کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

اخبار دانشگاهی

فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد تا پایان آبان اعلام می‌شود (95/8/9)

ایران کنفرانس

فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد تا پایان آبان اعلام می‌شود

رئیس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از اعلام فراخوان جذب هیات علمی این دانشگاه تا پایان آبان خبر داد.

دکتر علیرضا وحیدی، رئیس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «بررسی وضعیت اعلام نیاز واحدها برای اولین فراخوان جذب اعضای هیات علمی سال 95 در امور هیات علمی سازمان مرکزی شروع شده است و ما در حال جمع‌آوری اطلاعات لازم و ارائه الگوی مناسب برای جذب هیات علمی در استان‌ها هستیم.»

وحیدی گفت: «با توجه به جذب حدود سه هزار نفر عضو هیات علمی جدید در فراخوان‌های 941 و 942 امید است بتوانیم به تعهدات دانشگاه مبنی بر جذب سالانه پنج هزار نفر عضو هیات علمی جامه عمل بپوشانیم.»

او افزود: «بنابراین در نظر داریم تا پایان آبان‌، سامانه جذب هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی فعال شود تا متقاضیان بتوانند در این فراخوان ثبت‌نام کنند.»

رئیس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «این فراخوان قرار بود اول آبان اعلام شود ولی به دلیل درخواست اکثر واحدهای دانشگاهی مبنی بر تعویق در اعلام فراخوان برای بررسی دقیق تعداد هیات علمی مورد نیاز، این امر با تاخیر انجام می‌شود.»

 

حضور ۱۱دانشگاه ایرانی در جمع هزار موسسه برتر دنیا (95/8/6)

ایران کنفرانس

حضور ۱۱دانشگاه ایرانی در جمع هزار موسسه برتر دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: پایگاه خبری یو.اس.نیوز جدیدترین رتبه بندی دانشگاه ها را اعلام و بر اساس آن ایران در ۳ حیطه رتبه اول خاورمیانه را کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی، با اعلام این خبر افزود: پایگاه خبری یو.اس.نیوز سومین فهرست سالانه دانشگاه های برتر دنیا را منتشر کرد.

دهقانی گفت: یو.اس.نیوز یکی از نظام های رتبه بندی معتبر در سطح دنیاست و از سال ۱۹۸۳ دانشکده های آمریکا را مورد رتبه بندی قرار داده است. این پایگاه با بیش از ۳۰ سال تجربه در رتبه بندی دانشگاهی، از سال ۲۰۱۵ میلادی اقدام به رتبه بندی دانشگاه ها در سطح جهانی کرده است.

سرپرست ISC افزود: این پایگاه همچون دیگر نظام های رتبه بندی، تعداد دانشگاه های مورد ارزیابی خود را در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش داد و از ۷۵۰ در سال ۲۰۱۶ میلادی به یک هزار دانشگاه رساند. بدین ترتیب تعداد دانشگاه های بیشتری توانستند ضمن حضور در این رتبه بندی، فرصت بررسی عملکرد خود را در سطح جهانی پیدا کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست و استنفورد رتبه اول تا سوم جهانی را به دست آوردند. دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و موسسه فناوری کالیفرنیا نیز موفق به کسب رتبه های ۴ و ۵ در سطح دنیا شدند. دو دانشگاه آکسفورد و کمبریج نیز از انگلستان توانستند رتبه های ۱ و ۲ اروپا و ۶ و ۷ جهانی را در سال ۲۰۱۷ کسب کنند.

دهقانی اظهار داشت: یو.اس. نیوز از ۱۲ شاخص جهت ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها بهره می گیرد که این شاخص ها در جدول زیر نمایش داده شده است. همچنین این شاخص ها نسبت به سال گذشته، اندکی تفاوت کرده اند.

شاخص های رتبه بندی یو.اس.نیوز سال ۲۰۱۷

شاخص

وزن (درصد)

شاخص

وزن (درصد)

اعتبار جهانی پژوهش

۱۲.۵

تعداد مقالات پر استناد (۱۰ درصد برتر)

۱۲.۵

اعتبار منطقه ای پژوهش

۱۲.۵

درصد مقالات پر استناد (۱۰ درصد برتر)

۱۰

انتشارات

۱۰

همکاری های بین المللی

۱۰

تاثیر استناد نرمال شده

۱۰

تعداد مقالات ۱ درصد برتر

۵

کتاب

۲.۵

کنفرانس

۲.۵

مجموع استناد

۷.۵

درصد مقالات ۱ درصد برتر

۵

وی گفت: شاخص های کتاب سنجی بر اساس اطلاعات نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب.آو.ساینس برای یک دوره ۵ ساله ۲۰۱۰-۲۰۱۴ مورد محاسبه قرار می گیرند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس نتایج منتشر شده پایگاه خبری رتبه بندی سال ۲۰۱۷ یو.اس.نیوز ، ۱۱ دانشگاه از کشورمان توانستند خود را در فهرست دانشگاه های برتر جهان قرار دهند.

وی افزود: دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، آزاد اسلامی واحد کرج، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، تبریز، فردوسی مشهد و علوم پزشکی شهید بهشتی توانستند با کسب رتبه های ۱ الی ۱۱ در سطح کشور، در فهرست هزار دانشگاه برتر دنیا جا گیرند.

دهقانی گفت: این در حالی است که در سال گذشته تعداد دانشگاه های کشور در فهرست یو.اس.نیوز ۸ دانشگاه بود.

وی خاطرنشان کرد: این اولین سالی است که ۳ دانشگاه تبریز، فردوسی مشهد و علوم پزشکی شهید بهشتی توانستند در رتبه بندی یو.اس.نیوز حاضر شوند. در جدول زیر وضعیت دانشگاه­های کشور در رتبه بندی یو.اس.نیوز نشان داده شده است.

وضعیت دانشگاه­های کشور در رتبه بندی یواس نیوز
دانشگاه

رتبه جهانی سال ۲۰۱۵

رتبه جهانی سال ۲۰۱۶

رتبه جهانی سال ۲۰۱۷

صنعتی شریف

۳۷۷

۴۳۵

۴۰۵

تهران

۳۶۰

۳۷۹

۴۴۸

صنعتی اصفهان

۴۷۲

۵۴۷

۵۲۳

صنعتی امیرکبیر

-

۵۹۹

۶۰۱

آزاد واحد کرج

-

۷۳۶

۶۲۹

علم و صنعت ایران

-

۷۱۷

۷۲۴

علوم پزشکی تهران

-

۶۱۲

۷۴۵

تربیت مدرس

-

۶۹۹

۷۵۷

تبریز

-

-

۷۷۷

فردوسی مشهد

-

-

۸۲۰

علوم پزشکی شهید بهشتی

-

-

۹۱۱

وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف با ۳۰ پله رشد نسبت به سال گذشته توانست رتبه نخست ایران و ۴۰۵ جهان را کسب کند. دانشگاه تهران رتبه دوم ایران و صنعتی اصفهان رتبه سوم ایران را به دست آوردند.

دهقانی یادآور شد: در بین ۱۱ دانشگاه ایران، دانشگاه آزاد اسلامی کرج رتبه ۵ ایران و ۶۲۹ جهان را کسب کرده است. این دانشگاه با ۱۰۷ رتبه رشد، بیشترین رشد رتبه را در بین دانشگاه های کشور داشته است.

سرپرست ISC افزود: ایران همچون سال گذشته توانسته بعد از ترکیه رتبه دوم منطقه را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر از آن خود کند. رژیم اشغالگر قدس و عربستان نیز بعد از ایران و به ترتیب با داشتن ۷ و ۴ دانشگاه رتبه های سوم و چهارم منطقه را کسب کرده اند.

در جدول زیر تعداد کل دانشگاه های حاضر در رتبه بندی یو.اس. نیوز و همچنین تعداد دانشگاه های ایران نمایش داده شده است.

تعداد دانشگاه های ایران در رتبه بندی یو.اس.نیوز

سال رتبه بندی

۲۰۱۷

۲۰۱۶

۲۰۱۵

تعداد دانشگاه های ایران

۱۱

۸

۳

تعداد کل دانشگاه ها

۱۰۰۰

۷۵۰

۵۰۰

دهقانی تصریح کرد: علاوه بر رتبه بندی جهانی، این پایگاه در سال ۲۰۱۷میلادی دانشگاه ­های جهان را در ۲۲ حیطه موضوعی رتبه ­بندی و ۴۰۰ دانشگاه­ برتر را در هر شاخه معرفی کرد. لازم به ذکر است که در رتبه بندی موضوعی سال ۲۰۱۶ یو.اس.نیوز تعداد ۲۵۰ دانشگاه را در هر حیطه مورد رتبه بندی قرار داده بود.

وی خاطرنشان کرد: ایران در سال ۲۰۱۷ در ۱۲ حیطه موضوعی دارای نماینده در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا است و این در حالی است که این رقم در سال گذشته برابر با ۸ حیطه بوده است.

دهقانی گفت: ایران در ۳ حیطه داروشناسی و سم شناسی، علوم کشاورزی، و مهندسی بالاتر از ترکیه، عربستان و رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته است و بدین ترتیب توانست رتبه نخست منطقه را از آن خود کند. دانشگاه تهران در حیطه مهندسی توانست با ۵ پله رشد نسبت به سال گذشته رتبه ۴۵ جهان و اول خاورمیانه را کسب کند.

وی افزود: همچنین دانشگاه تهران در حیطه علوم کشاورزی نیز با کسب رتبه ۷۱ جهانی، به عنوان برترین دانشگاه منطقه در این حیطه معرفی شد. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در حیطه دارو شناسی و سم شناسی برای اولین بار توانست حاضر شود و با کسب رتبه ۸۶ جهانی، بالاتر از کلیه دانشگاه های خاورمیانه قرار گیرد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: همچنین در حیطه ایمنی شناسی، ریاضی و علم مواد ایران رتبه دوم منطقه را کسب کرده است. لازم به ذکر است که در حیطه ایمنی شناسی هیچ دانشگاهی از عربستان و ترکیه در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا وجود ندارد.

در جداول زیر عملکرد دانشگاه های کشور در ۱۲ حیطه موضوعی نمایش داده شده است.

جایگاه دانشگاه های ایران در ۱۲ حیطه موضوعی در جهان

دانشگاه

فیزیک

علوم کامپیوتر

علوم کشاورزی

شیمی

علم مواد

مهندسی

تهران

-

۱۲۰

۷۱

۲۳۵

۱۱۷

۴۵

صنعتی شریف

۱۹۶

۱۵۸

-

۲۲۱

۱۴۲

۶۰

آزاد واحد کرج

۲۶۰

۱۳۰

۱۶۸

۲۶۴

۱۹۷

۶۳

صنعتی امیرکبیر

-

۸۵

-

۴۰۰

۱۵۹

۸۰

علم و صنعت ایران

-

۱۸۹

-

-

۱۶۹

۱۱۳

تبریز

-

-

-

۳۷۵

-

۱۵۲

صنعتی اصفهان

۱۸۰

-

۱۹۱

۳۰۹

۱۴۰

۱۸۸

تربیت مدرس

-

-

۱۸۴

۲۸۹

۳۵۱

۱۹۱

فردوسی مشهد

-

-

۱۸۰

-

۳۶۸

۲۵۲

علوم پزشکی تهران

-

-

-

۳۸۹

-

-

دانشگاه

ریاضیات

داروشناسی و سم شناسی

ایمن شناسی

پزشکی

علوم گیاهی و حیوانی

بیولوژی و بیوشیمی

تهران

-

-

-

-

۲۴۲

۳۰۷

علوم پزشکی تهران

-

۸۶

۱۹۹

۲۴۹

-

۳۷۲

تربیت مدرس

-

-

-

-

۳۷۶

-

آزاد واحد کرج

۷۲

-

-

-

۳۸۱

-

صنعتی امیرکبیر

۹۳

-

-

-

-

-

دهقانی خاطرنشان کرد: در آسیا نیز دانشگاه توکیو با کسب رتبه جهانی ۴۴ در برترین جایگاه این قاره قرار گرفت. دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه پکینگ چین نیز به ترتیب با کسب رتبه های ۵۰ و ۵۳ در جهان، مقام دوم و سوم آسیا را کسب کردند. چین بعد از آمریکا، بیشترین تعداد دانشگاه برتر دنیا را در خود جا داده است.

 

استقبال دانشگاه آزاد اسلامی از قانون‌گرایی در وزارت علوم (95/8/5)

ایران کنفرانس

استقبال دانشگاه آزاد اسلامی از قانون‌گرایی در وزارت علوم

روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اطلاعیه  وزارت علوم تحقیقات و فناوری، با عنوان «پذیرش دانشجو در موسسات غیرانتفاعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی صرفا از طریق سازمان سنجش صورت می گیرد» را تاییدکننده این نکته دانست که حرکت در مسیر قانون، حبل‌المتین همه اشخاص، نهادها و مجموعه‌های مدیریت کلان کشور است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزای آنا، روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با انتشار مطلبی بر استقبال دانشگاه آزاد اسلامی از قانون‌گرایی تاکید کرده است. در متن این مطلب آمده است:

«دانشگاه آزاد اسلامی نیز از تاکید موکد وزارت علوم درباره پایبندی به مقررات آموزشی کشور در همه سطوح و رد ادعای «استاندارد دوگانه» درباره مواردی از جمله پذیرش بدون‌آزمون دانشجوی تحصیلات تکمیلی در برخی موسسات غیرانتفاعی، استقبال می‌کند و از تهیه‌کننده اطلاعیه وزارت علوم درخواست می‌کند بار دیگر با مطالعه و بررسی اسناد پیوست ذیل این جوابیه که شامل تبلیغات گسترده محیطی و مجازی برخی موسسات آموزشی غیرانتفاعی زیر نظارت وزرات علوم برای جذب بدون‌آزمون دانشجوی کارشناسی‌ارشد است، نسبت به جامع‌بودن برآیند اطلاعیه فعلی و حرکت همه زیرمجموعه‌های آن وزارت‌خانه در مسیر قانون، تدقیق و بررسی دوباره به عمل آورد.»

در این مطلب هم‌چنین تصاویری از آگهی‌های موسسات مختلف برای پذیرش بدون آزمون دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی منتشر شده است.

 

هشدار وزارت علوم به داوطلبان دانشگاه آزاد (95/8/5)

ایران کنفرانس

هشدار وزارت علوم به داوطلبان دانشگاه آزاد/ دانشگاه تمکین نمی کند

مدیرکل دانشگاه های غیردولتی وزارت علوم تاکید کرد: تنها کد رشته‌هایی که در سایت وزارت علوم اعلام شده مجوز دارند و مدرک تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد در کدرشته های غیر مجوز دار، تایید نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کارن ابری نیا، مدیرکل آموزش عالی دانشگاه های غیردولتی وزارت علوم با حضور در برنامه گفتگوی خبری شبکه ۴ سیما، اختلاف وزارت علوم و دانشگاه آزاد برسر کدرشته های این دانشگاه را بررسی کرد.

وزارت علوم دانشگاه آزاد را بسیار تحمل کرده است

ابری نیا در پاسخ به درخواست دانشگاه آزاد مبنی بر ارزیابی دانشگاه آزاد مانند سایر موسسات آموزش عالی گفت: این صحبت ها، شگفت آور است، وزارت علوم طی سال های اخیر به دنبال ارتقاء کیفیت آموزشی است، با این وجود مشکلاتی را که دانشگاه آزاد ایجاد کرده بسیار تحمل کرده و با این دانشگاه همراهی کرده است.

تعطیلی ۶۰ درصد فعالیت دانشگاه آزاد در صورت اجرای معیارها

وی ادامه داد: وزارت علوم اگر قصد داشت معیارها، شاخص ها و ضوابطی را که برای زیر نظام‌های دیگر اجرا کرده برای این دانشگاه اجرا می کرد، الان شاید ۶۰ درصد فعالیت های این دانشگاه تعطیل می شد.

مدیرکل آموزش عالی دانشگاه‌های غیردولتی وزارت علوم، ادامه داد: بالاخره اتفاقاتی که در دوره های گذشته و دولت های قبل رخ داده، مانند قطاری است که در ریل افتاده و نمی شود آن را متوقف کرد، باید آن را به ریل اصلی خود بازگرداند.

شورای عالی برنامه ریزی بالاترین مرجع تصویب مجوزها

وی تصریح کرد: برای این کار باید به دانشگاه آزاد فرصت داده شود، که داده شد، شورای عالی برنامه ریزی به عنوان بالاترین مرجع تصویب مجوزها برای آموزش عالی در کشور است فرقی هم نمی کند که برای کدام زیرنظام باشد.

کمیته ۳ نفره اصلا مطرح نبوده است

ابری نیا افزود: اینکه ادعا می شود یک کمیته سه نفره برای تصویب این کدرشته ها وجود داشته این موضوع اصلا مطرح نبوده، این کمیته ۲۰ الی ۲۵ سال پیش مطرح شده و اصلا اجرایی نشده، یک عضو این کمیته از وزارت علوم بوده که اصلا شرکت نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که، وزارت علوم نمی خواهد دانشگاه آزاد با دانشگاه هایی که اغلب، اعضای هیات رئیسه دانشگاه های دولتی در آنها سهام دارند رقابت کند، تصریح کرد: اساسنامه دانشگاه آزاد در سال ۸۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و اصلاح شد.

دانشگاه آزاد نمی تواند تافته جدا باشد

مدیرکل آموزش عالی دانشگاه های غیردولتی وزارت علوم افزود: در بند اول اساسنامه دانشگاه آزاد آمده است، این دانشگاه یک موسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی محسوب می شود و بنابراین زیرنظام وزارت علوم است، باید از تمام ضوابط حاکم پیروی کند و نمی تواند تافته جدا بافته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تمام دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی، تحت نظارت وزارت علوم هستند، همگی دارای هیات امنا هستند، نماینده وزیر علوم در تمام این هیات ها حضور دارد و دانشگاه مادر بر این موسسات و دانشگاه ها نظارت دارد.

دانشگاه آزاد از سیستم متمرکز سنجش پیروی نمی کند

ابری نیا تصریح کرد: ما مجوز موسسات غیردولتی را در شورای گسترش صادر می کنیم و حتی یک دانشجو خارج از سیستم سازمان سنجش پذیرش نمی شود در حالی که دانشگاه آزاد اسلامی از این مساله تبعیت نکرده و پذیرش دانشجو را به صورت اختیاری انجام می دهد و از سیستم متمرکز سنجش پیروی نمی کند.

سهامی در موسسات غیرانتفاعی ندارم

وی ادامه داد: من شخصا در هیچ موسسه غیرانتفاعی سهام ندارم، برخی همکاران ما سهام دارند و اتفاقا برخی از همکاران ما که دارای سهام هستند در سطح بندی موسسات، رتبه موسسه آنها در سطح ۴ قرار دارد. اگر قرار بود امتیاز ویژه ای برای آنها قائل باشیم، می توانستیم آنها را در سطوح بالاتر قرار دهیم. حتی سازمان بازرسی می تواند از این موسسات بازدید کند که به این موسسات مجوز خاصی نداده ایم.

عدم رعایت ظرفیت رشته توسط دانشگاه آزاد

مدیرکل آموزش عالی دانشگاه های غیردولتی وزارت علوم ادامه داد: وزارت علوم در شهریور ماه امسال با یک بار پذیرش ۴ هزار ۶۰۰ کد رشته موافقت کرد تا به دانشگاه آزاد فرصت دهد تا این کد رشته ها را اصلاح کند، همین تعداد نیز پر از مشکل است، هیات علمی استانداردی ندارد، دانشگاه آزاد حتی ظرفیت رشته را نیز رعایت نمی کند.

وجود گزارش هایی مبنی بر پذیرش ۱۵۰ تا ۲۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد

وی افزود: دانشگاه های غیردولتی که تحت نظر وزارت علوم هستند، نمی توانند بیشتر از ۲۰ دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش کنند، اما از واحدهای دانشگاه آزاد گزارش های متعددی وجود دارد که در واحدهایی ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در کارشناسی ارشد پذیرفته است.

عدم شفاف سازی در تعداد پذیرش دانشجو دکتری

ابری نیا یادآور شد: ما به دنبال این هستیم دانشگاه آزاد که سهم موثری از آموزش عالی را برعهده دارد، ارتقاء کیفیت یابد و روندی را که طی می کند، روند خوبی باشد. با وجود اینکه دانشگاه آزادی ها از شفاف سازی صحبت می کنند، هنوز کسی نمی داند چند دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد پذیرش شده است.

الزام دانشگاه آزاد به اصلاح ساختار کد رشته‌های یک بار پذیرش

ابری نیا افزود: اگر در همین ۴۶۰۰ کد رشته محل که یک بار مجوز پذیرش داده شده است نیز ساختار خود را اصلاح نکنند، نمی توانند دانشجو پذیرش کنند. با توجه به این مساله، حتی گزارش هایی وجود دارد که این دانشگاه در کد رشته هایی که بدون مجوز هستند در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو پذیرش کرده و اجرا می کند.

پذیرش دانشجو فقط برای افزایش درآمد فاجعه است

مدیرکل آموزش عالی دانشگاه های غیردولتی وزارت علوم ادامه داد: این یک فاجعه است که دانشگاه آزاد با پذیرش دانشجو تنها درآمد خود را بالا برده و امورات خود را بگذراند، این راه صحیحی نیست، بلکه باید با وزارت علوم تعامل کند. وزارت علوم به دنبال رشد و توسعه دانشگاه آزاد است.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی خواهیم این دانشگاه سقوط کند اما ادعای ما این است اگر این روند را پیش گیرد، کیفیت نازلی را ارایه خواهد کرد، این مساله منجر به سقوط آموزش عالی می شود و این درست نیست و باید جلوی آن گرفته شود.

تعیین تکلیف کد رشته های یک بار پذیرش

ابری نیا خطاب به داوطلبان دانشگاه آزاد تاکید کرد: تنها کد رشته‌هایی که در سایت وزارت علوم اعلام شده دارای مجوز هستند. دانشجویان به سایت وزارت علوم مراجعه کرده و کد رشته های دارای مجوز را انتخاب کنند در صورتی که در غیر از این کد رشته ها تحصیل کنند مدارک آنها تایید نمی شود.

وی درباره تکلیف کد رشته هایی که مجوز یک بار پذیرش دارند نیز گفت: درصورتی که این کد رشته ها سال آینده اصلاح نشود، آنها نیز از لیست وزارت علوم خارج می شوند.

 

معاون آموزشی وزارت علوم : بستر مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری نداریم (95/8/4)

ایران کنفرانس

معاون آموزشی وزارت علوم :

بستر مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری نداریم

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: سالانه ۱۵ هزار فارغ التحصیل دکتری را تحویل جامعه می دهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از دانشگاه علم و صنعت، مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تقدیر از اساتید ممتاز دانشگاه علم و صنعت گفت: اوایل انقلاب، جمعیت دانشجویی کشور بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار نفر بود و در سال ۹۵ این جمعیت به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید که رشد ۲۵ برابری را در این حوزه شاهد بودیم.

وی افزود: این درحالی است که در مقیاس جهانی رشد جمعیت دانشجویی کشور ۵ برابر بیشتر از نرم جهانی است که این آمار ایران را در جایگاه اول منطقه در این زمینه قرار داده است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: حدود ده سال پیش جمعیت دانشجویی کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اما در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ درصد افزایش جمعیت دانشجویی داشته ایم.

شریعتی نیاسر گفت: در ۱۰ سال گذشته تعداد مراکز آموزش عالی دولتی، ۴۵ مرکز بود که اکنون به ۱۴۳ مرکز رسیده است.

وی افزود: مراکز آموزش عالی غیر دولتی کشور نیز از حدود ۶۰ تا ۷۰ موسسه به ۳۵۳ موسسه غیردولتی آموزش عالی افزایش یافته است.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: شرط عقل حکم می کند مدیران از آمارهای موجود آموزش عالی به عنوان فرصت استفاده کنند و چاره ای بیندیشند که از این جمعیت دانشجویی و دانش آموختگان آموزش عالی بهره مناسبتری عاید کشور کنند.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: از یک زاویه می توان به این رشد به دید مثبت نگاه کرد که به هر حال ویژگی های جمهوری اسلامی ایجاب می کرده که بستر آموزش عالی را برای همه فراهم سازد.

وی گفت: متاسفانه آمار می گوید وضعیت اشتغال ما متناسب با فارغ التحصیلان نیست.

معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: براساس فراخوان جذب هیات علمی این وزارتخانه سالانه حدود ۳۰ هزار نفر که ۷۰ درصد آنها دارای مدرک دکتری هستند، ثبت نام می کنند.

بستر مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری نداریم

شریعتی نیاسر افزود: به طور طبیعی دانش آموختگان دکتری شغل خود را در دانشگاه می بینند در حالی که در بهترین حالت میان ۵ تا ۶ هزار نفر از ۲۰ هزار نفر شرکت کننده دارای مدرک دکتری، جذب دانشگاه می شوند و این موضوع به این معنا است که سالانه ۱۵ هزار فارغ التحصیل دکتری را تحویل جامعه می دهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.

وی به طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث این طرح ماموریت گرایی دانشگاه ها است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد دانشگاه های ما حول ماموریت خاص عمل نکرده اند. به عنوان مثال مراکزی که برای هدف خاصی طراحی شده اند در مدار خود قرار نگرفته و از ماموریت خود فاصله گرفتند.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: به عنوان مثال، دانشگاهی که فلسفه اش آموزش غیر حضوری است، دلیلی ندارد به آموزش حضوری ورود پیدا کند اما در حال حاضر، همه دانشگاه های ما همه کار می خواهند انجام دهند و این باعث مواجه شدن با صندلی خالی شده است.

وی تصریح کرد: ماموریت گرایی از مصادیق ساماندهی نظام آموزش عالی است و در این راستا، گام هایی برداشته ایم.

رشد دانشگاه ها براساس ورود به رقابت بین المللی

معاون آموزشی وزارت علوم سطح بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را از دیگر بندهای طرح آمایش معرفی کرد و گفت: ما زمینه رشد دانشگاه ها را در گروی فراهم سازی زمینه رقابت سالم با مراکز علمی بین المللی می دانیم و معتقدیم باید سطحی از اعتبار را تعریف کنیم که دانشگاه ها بتواند در مقایسه، وضع موجود خود را به جلو پیش ببرند.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: از سال گذشته، رتبه بندی مراکز آموزش عالی را آغاز کردیم و این سطح بندی می تواند به دانشگاه های ما کمک کند تا نقاط قوت، ضعف و زمینه های رشد را شناسایی کنند.

وی افزود: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها نیاز به ارتقا دارند و به تنهایی نمی توانند ارتقای لازم را کسب کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: نیاز است دانشگاه های قدرتمند ما معرفی شوند و سایر مراکز آموزشی تحت پوشش آنها رشد کنند.

لزوم تمرکز زدایی از نظام آموزش عالی

شریعتی متمرکز بودن نظام آموزش عالی کشور را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: در طرح آمایش، تمرکززدایی یکی از بندهای مورد تاکید است.

وی عنوان کرد: ما برخی سیاستها را برای واگذاری و تفویض اختیار شروع کرده ایم، البته راه بسیاری در پیش داریم.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: به اعتقاد ما هرچه اقتدار و اختیار دانشگاه ها را بیشتر کنیم، نتیجه بهتری کسب خواهیم کرد.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس