کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

اخبار دانشگاهی

پاسخ سازمان سنجش به ابهامات داوطلبان دکتری (95/4/4)

ایران کنفرانس

پاسخ سازمان سنجش به ابهامات داوطلبان دکتری

در پی اعتراض داوطلبان آزمون دکتری سال 95 به نحوه ارزیابی دانشگاه‌ها در پذیرش این متقاضیان (ارزیابی تخصصی) رئیس سازمان سنجش آموزش کشور توضیحاتی را در مورد این مرحله از ارزیابی ارائه کرد.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا از تغییر شیوه پذیرش داوطلبان آزمون دکتری در سال 96 خبر داد و گفت: با توجه به تصویب قانون سنجش پذیرش که دراسفند سال 94 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در فروردین‌ماه سال 95 ابلاغ شد شیوه پذیرش داوطلبان آزمون دکتری در سال 96 تغییر می‌کند. نخستین تغییر در مورد تجمیع سنجش در دو حوزه وزارت بهداشت و وزارت علوم است و تغییر دوم در مورد وزن آزمون‌ها، مصاحبه‌ها و ارزیابی‌های تخصصی است.

وی در ادامه توضیح داد:همچنین شورای سیاست‌گذاری تحصیلات تکمیلی تشکیل شد که اعضای آن وزرای علوم و بهداشت، رئیس دانشگاه پیام نور، دو نفر از روسای دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت و رئیس سازمان سنجش هستند. این شورا باید نحوه اجرای آزمون دکتری سال 96 که شامل مواردی مانند زمان‌بندی، مواد امتحانی و غیره می‌شود را تعیین کند.

نحوه پذیرش داوطلبان دکتری سال 95

دکتر خدایی در ادامه با اشاره به آزمون دکتری سال 95 اظهار کرد: طبق آیین‌نامه‌ای که در مورد نحوه برگزاری آزمون دکتری سال 95 به سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ شد این سازمان وظیفه داشت یک آزمون عمومی در اسفند سال 94 برگزار کند. طبق این آیین‌نامه دانشگاه ها باید حد نصاب پذیرش خود را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌کردند تا سازمان سنجش نیز افرادی که طبق آزمون عمومی واجد شرایط هستند برای ارزیابی تخصصی به دانشگاه‌ها معرفی کند.

وی افزود: این فرآیند طبق روال پیش رفت و آزمون عمومی در اسفندماه برگزار شد. همچنین در فروردین سال 95 نتایج اعلام شده و انتخاب رشته توسط داوطلبان انجام شد. سازمان سنجش آموزش کشور در یک مرحله 58 هزار داوطلب و در مرحله ای دیگر حدود 6000 داوطلب را به دانشگاه‌ها معرفی کرد. به عبارت دیگر از بین 158 هزارداوطلب شرکت‌کننده در آزمون دکتری حدود 64 هزار نفر (بیش از یک‌سوم داوطلبان) به دانشگاه‌ها معرفی شدند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از تعیین شیوه‌نامه اجرایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: سازمان سنجش آموزش کشور طبق شیوه‌نامه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرد که باید از اواسط اردیبهشت‌ماه تا اواخر تیرماه ارزیابی تخصصی خود را انجام دهند. در این مرحله ممکن بود داوطلبی به سه دانشگاه و داوطلب دیگری به پنج دانشگاه معرفی شود. طبق این شیوه‌نامه دانشگاه‌ها ملزم هستند در هفته آخر تیرماه اسامی پذیرفته‌شدگان خود را از طرق مختلف مانند سایت اطلاع‌رسانی دانشگاه تماس تلفنی، پیامک و غیره اعلام کنند.

تخلف برخی دانشگاه‌هادر زمان اخذ تعهد از داوطلبان

دکتر خدایی با اشاره به زمانی که سازمان سنجش آموزش کشور برای اخذ تعهد از داوطلبان برای دانشگاه‌ها تعیین کرده بود، گفت: سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها اعلام کرده بود که در بازه زمانی 2 تا 11 مردادماه باید نسبت به اخذ تعهد از داوطلبان اقدام کنند. یعنی دانشگاه ها نباید زودتر از این موعد اقدام به اخذ تعهد می‌کردند اما تعداد محدودی از دانشگاه‌ها با نیت جذب دانشجوی بهتر اقدام به تماس گرفتن با داوطلبان و ایجاد اختلال در فرآیند پذیرش دانشجویان دکتری کردند.

وی افزود: سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌های متخلف به صورت شفاهی و تلفنی تذکر داد اما برخی از دانشگاه‌ها حتی پس از این تذکر هم به رویه خود ادامه دادند بنابراین سازمان سنجش آموزش کشور به آنها هشدار کتبی داد و اعلام کرد که دانشگاه‌هایی که از داوطلبان تعهد گرفته اند باید اعلام کنند که تعهد آنها بی‌اعتبار است. به طور کلی چهار یا پنج دانشگاه در این زمینه تخلف کرده بودند که پس از هشدار سازمان سنجش بحث تعهدهای زودتر از موعد مقرر منتفی و رفع شد.

ظرفیت دانشگاه‌ها خالی نمی‌ماند

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه با اشاره به انتقاد برخی از داوطلبان در مورد احتمال خالی ماندن ظرفیت برخی از دانشگاه‌ها اظهار کرد: ممکن است داوطلبی در دو یا سه دانشگاه پذیرش شود و یکی از دانشگاه‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کند. بنابراین دو دانشگاه دیگر باید تعدادی داوطلب جایگزین تعیین کند که چنانچه ظرفیت آنها توسط داوطلب نخست پر نشد توسط داوطلبان جایگزین پر شود.

دکتر خدایی با تاکید بر اینکه نگاه وزارت علوم و سازمان سنجش در پذیرش داوطلبان دکتری نگاه کنکور سراسری نیست، توضیح داد: بین کنکور سراسری و پذیرش دانشجوی دکتری تفاوت ریشه‌ای وجود دارد. پذیرش دانشجوی دکتری یک رابطه دو طرفه چهار ساله بین استاد و دانشجو است. بنابراین سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم که اساتید واجد شرایط علمی نیز در پذیرش دانشجویان دکتری نقش داشته باشند.

وی با اشاره به تغییر آیین‌نامه های پذیرش دانشجویان دکتری گفت: آیین‌نامه پذیرش دانشجویان دکتری از سال 89 تاکنون چهار یا پنج مرتبطه تغییر کرده است. هرچند تغییرات انجام شده مربوط به محتوای آیین‌نامه‌ها نبوده و بیشتر در مورد درصد اختیارات دانشگاه‌ها است. به طور کلی در پذیرش دانشجویان دکتری دو تئوری وجود دارد. تئوری اول مبتنی بر برگزاری آزمون و بدون توجه به اختیارات دانشگاه‌ها و اساتید و تئوری دوم به نقش دانشگاه‌ها و اساتید نیز توجه شده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: روش پذیرش داوطلبان دکتری در سال 95 روشی بینابین دو روش مذکور است. در واقع هم صلاحیت‌های علمی داوطلبان توسط آزمونی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و هم اساتید و دانشگاه‌ها در پذیرش داوطلبان واجد شرایط دارای نقش هستند.

عملکرد سلیقه‌ای دانشگاه‌ها در پذیرش داوطلبان عمومیت ندارد

دکتر خدایی در مورد ارزیابی تخصصی که توسط دانشگاه‌ها انجام می‌شود، گفت: سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها اعلام کرد که باید نحوه ارزیابی‌های خود را برای داوطلبان شفاف‌سازی کنند. دانشگاه‌ها موظف شدند اعلام کنند که به معدل، مقاله و غیره چقدر نمره می‌دهند.

وی با اشاره به انتقاد برخی از داوطلبان نسبت به سلیقه‌ای عمل کردن دانشگاه‌ها اظهار کرد: سلیقه‌ای عمل کردن دانشگاه‌ها عمومیت ندارد. دانشجویانی که توسط اساتید پذیرفته می‌شوند شناسنامه علمی خود اساتید هستند. بنابراین به نفع اساتید است که دانشجویانی را انتخاب کنند که واقعا دارای صلاحیت علمی هستند. بنابراین ممکن است سلیقه‌ای عمل کردن دانشگاه‌ها عمومیت نداشته باشد. طبق بررسی‌هایی که در این مورد انجام شده فقط حدود 20 درصد دانشجویان در دانشگاهی پذیرش می شوند که از آن فارغ التحصیل شده‌اند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور  در ادامه در مورد کیفیت ارزیابی تخصصی نیز توضیح داد: کیفیت ارزیابی تخصصی بستگی به دانشگاه‌ها دارد. برخی از دانشگاه‌ها اقدام به برگزاری آزمون کتبی کردند بنابراین دیگر نیازی نبود که در آزمون شفاهی سوالات تخصصی از داوطلبان بپرسند.

پرداخت هزینه توسط داوطلبان نقطه ضعف نحوه پذیرش داوطلبان دکتری

دکتر خدایی در مورد هزینه‌ای که توسط داوطلبان دکتری باید پرداخت شود نیز گفت: یکی از ایراداتی که به نحوه پذیرش داوطلبان دکتری وارد است هزینه‌ای است که داوطلب متحمل می‌شود. در واقع داوطلب یک بار برای برگزاری آزمون باید هزینه‌ای را پرداخت کنند و پس از آن چنانچه به هر دانشگاهی برای ارزیابی تخصصی مراجعه می‌کنند باز هم باید هزینه‌ای را بپردازند.

وی افزود: ازطرف دیگر با توجه به کمبود بودجه دانشگاه‌ها نمی‌توان از آنها درخواست کرد تا هزینه‌ای را از داوطلبان اخذ نکنند. ما هم این نقطه‌ضعف را قبول داریم و نمی‌توان گفت حق با چه کسی است. از طرف دیگر وضعیت عمومی کشور به صورتی است که فکر نمی‌کنم بودجه‌ای به این بخش تخصیص داده شود.

بررسی برگزاری آزمون دکتری در آبان‌ماه

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه در مورد برگزاری آزمون دکتری در آبان‌ماه  توضیح داد: برگزاری آزمون در آبان‌ماه بستگی به مصوبه شورای سنجش پذیرش تحصیلات تکمیلی دارد. آزمونی که سال گذشته برگزار شد یک آزمون عمومی و در سطح مقطع کارشناسی بود که گفته شده بود دارای دو سال اعتبار است اما از آنجایی که نوع آزمون تغییر کرده است دروس و امتحان قابل مقایسه نیست.

دکتر خدایی در پایان خاطرنشان کرد: باید گفت تکرار آزمون در قانون وجود دارد اما اینکه آزمون‌ها در چه مقطعی از سال برگزار شوند در حال بررسی است، تا فرایندهای اجرایی آن عملیاتی شود، بنابراین ممکن است آزمون در آبان‌ماه یا دیرتر برگزار شود.

 

تمدید فراخوان حمایت از رساله‌های دکتری (95/4/3)

ایران کنفرانس

تمدید فراخوان حمایت از رساله‌های دکتری

کمیته سیاست‌گذاری حمایت از رساله‌های دکتری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مهلت ارسال رساله‌های دکتری را برای حمایت تا 15 تیر تمدید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به همزمانی پایان فراخوان حمایت از رساله‌های دکتری با امتحانات دانشجویان و درخواست‌های متعدد برای تمدید زمان ارسال مدارک، براساس تصمیم کمیته سیاست‌گذاری حمایت از رساله‌های دکتری، مهلت ارسال و تکمیل مدارک متقاضیان تمدید شد.

متقاضیان دریافت این حمایت پس از مطالعه دقیق آیین‌نامه، باید تا 15 تیر طرح‌های خود را در فرمت مشخص شده صندوق به همراه فرم ثبت‌نام به آدرس ایمیل آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید ارسال کنند.

فرم تاییدیه دانشگاه، ریز نمرات و گواهی قبولی در آزمون جامع باید در سربرگ دانشگاه و به صورت اسکن شده به همراه فرم ثبت‌نام و پیشنهاد طرح به آدرس ایمیل ذکر شده ارسال شود.

تعداد 100 طرح در صورت تایید و دارا بودن شرایط لازم مورد حمایت قرار می‌گیرند، طرح‌های ارسالی بعد از انتشار فراخوان دسته‌بندی شده و هر طرح با توجه به موضوع در کارگروه مربوط به آن بررسی می‎شود. سپس با توجه به اولویت‌های مدنظر صندوق، رساله ها از لحاظ علمی داوری می‌شوند. در نهایت طرح برتر از نظر علمی انتخاب شده و برای انجام پژوهش حمایت می‎شود.

این حمایت‎ها برای بالا بردن سطح کیفی رساله‌های دکتری براساس نیاز کشور است تا بر این اساس دانشجویان به انجام طرح‌هایی با کیفیت بالا بدون دغدغه مالی ترغیب شوند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مراجعه کنند.

 

زمان آزمون ارشد 96 مشخص شد (95/4/2)

ایران کنفرانس

زمان آزمون ارشد 96 مشخص شد

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1396 گفت: این آزمون اواسط اردیبهشت‌ماه سال 1396 برگزار خواهد شد.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر فوق افزود: آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته چندین سال بود که در بهمن‌ماه هر سال برگزار می‌شد، اما با توجه به مشکلاتی که برگزاری این آزمون در بهمن‌ماه برای داوطلبان و سازمان سنجش آموزش کشور ایجاد می‌کرد، آزمون کارشناسی ارشد سال 1395 در اردیبهشت‌ماه این سال برگزار شد.

وی افزود: این آزمون در سال‌های آینده نیز در اردیبهشت‌ماه هر سال برگزار خواهد شد.

 

نتایج سطح بندی دانشگاه‌های دولتی اعلام شد (95/4/2)

ایران کنفرانس

نتایج سطح بندی دانشگاه‌های دولتی اعلام شد

معاونت آموزشی وزارت علوم گزارش مرحله اول طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه های دولتی را اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن كامل این گزارش بدین شرح است: به منظور تحقق اهداف مصرح در برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، از جمله بند «و» ماده ۱۵ دالّ بر استقرار «نظام جامع نظارت، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های کشور»، طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه های دولتی کشور را از خردادماه ۹۴ در قالب یک پروژه مطالعاتی معتبر و با مشارکت خبرگان و متخصصان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور آغاز کرد.

اكنون پس از یک سال بررسی كارشناسی دقیق، نتایج مرحله نخست آن كه مشتمل بر سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات معتبر جمع آوری شده حول معیارها و شاخص های تعریف شده از قریب به ۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی است را بشرح زیر و در دو دسته جامع و تخصصی اعلام می کند.

نتایج سطح بندی

الف: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جامع (به ترتیب الفبا)

سطح ۱: اصفهان، تبریز، تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد

سطح ۲: ارومیه، الزهرا (س)، بوعلی‌سینا، بیرجند، خوارزمی، رازی، زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر كرمان، كاشان، گیلان، یزد

سطح ۳: اراك، ایلام، بجنورد، بین المللی امام خمینی (ره)، حكیم سبزواری، خلیج فارس، دامغان، زابل، شهركرد،  شهید مدنی، قم، ولی‌عصر (عج) رفسنجان، كردستان، لرستان، هرمزگان، یاسوج

سطح ۴: آیت‌الله حائری میبد، بزرگمهر قائنات، تربت حیدریه، حضرت معصومه (س)، سلمان فارسی كازرون، سید جمال الدین اسدآبادی، كوثر بجنورد، ملایر، نهاوند، نیشابور

ب: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تخصصی (به ترتیب الفبا)

سطح ۱: صنعتی اصفهان، صنعتی امیر كبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبائی، علم و صنعت ایران

سطح ۲: صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز، هنر

سطح ۳: تحصیلات تكمیلی صنعتی و فنّاوری پیشرفته، صنعتی جندی‌شاپور، هنر اسلامی تبریز، هنر اصفهان

سطح ۴: صنعتی قم، صنعتی كرمانشاه، فنّاوری‌های نوین قوچان، هنر شیراز

بر اساس این نتایج، دانشگاه ها از طریق ارزیابی از وضعیت عملکرد خود می توانند با استفاده از اطلاعاتی که به طور منظم و پیوسته در حوزه های مختلف تخصصی دریافت می کنند مزیت های رقابتی خود را در راستای تحقق سندهای بالادستی توسعه ملی و تحول آموزش عالی رصد کنند.

همچنین، اساسا سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه ها یک ابزار کارآمد و قابل اتکا به سوی تحول و توسعه هدفمند در هر یك از زیر نظام های آموزش عالی کشور محسوب می شود.

ارزیابی به عمل آمده به صورت مستمرادامه خواهد یافت و مضافا اینكه نتایج سطح بندی آن دسته از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كه اطلاعات درخواست شده را تكمیل نكرده اند در دوره های بعدی منظور خواهد شد.

 

افزایش شهریه دوره های شبانه و پردیس های دانشگاه تهران (95/4/1)

ایران کنفرانس

افزایش شهریه دوره های شبانه و پردیس های دانشگاه تهران

میزان شهریه های دوره های نوبت دوم، الکترونیکی و بین الملل برای مقاطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران برای سال تحصیلی ۹۵-۹۶ اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریه های دوره های نوبت دوم این دانشگاه پس از اعمال ۱۴ درصدی افزایش و شهریه های پردیس های کیش و البرز این دانشگاه نیز پس از اعمال ۱۰ درصدی افزایش تعیین شده اند.

جدول شهریه های دانشگاه تهران
نام دوره گروه آموزشی شهریه ثابت شهریه درس نظری شهریه درس عمومی شهریه پایان نامه
نوبت دوم علوم انسانی و علوم رفتاری ۷.۳۹۰.۰۰۰ ۱.۳۱۰.۰۰۰ ۱.۹۷۰.۰۰۰ ۴.۹۲۰.۰۰۰
نوبت دوم سایر گروه ها ۸.۲۰۰.۰۰۰ ۱.۹۷۰.۰۰۰ ۲.۹۵۰.۰۰۰ ۴.۹۲۰.۰۰۰
آموزش الکترونیکی علوم انسانی و علوم رفتاری ۶.۶۵۰.۰۰۰ ۱.۹۰۰.۸۰۰ ۱.۹۰۰.۸۰۰ -
آموزش الکترونیکی سایر گروه ها ۷.۳۷۰.۰۰۰ ۲.۳۷۶.۰۰۰ ۲.۳۷۶.۰۰۰ -

شهریه دوره های آموزش های الکترونیکی (مجازی) دانشگاه برای سال تحصیلی ۹۵-۹۶ بدون تغییر بوده است.

جدول شهریه پردیس گیش و البرز دانشگاه تهران

نام دوره گروه آموزشی شهریه ثابت واحد نظری واحد عملی جبرانی نظری جبرانی عملی پایان نامه
پردیس کیش و البرز علوم انسانی و علوم رفتاری ۲۹.۰۴۰.۰۰۰ ۲.۹۰۴.۰۰۰ ۳.۶۹۶.۰۰۰ ۱.۵۸۴.۰۰۰ ۲.۳۷۶.۰۰۰ ۷.۲۶۰.۰۰۰
پردیس کیش و البرز سایر گروه ها ۳۵.۶۴۰.۰۰۰ ۲.۹۰۴.۰۰۰ ۳.۶۹۶.۰۰۰ ۱.۵۸۴.۰۰۰ ۲.۳۷۶.۰۰۰ ۷.۲۶۰.۰۰
 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس