضوع تحقیق دارد.
  • در تحقیق کمی پدیده مورد اندازه گیری می باشد ولی در تحقیق کیفی قابل اندازه گیری نیست.
  • هر پدیده کمی ذاتا و ماهیتا یک پدیده کیفی نیز می باشد.
  • تحقیق کیفی با سوال آغاز می شود (چرا؟) و تحقیق کمی با مساله
  • ترکیب تحقیق کیفی و کمی ← تحقیق ترکیبی به هم آمیخته Mixed Method Research
  • دیدمان: نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند.

پدیده ← یک جلوه خلقتی که مانند او پیدا نمی شود.

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 5 اسفند 1397 ، 16:14)

 

تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف

ایران کنفرانس

تقسیم بندی تحقیق از  نظر هدف

 

1- تحقیق بنیادی:

در این نوع تحقیق هدف صرفا به ماهیت و ذات یک پدیده توجه دارد و در واقع برای علم بکار برده می شود. مثل شناخت یک ویروسی جدید یا شناخت یک گونه گیاهی جدید که بیشتر در ازمایشگاه ها کاربرد دارند. برای گسترش دامنه علم است و عموما بصورت کیفی انجام می شود.

 

2- تحقیق کاربردی:

در این تحقیق دنبال حل یک مشکل در دنیا می باشند و عموما در تحقیق کاربردی نتایج حاصل از تحقیقات بنیادی را بکار می گیرد. با مساله ای شروع می شود.

 

3- تحقیق توسعه ای:

تحقیقی است که نتایج حاصل از کاربردی را بررسی می کند بطور مثال شکل جاری را شناسایی و حل می کند. اگر مساله ای باشد و تکرار شود، توسعه ای است.

مساله اول← حل← مساله جدید

نکته: امکان دارد تحقیقی با یک عنوان و متغیرهای مشترک در مناطق مختلف کشور اجرا شود و درادامه محققی اقدام به جمع آوری و جمع بندی نتایج تمامی تحقیقات نماید و تحقیقی در سطح ملی ارایه دهد که به آن «فرا تحقیق» گویند.

نکته: علت تحقیق در منطقه مورد بررسی باید بطور شفاف بیان شود که آیا نکته برجسته در جهت مثبت و یا منفی در منطقه وجود داشته که محقق را به آن تحقیق در آن منطقه علاقمند نموده است.

منبع: درس روش تحقیق دکتر ملک محمدی

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 5 اسفند 1397 ، 16:14)

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس