کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

مقالات و مطالب علمی و آموزشی

معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)

ایران کنفرانس

معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)

پايگاه مجلات تخصصي نور از مجموعه پایگاه های مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي است که وظيفه شناسايي و عرضه مجلات تخصصي علوم انساني و اسلامي را بر عهده دارد .

بر كسي پوشيده نيست كه امروزه مجلات - به ويژه در حوزه موضوعات تخصصي - به یکی از مهمترین ابزارهای تولید، عرضه، نقد و استفاده از علوم تبدیل شد­ه­اند.

با ورود اینترنت به عرصه اطلاع رسانی علمی، اين كاركرد ابعاد گسترده­تري يافته و اين امكان فراهم شده است تا بسیاری از مجلات نیز با به کار گیری ابزار جدید به شکلی نو و کارآمدتر در اختیار محققان قرار گیرند.

در همین راستا شبکه جهانی نور وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از سال 1377 اقدام به عرضه مجلات مربوط به علوم اسلامی و علوم انسانی بر روی پایگاه حوزه نمود. استقبال کاربران از يك سو و قابلیتهای روز افزون مورد نیاز متخصصان مراجعه کننده از سوي ديگر، اين شبكه را بر آن داشت تا با راه اندازی «پایگاه مجلات تخصصی نور» پاسخگوی این نیاز باشد.

آنچه در اين پايگاه عرضه شده است حاصل تلاش بی وقفه همکاران ما در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور از مهرماه سال 1384 تا کنون مي­باشد.

ایجاد گسترده ترین و کاملترین آرشیو مجلات و مقالات علوم انسانی و علوم اسلامی در اینترنت يكي از مهمترین اهدف راه اندازى پايگاه مجلات تخصصى بو ده است.

درج هزاران شماره از صدها عنوان مجله تخصصی در قالب موضوعات مختلفی چون: «قرآن و حدیث»، «فلسفه، کلام و عرفان»، «فقه، اصول و حقوق»، «کتابداری و اطلاع رسانی»، «روان شناسی»، «اقتصاد»، «هنر»، «مدیریت»، «حقوق»، «علوم انسانی» و ... این پایگاه را به یکی از مهمترین بانکهای اطلاعات مجلات در زمینه علوم اسلامی و علوم انسانی تبدیل کرده است. از جمله ویژگی­های مهم این پایگاه، ارائه مجلات دارای رتبه علمی - پژوهشی و علمی - ترویجی در زمینه علوم انسانی است.

تهیه مجلات کهن و قدیمی در موضوعات فوق، و درج بایگانی کاملی از این مجلات از جمله ویژگیهای مهم این پایگاه است؛ که می­تواند نوید بخش تحولی نوین در عرصه اطلاع رسانی مجلات باشد.

برخی از قابلیت های فراهم آمده در پایگاه مجلات:

الف _ ارائه مجلات به صورت تمام تصویر

ب _ download مقالات دلخواه با فرمت pdf

ج _ جستجوی ساده و پیشرفته با دامنه های مختلف

د _ بانک اطلاعات صاحبان آثار

ه _ نقد مقاله­هاي مجلات و مشاهده نقدهای دیگران

حقوق نشر:

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برای ارائه کلیه مجلات عرضه شده در پایگاه، مجوز لازم را از صاحبان مجلات در اختیار دارد. طبق توافق صورت گرفته با مجلات کاربران پایگاه نیز می­توانند از مطالب عرضه شده برای استفاده­های شخصی و یا عرضه به دوستان خود استفاده کنند، اما عرضه تجاری و یا عمومی مطالب موجود در پایگاه منوط به اجازه صاحبان مجلات و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور - که فایلهای الکترونیکی مجلات را تهیه نموده است – می‌باشد.

نکته:

نظام مقدس جمهوری اسلامی با گذر از فراز و نشیب‌های گوناگون و با مجاهدت اقشار مختلف در همه زمینه­ها، بحمد الله تثبیت گشته و طرح افکار و نظرات معارض، به لطف الهی هیچگونه آسیب و گزندی به پایه های مستحکم نظری و ایدوئولوژیک این حکومت الهی نخواهد رساند؛ بنابراین عرضه مجلات و مقالات گوناگون در پایگاه که بیانگر آراء و اندیشه های مختلف و گاه معارض هستند فقط در چارچوب اطلاع رسانی و تسهیل دسترسی محققان به منابع بوده و لزوما به معنای تأیید صاحبان اثر و یا محتوای مقالات آنها نیست.

آدرس پایگاه:

http://www.noormags.com

--------------------------------------------

آخرین بروزرسانی (جمعه ، 10 اسفند 1397 ، 08:05)

 

معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect

ایران کنفرانس

معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect


ScienceDirect یک منبع اطلاعاتی مهم و ضروری برای میلیونها متخصص در سراسر جهان است. این منبع بزرگترین مجموعه الکترونیکی جهان از اطلاعات تمام متن و کتابشناختی در زمینه علوم، فناوری و پزشکی را دربردارد ساینس دایرکت یکی از زیرمجموعه‌های الزویر، بزرگ‌ترین ناشر علمی دنیا است. این پایگاه شامل بیش از ۱۵ میلیون مقاله علمی است.

اگرچه تمرکز اصلی پایگاه علمی Sciencedirect (ساینس دایرکت) بر علوم پایه، فنی و پزشکی می باشد، اما تعداد بسیار زیادی مقاله و ژورنال با موضوعات علوم انسانی و اجتماعی نیز موجود می باشد. به طور کلی ژورنال ها در چهار گروه اصلی طبقه بندی شده اند : علوم فیزیکی و مهندسی، علوم زیستی، بهداشت و سلامت، و علوم اجتماعی و انسانی.

بخش اعظم ژورنال های انتشار یافته در این پایگاه داده توسط موسسه علمی (تامپسون رویترز) نمایه گذاری می شود، بنابر این اغلب مقالات دانلود شده که از این پایگاه، جزو مقالات آی اس آی (ISI) محسوب می شوند.

از امکانات پایگاه علمی ساینس دایرکت می توان به هشدارهای جستجو اشاره کرد که به محض افزوده شدن مقاله ای مرتبط با مقاله انتخاب شده توسط شما در پایگاه داده، اعلانی به شما ارسال می گردد.

به صورت خلاصه مجلات، مقاله های علمی و کتاب های موجود در پایگاه علمی ساینس دایرکت (Sciencedirect)، حوزه های علمی زیر را تحت پوشش دارد:

علوم مهندسی: مهندسی شیمی، علوم کامپیوتر، انرژی، علم مواد، ریاضیات، فیزیک و نجوم

علوم زیستی: بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی، محیط زیست، ایمونولوژی و میکروب شناسی

بهداشت و سلامت: علوم دارویی، دامپزشکی، پزشکی و دندانپزشکی

علوم اجتماعی و علوم انسانی: هنر، کسب و کار، مدیریت، حسابداری و اقتصاد، روانشناسی ، علوم اجتماعی


برای ورود به این پایگاه از آدرس زیر استفاده نمایید :

-------------------------------------------------

آخرین بروزرسانی (جمعه ، 10 اسفند 1397 ، 12:46)

 

معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink

ایران کنفرانس

معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink

پایگاه اطلاعاتی اشپرینگرلینك كه از محصولات ناشر آلمانی به نام Springer است، از قوی ترین پایگاههای اطلاعاتی در سه حوزه ی علوم ،فناوری و پزشكی (STM) محسوب می شود. در بخش کتابهای الکترونیکی Springer ، 38000 عنوان کتاب وجود دارد.

اشپرینگر لینک یکی از برجسته ترین منابع اینترنتی در زمینه­ ی منابع علمی، فنی و پزشکی در دنیا می باشد. اشپرینگر لینک کارش را از سال 1996 آغاز کرده است و از آن زمان تا حال یک منبع اطلاعاتی برگزیده محققین در محافل، مؤسسات علمی و سایر مراکز علوم پایه می باشد. در سال 2006 این پایگاه 190 میلیون کاربر داشته است و همچنین 40 هزار مؤسسه اعم از دانشگاه، کتابخانه و مؤسسه تحقیقاتی اشترک این پایگاه را دریافت کرده ­اند.

اشپرینگر لینک نوشتار های چاپی و الکترونیکی اشپرینگر ـ ورلاگ و همچنین فهرست در دست توسعه ­ای از ناشران ممتاز را به صورت متن کامل ارائه می نماید. این پایگاه لینک دسترسی به بیش از چهار میلیون مدرک را فراهم نموده است که شامل2113   نشریه می باشد که این نشریات توسط کارشناسان خبره کاملاً بررسی شده و یک فهرست در حال افزایش از مجموعه کتاب ها، که شامل بیش از 34565عنوان کتاب و همچنین 156 عنوان کتاب مرجع و نزدیک به 1062 عنوان کتاب های دوره ای در موضوعات زیر:

علوم شیمی ومواد، زمین شناسی و محیط زیست، علوم کامپیوتر، پزشکی، علوم انسانی و جامعه شناسی و حقوق، مهندسی، ریاضیات و آمار، فیزیک و ستاره شناسی، بازرگانی و اقتصاد، معماری و طراحی و هنر، علوم رفتاری، علوم پزشکی زیستی و حیاتی، محاسبات پیشرفته و طراحی وب را فراهم می نماید.

دسترسی به كتاب های الكترونیكی پایگاه Springer

از دوطریق می توان وارد صفحه اصلی كتاب های الكترونیكی اشپرینگر شویم:

1. نشانی مستقیم زیر را در قسمت Address Bar  مرورگر اینترنتی خود وارد می كنیم.

http://www.springerlink.com/books

2. در پایگاه اصلی اشپرینگر لینك به نشانی زیر، بر روی لینك Books  كلیك كرده و وارد صفحه اصلی كتابهای الكترونیكی Springer می شویم.

این پایگاه دارای دو بخش جستجوی ساده و پیشرفته می‌باشد. همچنین می‌توان در قسمت الفبایی، نام كتابها را بر اساس عنوان جستجو نمود.

در جستجوی پیشرفته امکان تعیین مشخصات نشر، نویسنده یا ویراستار، محتوا، ترتیب نتایج به دست آمده و ... وجود دارد. در این صورت جستجو نتایج بهتری خواهد داشت.

تنظیم نتایج براساس ارتباط،‌ تاریخ، عنوان  امكان پذیر می‌باشد.

نكته: در كنار هر ركورد مربعی سفید یا سبز رنگ وجود دارد. كه مربع سبز رنگ نشان دهنده آن است كه كتابخانه آن ركورد را مشترك است و می توان متن كامل آن را دریافت كرد. مربع سفید هم یعنی اینكه كتابخانه آن را مشترك نیست و برای دریافت متن كامل باید آن را خریداری نمود

دریافت متن به سه صورت امكان پذیر است:

  1. پی دی اف (pdf )
  2. وردHTML) )
  3. دیدن متن به صورت صفحه به صفحه Look in side

برای ورود به پایگاه SpringerLink بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://www.springerlink.com

------------------------------------------------------

برگرفته از وبلاگ  پرتال معرفی پایگاه های اطلاعاتی

آخرین بروزرسانی (جمعه ، 10 اسفند 1397 ، 08:06)

 

املاى بعضى از واژه‌ها و پیشوندها و پسوندها

منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

املاى بعضى از واژه‌ها و پیشوندها و پسوندها


اى (حرف ندا) همیشه جدا از منادا نوشته مى‌شود:
اى خدا، اى که

این، آن جدا از جزء و کلمهٔ پس از خود نوشته مى‌شود:
استثنا: آنچه، آنکه، اینکه، اینجا، آنجا، وانگهى

همین، همان همواره جدا از کلمهٔ پس­از خود نوشته‌ مى‌شود:
همین خانه، همین‌جا، همان کتاب، همان‌جا

هیچ همواره جدا از کلمهٔ پس از خود نوشته مى‌شود:
هیچ‌یک، هیچ‌کدام، هیچ‌کس

چه جدا از کلمهٔ پس از خود نوشته مى‌شود، مگر در:
چرا، چگونه، چقدر، چطور، چسان
چه همواره به کلمهٔ پیش از خود مى‌چسبد:
آنچه، چنانچه، خوانچه، کتابچه، ماهیچه، کمانچه، قباله‌نا‌مچه

را در همه جا جدا از کلمهٔ پیش از خود نوشته مى‌شود، مگر در موارد زیر:
چرا در معناى «براى چه؟» و در معناى «آرى»، در پاسخ به پرسش منفى.

که جدا از کلمهٔ پیش از خود نوشته مى‌شود:
چنان‌که، آن‌که (= آن‌کسى‌که)
استثناء: بلکه، آنکه، اینکه

ابن، حذف یا حفظ همزهٔ این کلمه، وقتى که بین دو عَلَم (اسم خاص اشخاص) واقع شود، هر دو صحیح است:
حسین‌بن‌على/ حسین‌ابن‌على؛ محمّدبن‌زکریاى رازى/ محمّدابن زکریاى رازى؛ حسین‌بن‌عبدالله‌بن‌سینا/ حسین‌ابن‌عبدالله‌ابن‌سینا

به در موارد زیر پیوسته نوشته مى‌شود:
1. هنگامى که بر سر فعل یا مصدر بیاید (همان‌که اصطلاحاً «باى زینت» یا «باى تأکید» خوانده مى‌شود):
بگفتم، بروم، بنماید، بگفتن (= گفتن)
2. به‌صورت بدین، ‌بدان، بدو، بدیشان1 به کار رود.
3. هرگاه صفت بسازد:
بخرد، بشکوه، بهنجار، بنام
به در سایر موارد جدا نوشته مى‌شود:
به برادرت گفتم، به سر بردن، به آواز بلنـد، به‌سختى، منـزل‌به‌منـزل، به نام خدا
تبصره: حرف «به» که در آغاز بعضى از ترکیب‌هاى عربى مى‌آید از نوع حرف اضافهٔ فارسى نیست و پیوسته به کلمهٔ بعد نوشته مى‌شود:
بعینه، بنفسه، برأی‌العین، بشخصه، مابازاء، بذاته
ـ هرگاه «باى زینت»، «نون نفى»، «میم نهى» بر سر افعالى که با الف مفتوح یا مضموم آغاز مى‌شوند (مانند انداختن، افتادن، افکندن) بیاید، «الف» در نوشتن حذف مى‌شود:
بینداز، نیفتاد، میفکن

بى ‌همیشه جدا از کلمهٔ پس از خود نوشته مى‌شود، مگر آنکه کلمه بسیط‌گونه باشد، یعنى معناى آن دقیقاً مرکب از معانى اجزاى آن نباشد:
بیهوده، بیخود، بیراه، بیچاره، بینوا، بیجا

مى و همى همواره جدا از کلمهٔ پس از خود نوشته‌ مى‌شود:
مى‌رود، مى‌افکند، همى‌گوید

هم ‌همواره جدا از کلمهٔ پس از خود نوشته مى‌شود، مگر در موارد زیر:
1. کلمه بسیط‌گونه باشد:
همشهرى، همشیره، همدیگر، همسایه، همین، همان، همچنین، همچنان
2. جزء دوم تک‌هجایى باشد:
همدرس، همسنگ، همکار، همراه
در صورتى که پیوسته‌نویسى «هم» با کلمهٔ بعد از خود موجب دشوارخوانى شود، مانند همصنف، همصوت، همتیم جدانویسى آن مرجّح است.
3. جزء دوم با مصوت «آ» شروع شود:
همایش، هماورد، هماهنگ
در صورتى که قبل­از حرف «آ» همزه در تلفّظ ظاهر شود، هم جدا نوشته مى‌شود:
هم‌آرزو، هم‌آرمان
تبصره: هم، بر سر کلماتى که با «الف» یا «م» آغاز مى‌شود، جدا نوشته مى‌شود:
هم‌اسم، هم‌مرز، هم‌مسلک

تر و ترین همواره جدا از کلمهٔ پیش از خود نوشته مى‌شود، مگر در:
بهتر، مهتر، کهتر، بیشتر، کمتر

ها (نشانهٔ جمع) در ترکیب با کلمات به هر دو صورت (پیوسته و جدا) صحیح مى‌باشد:
کتابها/ کتاب‌ها، باغها/ باغ‌ها، چاهها /چاه‌ها، کوهها/ کوه‌ها، گرهها/ گره‌ها
اما در موارد زیر جدانویسى الزامى است:
1. هرگاه ها بعداز کلمه‌هاى بیگانهٔ نامأنوس به کار رود:
مرکانتیلیست‌‌ها، پزیتیویست‌ها، فرمالیست‌‌ها
2. هنگامى که بخواهیم اصل کلمه را براى آموزش یا براى برجسته‌سازى مشخص کنیم:
کتاب‌ها، باغ‌‌ها، متمدن‌ها، ایرانى‌ها
3. هرگاه کلمه پردندانه (بیش­از سه دندانه) شود و یا به «ط» و «ظ» ختم شود:
پیش‌بینى‌ها، حساسیت‌‌ها، استنباط‌ها، تلفّظ‌ها
4. هرگاه جمع اسامى خاص مدّ نظر باشد:
سعدى‌ها، فردوسى‌ها، مولوى‌ها، هدایت‌ها
5. کلمه به هاى غیرملفوظ ختم شود:
میوه‌ها، خانه‌ها
یا به هاى ملفوظى ختم شود که حرف قبل از آن حرف متّصل باشد:
سفیه‌ها، فقیه‌ها، پیه‌ها، به‌ها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. گونهٔ قدیمى حرف اضافهٔ «به» فقط در کلمات بدین، بدان، بدو، بدیشان باقى مانده است.

آخرین بروزرسانی (جمعه ، 16 فروردين 1392 ، 09:11)

 

تدوین پرسشنامه

نویسنده: آقای علی شهبازی  کارشناس ارشد جامعه شناسی

منبع: www.spssx.com

تدوین پرسشنامه

قبل از تدوين پرسشنامه بايد بدانيم به دنبال چه نوع اطلاعاتي هستيم و پرسش­هايي متناسب با آن محتوا را تدوين كنيم. به طور كلي به لحاظ محتوايي در يك پرسشنامه، پنج نوع پرسش وجود دارد.

1ـ پرسش­هاي زمينه­اي يا خصيصه­ ها: اين پرسش­ها  براي كسب اطلاع از خصوصيات پاسخگو است، پرسش­هايي در مورد جنس، سن، شغل، قوميت، مذهب و ... در اين گروه جاي مي­گيرند. اين پرسش­ها در پرسشنامه بيشتر در نقش متغيرهاي مستقل ظاهر مي­شوند.

پرسش­هاي رفتاري: اين پرسش­ها براي اطلاع از رفتارها و فعاليت­هاي پاسخگويان مناسب است،  چراكه رفتار پاسخگو مد نظر است و در صدد كشف فعاليت­هاي آنها هستيم. پرسش­هايي نظير (روزي چند ساعت از برنامه­ هاي تلويزيوني استفاده  مي­كنيد؟، آيا در فعاليت­هاي محلي شركت مي­كنيد؟ و ...)

پرسش­هاي اعتقادي: كانون توجه اين پرسش­ها تعيين چيزي است كه پاسخگو آن را درست مي­داند. مثلاً (به نظر شما مشاركت محلي تا چه اندازه بر توسعه محلي تاثير دارد؟، تا چه حد موافق هستيد: مسئولين در توسعه محلي نقشي ندارند؟ و ...) در اين پرسش­ها به دنبال سنجش اعتقادات و باورهاي شخصي پاسخگو مي­باشيم، باورهايي كه ذهن پاسخگو وجود دارد و با آنها زندگي مي­كند.

پرسش­هاي نگرشي: كانون توجه اين پرسش­ها تعيين چيزي است كه پاسخگو آن را مطلوب مي­داند. مثلاً (به نظر شما شهروندان محله بايد در فعاليت­هاي محلي شركت كنند؟، آيا مسئولين محلي موظف به تشويق مشاركت محلي شهروندان هستند؟     و ...) در اين پرسش­ها از پاسخگو درخواست مي­شود شرايط مطلوب و آرماني را تعيين كنند و و به دنبال تعيين ميزان  اعتقادات و باورهاي شخصي آنها نيستيم.

پرسش­هاي دانشي: اين پرسش­ها به دنبال ارزيابي و سنجش دانش و آگاهي پاسخگو مي­باشد. در مطالعاتي نظير سواد رسانه­اي، سواد انرژي، مطالعات فرهنگ سازماني بيشتر از اين نوع پرسش­ها استفاده مي­كنيم.

نكته مهم! با سنجش رفتار و دانش نمي­توان به نگرش­ها و اعتقادات پاسخگويان رسيد. حالا با يك مثال در حوزه دينداري به بررسي پرسش­ها مي­پردازيم.

مثال­هايي از انواع پرسش­ها در زير آمده است.

 

پرسش زمينه­اي

شما پيروي چه ديني هستيد؟

اسلام

زرتشت

مسيحي

يهودي

ساير

 

پرسش رفتاري

در هفته چند بار در نماز جماعت شركت مي­كنيد؟

هر روز

سه يا چهار روز

يك يا دو روز

به ندرت

اصلاً

 

پرسش اعتقادي

مسلمان كسي است كه اصول اسلامي را رعايت كند؟

كاملاً موافق

موافق

بي­نظر

مخالف

كاملاً مخالف

 

پرسش نگرشي

ميزان موافقت: آيا مذهبي­ها موظف به نهي از منكر هستند؟

كاملاً موافق

موافق

بي­نظر

مخالف

كاملاً مخالف

 

پرسش دانشي

كدام يك از موارد زير جزء اصول دين نيست؟

توحيد

نبوت

امامت

حج

معاد

 

شكل پرسش­ها

پرسش­ها به سه شكل بسته، باز و نيمه بسته مي­باشد. پرسش بسته با گزينه­هاي تحميلي پرسشي است كه در پاسخ به آن چند گزينه ارائه شده و پاسخگو بايد يك يا چند گزينه را انتخاب كند. پرسش باز، پرسشي است كه پاسخگو با اختيار كامل به پرسش­ها پاسخ مي­دهد و پرسش نيمه بسته تركيبي از دو پرسش است در اين پرسش به پاسخگو گزينه­ هايي ارائه مي­شود و در ضمن به اختيار داده مي­شود پاسخ مد نظر خود را اعمال كند.

پرسش باز: مثال، مهمترين مشكل فعاليت­هاي جمعي در ميان شما چيست؟

پرسش نيمه بسته: مثال، اوقات فراغت خود را در آخر هفته چگونه سپري مي­كنيد؟

تماشاي تلويزيون         ديد و بازديد          مطالعه          ساير موارد؟ ...............................................

پرسش­هاي بسته: پرسش­هاي بسته كه بخش زيادي از پرسش­نامه را پر مي­كند داراي اشكال مختلفي مي­باشد كه عبارتند از:

سوالات مدرج یا طیفی به صورت طیف سه­ تایی، طیف پنج­ تایی و طیف هفت­ تایی می­باشد. کاربرد نوع طیف بستگی به تعداد نمونه آماری و آزمون­های آماری دارد، برای مثال اصولاً برای نمونه آماری کم از طیف سه­ تایی استفاده و برای نمونه آماری خیلی زیاد از طیف هفت­ تایی استفاده می­کنند، با این حال طیف پنج­ تایی در پایان­ نامه­ های دانشجویی با نمونه آماری 250 تا 600 ، استفاده می­شود. استفاده از آزمون­های خاصي مستلزم داشتن پاسخگویان کافی به طیف­ ها باشد. برای مثال اگر نمونه آماری 100 پاسخگو باشد و از طیف هفت­ تایی استفاده شود احتمال پاسخگویی به هر یک از درجات طیف 14 پاسخگو می­باشد (100 تقسيم بر 7) که امکان کاربرد آزمون­های خاصي را از ما می­گیرد. نمونه­ هایی از طیف­های پنج­ تایی:

 

کاربرد

5

4

3

2

1

باور­ها و اعتقادات

کاملاً موافق

موافق

تا حدودی

مخالف

کاملاً مخالف

باورها و اعتقادات

خیلی زیاد

زیاد

متوسط

کم

خیلی کم

فعالیت­ها

خیلی زیاد

زیاد

تا حدودی

کم

خیلی کم

فعالیت­ها

همیشه

اکثر اوقات

بعضی اوقات

به ­ندرت

اصلاً

فعالیت­ها

همیشه

اغلب

گاهی

به ­ندرت

هرگز

فعالیت­ها

روزانه

هفتگی

ماهانه

فصلی

سالانه

مهارت­ها

عالی

خوب

متوسط

کم

ندارم

توانایی

عالی

خوب

متوسط

ضعیف

نمی­توانم

 

نظر شما در مورد این جمله

رسانه­ ها درصدد ترویج هویت ملی هستند؟

کاملاً موافق

موافق

تا حدودی

مخالف

کاملاً مخالف

 

میزان موافقت شما با این جمله

رسانه­ها درصدد ترویج هویت ملی هستند؟

خیلی زیاد

زیاد

تا حدودی

کم

خیلی کم

 

ـ پرسش افتراق معنايي

اين شيوه حاوي صفاتي متضاد است كه معرف دو قطب يك پيوستار است كه در آن از پاسخگو خواسته مي­شود بر روي يكي از درجات پيوستار علامت بزند.

شوراي اسلامي شهر خود را چگونه ارزيابي مي­كنيد؟ روي پيوستار علامت بزنيد.

وابسته به شهرداري

1

2

3

4

5

6

7

8

9

استقلال عمل

فعاليت غير مشاركتي

1

2

3

4

5

6

7

8

9

فعاليت مشاركتي

عدم كارايي فعاليت

1

2

3

4

5

6

7

8

9

اثربخشي فعاليت

عدم دسترسي

1

2

3

4

5

6

7

8

9

دسترسي

نكته!

ـ از مدرج فرد يعني پنج تايي، هفت­ تايي، نه تايي استفاده كنيد.

ـ براي سهولت تحليل، معاني مثبت و منفي را در يك ستون بياوريد.

ـ دقت كنيد دو كلمه به لحاظ معنايي متضاد هم باشند.

 

 

ـ پرسش مشروط

پرسش مشروط اشاره به داشتن يا نداشتن يك صفت دارد، اگر پاسخگويي صفت مورد نظر را نداشت به سوالات ديگر راهنمايي مي­شود. براي مثال

12ـ با اعضاي خانواده به چه زباني صحبت مي­كنيد؟

 

با كدام يك از اعضاي خانواده به زبان محلي صحبت مي­كنيد؟

تمام اعضاي خانواده   پدر و مادر بزرگ     پدر و مادر

 

آيا با آشنايان به زبان محلي صحبت مي­كنيد؟

بلي       خير

لطفاً به سوال 13 رجوع كنيد.

 

ـ پرسش فهرستي

در اين پرسش فهرستي از گزينه­ ها در اختيار پاسخگو قرار داده مي­شود و از وي خواسته مي­شود تا گزينه­ هايي را انتخاب كند. براي مثال

براي دريافت خبر، از كدام يك از رسانه­ هاي زير استفاده مي­كنيد؟

تلويزيون       راديو     روزنامه      اينترنت    ماهواره       تلتكس

 

ـپرسش رتبه­ بندي يا اولويت بخشي

در اين پرسش از پاسخگو درخواست مي­شود تا گزينه­ ها را برحسب يك صفت خاص اولويت بندي يا رتبه­ بندي كند. براي مثال

رسانه ­هاي زير را به لحاظ «اعتبار خبر» از 1 تا 6 رتبه بندي كنيد.

تلويزيون       راديو     روزنامه      اينترنت    ماهواره       تلتكس

ـ پرسش مقايسه زوجي

در اين پرسش مجموعه اي از واحدها به صورت دو به دو مقايسه مي­شوند و از جمع نمرات آنها به نتيجه كلي در زمينه برتري يكي بر ديگري مي­رسيم. مثال، لطفاً از ميان دو نوع كنسرو گزينه برتر را انتخاب كنيد.

1ـ  كنسرو ب    كنسرو الف

2ـ كنسرو ج       كنسرو ب

3ـ كنسرو د      كنسرو الف

4ـ كنسرو ج        كنسرو د

جمله بندي پرسشنامه: پرسش­هاي پرسشنامه بايد روشن، غيرمبهم و سودمند باشد، بنابراين جمله­بندي پرسشنامه اهميت فراواني دارد. ادبيات پرسشنامه بايد متناسب با فضاي فرهنگي و اجتماعي (نگرش­هاي فرهنگي، سطح سواد و ...) باشد. توجه به نكات زير در طراحي پرسشنامه مهم است.

ـ ادبيات پرسش بايد ساده و كوتاه باشد: در پرسشنامه از كلمات نامأنوس، لاتين و تخصصي استفاده نكنيد، و در كابرد كلمات به زمينه­ هاي فرهنگي و اجتماعي پاسخگو توجه كنيد.

ـ پرسش نبايد دو جهي باشد: يعني يك پرسش تنها يك پاسخ را در ذهن پاسخگو متبادر كند، مانند «ميزان تحصيلات والدين شما چقدر است؟» اين پرسش دو وجهي بايد به دو سوال درباره تحصيلات پدر و تحصيلات مادر تقسيم شود.

ـ پرسش نبايد جهت دار يا ارزشي باشد: نبايد به دنبال پاسخ مطلوب خود يا موسسه متولي پژوهش باشيم. استفاده از كلماتي نظير «به نظر من ... »، «آيا موافق هستيد كه ...»، «به نظر دانشمندان استفاده از روغن ايكس براي سلامتي مضرر است، نظر شما چيست؟» و ... در پرسشنامه مطلوب نمي­باشد.

ـ از پرسش­هاي منفي تا آنجا كه امكان دارد استفاده نكنيد. و از پرسش­هايي استفاده كنيد كه پاسخگو نسبت به آن دانش يا اطلاع كافي داشته باشد.

ـ اگر فكر مي­كنيد از طريق پرسش­هاي مستقيم به جواب نمي­رسيد، از پرسش­هاي غيرمستقيم استفاده كنيد.

ـ سوالات شما بايد هدفمند باشد: يعني سوالاتي را مطرح كنيد كه در صدد پاسخ به فرضيات باشد. همچنين از بيان سوالات تكراري و اضافي خودداري كنيد.

 

معرفي پژوهش در پرسش­نامه

اولین مرحله در فرآیند پرسشگري ایجاد انگیزه در پاسخگو برای پر كردن پرسشنامه است. در بر انگیختن پاسخگو بايد در ابتداي پرسشنامه متني را براي پاسخگو ارائه كرد تا ضمن معرفي پژوهش، رضايت و مشاركت وي را جلب كرد.

چند نكته كوتاه!!!

ـ معرفي پژوهش حداكثر در 70 كلمه باشد

ـ از جملاتي نظير «با سلام و احترام»، «پاسخگوي محترم» و ... استفاده كنيد.

ـ عنوان پايان­نامه يا پژوهش را داخل «» قيد كنيد يا هدف پژوهش را به صورت مختصر بيان كنيد.

ـ در متن قيد كنيد كه پاسخ­هاي دقيق وي ارزشمند است.

ـ به اطلاع پاسخگو برسانيد كه اطلاعات آنها محرمانه باقي خواهد ماند.

ـ اگر پرسشنامه براي پايان نامه مي­باشد حتماً در پايان اسم نگارنده پايان­ نامه قيد شود.

ـ اگر پژوهش براي يك موسسه يا شركت خاصي مي­باشد عنوان موسسه يا شركت قيد شود.

 

 


پاسخگوي محترم

پرسشنامه حاضر مربوط به پايان نامه دانشجويي با عنوان «نقش سرمايه­ هاي فرهنگي والدين بر پيشرفت تحصيلي دانش ­آموزان» مي­باشد. پاسخ­هاي دقيق شما كمك شاياني در نيل به اهداف پايان­ نامه خواهد كرد. لازم به یادآوری است، پاسخ های شما نزد پژوهشگر به صورت محرمانه باقی خواهد ماند. از همکاری شما کمال سپاس را دارم.

علي محمدي

نكات كليدي تدوين پرسشنامه

ـ پرسش از تاريخ تولد پاسخگو بر سن پاسخگو ارجحيت دارد.

ـ پرسش از هزينه زندگي بر درآمد پاسخگو ارجحيت دارد.

ـ اگر فكر مي­كنيد پاسخگو نسبت به بيان هزينه زندگي يا درآمد اكراه دارد، از مقايس ترتيبي استفاده كنيد. مثال   كمتر از 100 تومان 101 تا 200 تومان بيشتر از 200 تومان

ـ سوال بايد جامع و مانع باشد، يعني اولاً گزينه­اي وجود داشته باشد پاسخگو انتخاب كند، در ثاني پاسخگو تنها بتواند يك گزينه را انتخاب كند. مثال پرسش از دين

عدم جامعيت: اسلام    زرتشتي     كليمي

عدم مانعيت: اسلام     زرتشتي    كليمي     مسيحي      پروتستان

 

ـ اگر مفهومي را عملياتي و سپس شاخص و سنجه تدوين كرديد، از طيف­ هاي مدرج يكساني براي سنجش آن استفاده كنيد.

ـ اگر احساس مي­كنيد پاسخگويان نسبت به بيان سوالات زمينه­ اي (تاريخ تولد، جنس، دين و ...) اكراه داشته باشند يا اين سوالات موج سوگيري پاسخگو شود، سوالات زمينه ­اي در انتهاي پرسشنامه آورده شود.

ـ اگر سوالات زمينه­اي (تاريخ تولد، جنس، دين و ...) نقشي در فرضيات ندارد لزومي ندارد آنها در پرسشنامه آورده شود.

منابع مناسب براي طراحي پرسشنامه

ـ سنجش مفاهيم در پيمايش­هاي اجتماعي، دكتر فردين عليخواه، انتشارات جامعه­ شناسان، 1389

ـ راهنماي سنجش و تحقيقات اجتماعي، دلبرت سي ميلر، ترجمه هوشنگ نايبي، نشر ني، 1387

ـ مقياس­هاي نگرش سنجي، كارل شوسلر، ترجمه هوشنگ نايبي، نشر وزارت فرهنگ، 1383

ـ روش­هاي طراحي پرسشنامه، سيمور سادمن و ديگران، ترجمه عبدالباقي روشني، نشر كارا پيام، 1387

آخرین بروزرسانی (جمعه ، 11 اسفند 1391 ، 13:38)

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس