کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران

دهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری

اخبار دانشگاهی

روند رسیدگی به پرونده های متقاضیان جذب هیات علمی اعلام شد (1401/5/11)

ایران کنفرانس

روند رسیدگی به پرونده های متقاضیان جذب هیات علمی اعلام شد

رئیس مرکز جذب وزارت علوم روند رسیدگی به پرونده های جذب را توضیح داد و گفت: ماندگاری اصلی پرونده‌ها در دانشگاه‌ها است.

محمد خلج امیرحسینی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تأخیر در بررسی پرونده‌های جذب اعضای هیأت علمی توضیح داد و گفت: فرایند جذب هیأت علمی، سه مرحله را طی می‌کند، یک بخش مهم آن در داخل دانشگاه‌ها بوده و بخش‌های دیگر آن مربوط به استعلامات و خود مرکز جذب اعضای هیأت علمی است.

وی با بیان اینکه هرکدام از این مراحل سه گانه لازم، ضروری و زمان بر هستند افزود: بر اساس آماری که استخراج کرده‌ایم، و آنچه که به مرکز جذب مرتبط می‌شود، متوسط ماندگاری پرونده‌ها در این مرکز، حدود ۳ ماه است، ممکن است بررسی پرونده‌ای یک الی یک ماه و نیم زمان به خود اختصاص دهد و یا ممکن است حدود ۴ ماه زمان به خود اختصاص دهد، علت آن نیز این است که ما در مرکز با انبوهی از پرونده‌ها مواجه هستیم.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم افزود: در فراخوان اخیر جذب، ۱۷ هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند هر متقاضی ۳ دانشگاه را انتخاب کرده است که می‌شود حدود ۵۱ هزار، که بعد از غربالگری در دانشگاه‌ها فرض کنید می‌شود حدود ۳ هزار پرونده، در سال نیز دو فراخوان برگزار می‌شود، بنابراین در سال حدود ۶ هزار پرونده وارد مرکز می‌شود و بررسی آن واقعاً زمان بر است.

وی ادامه داد: کارشناسان مرکز جذب تمام وقت کار می‌کنند، خیلی مواقع حتی روزهای تعطیل نیز در مرکز حاضر می‌شوند، حتی در تعطیلات آلودگی هوا هم کارشناسان مرکز جذب برای بررسی پرونده‌ها در مرکز حضور داشتند.

معاون وزیر علوم افزود: بنابراین حدود ۳ ماه از زمان بررسی پرونده‌های متقاضیان مربوط به مرکز جذب طول می‌کشد، علی رغم اینکه افراد زیادی مشغول به کار بوده و به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند؛ نتوانستیم زمان آن را کاهش دهیم که البته با حجم پرونده‌هایی که مواجه هستیم، زمان مذکور منطقی است.

وی ادامه داد: استعلامات نیز به طور متوسط حدود ۳ الی ۴ ماه زمان به خود اختصاص می‌دهد، اما ماندگاری اصلی پرونده‌ها در دانشگاه‌ها است، به طور متوسط ماندگاری پرونده‌های جذب در دانشگاه‌ها حدود یکسال زمان می‌برد، به عنوان مثال فراخوان اخیر به تازگی تمام شده است، آیا دانشگاه‌ها از همان فردای آن کار را شروع می‌کنند؟ خیر، شروع بررسی پرونده‌ها، یک تا ۳ ماه زمان می‌برد در حالی که دانشگاه‌ها باید از فردای پایان فراخوان کار را شروع کرده و جلسات کارگروه‌های علمی و عمومی را سریع تشکیل داده و به صورت شبانه روزی کار کنند.

وی افزود: با دو ساعت تشکیل جلسه دادن در روز و مصاحبه با ۵ نفر کار به جایی نمی‌رسد، باید یک تا دو روز در طول هفته کارگروه علمی و عمومی را تشکیل داده و یک تا دو رشته را در هفته نهایی کنند، باید این کار به صورت فشرده، جهادی و سریع انجام شود اگر این گونه کار شود، آن ماندگاری اصلی که مربوط به دانشگاه‌ها است می‌تواند کاهش یابد. و الا ماندگاری پرونده‌ها در مرکز جذب نهایت حدود ۳ الی ۴ ماه بیشتر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه مرکز جذب برای برخورد با دانشگاه‌هایی که در موعد مقرر نسبت به تعیین تکلیف پروندها اقدام نمی‌کنند چیست، گفت: در فراخوان‌های قبلی تاکید کرده‌ایم که اعلام نیاز دانشگاه‌ها به رشته‌ها در فراخوان بعدی منوط به این است که ۶۰ تا ۷۰ درصد پرونده‌های قبلی جذب توسط دانشگاه‌ها تعیین تکلیف شده باشد.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: همه مسئولان در مرکز جذب وزارت علوم، دانشگاه‌ها و استعلامات باید با نهایت ظرفیت دراین خصوص کار کنیم، ولی آنچه مهم است، دانشگاه‌ها هستند که باید یک برنامه ریزی فشرده و جهادی داشته باشند و در هر فراخوانی، رئیس دانشگاه به هیأت اجرای، صلاحیت عمومی صلاحیت علمی تکلیف کند که به عنوان مثال طی یک تا دو ماه پرونده‌ها را جمع بندی کنند.

دانشگاه‌ها برای جذب اصلاً نباید تعطیلات بشناسند و برای جذب تعطیلات نباید، معنی داشته باشد.

محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره گلایه اساتید از تأخیر در بررسی پرونده‌های جذب گفت: انتقاد اساتید به جا است و سعی می‌کنیم که این فرایند را کوتاه کنیم.

به گزارش مهر، برخی از اساتید در تماس با خبرگزاری مهر از روند طولانی شدن بررسی پروندهای جذب در برخی از دانشگاه‌ها و مرکز جذب گلایه داشتند یکی از این اساتید عنوان کرد: از استقرار دولت جدید و تیم مدیریتی جدید در مرکز جذب وزارت علوم زمان زیادی می‌گذرد ولی همچنان اتفاق خاصی برای جذب و بررسی روند پرونده‌های جذب و تبدیل وضعیت متقاضیان هیأت علمی رخ نداده است. بسیاری از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها

هنوز اعضای هیأت اجرایی جذب خود را تعیین نکرده‌اند و هیچ جلسه جذبی طی ماه‌های اخیر برگزار نشده است و این فرایند زمان بر مشکلات عدیده ای را برای متقاضیان ایجاد کرده است و هیچ نظارتی هم بر روند اقدامات صورت نمی‌گیرد.

 

فراخوان جذب پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه حکیم سبزواری (1401/5/10)

ایران کنفرانس

فراخوان جذب پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه حکیم سبزواری

دانشگاه حکیم سبزواری از بین فارغ التحصیلان مقطع دکترا، پژوهشگر پسا دکتری جذب می نماید.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.hsu.ac.ir/research و یا با شماره تلفن 44012521-051 تماس حاصل نمایید.

 

مهلت ثبت‌نام متقاضیان جذب هیأت علمی تا ۴ مرداد تمدید شد (1401/5/2)

ایران کنفرانس

مهلت ثبت‌نام متقاضیان جذب هیأت علمی تا ۴ مرداد تمدید شد

ثبت‌نام متقاضیان جذب هیأت علمی دانشگاه‌های کشور فراخوان اردیبهشت ۱۴۰۱ تا روز سه شنبه ۴ مرداد تمدید شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهلت ثبت‌نام متقاضیان جذب هیأت علمی دانشگاه‌های کشور مربوط به فراخوان جذب اردیبهشت ۱۴۰۱ تا روز سه شنبه ۴ مرداد تمدید شد داوطلبان از ۲۰ تیرماه تا  دوم مردادماه فرصت داشتند برای ثبت‌نام به سامانه جذب وزارت علوم مراجعه کنند که بنا بر تصمیم مرکز جذب وزارت علوم تا روز سه شنبه ۴ مرداد تمدید شد.

دانشگاه‌ها براساس زمانبندی فراخوان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از ۱۰ مرداد تا ۱۰ آبان فرصت دارند تا به بررسی اولیه پرونده متقاضیان با نظر هیأت اجرایی جذب دانشگاه بپردازند، همچنین در این فاصله پرونده‌های متقاضیان دارای شرایط اولیه را به کمیته‌های بررسی توانایی‌های علمی و صلاحیت عمومی ارسال کنند و پس از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت علمی و عمومی، در هیأت اجرایی جذب دانشگاه تصمیم گیری کنند و در مرحله بعد پرونده متقاضیان مورد تأیید هیأت اجرایی جذب دانشگاه را به دبیرخانه هیأت مرکزی جذب وزارت علوم ارسال کنند.

مرکز جذب اعضای هیأت علمی نیز از ۱۱ آبان تا ۳۰ آذر ۱۴۰۱ فرصت دارد پرونده‌ها را در مرکز جذب بررسی کرده و در هیأت مرکزی طرح کند و در مرحله آخر دانشگاه‌ها حداکثر تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ فرصت دارند نتیجه نهایی را به متقاضی اعلام کنند.

زمانبندی فراخوان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

 

ردیف

اقدام کننده

اقدام

تاریخ شروع

تاریخ خاتمه

۱

دانشگاه

اعلام نیاز

۱۴۰۰/۱۲/۰۸

۱۴۰۰/۱۲/۲۸

۲

مرکز نظارت

بررسی اعلام نیاز دانشگاه و تخصیص ظرفیت

۱۴۰۱/۰۱/۱۴

۱۴۰۱/۰۱/۲۶

۳

دانشگاه

تطبیق نیاز با تاییدیه مرکز نظارت

۱۴۰۱/۰۱/۲۷

۱۴۰۱/۰۲/۰۹

۴

مرکز جذب اعضای هیأت علمی

فراخوان

۱۴۰۱/۰۴/۲۰

۱۴۰۱/۰۵/۰۲

۵

دانشگاه

بررسی اولیه پرونده متقاضیان با نظر هیأت اجرایی جذب دانشگاه

۱۴۰۱/۰۵/۱۰

۱۴۰۱/۰۸/۱۰

۶

ارسال پرونده‌های متقاضیان دارای شرایط اولیه به کمیته‌های بررسی توانایی‌های علمی و صلاحیت عمومی

۷

نتیجه بررسی صلاحیت علمی و عمومی در دانشگاه

۸

اتخاذ تصمیم در هیأت اجرایی جذب دانشگاه

۹

ارسال پرونده متقاضیان مورد تأیید هیأت اجرایی جذب دانشگاه به دبیرخانه هیأت مرکزی جذب

۱۰

مرکز جذب اعضای هیأت علمی

بررسی مرکز جذب و طرح در هیأت مرکزی

۱۴۰۱/۰۸/۱۱

۱۴۰۱/۰۹/۳۰

۱۱

دانشگاه

اعلام نتیجه نهایی توسط دانشگاه به متقاضی

حداکثر تا ۱۴۰۱/۱۰/۳۰


 

تقویم جدید زمانبندی فراخوان های جذب هیات علمی (1401/5/1)

ایران کنفرانس

تقویم جدید زمانبندی فراخوان های جذب هیات علمی

تقویم زمان بندی فـراخـوان جذب اعضای هیات علمی اردیبهشت و آبان ۱۴۰۱ اعلام شد، از این پس ورود به فراخوان جدید صرفاً برای دانشگاه‌هایی ممکن است که به پرونده فراخوان قبلی رسیدگی کرده باشند.

‌به گزارش خبرنگار مهر، مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، برنامه زمانبندی بیست و پنجمین و بیست و ششمین فراخوان نیمه متمرکز جذب اعضای هیأت علمی پیمانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور مربوط به فراخوان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱و آبان ماه ۱۴۰۱ با لحاظ توضیحات زیر اعلام کرد:

۱. متقاضیان جذب درصورت نیاز به مشاوره و راهنمایی از سوی کارشناسان مرکز جذب، می‌توانید پس از ورود به سامانه جامع جذب و از طریق مرکز پیام پرسش خود را مطرح و پاسخ آن را ظرف مدت یک روز کاری، دریافت کنید، دقت در اعلام نیاز در بازه مذکور و مطابق با تقویم اعلام شده، موجب مزید امتنان خواهد بود. بدیهی است پس از اتمام هر بازه، امکان تمدید آن یا ورود اطلاعات خارج از سیستم فراهم نیست و انتظار می‌رود همکاران گرامی در این مورد، تقاضا یا توقعی را مطرح نکنید.

۲. با توجه به محدودیت‌های مربوط به اختصاص ردیف استخدامی انتظار می‌رود؛ برای اعلام نیاز در این فراخوان صرفاً به ثبت حداقل‌ها در تطابق با نقشه جامع علمی کشور و مجوزهای مربوطه اکتفا نمائید و از هرگونه ثبت نیاز تخمینی خودداری فرمائید.

همانگونه که استحضار دارید و در جدول زمانبندی نیز آمده است، معتبر نمودن تقاضاهای ثبت شده از وظایف مرکز نظارت و ارزیابی است که معمولاً در تطابق با مصوبات هیأت امنا و نقشه جامع و طرح راهبردی دانشگاه و سند آمایش آموزش عالی کشور صورت می‌گیرد. در صورت رعایت این موارد در ثبت نیاز اولیه و درج ضمائم و مستندات آن در سامانه، انجام کار با سهولت و سرعت بیشتری صورت خواهد پذیرفت و از هرگونه رفت و برگشت جلوگیری می‌شود.

۳. ضروری است همراه با اعلام نیاز، شرایط اختصاصی هر دانشگاه و شرایط ویژه پذیرش رشته‌ها قید شود. شرایط اختصاصی نباید ناقض قوانین و مقررات جذب و یا براساس انتخاب افراد از پیش تعیین شده اندازه گیری شود و نباید ظرفیت مشارکت عموم افراد واجد شرایط را محدود کند.

۴. هر داوطلب به محض ثبت نام از حقوق مکتسبه ثبت نام برخوردار است و باید شرایط سالم و عادلانه شرکتِ وی در رقابت فراهم گردد و از هرگونه تضییع حق و تعیین و یا محدود نمودن دایره انتخاب شوندگان، قبل از بررسی علمی و سایر صلاحیت‌ها خودداری گردد. هرگونه تضییع حق آحاد داوطلبان و برهم زدن شرایط رقابت عادلانه و مهندسی حائزین شرایط، موجب ضمان و خسارت در دنیا و آخرت خواهد گردید.

۵. فرایندهای جذب از طریق سامانه جامع جذب اعضای هیأت علمی صورت می‌گیرد و شایسته است ذینفعان گرامی و تمامی مراجع ذیربط، امور مربوط به جذب اعضای هیأت علمی و مراحل مختلف آن را صرفاً از طریق این سامانه پیگیری نمایند.

۶. نظر به شیوع بیماری فراگیر کرونا و با توجه به سیاست‌های ابلاغی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا و با لحاظ سیاست‌های دولت و وزارت متبوع در انجام همه مأموریت‌ها با رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی، هیأت مرکزی جذب در مصوبه جلسه مورخه ۹۹/۰۲/۰۳ خود بر اساس پیشنهاد برخی از دانشگاه‌ها مقرر کرد:

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند تا اطلاع ثانوی جلسات هیأت اجرایی و کارگروه‌های علمی و عمومی و حتی مصاحبه با داوطلبان را به صورت نیمه حضوری و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار نمایند.

نرم افزار و زیرساخت‌ها و بسته‌های آموزشی مربوط به برگزاری الکترونیکی جلسات و مصاحبه‌ها در اداره آمار و فناوری اطلاعات مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم فراهم شده است. موسساتی که مایلند جلسات خود را به صورت نیمه حضوری برگزار نمایند، می‌توانند با مراجعه به مرکز پیام سامانه جامع و از طریق گزینه "استفاده از سیستم جلسات مجازی" و معرفی رابط دانشگاه با ذکر شماره تماس در متن درخواست اقدام نمایند. جلسات می‌تواند کما فی السابق به صورت حضوری یا نیمه حضوری برگزار گردد.

۷. تغییر تقویم فراخوان‌های سالیانه از شهریور و بهمن به اردیبهشت و آبان به این دلیل صورت گرفته که فاصله دو فراخوان طوری باشد که امکان به پایان رساندن دوره رسیدگی به فراخوان قبلی پیش از آغاز فراخوان جدید فراهم گردد و با نظر به مجموع محاسبات و بررسی‌های انجام شده از این پس ورود به فراخوان جدید صرفاً برای مؤسسات و دانشگاه‌هایی ممکن است که کار رسیدگی به پرونده فراخوان قبلی و حداقل در بلوک‌های مربوط به دانشگاه را به پایان رسانده باشند.

فراخوان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

 

ردیف

اقدام کننده

اقدام

تاریخ شروع

تاریخ خاتمه

۱

دانشگاه

اعلام نیاز

۱۴۰۰/۱۲/۰۸

۱۴۰۰/۱۲/۲۸

۲

مرکز نظارت

بررسی اعلام نیاز دانشگاه و تخصیص ظرفیت

۱۴۰۱/۰۱/۱۴

۱۴۰۱/۰۱/۲۶

۳

دانشگاه

تطبیق نیاز با تاییدیه مرکز نظارت

۱۴۰۱/۰۱/۲۷

۱۴۰۱/۰۲/۰۹

۴

مرکز جذب اعضای هیأت علمی

فراخوان

۱۴۰۱/۰۴/۲۰

۱۴۰۱/۰۵/۰۲

۵

دانشگاه

بررسی اولیه پرونده متقاضیان با نظر هیأت اجرایی جذب دانشگاه

۱۴۰۱/۰۵/۱۰

۱۴۰۱/۰۸/۱۰

۶

ارسال پرونده‌های متقاضیان دارای شرایط اولیه به کمیته‌های بررسی توانایی‌های علمی و صلاحیت عمومی

۷

نتیجه بررسی صلاحیت علمی و عمومی در دانشگاه

۸

اتخاذ تصمیم در هیأت اجرایی جذب دانشگاه

۹

ارسال پرونده متقاضیان مورد تأیید هیأت اجرایی جذب دانشگاه به دبیرخانه هیأت مرکزی جذب

۱۰

مرکز جذب اعضای هیأت علمی

بررسی مرکز جذب و طرح در هیات مرکزی

۱۴۰۱/۰۸/۱۱

۱۴۰۱/۰۹/۳۰

۱۱

دانشگاه

اعلام نتیجه نهایی توسط دانشگاه به متقاضی

حداکثر تا ۱۴۰۱/۱۰/۳۰

 


زمانبندی فراخوان آبان ماه ۱۴۰۱

ردیف

اقدام کننده

اقدام

تاریخ شروع

تاریخ خاتمه

۱

دانشگاه

اعلام نیاز

۱۴۰۱/۰۸/۱۴

۱۴۰۱/۰۸/۲۷

۲

مرکز نظارت

بررسی اعلام نیاز دانشگاه و تخصیص ظرفیت

۱۴۰۱/۰۸/۲۸

۱۴۰۱/۰۹/۱۱

۳

دانشگاه

تطبیق نیاز با تاییدیه مرکز نظارت

۱۴۰۱/۰۹/۱۲

۱۴۰۱/۰۹/۲۱

۴

مرکز جذب اعضای هیأت علمی

فراخوان

۱۴۰۱/۰۹/۲۶

۱۴۰۱/۱۰/۰۷

۵

دانشگاه

بررسی اولیه پرونده متقاضیان با نظر هیأت اجرایی جذب دانشگاه

۱۴۰۱/۱۰/۱۷

۱۴۰۲/۰۱/۲۳

۶

ارسال پرونده‌های متقاضیان دارای شرایط اولیه به کمیته‌های بررسی توانایی‌های علمی و صلاحیت عمومی

۷

نتیجه بررسی صلاحیت علمی و عمومی در دانشگاه

۸

اتخاذ تصمیم در هیأت اجرایی جذب دانشگاه

۹

ارسال پرونده متقاضیان مورد تأیید هیأت اجرایی جذب دانشگاه به دبیرخانه هیأت مرکزی جذب

۱۰

مرکز جذب اعضای هیأت علمی

بررسی مرکز جذب و طرح در هیات مرکزی

۱۴۰۲/۰۱/۲۶

۱۴۰۲/۰۳/۱۷

۱۱

دانشگاه

اعلام نتیجه نهایی توسط دانشگاه به متقاضی

حداکثر تا ۱۴۰۲/۰۴/۱۷


 

جزئیات تحصیل همزمان در دورشته یا دومقطع غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/4/30)

ایران کنفرانس

جزئیات تحصیل همزمان در دورشته یا دومقطع غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اعلام شد

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی طی دستورالعملی، جزئیات تحصیل همزمان دانشجویان غیرپزشکی در دو رشته یا دو مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، بر این اساس،‌ دکتر معصومه طباطبایی در این دستورالعمل اعلام کرده است که شیوه نامه تحصیل همزمان دانشجویان غیرپزشکی در دو رشته یا دو مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اجرای راه‌کنش اصلاح نظام جذب، حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان برمبنای رویکرد یادگیری عمیق مبتنی بر داده‌های پیمایشی از بسته کاری ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی تدوین شده است.

شرایط پذیرش

بر اساس این شیوه‌نامه؛ پذیرفته‌شدگان (یا دانشجویان) در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته (تمام‌وقت یا پاره‌وقت)، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزش عالی، علاوه بر امکان تحصیل به صورت حضوری و یا مجازی در مقطع و رشته قبولی (و یا تحصیلی) خود می‌توانند در یک رشته دیگر در همان مقطع یا در مقاطع تحصیلی پایین‌تر در واحد دانشگاهی محل پذیرش (یا تحصیل) یا در یکی از واحدهای استان محل تحصیل و یا در واحد الکترونیکی به‌طور همزمان تحصیل کنند.

پذیرفته‌شدگان (یا دانشجویان) دوره دکتری تخصصی تنها می‌توانند در یکی از مقاطع پایین‌تر در رشته دیگری به طور همزمان در واحد دانشگاهی محل پذریرش (یا تحصیل) یا در یکی از واحدهای مستقر در ناحیه آمایشی و یا در واحد الکترونیکی تحصیل کنند. لذا تحصیل همزمان در دو رشته در مقطع دکتری تخصصی مجاز نیست.

پذیرش ممتازین در دو رشته

بر اساس بندهای این دستورالعمل؛ دانشجویان ممتاز در مقطع کارشناسی پیوسته، می‌توانند در صورت قبولی در یک رشته با آزمون، در رشته دوم از گروه آزمایشی یکسان (رشته‌های متجانس) با رشته اول که در واحد محل تحصیل دانشجو دایر و پذیرش آن در واحد با آزمون است، بدون شرکت در آزمون مجدد ادامه تحصیل دهند. این دانشجویان برای گرفتن دو مدرک تحصیلی باید حداقل واحد درسی که از طریق کمیته‌های برنامه‌ریزی تخصصی مشخص می‌شود را علاوه بر واحدهای درسی رشته اول، بگذرانند.

در این دستورالعمل آمده است: چنانچه واحد دانشگاهی دو رشته دانشجو متفاوت باشد، اصل مدرک پایه توسط واحدی که دانشجو در رشته اول تحصیل می‌کند، اخذ می‌شود. تصویر برابر اصل مدرک پایه و گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو در واحد دانشگاهی اول برای واحد دانشگاهی دوم نقش مدرک پایه را دارد. دانشجو موظف است در ابتدای هر نیمسال تحصیلی گواهی اشتغال به تحصیل در رشته اول خود را به منظور صدور مجوز ثبت نام در آن نیمسال، به واحد محل تحصیل رشته دوم تحویل دهد.

شرایط مشمولان

برای مشمولین نظام وظیفه، رعایت سقف زمانی استفاده از معافیت تحصیلی در رشته اول الزامی است و هر زمان دانشجو در رشته ای که برای وی معافیت تحصیلی صادر شده است، دوره خود را به اتمام برساند، طبق مقررات به نظام وظیفه معرفی و از ادامه تحصیل در رشته دوم ممانعت به  عمل خواهد آمد.
در صورت عدم فراغت از تحصیل فرد در سقف زمانی معافیت تحصیلی رشته اول، از ادامه تحصیل فرد در هر دو رشته جلوگیری به عمل خواهد آمد و در این شرایط امکان ادامه تحصیل فرد تنها پس از تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه و در قالب بازگشت به تحصیل با رعایت شرایط و ضوابط جاری دانشگاه امکان‌پذیر خواهد بود.

براساس بندهای این دستورالعمل، مجموع تعداد واحدهای مجاز در هر نیمسال برای تحصیل همزمان در دو رشته به شرح جدول زیر است:

جزئیات تحصیل همزمان در دورشته یا دومقطع غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اعلام شد

بر اساس بندهای این دستورالعمل؛ شرایط تحصیل همزمان دانشجویان در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی به این صورت است که دانشجویان در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند در رشته/مقطع دوم در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در همان شهر دانشگاه رشته اول خود و یا در واحد الکترونیکی تحصیل کنند.

همچنین در این دستورالعمل آمده است: چنانچه تعدادی از واحدهای درسی به لحاظ عنوان و محتوا بین دو رشته مشترک باشد، در صورتی که محل تحصیل دو رشته دانشجو در یک واحد دانشگاهی باشد، گذراندن واحدهای مشترک برای یک بار کفایت دارد و نمرات در کارنامه هر دو رشته ثبت می‌شود. در صورتی که دو رشته در واحد دانشگاهی متفاوت باشد، چنانچه براساس رتبه‌بندی اداره کل تعالی سازمانی همتراز باشند، گذراندن دروس در هر یک از دو واحد بلامانع است و در کارنامه دو رشته ثبت می‌شود. در غیر این صورت، دروس گذرانده شده در واحد دانشگاهی با رتبه بالاتر قابل قبول در واحد دانشگاهی دیگر است و بالعکس آن امکان ندارد.

مدرک دانشجو بعد از اتمام هر دوره (رشته/مقطع) صادر و طبق ضوابط به دانشجو تحویل داده می‌شود.

 
مطالب بیشتر...

کنفرانس بین‌المللی کرامت انسانی

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس