کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

اخبار دانشگاهی

مقاله خارجی شرط ارتقای اساتید علوم انسانی شد (94/8/11)

ایران کنفرانس

مقاله خارجی شرط ارتقای اساتید علوم انسانی شد

معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با تشریح جزئیات آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیأت علمی گفت: در آیین نامه جدید ارتقا به زبان فارسی و رشته های علوم انسانی توجه ویژه ای شده است.

علی اصغر رستمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی گفت: در آیین‌نامه جدید تغییرات چندانی ایجاد نشده، ماده پژوهشی لحاظ شده و ارایه مقاله به زبان فارسی برای رشته های فنی و مهندسی در نظر گرفته شده است.

ارایه آثار بدیع در رشته های هنر

وی ادامه داد: برای رشته‌های هنر که کمتر مقاله دارند، ارایه اثر بدیع هنری و مقالات پژوهشی لحاظ شده است.

لحاظ مدخل به عنوان مقاله پژوهشی

معاون وزیر علوم به دانش‌نامه و لغت نامه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: دراین خصوص نیز تدبیری اندیشیدم، چون در تدوین دانش نامه و لغت نامه ها با مدخل‌ها سروکار دارند مدخل ها هم به عنوان مقاله پژوهشی در نظر گرفته شده است.

چگونگی ارتقا رشته های بدون دکتری

وی به رشته‌هایی اشاره کرد که دکتری ندارند و افزود: در آیین نامه قبلی به راهنمایی پایان نامه دکتری اشاره شده بود ولی برخی رشته ها هستند که دکتری ندارند، مانند رشته های معارف که اگر بتوانند  ۱۰ پایان نامه کارشناسی ارشد را راهنمایی و هدایت کنند، نیاز نیست که حتما پایان نامه دکتری داشته باشند. حتی رشته هایی که فقط کارشناسی داشته و کارشناسی ارشد نیز ندارند می توانند تالیف و تصنیف کتاب به مقاله داشته باشند که سقفی هم برای آن مشخص نشده است.

عدم تغییر امتیازات فرهنگی

معاون وزیرعلوم با بیان اینکه آیین نامه جدید تغییر چندانی کرده و بیشتر متنوع شده است، افزود: امتیازات ماده یک تغییر نکرده، امتیازات وتویی مسایل فرهنگی نیز بدون تغییر از بند به ماده منتقل شده است.

وی ادامه داد: در آیین نامه جدید برای ایجاد نظم و انظباط در مورد مسایل آموزشی نیز تدبیری اتخاد شده که بدون امتیاز وتویی، اساتید نظم آموزشی را باید رعایت کنند تا تایید شوند.

رستمی یادآورشد: در آیین نامه قبلی داشتن طرح، اهمیت بالایی داشت ولی اکنون رشته هایی که طرح نداشته باشند، مقاله جایگزین آن می شود.

توجه به زبان فارسی در آیین‌نامه جدید

وی افزود: تالیف و تصنیف کتاب و توجه به زبان فارسی نیز در آیین‌نامه جدید ارزش بیشتری یافته است.

معاون وزیر علوم افزود: رشته های علوم و فنی مهندسی در گذشته مقاله به زبان فارسی نداشتند که در آیین نامه جدید عنوان شده که به طور حتم رشته های مذکور ۲ مقاله به زبان فارسی داشته باشند.

مقاله به زبان رایج بین المللی برای رشته های علوم انسانی

وی تاکید کرد: در آیین نامه جدید برای رشته های علوم انسانی نیز مقاله به زبان های رایج بین المللی مانند عربی، فرانسه، انگلیسی، اسپانیایی در نظر گرفته شده است تا خارجی ها نیز از آثار و تحقیقات داخل کشور استفاده کنند.

رستمی تاکید کرد: کسی که در رشته های علوم انسانی می خواهد مرتبه استادی را کسب کند حتما باید مقاله به یکی از زبان های رایج بین الملی داشته باشد و کسی که می خواهد مرتبه استاد تمامی را در رشته هلی فنی و مهندسی، علوم و کشاورزی کسب کند باید دو مقاله به زبان فارسی داشته باشد.

اجرای آیین نامه جدید ارتقا از اول اسفند

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها باید از اول اسفند سال جاری آیین نامه ارتقا جدید را اجرایی کنند.

 

انفجار مدارک تحصیلی بین شاغلان؛ تب دکترا بازار کار را گرفت (94/8/11)

ایران کنفرانس

انفجار مدارک تحصیلی بین شاغلان؛ تب دکترا بازار کار را گرفت

آمارها نشان می‌دهد طی ۵ سال ۵۳۱ هزار بی‌سواد از بازار کار خارج شده‌اند، ضمن اینکه ارتقای تحصیلات عالی شاغلان اوج گرفته و بر دارندگان مدرک دکتری ۱۰۰ درصد افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مقامات دولتی می گویند بازار کار ایران دگرگون شده و در سال‌های اخیر موجی از تحصیل کرده‌های عالی در این بازار مشغول به فعالیت هستند. آنها یا تازه از راه رسیده و به اصطلاح شاغل شده اند و یا اینکه در طول دوران اشتغال، تصمیم به ارتقای جایگاه تحصیلی خود گرفته اند.

معمولا درباره شاغلان، ارتقای تحصیلی یا برای دریافت پست شغلی بهتر انجام می شود که به تبع آن دریافتی بالاتری نیز برای افراد ممکن است به همراه داشته باشد و یا اینکه افراد به دلایل شخصی و علاقه به علم و دانش بیشتر یا پرستیژ اجتماعی بهتر به دنبال تحصیلات بالاتر می روند.

درباره جوانان جوینده شغل نیز بالاتر بودن سطح تحصیلی با نگاه به آینده کاری بهتر و همچنین تلاش برای ورود آسان‌تر و مطمئن تر به بازار کار صورت می گیرد. حال هر چه که در نگاه شاغلان و جویندگان شغل درباره تحصیلات عالی باشد، درس خواندن خوب است و باعث ارتقای سطح جامعه خواهد شد.

تحصیلات خوب است ولی ...

اما مسئله و نگرانی که از سوی مسئولان و سیاست گذاران در این باره مطرح می شود، این است که به هر حال کشور برای پیشبرد امور به نیروهای ساده و با تحصیلات عادی و اندک هم نیاز دارد. بالاخره یک عده باید بپذیرند که مشاغل فیزیکی، فنی و مهارتی را انجام دهند که اتفاقا بسیار نیز برای جامعه مفید بوده و مرتبا هم مورد نیاز افراد است و اصلا چرخ جامعه بدون وجود آنها نمی گردد.

نمی توان تصور کرد که همه جامعه تحصیلات در سطح عالی داشته باشند و آنگاه کسی نماند که مشاغل دیگر را انجام دهد و آنها را در شان و جایگاه تحصیلی خود نداند. معمولا برخی مشاغل و تخصص‌ها مانند ساخت و ساز در بخش عملیاتی آن و ارائه خدمات مختلف مورد نیاز مردم در هزاران بخش اتفاقا خیلی هم نیاز به تحصیلات ندارد و افرادی که در این حوزه ها به صورت مهارتی کار کرده اند، موفق تر از دانشگاه رفته ها هستند.

نگرانی دیگر اینکه بازار کار ایران ظرفیت پذیرش و جذب صدها هزار نفر تحصیل کرده را در مشاغل پشت میزنشینی و مدیریتی ندارد و اصلا نیازی هم نیست. وقتی همه چیز به سمت تکنولوژی و استفاده از تجهیزات مدرن پیش می رود، اشتغال با تعداد بالا در بسیاری از حوزه ها معنا ندارد؛ مگر اینکه سیاست گذران زمانی به این فکر بیافتند که برای از بین نرفتن فرصت های شغلی و جلوگیری از بیکاری افراد، عمدا از برخی تکنولوژی ها استفاده نشود، مانند کاری که سال ها در هندوستان انجام شد تا مردم بیکار نمانند و شغلی داشته باشند.

بازاری که ظرفیت جذب هزاران تحصیل کرده را ندارد

به هر حال، هرچند امروز هزاران جوان شرافتمند دارای تحصیلات عالی و سطح بالا می گویند حاضرند هر کاری که باشد را انجام دهند ولی بیکار نمانند اما قطعا اشتغال از روی ناچاری و بدون علاقه، نمی تواند برای خود فرد لذت کاری و پیشرفت به همراه داشته باشد و اینکه برای جامعه هم اینگونه کار کردن مفید نیست.

براساس آخرین آماری که توسط وزارت کار درباره تحولات بازار کار ایران ارائه شده، تب جویندگان کار دارای تحصیلات عالی به شاغلان هم رسیده و تنها در طول ۵ سال بر تعداد شاغلان دارای تحصیلات کارشناسی ارشد تا دکترا و دکتری تخصصی بین ۱۴۷.۳ تا ۱۹۹.۵ درصد افزوده شد.

از سوی دیگر، تا پایان سال ۹۲ مجموعا ۲ میلیون و ۶۷ هزار نفر بی سواد در بازار کار ایران فعالیت دارند که این مسئله نشان می دهد فضاهای شغلی فراوانی هستند که اتفاقا نیازمند تحصیلات نیست، البته ممکن است بخشی از گذشته مانده باشند و تا سال‌های آینده از بازار کار بازنشسته شوند.

وضعیت تحصیلات در گروه‌های مختلف شغلی

دلیل این گفته اینکه در دوره سال‌های ۸۸ تا ۹۲ از تعداد شاغلان بی سواد در بازار کار ایران ۵۳۱ هزار نفر کاسته شده است که می توان گفت سالیانه ۱۰۰ هزار بی سواد از بازار کار خارج و احتمالا به جای آنها فارغ التحصیلان دانشگاه ها وارد می‌شوند.

در سال ۸۸ تعداد ۲ میلیون و ۵۹۸ هزارنفر شاغل بی سواد در بازار کار ایران فعالیت داشتند که در سال ۹۲ به ۲ میلیون و ۶۷ هزارنفر کاهش یافت. شاغلان بی سواد در سال ۸۸ به میزان ۱۴ درصد کل بازار کار را تشکیل می دادند که این آمار در سال ۹۲ به ۱۱ درصد کاهش یافت.

بر پایه آخرین آمارهای موجود، تعداد شاغلان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در کشور ۵۹۹ هزار نفر است، همچنین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر لیسانس دارند و یک میلیون و ۵۰۶ هزارنفر هم دارای فوق دیپلم هستند.

۴ میلیون و ۶۸۷ هزار شاغل دارای مدرک تحصیلی پیش دانشگاهی و دیپلم هستند که در صورت ادامه روند ارتقای سطح تحصیلی شاغلان، از این آمار در سال‌های آینده کاسته و بر تعداد شاغلان دارای مدرک لیسانس و بالاتر افزوده می شود.

با وجود افزایش تعداد شاغلان با تحصیلات عالی، هنوز هم ۹ میلیون و ۸۲۱ هزار نفر شاغل در بازار کار ایران دارای تحصیلات کمتر از دیپلم هستند. کارشناسان هشدار می دهند اگر روال ارتقای جایگاه های تحصیلی شاغلان ادامه یابد، ممکن است در طول سال‌های آینده تامین نیرو در برخی رشته ها و مشاغل با مشکل مواجه شود و در برخی بخش‌ها نیز تقاضاهای بی شماری شکل بگیرد.

انفجار تحصیلی در بین زنان شاغل

تغییرات سطح تحصیلی درباره افراد دارای مدارک کارشناسی ارشد به بالا جالب تر است به نحوی که افراد دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکترا در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۸ به میزان حدود ۵۰ درصد بیشتر شد. تعداد شاغلان دارای دکتری تخصصی اما در این دوره زمانی به میزان تقریبا ۱۰۰ درصد رشد داشت و از ۴۴ هزار و ۶۲۱ نفر سال ۸۸ به ۸۳ هزار و ۷۴۹ نفر در سال ۹۲ رسید.

همه این تحولات سطح تحصیلی شاغلان بازار کار ایران در مقابل سونامی تغییرات سطح تحصیلی زنان ناچیز است. رفتار زنان شاغل در طول ۵ سال ۸۸ تا ۹۲ نشان می دهد که آنها تصمیم به یک انقلاب بزرگ تحصیلی گرفته اند و ارتقای شدیدی در میزان تحصیلات آنها اتفاق افتاده است.

تعداد زنان شاغل کشور در دوره مورد بررسی در سطح تحصیلی کمتر از دیپلم به میزان ۲۶ درصد کاهش یافت که نشان دهنده افت امید به کار زنان در رده های پایین تحصیلی است، همچنین این امار نشان می دهد زنان دارای تحصیلات پایین احتمالا جستجوی شغل کمتری نسبت به زنان دارای تحصیلات بالاتر انجام می دهند.

در بخش زنان بی سواد نیز تعداد شاغلان ۳۴.۴ درصد کمتر شده و این وضعیت تا رده تحصیلی پیش دانشگاهی و دیپلم نیز مشاهده می شود به نحوی که در این گروه تحصیلی تعداد شاغلان زن ۱۹.۹ درصد کمتر شده است. زنان شاغل تا فوق دیپلم هم در یک دوره ۵ ساله به میزان ۱۸ درصد کمتر شده است.

زنان ترجیح داده اند برای باقی ماندن در بازار کار و یا ارتقای شغلی به سمت تحصیلات لیسانس به بالا بروند؛ بنابراین در فاصله ۵ سال ۸۸ تا ۹۲ بر تعداد زنان شاغل لیسانسیه ۲۲.۴ درصد افزوده شده است. این وضعیت درباره زنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۷.۳ درصد رشد نشان می دهد و بالاخره در یک دوره ۵ ساله بر آمار زنان دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی ۱۹۹.۵ درصد افزوده شد.

 

بهترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی کدامند؟ (94/8/10)

ایران کنفرانس

بهترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی کدامند؟

رتبه‌بندی‌های دانشگاهی ثابت کرده‌اند که در ذهنیت داوطلبان ورود به آموزش عالی تاثیرگذارند و کسب یک رتبه قابل قبول در رتبه‌بندی‌های جهانی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی بسیار با اهمیت است، زیرا دانشجویان زیادی در سراسر دنیا با استناد به این رتبه‌بندی‌ها، دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از دیلی تلگراف، با توجه به اینکه هر سال رتبه‌بندی‌های مختلفی از سوی مراکز مختلف منتشر می‌شود، همواره دانشجویان می‌خواهند بدانند که باید به کدام‌یک از این رتبه‌بندی‌ها رجوع کنند. برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جواب بسیار ساده است، زیرا آن دسته از رتبه‌بندی‌هایی که بیشترین همخوانی را با تجربیات دانشجویان آن دانشگاه دارد، رتبه‌بندی مناسب و قابل استناد‌تری است.

اما برای کسانی که هنوز تحصیلات آکادمیک خود را شروع نکرده‌اند و قصد دارند با توجه به این رتبه‌بندی‌های تصمیم بگیرند، پیدا کردن رتبه‌بندی مناسب کاری مشکل است. به همین دلیل این گزارش قصد دارد نگاهی اجمالی به انواع رتبه‌بندی‌هایی که سالانه از سوی مراکز مختلف منتشر می‌شود، داشته باشد.

رتبه‌بندی QS:

رتبه‌بندی جهانی مؤسسه کیو اس (Quacquarelli Symonds) یک رتبه‌بندی انگلیسی است که سپتامبر (شهریور) هر سال منتشر می‌شود. این مؤسسه اولین رتبه‌بندی خود را در سال 2004 با ارزیابی 3000 دانشگاه و مؤسسه آموزشی شروع کرد، و یک رتبه‌بندی از 400 دانشگاه برتر جهان ارائه داد. دانشگاه‌هایی نیز که رتبه آنها بیشتر از 400 بود در دسته‌بندی‌های ده تایی مانند 401 تا 410 قرار گرفتند.

دانشگاه‌ها در این رتبه‌بندی در 4 شاخص نظیر علاقه به تحقیق، آموزش، امکان استخدام دانشجویان و جایگاه بین‌‌المللی دسته‌بندی می‌شوند. برای بررسی هر شاخص 6 مقیاس با وزن متفاوت در نظر گرفته می‌شود، مقیاس‌هایی نظیر اعتبار علمی دانشگاه‌ها با توجه به نتایج پیمایش‌ جهانی مراکز آکادمیک (40%)، اعتبار اعضای دانشگاه بر حسب پیمایش جهانی فارغ‌التحصیلان شاغل (10%)، سرانه دانشکده/دانشجویان (20%)، استنتاد به منابع علمی هر دانشکده (20%)، سرانه دانشجویان بین‌المللی (5%) و سرانه کارمندان بین‌المللی (5%) در این رتبه‌بندی لحاظ می‌شود. مؤسسه کیو اس همچنین یک رتبه‌بندی بر حسب رشته‌های دانشگاهی و دانشکده‌ها نیز منتشر می‌کند.

رتبه‌بندی پیمایش نشنال استودنت (National Student Survey):

این رتبه‌بندی نیز یک رتبه‌بندی انگلیسی است که بین ماه‌های ژانویه تا ‌آوریل (دی تا فروردین) به بررسی دانشگاه‌ها می‌پردازد و نتایج رتبه‌بندی خود را در آگوست منتشر می‌کند، این رتبه‌بندی اولین‌بار در سال 2005 منتشر شد و هر ساله اطلاعات مفیدی درباره کیفیت ارائه دروس در اختیار دانشجویانی که قصد دارند وارد دانشگاه شوند قرار می‌دهد.

دانشجویان به 23 سوال درباره 6 جنبه مختلف تجربه‌های آموزشی از قبیل نحوه تدریس، حمایت‌های آکادمیک، توسعه شخصی و رضایت عمومی و... جواب می‌دهند. دانشگاه‌هایی که نتوانند 50% میزان پاسخگویی را به‌دست آورند در این رتبه‌بندی جای نمی‌گیرند.

رتبه‌بندی ورد یونی‌ورسیتی (The World University Rankings):

ورد یونیورسیتی رنگینک فهرستی جامع از دانشگاه‌های سراسر جهان ارائه می‌دهد. مسئول این رتبه‌بندی معتقد است که این رتبه‌بندی بهترین فهرست را درباره عملکرد دانشگاه‌ها سراسر دنیا منتشر می‌کند، رتبه‌بندی‌ای که شامل بررسی شاخص‌هایی نظیر نحوه تدریس اعضای هیأت‌علمی، تحقیقات، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی است.

این رنکینگ توجه افراد زیادی را که قصد دارند وارد دانشگاه‌های بشوند، به خود جلب کرده است.

رتبه‌بندی ورد رپوتوشن (World Reputation Rankings):

مسئولین این رتبه‌بندی معتقدند برای به‌دست آوردن اعتبار باید سال‌ها زحمت کشید اما ممکن است این اعتبار با یک اشتباه کوچک، در یک لحظه از بین برود، این رتبه‌بندی بیشتر بر پایه دیدگاه عمومی است که درباره دانشگاه‌ها وجود دارد. دانشگاه‌های برتر جهان همواره از مسئولان این رتبه‌بندی می‌خواهند که شاخص‌هایی نظیر کیفیت تدریس و تحقیقات را در نظرسنجی‌های خود لحاظ کنند.

رتبه‌بندی 100 under 50 rankings:

این رتبه‌بندی از مرزهای رتبه‌نبدی‌های سنتی فراتر می‌رود و تنها بر روی آن‌دسته از دانشگاه‌هایی تمرکز می کند که در 50 سال اخیر راه‌اندازی شده‌اند.

همچنین بر روی شاخص‌های اندازه‌گیری سایر رتبه‌بندی‌ها تمرکز می‌کند که شامل 13 شاخص است و در 5 دسته‌ مانند تدریس، تحقیقات، میزان استناد، درآمد صنعتی و وجه بین‌المللی تأکید می‌کند. اگر کسی قصد دارد از بین دانشگاه‌های تازه‌تأسیس‌تر دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند، این رتبه‌بندی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

Whatuni Student Choice Awards:

سایت Whatuni.com هر ساله رتبه‌بندی‌ای را منتشر می‌کند. در این رتبه‌بندی افراد شرکت ‌ننده در نظر سنجی بر اساس مطالعه نظراتی که دانشجویان آن دانشگاه‌ها در مورد دانشگاه بر روی این سایت منتشر کرده‌اند، به رنکینگ نمره می‌دهند. دسته‌بندی‌های موجود در سایت شامل بورس‌های تحصیلی، انجمن‌های اجتماعی، آینده شغلی، سرفصل دروس و تحقیقات، اتحادیه‌های دانشجویی، حمایت‌های دانشگاهی، تصحیلات و وجه بین‌المللی و... می‌شود.

برای اینکه دانشگاهی بتواند در این رتبه‌بندی جایگاه داشته باشد، باید حداقل 100 مرور درباره آن نوشته شود، همچنین در سال 2015 مقرر شد که حداقل 20 هزار دانشجو باید درباره این مرورها نظر خود را نوشته باشند. لازم به ذکر است منتقدان این رتبه‌بندی اعتقاد دارند که این نمونه‌گیری کوچک است.

راهنمای کامل اموزش (Complete University Guide):

راهنمای کامل ‌آموزش با مشارکت دانشگاه منفیلد، آوریل (فروردین) هر سال منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی برای اولین بار در سال 2007 منتشر شد و هرساله با استفاده از روش تبدیل z، به بررسی 9 معیار می‌پردازد. در این تبدیل وزن‌های زیر در نظر گرفته شده است.

1.5 نمره برای میزان رضایت دانشجویان، 1 نمره برای پذیرش دانشجو، ارزیابی پژوهشی، چشم‌اندازهای تحصیلات تکمیلی، سرانه دانشجویان- کارکنان و افتخارات دانشگاه، 0.5 نمره برای میزان و کیفیت تحقیق‌های دانشگاهی، تسهیلات دانشگاهی و مواردی از این دست در نظر گرفته می‌شود.

هر کدام از این رتبه‌بندی‌های متداول بر روی موراد مختلفی تمرکز می‌کنند، به عنوان مثال، اگر دانشجویی قصد دارد دانشگاهی را انتخاب کند که بیشترین میزان رضایت را برای دانشجویان فراهم کرده است، نشنال استودنت (the National Student Survey) بهترین رتبه‌بندی در این زمینه را منتشر می‌کند. یا اگر می‌خواهند بدانند که دانشگاهی خاص در دید دانشگاهیان چه جایگاهی دارد، تایمز هایر اجوکشین (times higher education) بهترین رتبه‌بندی‌ها را ارائه می‌دهد.

 

زمان جدید ثبت‌نام آزمون‌های سراسری 95 (94/8/8)

ایران کنفرانس

زمان جدید ثبت‌نام آزمون‌های سراسری 95

تقویم جدید ثبت نام و برگزاری آزمون‌های سال 1395 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور اعلام شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان سنجش آموزش کشور ضمن اعلام تغییر زمان برگزاری برخی آزمون‌ها ، تقویم آزمونی جدید دوره‌های دکتری (نوبت اول و نوبت دوم)، کارشناسی ارشد ناپیوسته و سراسری سال 95 را منتشر کرد.

ثبت‌نام آزمون دکتری از دی

ثبت‌نام برای شرکت آزمون دوره دکتری 95(نوبت اول) از طریق سایت سازمان سنجش آموزش به نشانی www.sanjesh.org از 6 دی‌ماه آغاز شده و تا 15 دی‌ماه 94 ادامه دارد . تاریخ برگزاری این آزمون در تاریخ 14 اسفند 94 خواهد بود.

ثبت‌نام برای آزمون دوره دکتری 95 (نوبت دوم) نیز از 24 مردادماه آغاز شده و تا 30 مرداد ادامه دارد. این آزمون در تاریخ 7 آبان‌ماه 95 برگزار می‌شود.

زمان ثبت‌نام آزمون ارشد و کنکور

بر اساس این گزارش، ثبت‌نام برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 95 از تاریخ 16 آذرماه آغاز شده و تا تاریخ 22 آذرماه ادامه دارد. این آزمون در روزهای 16 و 17 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

همچنین ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 95 از تاریخ 19 بهمن ماه آغاز شده و تا تاریخ 28 بهمن 94 ادامه دارد. این آزمون بعد از ماه مبارک رمضان و در تاریخ‌های 24 و 25 تیرماه 95 برگزار می‌شود.

 

معیار دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا (94/8/7)

ایران کنفرانس

معیار دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا

در گزارش اخیر ورد اجوکیشن سرویس میزان اهمیت فاکتورهایی نظیر اعتبار دانشگاه، آینده شغلی، هزینه تحصیل، مکان و نوع دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان چینی و هندی بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ورد اجوکیشن سرویس یا WES که یک سازمان خصوصی برای ارزیابی اعتبار دانشگاه‌ها آمریکا و کاناداست و اطلاعات مفیدی در اختیار دانشجویان سایر کشورها که قصد دارند در این کشورها تحصیل کنند قرار می‌دهد، در گزارشی به بررسی دلایل دانشجویان چینی و هندی از انتخاب آمریکا برای ادامه تحصیل پرداخته است.

در این گزارش عنوان شده است که برای بیشتر از نصف دانشجویان چینی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، اعتبار دانشگاه‌های آمریکایی مهمترین فاکتوری بود که باعث شد این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند در حالی‌ که این مسئله تنها برای کمتر از یک‌چهارم دانشجویان هندی در اولویت بود.

همچنین برای 58 درصد از دانشجویان هندی و 42 درصد از دانشجویان چینی آینده شغلی مهم بود. زیرا دانشجویان این دانشگاه‌ها می‌توانند بعد از اتمام تحصیل خود شغل و حقوق مناسبی به‌دست آورند.

هزینه‌های تحصیلی برای چینی‌ها در انتخاب دانشگاه چندان مهم نبود و تنها 3 درصد عنوان کردند که این یک شاخص مهم برای آنهاست. در حالی‌که برای 14 درصد از هندی‌ها این موضوع بسیار مهم بود که چقدر باید برای تحصیل کردن در دانشگاه‌ هزینه کنند.

این میزان برای دانشجویان خاورمیانه 13 درصد و برای دانشجویان آمریکای لاتین 15درصد بود.

فاکتور دیگر به صرفه بودن تحصیل در دانشگاه بود. برای بیش از نیمی از دانشجویان هندی در مقاطع تحصیلات تکمیلی مهم است که در ازای هزینه‌ای که برای تحصیل صرف می‌کنند آینده خوبی داشته باشند. در نتیجه معیارهایی نظیر آینده شغلی، درآمد خوب، شهرت و اعتبار آکادمیک جز اولویت‌های آنها است.

این گزارش عنوان می‌کند که برای اکثر افرادی که قصد دارند در آمریکا تحصیل کنند، مکان جغرافیایی دانشگاه عامل مهمی نبود. البته برای 24 درصد از دانشجویانی که از خاورمیانه به آمریکا مهاجرت می‌کنند مکان دانشگاه عامل مهمی به شمار می‌رفت زیرا دانشجویان کشورهای مختلف علایق متفاوتی در انتخاب دانشگاه‌ها دارند و معیارهایشان برای انتخاب نوع دانشگاه و محل دانشگاه، با توجه به منطقه و کشوری که از آن آمده‌اند متفاوت است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده مشخص شد دانشجویان تحصیلات تکمیلی که از اروپا به این کشور مهاجرت می‌کنند بیشتر تمایل دارند در دانشگاه‌های خصوصی تحصیل کنند، اما دانشجویانی که از آفریقای جنوبی مهاجرت کرده‌اند بیشتر تمایل دارند در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کنند.

همچینین آمریکای لاتینی‌ها تمایل دارند در دانشگاه‌ها و موسسات جامع و کلانشهرها را تحصیل کنند و آن‌ دسته‌ای که نمی‌توانند وارد این دانشگاه‌های شوند دانشگاه‌های کوچک را برمی‌گزینند. تنها دانشجویان خاورمیانه‌ای هستند که تمایل دارند دانشگاه‌های متوسط را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس