اخبار دانشگاهی

آئین‌نامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی اصلاح می شود (1401/7/1)

ایران کنفرانس

آئین‌نامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی اصلاح می شود

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: یکی از موضوعات مهمی که در دستور کار معاونت پژوهشی وزارت علوم قراردارد بررسی آئین نامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، جلسه مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با دستور کار بررسی آئین‌نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی تشکیل شد.

در ابتدای این نشست که به میزبانی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و با حضور دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، مدیران آن حوزه و روسای پژوهشگاه‌ها عضو مجمع برگزار شد.

اصغر زمانی معاون پژوهشی موسسه گزارشی از عملکرد نه ماهه موسسه ارائه کرد که جمع آوری آمار آموزش عالی، پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان، عقد تفاهم‌نامه انجام طرح‌های تحقیقاتی کوتاه مدت به سفارش وزیر علوم، عقد تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف، اتمام ۸ طرح پژوهشی و انجام ۲۱ طرح پژوهشی در دست اجرا، برگزاری ۶ پنل تخصصی و ۱۸ نشست علمی و تدوین فرم "ازما" از جمله مهترین اقدامات صورت گرفته در این گزارش بود.

سپس علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور ضمن خوش آمد به دکتر عالمی نیسی رئیس مرکز تحقیقات جمعیتی کشور و دکتر حسن زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به عنوان اعضای جدید مجمع از زحمات دکتر علیدوستی رئیس سابق پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تقدیر کرد و ادامه داد: با توجه به صحبت‌های مطرح شده در نشست اجلاس روسای دانشگاه‌ها مقرر شد موضوع بررسی آئین نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی در دستور کار مجمع قرار گیرد؛ لذا این جلسه با همین دستور کار و استماع نظر اعضا در این خصوص تشکیل شده است.

اراده وزارت علوم برای بررسی و تدوین آئین‌نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم نیز در این نشست گفت: همانگونه که در اجلاس روسای دانشگاه‌ها صحبت شد قرار است تا موضوعاتی مانند اساسنامه و آئین نامه اجرایی طرح شبکه ملی آزمایشگاهی کشور و آئین نامه دوره تحقیقاتی پسا دکترا مورد بحث و بررسی قرار گیرد و یکی از موضوعات مهمی نیز که در دستور کار معاونت پژوهشی وزارت علوم قراردارد بررسی آئین نامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی است. تنوع گسترده‌ای در این آئین نامه وجود دارد و آئین نامه فعلی در برخی پژوهشگاه‌ها به درستی اجرا نمی‌شود؛ لذا این آئین‌نامه دارای اشکالاتی است که نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. ما در این جلسه یکسری چارچوب‌ها و حداقل‌ها را تعریف می‌کنیم و جزئیات را پژوهشگاه‌ها با توجه به ماموریت خودشان اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به برخی موازی کاری‌های در پژوهشگاه‌ها گفت: اگر می‌خواهیم در مورد موضوعات ملی و تقسیم کار ملی صحبت کنیم در این جلسه مناسب است و تقسیم کار ملی باید در این شوراها صورت پذیرد.

صالحی همچنین ادامه داد: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به عنوان متولی آمار آموزش عالی می‌تواند با تهیه و ارسال گزارش‌های مدیریتی دوره‌ای برای مدیران حوزه ستادی و روسای دانشگاه‌ها کمک ارزنده‌ای در تصمیم گیری برای مسیر آموزش علی کشور بکند و خواستار آن شد تا موضوع پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها در دستور کار جلسات آتی مجمع قرار گیرد.

مقاله اصل اول آئین نامه نباشد

محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر در کشور خیلی با روش‌های علم سنجی ارتباط نداریم و باید این ارتباط بیشتر شود.

وی ادامه داد: اکنون مقاله تبدیل به ملاقه شده است. ما در پژوهشگاه ساعت موظف نداریم و مهم این است که محقق درگیر مسئله باشد و امکانات نیز در اختیار وی قرار گیرد، صرفا مقاله نمی‌توان ملاک سنجش عملکرد یک محقق باشد و مقاله یکی از ترشحاتی است که یک محقق سال‌ها با آن درگیر است.

لاریجانی گفت: طرح پژوهشی هم در حوزه‌های مختلف علوم مهندسی، علوم انسانی مفاهیم مختلفی دارد و باید هرساله در شواری علمی مورد ارزیابی قرار گیرد. فعالیت‌های محقق نیز مورد بررسی قرار گیرد و ارزیابی شود یک محقق در پژوهشگاه با یک محقق خوب در دنیا مورد ارزیابی قرار گیرد که در چه افقی قرار دارد. مقاله نمی‌بایست تنها خروجی یک محقق باشد و باید بصورت مداوم سخنرانی و نشست‌های تخصصی علمی نیز داشته باشد. تدریس نیز خیلی مهم است، زیرا که تدریس ذکات علم است. هدایت دانشجو و شاگردپروری و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد نیز یکی از مواردی است که می‌بایست در آئین نامه جدید مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست همچنین اعضا نظرات خود را در خصوص آئین نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی پیرامون آسیب شناسی وضعیت فعلی، متناسب سازی ساعت موظف اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با پژوهشگاه‌ها، توجه به تفاوت ماهیت پژوهشگاه‌ها با یکدیگر، استفاده از تجربیات بین‌المللی، توجه به حوزه ماموریت تخصصی پژوهشگاه‌ها، توجه به تنوع اعضای هیئت علمی، توجه به ارزیابی اعضای هیئت علمی در آئین نامه و تفویض اختیار به پژوهشگاه‌ها مطرح کردند.

همچنین اصغر زمانی معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گزارشی از اقدامات صورت گرفته با مشارکت برخی از پژوهشگاه‌ها عضو مجمع در خصوص بررسی آئین نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی را ارائه و پیشنهادهای این کارگروه را برای حاضرین تشریح کرد.

 

زنان عضو هیات‌ علمی، حقوق کمتری دریافت می‌کنند (1401/7/1)

ایران کنفرانس

زنان عضو هیات‌ علمی، حقوق کمتری دریافت می‌کنند

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، زنان عضو هیات علمی نسبت به همتایان مرد خود حقوق کمتری دریافت‌ می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، اگرچه تعداد اساتید زن دانشگاه‌ها در دنیای امروز نسبت به دیگر ادوار تاریخی بیشتر است اما حقوق دریافتی آنها نسبت به مردان کمتر است. نتایج یک مطالعه بر روی ۲۳۰۰ عضو هیات علمی رشته‌های فنی‌مهندسی نشان می‌دهد، میزان حقوق دریافتی اساتید زن نسبت به مردان کمتر است. این در حالی است که آنها از منظر علمی در مقایسه با اعضای هیئت‌علمی مرد در یک جایگاه قرار دارند و تعداد مقالات منتشر شده یکسانی دارند.

اطلاعات منتشر شده درباره حقوق و دستمزد اعضای هیات‌علمی ۱۷ دانشگاه در ایالات‌متحده نشان می‌دهد، تعداد مقالات منتشر شده اعضای هیئت‌علمی با افزایش دستمزد آنها ارتباط مستقیم دارد یعنی هرچه تعداد مقالات بیشتر باشد، حقوق دریافتی افزایش می‌یابد.

اگرچه "تعداد مقالات منتشر شده" و ارجاع به مقالات"، معیارهای افزایش حقوق اعضای هیئت‌علمی به حساب می‌آیند اما اعضای هیئت‌علمی زن نسبت به همتایان مرد خود، افزایش دستمزد کمتری را تجربه کرده‌اند. اعضای هیئت‌علمی زن توانسته‌اند در ارتباط با شاخص "تعداد مقالات منتشر شده" و "ارجاع به مقالات" همچون دیگر اعضای هیئت‌علمی امتیاز بالایی به دست‌بیاورند اما میزان دریافتی آنها حدود ۶ هزار دلار کمتر است. این احتمال وجود دارد که زنانی که امتیاز کمتری در ارتباط با این دو مولفه به دست‌آورده‌اند، حقوق بسیاری کمتری دریافت‌کنند.

"ملانی زابر"، اقتصاددان و از محققان این مطالعه گفت: شکاف دستمزد در دانشگاه‌هایی که اطلاعات حقوق و دستمزد را منتشر نمی‌کنند، بیشتر است. این انتظار وجود دارد، دانشگاه‌هایی که در ارتباط با پرداختی‌ها شفافیت دارند، برابری حقوق وجود داشته باشند. اطلاعات به دست‌آمده از دانشگاه‌هایی که شفافیت پرداخت در دستمزد دارند، می‌تواند شرایط دیگر دانشگاه‌ها را به خوبی نشان‌دهد.

دلایل دریافتی کمتر زنان نسبت به مردان مشخص نیست مشخص نیست اما نویسندگان این مقاله مطرح می‌کنند، مردان نسبت به زنان در مذاکره موفق‌تر هستند که این موضوع می‌تواند عاملی برای میزان دریافتی بیشتر باشد. به گفته محققان این پژوهش، اساتید مرد به دنبال دریافت پاداش برای انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی خود هستند، این در حالی است که اعضای هیئت‌علمی زن تلاش‌می‌کنند بودجه بیشتری از دانشگاه‌ها برای دانشجویان پسادکتری و دکتری دریافت‌کنند.

 

اجرای آزمایشی طرح استاد محوری در دانشگاه‌ها/بهره‌مندی دانشجویان برتر دکتری از حق انتخاب استاد (1401/6/29)

ایران کنفرانس

اجرای آزمایشی طرح استاد محوری در دانشگاه‌ها/بهره‌مندی دانشجویان برتر دکتری ازحق انتخاب استاد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اجرای طرح "استاد محوری" برای دانشجویان مقطع دکتری گفت: پذیرش دانشجوی مقطع دکتری، اولین گام در حوزه استاد محوری است. این طرح نه تنها برای دانشجویان مقطع دکتری قابلیت اجرایی دارد، بلکه می‌تواند برای دانشجویان نخبه مقاطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی هم اجرا شود. با اجرای طرح استادمحور، دانشجویان برتر برای انتخاب استاد دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند.

دکتر قاسم عمو عابدینی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه برمبنای مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، ۲۰ درصد از دانشجویان مقطع دکتری در سال آتی استاد محور می‌شوند، توضیح داد: با اجرای طرح استادمحور، دانشجویان برتر برای انتخاب استاد دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند. ممکن است یک داوطلب رتبه یک کنکور علاقه داشته باشد درس خود را به طور مثال، با یک استاد رشته ریاضی که در دانشگاه سیستان و بلوچستان برجسته است؛ بگذراند اما نسبت به اینکه گروه به او چنین اجازه‌ای می‌دهد، اطمینان خاطر ندارد. لذا درنظر داریم، تمام اعضای هیئت‌علمی در سازمان سنجش کد اختصاصی داشته باشند و افراد برتر کنکور بتوانند استاد مورد علاقه خود را انتخاب کنند. اگر طرح "استادمحوری" اجرا شود، عدالت آموزشی هم برقرار می‌شود. همچین اساتید تراز برای اینکه صاحب دانشجوی ممتاز شوند، دیگر نیازی نیست به پایتخت مهاجرت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: این قاعده مصوب شده است و آیین‌نامه مراحل تصویب را سپری می‌کند. پس از ابلاغ، آیین‌نامه در شورای سنجش و پذیرش، طرح اجرایی می‌شود. به دلیل اینکه طرح استادمحوری در سال آتی اجرا می‌شود، آخرین فرصت برای ابلاغ آیین‌نامه مهر یا آبان ماه است.

دکتر عموعابدینی با اشاره به تقسیم بندی دانشگاه‌های ایران به سه سطح "الف"، "ب" و "ج"، تصریح کرد: طرح استادمحوری در تعدادی از دانشگاه‌های سطح "الف" و "ب" اجرا می‌شود. در این راستا اسامی دانشگاه‌هایی که قرار است طرح استاد محوری در آنها به صورت پایلوت برگزار شود، به زودی اعلام می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه طرح "استاد محوری" از احکام طرح تحول دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی به حساب‌می‌آید، تصریح کرد: این طرح به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده و موظف به اجرای آن هستیم.

وی با بیان اینکه مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که موضوع استادمحوری نباید به حوزه آموزش محدود باشد و در حوزه پژوهش نیز باید شکل‌بگیرد، اظهار کرد: تجربه ثابت کرده‌است که اجرای طرحی همچون "گروه محوری" چندان موفقیت‌آمیز نیست. بنابراین با توجه به اینکه برمبنای نتایج مطالعات جهانی در حوزه پژوهش و فناوری می‌توان گفت، اساتید، محور تحولات هستند و با توجه به تجربیات جهانی، طرح استادمحوری در کانون توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.

دکتر عموعابدینی در پایان خاطرنشان کرد: اساتید می‌توانند یک انسان را از کودکی تا بزرگسالی تربیت‌کنند. همچنین فرهنگ شاگردپروری در بطن فرهنگ ایرانی_اسلامی وجود دارد؛ به همین دلیل، درنظر داریم که فرهنگ شاگرد_استادی را احیا کنیم.

 

پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد (1401/6/28)

ایران کنفرانس

پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: با توجه به ضرورت بازنگری واحدهای درسی، پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا نقی‌زاده در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها که  ۲۸ شهریور در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: درنظر داریم که برنامه‌ریزی برای آموزش عالی را از دو بُعد بررسی کنیم؛ یکی، روندی که در دانشگاه‌های دنیا وجود دارد و تدبیری که دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در این خصوص پیش گرفته است. همچنین در مورد روندهای موثر در آینده دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و مهارتی که در این زمینه نیز توسط دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی، مطالعاتی انجام شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ارتباط رشته‌ها و میزان اشتغال تصریح کرد: در کشور ما آمار بیکاری بسیار نگران‌کننده است. برخی از رشته‌ها به دلیل بیکاری فارغ‌التحصیلان آن در حال از بین رفتن است. یکی از رشته‌ها بالای ۷۰ درصد فارغ‌التحصیل بیکار دارد و یا اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرمرتبط از آن در حال اشتغال هستند. در حال حاضر، آن شغل‌ها درحال از بین رفتن هستند و این فقط مختص کشور ما نیست در ایالات متحده و اروپا نیز به همین صورت است.

نقی زاده ادامه داد: دیگر به این صورت نیست که رشته‌ای را چهار سال بخوانید و ۴۰ سال از آن استفاده کنید.

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی به ایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های در دست اجرا، ایجاد دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای است. اگر برنامه درسی را پکیجی در نظر بگیریم، ۲۰ الی ۲۲ واحد دروس عمومی، تعدادی دروس پایه و تعدادی هم دروس اصلی و تخصصی دارد. باید دو کار اصلی برای اینها انجام دهیم و اینکه بین رشته‌ها و بازار کار ارتباط ایجاد کنیم.

نقی‌زاده در ادامه در خصوص کاهش طول دوره کارشناسی نیز اظهار کرد: در حال حاضر یک رشته ۱۴۰ واحد درسی دارد، بر اساس مطالعاتی که در ۱۰ رشته انجام داده‌ایم می‌توان این ۱۴۰ واحد را کاهش داد یعنی ۴۰ واحد آن قابل کاهش است؛ البته این کاهش واحدها به معنای حذف نیست بلکه می تواند در فرمت اختیاری قرار گیرد.

سرپرست دفتر آموزش عالی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد واحدهای درسی قابلیت کاهش را دارند، افزود: ما می توانیم این پکیج ۱۴۰ واحد را کوچک کنیم و فضا را برای دروس دیگر باز کنیم. طرحی آماده کرده‌ایم که بسته دروس به صورت آمایشی و ماموریت گرایی ارائه شود. به این صورت که مثلا ما درس تولید بذر ۲ را داریم باید اول هدف این درس را تعیین کنیم و با توجه به منطقه و ماموریتی که آن منطقه دارد درس را به دانشگاه‌ها ارائه دهیم.

وی ادامه داد: باید دروس را بر اساس آمایش و ماموریتی که دانشگاه ها دارند به آنها اختصاص دهیم.

نقی زاده در ادامه خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها گفت: باید ما را در این زمینه کمک کنید که برای کارشناسی ارشد چه کار کنیم، دوره کارشناسی ارشد یک دوره طولانی است و سه سال طول می‌کشد که خیلی در اشتغال و دکتری اثری ندارد. باید برای آن تدبیر کنیم.

وی گفت: البته ایده‌های اولیه نیز در این خصوص شکل گرفته و برخی پیشنهاداتی که ارائه شده برای کوتاه شدن مقطع کارشناسی ارشد بوده است. پیشنهاد دیگری که در این زمینه ارائه شده به جای تقویت دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، دوره ارشد پیوسته و دکتری مستقیم تقویت شود. ما از دوره ارشد دو هدف داریم یکی ایجاد اشتغال و دیگری نظریه پردازی که باید آن را محقَق کنیم و این دوره نیاز به بازنگری دارد.

 

فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد آغاز شد (1401/6/21)

ایران کنفرانس

فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد آغاز شد

فراخوان جذب اعضای هیأت علمی سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی از  دوشنبه ۲۱ شهریورماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به نیاز، به تخصص نیروهای جوان متعهد و متخصص علمی براساس طرح آمایش آموزشی و در راستای نیل به اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه اقدام به درج فراخوان جذب هیأت علمی می‌کند.

متقاضیان می‌توانند از  دوشنبه ۲۱ تا پنجشنبه ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۱ با مراجعه به سامانه جامع دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس sajed.iau.ir پس از مطالعه دقیق قوانین و مقررات و تکمیل مدارک مدنظر، نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

آخرین بروزرسانی (دوشنبه ، 21 شهریور 1401 ، 06:40)

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس