کل

فصل دو تحقیق : بررسی منابع

ایران کنفرانس

فصل دو تحقیق : بررسی منابع 

  • در این فصل برای تعیین هدفها شروع می کنیم. چه کسانی قبلا مطالعه کرده اند. منابع می تواند کتابخانه، پایگاه های اینترنتی، سازمان های تخصصی، متخصصان و منابع انسانی باشد.
  • فصل دو دقیقا باید جهت پاسخگویی به هدفها و سوالات تحقیق باشد.
  • بایستی با دقت نظر خاص بعد از پاسخ دادن به هر سوال تحقیق نتیجه بگیریم و متغیرها را دربیاوریم و به همین ترتیب تا پایان فصل دو ادامه می دهیم که متغیرهایی که نقش داشته اند و هر کدام به چه میزان نقش داشته اند.
  • در پایان فصل دو تمام این نتیجه گیری ها رادر یک جدول توافقی قرار می دهیم.
  • چرا این متغیرها را آورده ایم؟ باید دلیل داشته باشیم. هر آنچه را که در این فصل بدست می آوریم بایستی مستند و معتبر باشد.
  • منبع همیشه به بالاتر ا زخود ارجاع داده می شود. باید اکثریت این منبع را قبول داشته باشند.
  • حالا یک مدل نظری شکل می گیرد. مدل نظری هر چقدر زودتر تکمیل شود بهتر است.
  • مدل نظری یک کروکی است (نقشه نیست). بعد باید این متغیرها را جمع بندی کنیم.

پس تا اینجا مدل نظری آماده شده است.

 

منبع : درس روش تحقیق دکتر ملک محمدی

آخرین بروزرسانی (شنبه ، 11 اسفند 1397 ، 15:25)

 

اجزاء فصل 1 تحقیق

ایران کنفرانس

اجزاء فصل 1 تحقیق

1-1- مقدمه: مقدمه جزئی از تحقیق نیست. مقدمه یک ورودی به بحث است در مقدمه بایستی نیت خود را از نوشتن آن فصل نوشته و محتوای فصل را مورد به مورد نوشته و روشی که این فصل را می نویسیم توضیح داده و در پایان می نویسیم که امیدواریم در پایان فصل به چه چیز دست یابیم. (نیاز به رفرنس در مقدمه نداریم)

سمینار1 (عنوان- معرفی موضوع- لزوم انجام تحقیق- مساله چیست)

2-1- معرفی موضوع: مطلقا نیاز به رفرنس دهی نداریم (زیرا نباید مطالب تکراری باشد).

  • در معرفی موضوع یعنی اگر ما نبودیم به همراه نوشته خود، کسی که آن را خواند بفهمد دنبال چه کاری بودیم و منظور ما از تحقیق چه بوده است. به تسلط ما به موضوع بستگی دارد.
  • کفایت همیشه در نوشته های تحقیقاتی اصلی مهم است. پس در حد کافی توضیح می دهیم.
  • بایستی در معرفی موضوع کلمه به کلمه عنوان تحقیق را توضیح دهیم.

3-1- تعریف مساله

  • مساله یعنی یک تشخیص در مانع در مسیر توسعه. اگر مساله نبود تلاشی صورت نمی گرفت.
  • لذا بایستی مساله را بنویسیم که چی هست؟
  • دادن رفرنس در چند صفحه
  • مساله را دقیقا تعریف کنیم.

4-1- سوال تحقیق: چرا مساله ایجاد شده است؟ (مثل یک بیمار که پیش پزشک رفته و مشکل خود را بیان می کند).

الف- آنچه که باعث ایجاد مساله شده است چیست؟

ب- کدام عوامل در خصوص مساله و مشکل نقش داشته اند؟

ج- برای حل مساله چه باید کرد؟

5-1- اهداف تحقیق: پاسخ دادن به سوالات تحقیق است. هدف آن است چرا مساله بوجود آمده است. چند هدف ممکن است در ایجاد این مساله نقش داشته اند. برای رفع متغیر هدف چه باید کرد.

لذا یک نقشه راه مشخص می شود و با این نقشه طی کردن کار مشخص می شود.

6-1- محدوده های تحقیق: یعنی مساله را قالب گیری کنید. یعنی موضوع من محدود به چیست؟

مثل: محدوده موضوعی: مانند مشکل زنان روستایی (باید مستند باشد).

محدوده زمانی: در چه بازه زمانی این تحقیق انجام شده است یا انجام خواهیم داد. محدوده ای است که بایستی با درایت تعریف شود (مستند باشد).

محدوده مکانی: مربوط است به جایی که مساله در آن بوجود آمده است. به دلخواه نمی تواند باشد و سوگیری نباشد.

7-1- محدودیت های تحقیق: چه موانعی در انجام تحقیق وجود داشته است.

8-1- واژگان: کلمات و عباراتی است که بایستی برای اطلاع خواننده در ابتدا تعریف کنیم. این یک تعریف قراردادی است یعنی منظور محقق از این عبارت در این تحقیق آن است که (رفرنس نمی خواهد). فقط کلماتی که بطور تخصصی  داده شده است را بیاوریم.

اگر واژگان نداشتیم نمی آوریم.

9-1- مدلی است که مراحل انجام تحقیق را نشان می دهیم: مشهود کردن مفهوم در این مرحله گام های انجام تحقیق را بصورت مدل درمی آوریم.

 

منبع : درس روش تحقیق  دکتر ایرج ملک محمدی

آخرین بروزرسانی (شنبه ، 11 اسفند 1397 ، 15:25)

 

آغاز توزیع کارت آزمون دکتری از سه‌شنبه 30 بهمن (97/11/28)

ایران کنفرانس

آغاز توزیع کارت آزمون دکتری از سه‌شنبه 30 بهمن

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: کارت ورود به جلسه آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۱۳۹۸ از روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن ماه روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند تا ساعت ۲۴ روز پنج شنبه ۲ اسفند ماه نسبت به دریافت پرینت کارت آزمون ورود به جلسه اقدام کنند.

دکتر حسین توکلی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: ثبت نام برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ در ۷ گروه آزمایشی و ۲۴۵ کد رشته امتحانی برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه آزاد، پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها از روز سه شنبه ۶ آذر در سایت سازمان سنجش آغاز شد و با توجه به مهلت تمدید شده روز پنج شنبه ۱۵ آذر ۹۷ به پایان رسید.

وی ادامه داد: در آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ تعداد ۱۹۶ هزار و ۴۳۷ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۱۲ هزار و ۵۷ نفر مرد و ما بقی زن هستند. از مجموع ۱۹۶ هزار و ۴۳۷ داوطلب، ۱۱۷ هزار و ۵۱۷ داوطلب در گروه علوم انسانی، ۱۷ هزار و ۴۷۹ نفر در گروه علوم پایه، ۳۴ هزار و ۶۴ نفر در گروه فنی و مهندسی، ۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر در گروه کشاورزی، ۹ هزار و ۸۸۴ نفر در گروه هنر، ۲ هزار و ۹۹ نفر در گروه دامپزشکی و ۴ هزار و ۳۳۰ نفر در گروه آزمایشی زبان شرکت کردند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: آمار داوطلبان ثبت نام کننده در دوره‌ی دکتری سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۳۸ هزار و ۲۶۷ نفر کمتر شده است.

توکلی ادامه داد: بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سال ۱۳۹۸ در ۷ گروه آموزشی و ۲۴۵ کد رشته امتحانی در روز جمعه ۳ اسفند ماه در حوزه‌های امتحانی مربوط برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: پس از برگزاری آزمون کارنامه حاوی نمرات خام، تراز، نمره کل و سایر اطلاعات دیگر در هفته آخر فروردین ماه سال ۱۳۹۸ در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده در نیمه اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ می‌توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند و با توجه به کد رشته محل‌های انتخابی و حد نصاب نمره سنجش عمومی که با هماهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده دانشجو تعیین می‌شود، با توجه به سهمیه، داوطلب به منظور شرکت در مراحل مصاحبه و سایر مراحل گزینش که در دانشگاه صورت می‌گیرد مانند سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری حاضر خواهد شد.

وی ادامه داد: در نهایت پس از اعلام نتیجه مراحل گزینش از سوی دانشگاه‌ها به سازمان سنجش، نمره کل نهایی هر داوطلب محاسبه و فهرست پذیرفته شدگان نهایی داوطلب استخراج و اعلام خواهد شد.

 

برگزاری سمینار چشم‌انداز فضای مجازی: راهنمای روندها، الگوها و توسعه‌های 2019

ایران کنفرانس

سمینار چشم‌انداز فضای مجازی: راهنمای روندها، الگوها و توسعه‌های 2019

 

«کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ» با همکاری «مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی»، «انجمن ایرانی مطالعات جهان» و «دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران» و حمایت Figshare و Mendeley اقدام به برگزاری سمینار چشم‌انداز فضای مجازی با محور اصلی بررسی روندها، الگوها و توسعه‌ها در 2018 و ارائه‌ راهبرد برای 2019 در تاریخ 30 بهمن می‌نماید.

سخنرانان:

دکتر سعیدرضا عاملی

استاد ارتباطات، رئیس دانشکده‌ مطالعات جهان، رئیس مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی، رئیس کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ و عضو شورای عالی فضای مجازی

با موضوع: اینترنت اشیاء و اینترنت همه‌چیزها

دکتر حمیدرضا ربیعی

استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته و مدیر آزمایشگاه رسانه­های دیجیتال

با موضوع: هوش مصنوعی

دکتر ابراهیم سوزنچی کاشانی

استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

با موضوع: سیاست­ها و مقررات

دکتر شاهو صبار

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و عضو کمیته اجرایی کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ

با موضوع: حریم خصوصی، شرایط و مقررات و امنیت اطلاعات

علیرضا صالحی نژاد

پژوهشگر مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی و عضو کمیته اجرایی کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ

با موضوع: سیاست

 

مدیر جلسه:

دکتر احسان شاقاسمی

استادیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو اجرایی کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ

 

در پایان این سمینار، به بررسی فضای مجازی و انتشارات علمی با محور اصلی مدیریت داده‌ها پرداخته می‌شود.

 

زمان برگزاری: سه شنبه 30 بهمن 1397 ساعت 10:00

محل برگزاری: تهران، امیرآباد شمالی، پردیس شمالی دانشگاه تهران، دانشکده مطالعات جهان، تالار حنانه

 

شرکت در این سمینار برای عموم آزاد است.

جهت ثبت نام برای دریافت گواهینامه بین­المللی شرکت در سمینار به آدرس ذیل مراجعه کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های 61119291 و 88011304 تماس بگیرید.

https://evand.com/events/cybervision

 

نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق

ایران کنفرانس

نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق

تعریف نظریه

نظریه­ها در مفهوم کلی، قضایایی هستند که مطابق قواعدی کامل شده­اند، به بیان دیگر، این قضایا مطابق با قانون معین و بر اساس داده­های قابل مشاهده به همدیگر مربوط شده­اند. از این قضایا به عنوان وسایلی برای پیش­بینی و تبیین پدیده­های قابل مشاهده استفاده می­شود. به عبارت دیگر، همبستگی درونی فرضیه­های نظری که راهنمای پژوهشگران در مشاهدۀ همبستگی بین پدیده­هاست، نظریه نامیده می­شود. فرضیه­های نظری از طریق ارتباط قطعی که بین مفاهیم نظری وجود دارد تدوین می­شوند. نظریه ممکن است خیلی وسیع و گسترده باشد، یا از تعدادی فرضیه به هم پیوسته که دارای ارتباط درونی هستند، تشکیل شود.

رینولدز[1] (1971) نظریه را به صورت کلی و به شرح زیر تعریف کرده است: «نظریه عبارت است از  فرضیه­ای ساده دربارۀ حوادثی که مشاهدۀ آنها میسر نیست». این جمله ممکن است از یک سو فرضیه­ای ساده دربارۀ وقوع یک متغیر در شرایطی معین باشد؛ از سوی دیگر می­تواند تبیینی پیچیده باشد، مانند این که هستی در 5/4 بیلیون سال پیش چگونه بوده است؟ در بین این دو نوع ممکن است نظریه­های مختلفی از لحاظ نوع، کیفیت و دامنه نیز وجود داشته باشد که هر یک در زمینه و محدوده معینی کاربرد دارد. به این معنی که نظریه به منظور تبیین طبقه معینی از پدیده­ها طرح­ریزی می­شود و به ندرت می­توان یک نظریه خوب یافت که در تمام زمینه­ها کاربرد داشته باشد.

 

انواع نظریه

نظریه را به گونه­ های مختلفی می­توان تقسیم­بندی کرد. گلدشتاین[2] (1969) انواع نظریه را بر اساس پیچیدگی ارتباط درونی مفاهیم، تعداد مفاهیم به کار برده شده و قدرت پیش­بینی تقسیم­بندی کرده است. البته این تقسیم­بندی به منظور آسان­سازی است، نه بر اساس ویژگی­های نظریه. نظریه­پردازان، نظریه­های علمی را به چهار دسته تقسیم کرده­اند: الف) صوری[3]، ب) قیاسی[4]، ج) تقلیلی[5]، د) تجریی[6].

 

نقش نظریه در پژوهش

نظریه در تعیین مشاهدات، اندازه­گیری و محدود کردن واقعیت­های مورد پژوهش راهنمای پژوهشگر است. نظریه وسیله­­ای است که از طریق آن به جستجوی همبستگی­های آزمایشی پدیده­ها می­پردازند. برای نظریه نقش­های متفاوت و متعددی مطرح شده است. این بحث­ها بیشتر مربوط به این موضوع هستند که آیا باید ابتدا نظریه را ساخت و سپس به پژوهش پرداخت، یا برعکس آن عمل کرد، و یا ترکیبی از این دو روش را به کار بست؟ روش «ابتدا نظریه، بعد پژوهش» دارای مراحلی به شرح زیر است:

  1. تدوین یک نظریة واضح و روشن به صورت بدیهی یا بر اساس فرآیندهای توصیف شده.
  2. انتخاب یک جملة استخراج شده از نظریه به عنوان ملاک مقایسة نتایج پژوهش آزمایشی.
  3. برنامه­ریزی پژوهش به منظور آزمون جملة انتخاب شده از طریق پژوهش آزمایشی.
  4. چنانچه جملة استخراج شده از نظریة با نتایج پژوهش آزمایشی مطابقت نداشته باشد، ایجاد تغییر در نظریه، یا برنامه­ریزی و انجام پژوهش مجدد.
  5. چنانچه جملۀ استخراج شده از نظریه با نتایج پژوهش تجربی مطابقت داشته باشد، انتخاب جمله­های دیگر برای آزمون یا کوشش در تعیین محدودیت­های نظریه.

روش «ابتدا پژوهش، بعد نظریه» دارای مراحلی به شرح زیر است:

  1. انتخاب پدیده و تعیین کلیه ویژگی­های آن.
  2. اندازه­گیری تمام ویژگی­های پدیده در موقعیت­های مختلف.
  3. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع­آوری شده به صورتی دقیق و تعیین هر نوع الگویی که بین آنها وجود دارد.
  4. در صورتی که بین اطلاعات بین اطلاعات جمع­آوری شده الگوهای معنی­داری پیدا شد، باید آنها را به صورت بیان­های نظری برای تدوین قانون تنظیم کرد.

در حقیقت هیچ کدام از این دو روش به تنهایی نمی­تواند ایدة علمی نوینی را عرضه کند. به همین دلیل و با توجه به مطالب زیر، ترکیب این دو روش می­تواند در بررسی و خلق ایده­های علمی سهم مؤثری داشته باشد.

روش «ابتدا پژوهش، بعد نظریه» این عیب را دارد که در اجرای آن برای جمع­آوری اطلاعاتی کوشش
می­شود که هدف مفیدی برای آنها در نظر گرفته نشده است. اما اطلاعاتی که به این شیوه گردآوری
می­شوند، ممکن است به کشف نظریه­های مفیدی منجر گردند. روش «ابتدا نظریه، بعد پژوهش» این عیب را دارد که پژوهشگر ممکن است فاقد اطلاعات مقدماتی لازم برای ساخت نظریه باشد.

ترکیب این دو روش ممکن است روش­های کلی­تر، دقیق­تر و همچنین نمایش منظم­تری از فرآیندهایی را که واقعاً اتفاق افتاده­اند، مهیا سازد. روش ترکیبی، فعالیت­های علمی را به سه دسته زیر تقسیم می­کند:

الف) اکتشاف[7]، ب) توصیف[8]، ج) تبیین[9].

در هر حال، هر یک از روش­های بالا در فعالیت­های علمی نقش­هایی را ایفا می­کند که به صورت کلی،
می­توان عمده­ترین آنها را چنین ذکر کرد: الف) تنظیم یافته­ها، ب) ایجاد فرضیه، ج) پیش­بینی، د) مهیا ساختن تبیین­ها.



[1] Reynolds

[2] Goldstein

[3] Syllogistic

[4] Deductive

[5] Reductionistic

[6] Abstractive

[7] Exploration

[8] Description

منبع : ایران پژوهان

آخرین بروزرسانی (شنبه ، 27 بهمن 1397 ، 09:11)

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس