کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

اخبار دانشگاهی

وزارت علوم آیین نامه ارتقای اساتید را بازنگری می کند (1401/2/26)

ایران کنفرانس

وزارت علوم آیین نامه ارتقای اساتید را بازنگری می کند

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به بازنگری آیین نامه ارتقادر حوزه پژوهشی گفت:در صورت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهش های مساله و محصول محور شرط ارتقای اساتید در حوزه پژوهشی می شود.

پیمان صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر، از بازنگری در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در حوزه پژوهشی با رویکرد جدید خبر داد و گفت: آیین نامه ارتقا در حال کار کارشناسی است و پس از اتمام بررسی های کارشناسانه، در شورای عالی انقلاب فرهنگی بازبینی و مصوب خواهد شد؛ آن چیزی که در آیین نامه ارتقا مد نظر است این است که ما پژوهش هایمان را مساله محور و محصول محور کنیم و به این سمت برویم.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: نظر ما این نیست که پژوهش های بنیادی که پیش از این انجام شده، مضر بوده، ناکافی بوده و یا نباید انجام می شده و اصلا این مساله مطرح نیست.

این مقام مسئول وزارت علوم ادامه داد: نظام نوآوری یک نظام پیوسته است و باید برای تحقق این نظام، یک توسعه متوازن بین دانشگاه، پارک علم و فناوری و تجاری سازی ایجاد شود و ضریب تبدیل پژوهش های بنیادی به حوزه کاربردی را افزایش دهیم.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تجاری سازی با ضعف رو به رو هستیم و می خواهیم در آیین نامه ارتقا به سمتی برویم که کسانی که به این حلقه های کمرنگ و نه مفقوده در کشور ما بیشتر توجه می کنند، امتیازات ویژه ای برای ارتقا به آن ها بدهیم. این آیین نامه یکی از مهمترین ابزار انگیزشی است برای اعضای هیات است.

وی تصریح کرد: بنابراین در درجه اول علاوه بر امتیازاتی که قبلا وجود داشته، امتیازاتی در حوزه تجاری سازی و فناوری به صورت پررنگ تر اعمال خواهد شد؛ دوم اینکه برخی از پژوهش ها به صورت وتویی مطرح نشوند؛ یعنی خود موضوعات تجاری سازی و فناوری هم بتوانند جایگزین امتیازات وتویی در حوزه مقالات باشند. البته این موارد در جلسات کارشناسی مطرح شده و آیین نامه در حال بازبینی است و ما نقطه نظارت همه کسانی که ذینفع بودند را گرفته ایم.

معاون پژوهشی وزیر علوم در پایان گفت: این موضوع در دفتر هیات های امنا با تولیت قائم مقام وزیر در حوزه هیات های امنا انجام می شود اما کلیه معاونت ها و بخش ها از جمله معاونت پژوهشی نظرات خود را داده اند.

 

شیوه نامه جدید جذب هیات علمی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد (1401/2/22)

ایران کنفرانس

شیوه نامه جدید جذب هیات علمی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد

معاون برنامه‌ریزی و امور اجرایی مرکز جذب اعضای هیأت علمی از ابلاغ شیوه نامه جدید مرکز جذب به دانشگاه‌ها خبرداد.

جعفر جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ابلاغ شیوه نامه جدید مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: این شیوه نامه در خصوص فرآیند بررسی پرونده متقاضیان جذب هیأت علمی در هر رشته گرایش است و در واقع انتخاب افراد اصلح را در هر دو بعد علمی و عمومی از طریق رقابت همزمان بین متقاضیان برتر فراهم می‌کند.

وی افزود: این شیوه نامه در واقع مسیر بررسی تقاضاهای جذب را تغییر داده است، بر اساس شیوه نامه قبلی دانشگاه‌ها پس از انتخاب افراد کارگروه علمی مراحل بعدی جذب ادامه پیدا می‌کرد که بعضاً فقط یک نفر جهت سیر مراحل و تصمیم گیری در هیأت اجرایی معرفی می‌شد و نقش هیأت‌های اجرایی جذب در انتخاب اصلح کاهش پیدا می‌کرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اجرایی مرکز جذب اعضای هیأت علمی افزود: ولی براساس شیوه نامه جدید، دانشگاه‌ها موظف هستند حداقل ۳ نفر از متقاضیان هر رشته گرایش را بعد از غربال‌گریی انتخاب کرده و همزمان جهت سیر مراحل استعلام و تحقیق و کارگروه علمی و عمومی ارسال شده و نهایتاً هیأت اجرایی جذب دانشگاه‌ها از بین این ۳ نفر فرد برتر را انتخاب خواهد کرد.

وی افزود: در واقع با اصلاح شیوه نامه از انتخاب سلیقه‌ای اعضای هیأت علمی جلوگیری شده و عدالت در جذب اعضای هیأت علمی محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: فرایندهای جذب نیز در سامانه جذب بر اساس شیوه نامه جدید اصلاح و بروز رسانی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اجرایی مرکز جذب اعضای هیأت علمی یادآور شد: این شیوه‌نامه مشتمل بر ۶ بند و ۳ تبصره در جلسه ۳۹۸ هیأت مرکزی جذب وزارت علوم در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ به تصویب رسیده و از تاریخ فوق لازم‌الاجرا است.

 

آیین‌نامه تشویقی هیات علمی به ۳۲ پایه افزایش یافت (1401/2/20)

ایران کنفرانس

آیین‌نامه تشویقی هیات علمی به ۳۲ پایه افزایش یافت

وزیر علوم گفت: آیین‌نامه تشویقی اعضای هیات علمی را به جای ۱۰ پایه به ۳۲ پایه افزایش دادیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، محمدعلی زلفی‌گل در آئین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که ۱۹ اردیبهشت برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و آرزوی سلامتی برای جانبازان و آزادگان و همه کسانی که با رفتار و گفتار و کردار دل در گرو ایران اسلامی دارند، گفت: دانشگاه تهران نماد علمی کشور است و همه کسانی که دل در گرو میهن دارند باید احترام ویژه‌ای برای این نماد علمی کشور قائل باشند و ما در وزرات عتف، دانشگاه تهران را سمبل علم، ادب، فرهنگ و اخلاق می‌دانیم. به همین دلیل دانشگاه تهران جایگاه متفاوتی دارد. چرا که شهدای دانشگاه تهران باعث شکل‌گیری روز دانشجو و روز معلم شدند و استادان علامه مطهری و مفتح و دکتر علی‌محمدی این تفاوت را رقم زدند.

زلفی‌گل تصریح کرد: از نظر شخصیت علمی، دانشگاه تهران جامع‌الاطراف است و هارمونی خاص خود را دارد که در کمتر دانشگاهی این توازن وجود دارد. اگرچه در سالیان گذشته با توجه به محدودیت‌های کشور برخی از رشته‌های ما مورد توجه بیشتر داوطلبان قرار گرفته و برخی رشته کمتر انتخاب شده‌اند مانند رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه، اما امیدوارم با سیاست‌های آتی و شرایطی که حاکم می‌شود توزیع متوازن استعدادها را در رشته‌های مختلف داشته باشیم. رشته‌های علوم پایه و انسانی بنیان پیشرفت علمی و اجتماعی هستند، چنانچه توزیع متوازن رشته‌ها را نداشته باشیم شخصیت علمی کشور آسیب می‌بیند.

به گفته وی، دانشجویان و داوطلبان تحصیل بر حسب علاقه تحصیلی رشته خود را انتخاب نمی‌کنند، بلکه بر حسب آینده شغلی رشته انتخاب می‌کنند که این ظلم بزرگی برای علم است.

وزیر علوم افزود: با آسیب‌شناسی که انجام دادیم مشخص شد افرادی که در المپیادهای جهانی در رشته‌های علوم پایه مدال آورده بودند به خاطر آینده شغلی مجبور شده‌اند رشته دیگری را انتخاب کنند و ما در قبال اینها مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همه کسانی که به دلیل تعارض منافع این شرایط را رقم می‌زنند در قبال آیندگان مسئولند و باید پاسخگو باشند. ما باید توزیع متوازن استعدادها را داشته باشیم توسعه با توصیه امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته نخبه‌ترین افراد در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند تا مدیریت جامعه را به عهده بگیرند و نخبه‌های سایر رشته‌ها را از دیگر کشورها می‌پذیرند و این در کشور ما برعکس است. اگر در علوم پایه کشور ضعیف شود، علم در کشور ضعیف می‌شود.

وزیر علوم با انتقاد از جدایی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و ایجاد مرز بین این دو افزود: در صورتی که این دو دانشگاه یکی بودند مزایای زیادی در پی داشت و امکانات به صورت مشترک قابل استفاده بود و تحقیقات بین‌رشته‌ای مخدوش نمی‌شد و جایگاه و رتبه علمی دانشگاه ما تنزل پیدا نمی‌کرد.

زلفی‌گل گفت: جامعه ما با قانون اداره می‌شود نه با توصیه، لذا در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زمانی که این مسئولیت را پذیرفتم بر آن بودم که آموزش‌های دانشگاهی باید از آموزش تئوری صرف خارج و مهارت محور شود. ولی وقتی کار را شروع کردم متوجه شدم که در برخی رشته‌ها که نیاز جدی به مهارت و کارورزی وجود دارد در صنعت پذیرش نمی‌شوند و فرهنگ این مساله وجود ندارد.

وزیر علوم اظهار داشت: باید شرایطی ایجاد کنیم که بخش‌های مختلف جامعه در خدمت دانشجویان قرار گیرد و بتوانند کارورزی کنند در غیر این صورت مهارت‌محور کردن آموزش ممکن نیست. اگر بخواهیم نقش دانشگاه در مدیریت جامعه فراهم شود باید ابزار لازم را فراهم کنیم.

وی افزود: دانشگاه باید محور و مدار باشد و توجه داشته باشیم که با توطئه دشمنان دانشگاه در مقابل نظام قرار نگیرد.در جایی که ما اختیار و مسئولیت داریم باید خودباوری که دغدغه مقام معظم رهبری است را در دانشجو ایجاد کنیم و به دانشجو انگیزه و امید ببخشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: جهاد علمی هویت‌ساز است و مستلزم داشتن ایمان و باور است. جهاد با نداشتن امکانات نیز محقق می‌شود. دنیای علم در حال پیشرفت است. همان‌طور که علم امروز تکنولوژی فردا است برای تولید علم جدید نیز نیازمند تکنولوژی و امکانات هستیم وگرنه تولید علم با کیفیت نخواهد بود، اما همه اینها نباید باعث شود تلاش نکنیم.

زلفی گل افزود: باید بدانیم هرگونه هزینه برای علم و فناوری بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است، اما با همین شرایط هم استادان دانشگاه دستاوردهای خوبی را رقم زده‌اند.

وی ادامه داد: در کشور ۲۰ میلیون تحصیل‌کرده دانشگاهی داریم و این ارتقا سطح علمی ما را نشان می‌دهد. دانایی؛ یعنی علم و عقل توام در جامعه افزایش یابد؛ عقل یعنی پیشگیری از مشکلات با برنامه‌ریزی درست و یا مشکل پیش‌آمده را با علم حل کردن. دانش‌آموختگان ما که وارد جامعه می‌شوند حکیم هستند؛ یعنی کارهای بیهوده انجام نمی‌دهند و این دستاورد کمی برای جامعه نیست.

وی افزود: اتفاقات مهمی در دانشگاه‌های کشور رقم خورده است و دانشگاه‌های ما نقش زیادی تا به حال ایفا کرده‌اند که منجر به حمایت مقام معظم رهبری از دانشگاه شد و ایشان تمام قد از دانشگاه حمایت کردند. همان‌طورکه پزشک سلامتی را بازمی‌گرداند مهندس نیز با تجهیزاتی که در اختیار پزشک قرار می‌دهد همین کار را انجام می‌دهد.

وزیر علوم افزود: تلاش خواهیم کرد سقف پرواز را برای استادان و یاوران علمی افزایش دهیم. یک استاد دانشگاهی که می‌تواند تاثیر زیادی در جامعه داشته باشد باید بیشتر دیده شود.

وزیر علوم افزود: آیین‌نامه تشویقی را به جای ۱۰ پایه به ۳۲ پایه افزایش دادیم. ۵ پایه برای دیپلماسی علمی؛ ۵ پایه برای فعالیت‌های پژوهشی؛ ۵ پایه مرجعیت علمی؛ ۵ پایه برای فناوری و نوآوری؛ ۳ پایه برای سرآمدان اموزشی که متاسفانه با افزایش تحصیلات تکمیلی توجه به مقطع کارشناسی کمتر شده که این باید اصلاح شود و ۵ پایه برای کسب افتخارات علمی و ۲ پایه برای مدیریت اثربخش. با توجه به اختیاراتی که داریم باید بتوانیم انگیزه بیشتری در استادان ایجاد کنیم.

وی گفت: ما به عنوان استاد دانشگاه باید نسل پاسخگو تربیت کنیم و به جامعه تحویل دهیم و برای رسیدن به این هدف ابتدا باید خودمان پاسخگو باشیم. استاد فقط وظیفه ندارد تدریس کند، بلکه باید نسبت به تمام مسائل و نیازهای دانشجو حساس باشد. اگر بتوانیم دانشجوی عالمتر، عاقل‌تر و با اخلاق‌تر از خود تربیت کنیم آن زمان می‌توانیم خود را موفق ارزیابی کنیم. یکی از وظایف استادان دانشگاه استادپروری است یعنی کسانی را تربیت کنیم که در رشته خود قوی و سرآمد باشند.به عنوان استاد باید انگیزه و روحیه دانشجو را تقویت کنیم تا بیشتر تلاش کند نه اینکه باعث دلسردی و بی‌انگیرگی باشیم.

به گفته وزیر علوم، اولویت‌هایی که در این دوره در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است: تحقق مرجعیت علمی و ایجاد دیپلماسی است که اولویت اول است؛ آموزش و پژوهش هدفمند با طراحی سامانه ایده‌ها و نیازها (نان)؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری و تولید ثروت از دانش.

وی اظهار امیدواری کرد با قوانین و مقررات و سیستم‌های تشویقی در این راستا گام‌های موثری برداریم و شعار امسال که ما آن را فرمان امسال می‌نامیم یعنی تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین محور و مدار آموزش عالی کشور باشد. همین که حاکمیت ما دانش را محور رفع مشکل کشور دانسته، نعمتی بی‌بدیل برای ماست.

زلفی گل در خاتمه خاطرنشان کرد: مشکل امروز کشور ما بیکاری است و باید باور داشته باشیم که بیکاری با تولید علم و دانش حل می‌شود. امیدواریم با کمک استادان و متخصصان و امکاناتی که حاکمیت در اختیار دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری قرار می‌دهند بتوانیم استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها داشته باشیم.

کد خبر

آخرین بروزرسانی (سه شنبه ، 20 ارديبهشت 1401 ، 06:42)

 

ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی به تعویق افتاد (1401/2/18)

ایران کنفرانس

ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی به تعویق افتاد

ثبت نام در فراخوان جذب اردیبهشت ۱۴۰۱  به دلیل پاره‌ای از مشکلات به تعویق افتاد.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، شرکت در فراخوان جذب اردیبهشت ۱۴۰۱، به دلیل پاره‌ای از مشکلات به تعویق افتاده و امکان ثبت نام فراخوان تا اطلاع ثانوی به تأخیر خواهد بود.

اطلاع رسانی زمان جدید از طریق مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم به نشانی http://mjazb.ir انجام خواهد شد.

بر اساس اعلام قبلی جدول زمانبندی فراخوان اردیبهشت ۱۴۰۱ جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها، فراخوان جذب اعضای هیأت علمی اردیبهشت ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور از ۸ اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۰ فرصت داشتند با مراجعه به سامانه مرکز جذب وزارت علوم به نشانی https://applicant.markazjazb.ir برای جذب هیأت علمی اعلام نیاز کنند.

بررسی اعلام نیاز دانشگاه‌ها و تخصیص ظرفیت توسط مرکز نظارت و ارزیابی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ آغاز و تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ ادامه داشت.

دانشگاه‌ها نیز از ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ الی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به تطبیق نیاز با تاییدیه مرکز نظارت خواهند پرداخت و فرایند ثبت‌نام متقاضیان برای جذب در دانشگاه‌ها قرار بود از امروز ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز شود که به دلیل پاره‌ای از مشکلات به تعویق افتاد.

 

برترین دانشگاه‌های دنیا در رشته حسابداری کدامند؟ (1401/2/16)

ایران کنفرانس

برترین دانشگاه‌های دنیا در رشته "حسابداری" کدامند؟

بر اساس آخرین رتبه‌بندی موضوعی کیواس که به تازگی به‌روزرسانی شده است، برترین دانشگاه‌های دنیا در سال ۲۰۲۲ میلادی، در رشته "حسابداری و امور مالی" معرفی شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه رتبه‌بندی کیواس، نظام رتبه‌بندی "کیواس"( QS) در رتبه بندی موضوعی خود دانشگاه‌های جهان را بر اساس شهرت علمی‌، ارزیابی کارفرمایان و تأثیر تحقیقاتی رتبه‌بندی می‌کند.

در رتبه‌بندی موضوعی کیواس برای سال ۲۰۲۲ میلادی، پنج حوزه کلی و ۵۱ موضوع خاص ارزیابی شدند. این رتبه‌بندی یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که توسط مؤسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می‌گیرد.

رتبه‌بندی کیواس در سال ۲۰۲۲ میلادی دانشگاه‌های برتر دنیا را در ۵۱ حوزه موضوعی در قالب پنج حیطه کلی علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داد. این رتبه‌بندی به تازگی برای رشته‌ "حسابداری و امور مالی" بروزرسانی شده که به شرح ذیل است:

۱- دانشگاه هاروارد (آمریکا)

۲- دانشگاه استنفورد(آمریکا)

۳- موسسه فناوری ماساچوست(آمریکا)

۴- دانشگاه آکسفورد(انگلیس)

۵-دانشگاه شیکاگو (آمریکا)

۶-دانشگاه کمبریج(انگلیس)

۷- مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (انگلیس)

۸- دانشگاه پنسیلوانیا(آمریکا) و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (آمریکا) "مشترکا رتبه هشتم"

*هیچ دانشگاهی حائز رتبه نهم نشد

۱۰-دانشگاه نیویورک(آمریکا)

به گزارش ایسنا، در دانشگاه میشیگان، تاکید سیستم آموزشی بر یادگیری مبتنی بر عمل است که به دانشجویان آموزش می‌دهد که چگونه یک مدیر تاثیرگذار باشند. در دانشگاه استنفورد، اهم برنامه‌های بازرگانی این دانشگاه را برنامه‌های مدیریت تشکیل می‌دهد .

دانشگاه پنسیلوانیا، ضمن داشتن دانشکده‌هایی در فیلادلفیا و سن فرانسیسکو، دارای بیشترین تعداد فارغ‌التحصیل در کشور آمریکا به عنوان نخستین دانشکده بازرگانی در این کشور است.

دانشگاه شیکاگو نیز شرایطی برای فارغ‌التحصیلان خود فراهم می‌کند که دانشجویان آن پس از فارغ‌التحصیلی به سرعت استخدام می‌شوند.

آخرین بروزرسانی (جمعه ، 16 ارديبهشت 1401 ، 07:01)

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس