کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

اخبار دانشگاهی

ارائه کلید اولیه سوالات ارشد از 26 بهمن (93/11/15)

ایران کنفرانس

ارائه کلید اولیه سوالات ارشد از 26 بهمن

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه آزمون کارشناسی ارشد عصر روز جمعه 17 بهمن پایان می یابد، گفت: سوالات 136 کدرشته امتحانی آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته 94 از ساعت 18 روز یکشنبه 19 بهمن‌ماه و متعاقب آن کلید اولیه سوالات اولیه این آزمون از روز یکشنبه 26 بهمن‌ماه روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت.

حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: بنابراین داوطلبان می توانند در صورت داشتن هر گونه اعتراض و پرسشی درباره سئوالات و کلید آزمون، از روز دوشنبه 27 بهمن‌ماه تا روز دوشنبه 4 اسفندماه اعتراض خود را منحصرا از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به سازمان سنجش ارسال کنند.

وی تاکید کرد: انتشار هر گونه آگهی مبنی بر تحویل سئوالات و کلید آزمون به هر طریق دیگر مورد تایید سازمان سنجش نیست و به داوطلبان اکیدا توصیه می شود که برای دریافت هرگونه اطلاعات لازم در این خصوص به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

 

انقلاب ۳۶ ساله ایران در آموزش عالی/ صعود خیره کننده در تولید علم (93/11/15)

ایران کنفرانس

انقلاب ۳۶ ساله ایران در آموزش عالی/ صعود خیره کننده در تولید علم

پس از روزهای پر تلاطم بهمن ۵۷، بسته و باز شدن دانشگاه ها، جنگ تحمیلی و سال های پس از آن با وجود تحریم های گوناگون، کسی گمان نمی کرد که نهال آموزش عالی و پژوهشی کشور اکنون به درختی تناور بدل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هر سال دهه فجر انقلاب اسلامی فرصتی است برای مروری بر وضعیت موجود کشور پس از انقلاب. آموزش عالی و نظام علمی و پژوهشی کشور در سه دهه اخیر رشدی را تجربه کرده است که به اذعان بسیاری از کارشناسان بالاترین میزان رشد علمی در میان کشورهای توسعه یافته بوده است.

این رشد نه تنها از نظر کمی بلکه از نظر کیفی نیز قابل توجه بوده است و مهمترین دستاوردهای فنی - مهندسی، علوم پایه، پزشکی و ... در کشور مرهون این رشد کمی و کیفی است.

۲۶ برابر شدن تعداد دانشجویان کشور

تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۵ هزار و ۶۷۵ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۳۸۶ نفر رسیده است. بر اساس آمار تکفیکی بر حسب مقاطع تحصیلی تعداد دانشجویان در مقطع کاردانی تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد ۵۸ هزار و ۸۷۱ نفر بوده که  این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۱ میلیون و ۴۳ هزار و ۷۶۵ نفر رسیده است.

تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ۹۸ هزار و ۹۱۷ نفر و این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۲ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۹۶۳ نفر رسیده است. همچنین تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد ۶ هزار و ۳۴۰ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۵۸۰ هزار نفر رسیده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در نظام آموزش عالی تا سال ۵۷-۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع دکتری حرفه ای ۱۰ هزار و ۲۹۲ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۶۷  هزار و ۲۲۱ نفر رسیده است. همچنین تا سال ۵۷-۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع دکتری تخصصی یک هزار و ۲۵۵ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۷۳ هزار و ۴۳۷ نفر رسیده است.

هشت برابر شدن تعداد رشته های تحصیلی

بر اساس آمار اعلام شده در آموزش عالی تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد ۳۹۶ رشته تحصیلی در دانشگاه های کشور دایر بود که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۳ هزار و ۲۲ رشته رسید. در حدود چهار دهه پیش تعداد کل اعضای هیات علمی تمام وقت که در دانشگاه ها مشغول فعالیت بودند ۷ هزار و ۲۳۱ نفر بود که این تعداد با رشدی ۱۰ برابر به ۷۰ هزار و ۸۴۰ نفر در سال ۹۲-۹۳ رسیده است.

در حال حاضر تعداد کل رشته های دوره های تحصیلی در کشور ۳ هزار و ۲۰ رشته است که از این تعداد ۸۹۲ رشته در مقطع کاردانی، یک هزار و ۱۴۹ رشته در مقطع کارشناسی، یک هزار و ۳۵۳ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۵ رشته در مقطع دکتری حرفه ای، یک هزار و ۸۷ رشته در مقطع دکتری تخصصی قرار دارند. البته آماری از میزان تفاوت این رشته ها به تفکیک در سال های پیش از انقلاب اسلامی وجود ندارد.

تعداد کل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در حال حاضر به ۲ هزار و ۶۳۹ عدد رسیده است.

ایجاد قطب های علمی و بیش از ۵۰۰ مرکز تحقیقاتی پزشکی در کشور

در حوزه پژوهش و تحقیقات نیز تغییرات بسیار زیادی بوجود آمده است که از آن جمله می توان به افزایش انجمن های علمی کشور و ایجاد قطب های علمی، موسسات پژوهشی و تعداد مقالات علمی و میزان تولید علم در کشور اشاره کرد.

تعداد انجمن های علمی کشور در سال ۵۷ تعداد ۷۸ انجمن بود که این تعداد در سال ۹۳ به ۳۴۱ انجمن رسید و در حالی که در سال ۵۷ قطب های علمی کشور وجود نداشتند اما در سال ۹۳ شاهد فعالیت تعداد ۱۵۴ قطب علمی در سطح کشور هستیم.

موسسات پژوهشی دارای مجوز اصولی، قطعی و آزمایشی در حوزه علوم غیر پزشکی از تعداد ۸۳ موسسه در سال ۵۷ به تعداد ۷۶۳ موسسه در سال ۹۳ رسید و این در حالی است که تاکنون تنها در حوزه پزشکی ۵۰۰ مرکز تحقیقاتی ایجاد شده است.

تعداد مقالات نمایه شده ایرانی در مجلات معتبر بین المللی (ISI) از تعداد ۶۶۹ مقاله در سال ۵۷ به تعداد ۲۷ هزار و ۳۳۶ مقاله در سال ۹۳ رسیده و توانسته درصد سهم ایران در تولید علم دنیا (ISI) از میزان ۰.۱ درصد در سال ۵۷ را به ۱.۵ درصد در سال ۹۳ برساند.

تعداد نشریات علمی - پژوهشی در حوزه علوم از ۲۰ نشریه در سال ۵۷ به ۹۳۴ نشریه در سال ۹۳ رسید که با احتساب ۲۶۰ مجله تحقیقاتی در علوم پزشکی این تعداد به بیش از یک هزار و ۱۹۴ نشریه رسیده است. تعداد نشریات علمی - ترویجی نیز از ۵۵ نشریه در سال ۵۷ به ۱۲۸ نشریه در سال ۹۳ افزایش یافته است. البته در این میان ۲۰ شبکه تحقیقاتی در علوم پزشکی نیز به این مجموعه علمی پیوسته است.

فعالیت ۲۵ هزار فناور در ۳ هزار و ۵۰۰ واحد فناوری

در حوزه فناوری نیز با توجه به نوظهور بودن این حوزه که در سال ۵۷ وجود نداشته است اکنون کشور در بخش های فناوری توانسته از پتانسیل خوبی برخوردار باشد. در حال حاضر تعداد ۳۶ پارک علم و فناوری و تعداد ۱۵۴ مرکز رشد در کشور وجود دارند که در این بخش تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ واحدهای فناور و تعداد ۲۵ هزار نفر فناوران شاغل در واحدهای فناور در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری مستقر هستند.

در بخش استنادات به مقالات محققان ایرانی نیز آماری از سال ۵۷ وجود ندارد. اما ایران در ارجاعات و استنادات در سال ۹۳ رتبه ۲۲ را کسب کرده است . در سال ۹۳ مقاله های منتشر شده در مجلات ISC و علمی پژوهشی به تعداد ۱۸ هزار و ۹۵۰ مقاله رسید.

در سال ۹۳ آماری از پایان نامه های دفاع شده در کارشناسی ارشد و دکتری ارائه شده است که بر اساس این آمار تعداد ۲۹ هزار و ۴۰۹ پایان نامه در کارشناسی ارشد و تعداد ۲ هزار و ۴۰۳ پایان نامه در دکتری دفاع شده اند.

۸۵۰ تقاضای ارزیابی اظهارنامه های ثبت اختراع و تقاضای ارزیابی اختراعات ثبت شده در سال ۹۳ ثبت شده است.

فعالیت های دانشجویی و ظهور کرسی های آزاد اندیشی

در حوزه دانشجویی و فرهنگی نیز آمارهای متعددی از رشد فعالیت های دانشجویی وجود دارد. البته بسیاری از این شاخص ها تا پیش از انقلاب اسلامی در دانشگاه های کشور وجود نداشته است و در دو دهه اخیر بوجود آمده است.

تاکنون تعداد انجمن های علمی دانشجویی کشور ۷ هزار و ۱۴۴ انجمن، تعداد کانون های فرهنگی هنری کشور ۳ هزار و ۵۱۶ کانون، تعداد تشکل های اسلامی ۲۶۵ تشکل، تعداد نشریات دانشجویی ۴ هزار و ۶۹۰ نشریه، تعداد سفرهای زیارتی (حج عمره) برای دانشجویان و استادان ۱۷ هزار و ۴۵۴ سفر، تعداد سفرهای زیارتی (عتبات) برای دانشجویان و استادان ۸ هزار و ۵۰۰ سفر و تعداد کرسی های آزاد اندیشی برگزار شده ۸۰۰ کرسی بوده است.

در حوزه حمایت از دانشجویان با وام های دانشجویی، در سال ۵۷ در مجموع میزان اعتبارات وام های دانشجویی ۵ هزار و ۷۴۸ به میلیون ريال بوده است که این میزان در سال ۹۳ به یک میلیون و ۶۲۸ هزار و ۳۹۴ در واحد میلیون ريال افزایش یافت.  آماری از میزان دانشجویان دکتری بورس داخل و خارج در سال ۵۷ وجود ندارد اما بر اساس آمار موجود سال ۹۳ تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی دوره دکتری بورس داخل هستند و ۴۱۳ نفر دانشجوی دوره دکتری بورس خارج.

تا سال ۹۳ تعداد ۳۱۶ هزار و ۴۸۰ نفر از وام های دانشجویی بهره مند شده اند.

رشد ۵ برابری فضاهای آموزشی در کشور

در بخش فضاهای آموزشی، رفاهی و کمک آموزشی نیز وضعیت نشان دهنده رشد قابل توجه در این بخش است. فضاهای آموزشی از میزان یک میلیون مترمربع در سال ۵۷ به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع در سال ۹۳ رسید. همین طور  فضاهای زیربنایی، رفاهی و کمک آموزشی از میزان ۵۰۰ هزار مترمربع در سال ۵۷ به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع در سال ۹۳ رسیده است.

در مجموع کل فضاهای آموزشی و کمک آموزشی از میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع در سال ۵۷ به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع در سال ۹۳ رسیده است که رشد ۷.۷ را در این حوزه نشان می دهد.

خلاصه وضعیت تعداد اعضای هیات علمی، دانشگاه ها و دانشجویان در مقایسه سال ۵۷ و سال ۹۳

آمار تا سال ۵۷ سال ۹۳
تعداد دانشجویان ۱۷۵ هزار و ۶۷۵ نفر ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۳۸۶ نفر
تعداد اعضای هیات علمی (وزارت علوم) ۷ هزار و ۲۳۱ نفر ۷۰ هزار و ۸۴۰ نفر
تعداد اعضای هیات علمی (وزارت بهداشت) ۲ هزار و ۵۰۰ نفر ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر
تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کمتر از ۵۰ ۲ هزار و ۶۳۹
میزان تولید علم بر اساس اسکوپوس ۳۴۱ مدرک علمی ۳۷ هزار و ۶۵ مدرک علمی

در بخش دیگری از فعالیت های علمی ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی می توان به حوزه همکاری های بین المللی اشاره کرد. در این راستا آماری از میزان همکاری های بین المللی در سال های پیش از انقلاب وجود ندارد اما این آمار در سال ۹۳ در چندین بخش اعلام شده است.

تفاهم نامه های آموزشی، پژوهشی و فناوری منعقد شده بین وزارت علوم با همتایان خارجی ۷۵ تفاهم نامه بین وزارتی و ۷۰۰ تفاهم نامه بین دانشگاهی بوده است. ایران در ۷۸ سازمان تخصصی بین المللی عضویت دارد و تعداد ۳۹ پروژه مشترک با دانشگاه های معتبر کشورها منعقد شده است.

در ۳۸ کشور نمایندهزبان فارسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد و در ۴۴ کرسی زبان فارسی در دانشگاه های خارجی با همکاری وزارت علوم تدریس می شود. تعداد ۲ هزار و ۵۷۰ دانشجو در رشته زبان فارسی ایرانشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشورهای خارجی تحصیل می کنند. تعداد ۷ پروژه تحقیقاتی در سال ۹۳ با اساتید ایرانی شاغل در دانشگاه های خارج (ایرانیان مقیم خارج) تعریف شده است.

از ۳۴۱ مقاله در سال ۵۷ تا ۲۰ هزار مقاله در سال های اخیر

دکتر جعفر مهراد استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در گفتگو با مهر با ترسیم وضعیت علمی ایران در سال های پیش از انقلاب اسلامی و جهش خیره کننده سال های پس از انقلاب در حوزه علم و فناوری یادآور شد: بر اساس آخرین آماری که در گزارش های خبری در مورد تعداد دانشجویان دانشگاه های کشور اعلام می شود تعداد دانشجویان اعم از دانشگاه های دولتی و غیر دولتی به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار بالغ شده است و تعداد موسسات آموزش عالی، شامل دولتی، غیر دولتی و مراکز غیرانتفاعی به ۲ هزار و ۶۰۰ موسسه افزایش یافته است.

وی افزود: موضوع گسترش کمی دانشگاه ها و نیز عدم تناسب رشته ها موضوع با اهمیتی است چرا که این افزایش تعداد رشته های تحصیلات تکمیلی در سال های اخیر و تاسیس دانشگاه ها و ارتقای سطح علمی، روند تولید علم در جمهوری اسلامی ایران را بیش از هر کشور دیگری در جهان شتاب بخشیده است.

مهراد خاطرنشان کرد: در حالی که در نقشه جغرافیای تولید علم دنیا یک جابجایی مهم صورت گرفته است و کشورهای نوظهور علمی مانند ایران، ترکیه، چین، برزیل و ... در انتشار مقاله های تحقیقی گام های موثری و مثبتی برداشته اند.

این استاد دانشگاه شیراز گفت: واقعیت این است که در پیش از انقلاب اسلامی موسسات آموزش عالی کشور به چند دانشگاه محدود بود. طبق آمارهای موجود در پایگاه استنادی اسکوپوس میزان تولیدات علمی کشور در قالب مقاله های علمی در سال ۵۷ (سال ۱۹۷۹ میلادی) تنها ۳۴۱ مورد بود. این رقم در سال ۱۹۸۰ به ۱۸۹ مقاله کاهش می یابد که علت آن واضح و آشکار است. از یک طرف انقلاب فرهنگی رخ داده و از طرف دیگر جنگ تحمیلی موجب شد که دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور نیز مانند سایر اقشار ملت توجه خود را به طرد دشمن از میهن اسلامی معطوف کنند. همین آمار در سال ۱۹۹۰ حتی به ۱۵۶ مقاله نیز کاهش یافت.

وی افزود: اما دانشگاه های ایران مورد توجه برنامه ریزان آموزش عالی قرار گرفتند و بعد از پایان جنگ تحمیلی مسئولان توجه خود را به تولید علم معطوف کردند. همین امر موجب شد میزان تولید علم در سال ۲۰۰۰ میلادی به یک هزار و ۷۳۲ مدرک بالغ شود. این رشد همچنان ادامه داشته به گونه ای که در سال های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی تولیدات علمی کشور که در پایگاه اسکوپوس ثبت و نمایه سازی شده است به ترتیب به ۱۱ هزار و ۳۵۸ مدرک، ۸ هزار و ۱۴۷ مدرک و ۱۴ هزار و ۹۱۱ مدرک بالغ می شود.

عبور از ۲۰ هزار مدرک علمی در سال ۲۰۰۹ میلادی

مهراد خاطرنشان کرد: همانطور که در ابتدا گفتیم مولفه های زیادی منجر به رشد تولیدات علمی کشور شده است. بر اساس همین مولفه ها در سال ۲۰۰۹ میزان تولیدات علمی از مرز ۲۰ هزار مدرک عبور می کند و در سال ۲۰۱۰ به ۲۹ هزار و ۵۳۱ مدرک می رسد. در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ وضعیت تولید علم بر اساس داده های مستخرج از اسکوپوس به تعداد ۳۹۰۶۱ ، ۴۰۸۸۰ ، ۴۰۰۲۵ و ۳۷۰۶۵ مدرک رسیده است.

وی اضافه کرد: بدیهی است آمار سال ۲۰۱۴ و نیز سال های پیش از آن به علت تاخیر در انتشار مجلات و تاخیر در نمایه سازی بیشتر از ارقام اعلام شده خواهد بود . در سال ۲۰۱۵ نیز که تنها در حدود یک ماه از آن سپری شده است دانشمندان و پژوهشگران ایران ۲۶۹۰ مدرک تولید کرده اند. در واقع میزان تولیدات علمی کشور به صورتی که مشاهده کردیم هر سال نسبت به سال پیش افزون تر شده است و به نظر می رسد این روند همچنان ادامه دارد.

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی با اشاره به جمعیت دانشجویی و تعداد مراکز آموزش عالی کشور یادآور شد: مایل هستم به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی نیز که سهم مهمی در تولیدات علمی کشور دارند اشاره کنم. در حال حاضر تعداد زیادی عضو هیات علمی در دانشگاه های وزارت علوم به تدریس و تحقیق اشتغال دارند که در کنار دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری موتور محرکه تولید علم هستند، البته نقش پژوهشگران وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نیز نقشی مهم و تعیین کننده است.

معرفی پنج دانشمند برتر ایران از نظر تعداد مقالات منتشره در اسکوپوس

وی افزود: در بین اعضای هیات علمی افراد بیشماری در تولید علم سهم دارند. اما پنج نفر اولی که معرفی می کنم نسبت به سایر پژوهشگران کشور برجسته هستند. در این بین مجتبی شمسی پور تاکنون ۶۸۹ مقاله در اسکوپوس به ثبت رسانده است و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. رتبه دوم به محمدرضا گنجعلی اختصاص دارد که ۶۲۳ مقاله داشته است. باقر لاریجانی با  ۵۷۷ مقاله رتبه سوم را در اختیار دارد و رتبه چهارم و پنجم نیز به ترتیب به مهدی دهقان با ۵۷۵ مقاله و فریدون عزیزی با ۵۶۵ مقاله تعلق دارد.

مهراد درباره میزان توزیع مقالات در بین رشته های مختلف گفت: رشته های فنی مهندسی با ۷۰۳۰۵ مقاله، پزشکی با ۶۰۸۲۷ مقاله، شیمی با ۴۱۹۸۰ مقاله، فیزیک و نجوم با ۳۵۲۹۳ مقاله و علم مواد با ۳۴۳۱۸ مقاله نسبت به سایر رشته های دانشگاهی برجسته تر هستند.

وضعیت خیره کننده رشد دانشگاه های علوم پزشکی در سال های پس از انقلاب

در این میان رشد علوم پزشکی نیز قابل توجه بوده است.پیشرفت هایی که به طور مستقیم به میزان دسترسی مردم به خدمات سلامت در تمام مراحل زندگی تاثیر دارد. تنها در آمار تعداد پزشکان از ۱۵ هزار نفر در سال های ۵۷ به ۱۰۰ هزار پزشک افزایش یافته است.

پیش از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاه هایی که رشته پزشکی را آموزش می دادند حدود ۱۰ دانشگاه بود اما اکنون ۵۲ دانشگاه با احتساب دانشگاه شاهد و بقیة الله در کشور فعالیت می کنند. به طوری که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، فقط ۷ دانشكده علوم پزشكي با ۷۰۰ دانشجوي پزشكي در کشور فعال بودند. اما هم اکنون ۳۰ هزار دانشجوی پزشکی با بیش از ۱۱ هزار عضو هیات علمی در ۴۷ دانشگاه علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت و ۴ واحد غیر وابسته در کشور مشغول فعالیت هستند.

نکته ای که در حوزه علوم پزشکی مورد توجه است این است که دانشگاه های علوم پزشکی از سال ۶۷ به بعد ایجاد شده اند و پیش از آن تنها دانشگاه های بزرگ دارای دانشکده های داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی بودند که با اجرایی شدن قانون تاسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بخش علوم پزشکی از وزارت علوم منفک شد و دانشگاههای مستقل را ایجاد کرد.

بر اساس آمار ۴۸ دانشکده پزشکی، ۳۶ دانشکده دندانپزشکی، ۱۷ دانشکده داروسازی و در مجموع ۱۷۰ دانشکده در کل رشته های علوم پزشکی در کشور در بخش دولتی قرار دارند. در بخش دانشگاه آزاد نیز حدود ۲۰ دانشکده پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی به تربیت دانشجو در این بخش می پردازند. در حالی که تا سال ۵۷ تنها ۳۵ دانشکده در این بخش فعال بودند.

تعداد ۵ هزار و ۱۰۰ نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در گروه پزشکی درسال ۵۷ بوده اند که این تعداد اکنون به بیش از ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافته است. همچنین آمار اعضای هیات علمی در حوزه علوم پزشکی از تعداد ۲۵۰۰ نفر در سال ۵۷ به بیش از ۱۳ هزار نفر در سال ۹۳ - ۹۲ رسیده است.

در کنار توسعه کمی در حوزه آموزش پزشکی، پیشرفت های بسیار در بخش سلول های بنیادی، تولید ۹۵ درصد داروهای موردنیاز کشور در داخل کشور که تا سال ۵۷ تنها ۲۵ درصد آن محقق شده بود، گسترش کارخانه های داروسازی، گسترش رشته های تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی و پیوند اعضا نیز قابل توجه است.

 

بررسی صلاحیت عمومی بیش از 39 هزار متقاضی جذب هیات علمی (93/11/15)

ایران کنفرانس

بررسی صلاحیت عمومی بیش از 39 هزار متقاضی جذب هیات علمی

معاون تایید صلاحیت و توانمندی علمی هیات مرکزی جذب آمار فعالیت های صورت گرفته در این معاونت را طی سال های 88 تا 93 اعلام کرد.

غلامحسین خدری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: معاونت تایید صلاحیت و توانمندی علمی هیات مرکزی جذب وزارت علوم، فرایند جذب و تبدیل وضعیت ها را بررسی می کند، پرونده های ارسالی از طریق هیات‌های اجرایی جذب دانشگاه‌ها، توسط این معاونت استعلام می شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر در 31 استان کشور دفتر تحقیق و جذب استانی این معاونت فعال است که تحقیق مربوط به اعضای هیات علمی توسط این دفاتر انجام می شود.

معاون تایید صلاحیت و توانمندی علمی هیات مرکزی جذب افزود: پس از اینکه تحقیق های لازم انجام شد، نتیجه به دانشگاه‌ها ارایه می شود، دانشگاه‌ها نیز برمبنای جواب استعلام و تحقیق کارهای صلاحیت عمومی و علمی پرونده های تشکیل شده را در هیات های اجرایی جذب مورد بررسی قرار می دهند.

وی یادآورشد: سپس پرونده‌های بررسی شده برای ما ارسال می شود، کارهای صورت گرفته برروی پرونده ها مرور می شود، سپس در هیات مرکزی جذب مطرح شده و  در صورت تایید به دانشگاه ارسال می شود.

خدری به آمار فعالیت های صورت گرفته توسط  معاون تایید صلاحیت و توانمندی علمی هیات مرکزی جذب وزارت علوم از سال 88 تا 30 دی ماه 93 اشاره کرد و گفت: طی این سال‌ها در بخش تعیین صلاحیت های عمومی 39 هزار و 251 پرونده متقاضی بررسی شده که بالغ بر 91 درصد آنها تایید شده است .

وی ادامه داد: در بخش تعیین صلاحیت علمی نیز طی سال های مذکور 5 هزار و 827 پرونده ارایه شده که 86 درصد این پرونده ها تایید شده است.

خدری یادآور شد: طی این مدت استعلام هایی که از مراجع سه گانه صورت گرفته 212 هزار و 256 مورد و تحقیق هایی که صورت گرفته 88 هزار و 992 پرونده بوده است .

 

آغاز آزمون ارشد 94 از چهارشنبه (93/11/14)

ایران کنفرانس

آغاز آزمون ارشد 94 از چهارشنبه

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: تاکنون حدود 68 درصد داوطلبان ارشد کارت ورود به جلسه را دریافت کرده‌اند.

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس دانشگاهی ایسنا اظهار داشت: تا ساعت 8 صبح  سه‌شنبه چهاردهم بهمن 1393 از تعداد 812 هزار 812 داوطلب ثبت‌نام کننده کارشناسی ناپیوسته سال 1394 تعداد 553 هزار و 726 داوطلب یعنی حدود 68 درصد نسبت به پرینت کارت ورود به جلسه آزمون ارشد اقدام نموده‌اند.

توکلی تاکید کرد: به داوطلبانی که تاکنون نسبت به پرینت ورود به جلسه خود اقدام نکرده‌اند، توصیه می‌شود تا پایان وقت امروز تا پایان وقت امروز (ساعت 24) با مراجعه به سایت سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و با رعایت دستورالعمل‌های مربوط نسبت به دریافت پرینت کارت خود اقدام نمایند.

مشاور عالی سازمان سنجش تاکید کرد: آن دسته از داوطلبانی که علاوه بر کدرشته امتحانی اصلی یا اول، متقاضی شرکت در یکی از 66 کدرشته امتحانی شناور مندرج دفترچه راهنما به عنوان رشته امتحانی دوم نیز شده‌اند، ضرورت دارد علاوه بر دریافت پرینت کارت امتحانی اول خود، نسبت به دریافت پرینت کارت کد رشته امتحانی دوم نیز اقدام کنند.

وی ادامه داد: آزمون ارشد ناپیوسته سال 94 براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده صبح و عصر روزهای چهارشنبه پانزدهم، پنجشنبه شانزدهم و جمعه هفدهم بهمن‌ماه در102 حوزه امتحانی 62 شهرستان‌های مختلف کشور برگزار خواهد شد.

مشاور عالی سازمان سنجش خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در 7 کد رشته امتحانی با 159 هزار و 213 داوطلب فردا صبح و شرکت کنندگان در 9 کد رشته امتحانی با 148 هزار و 205 داوطلب فردا بعدازظهر در آزمون شرکت خواهند کرد.

 

اعلام نتایج درخواست جابجایی های مقاطع ارشد و دکتری آزاد (93/11/13)

ایران کنفرانس

اعلام نتایج درخواست جابجایی های مقاطع ارشد و دکتری آزاد

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد افزود: داوطلبان می توانند با مراجعه به سامانه www.azmoon.net از نتیجه درخواست خود اطلاع حاصل نمایند.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد درخصوص اعلام نتایج اعمال سهمیه برای برخی از داوطلبان گفت: با توجه به اجرای قانون خدمات جامع ایثارگران در آزمون های دانشگاه آزاد اسلامی، نتایج اجرای این قانون در اعلام نتایج اصلی و تکمیل ظرفیت مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و رشته های غیرپزشکی آزمون سراسری به همراه نتایج متأخرین سهمیه این آزمونها از ساعت 15:00 امروز بر روی سامانه اعلام نتایج معاونت سنجش و پذیرش به آدرس www.azmoon.com اعلام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، علوی فاضل در خصوص زمان ثبت نام پذیرفته شدگان جابجایی ها و سهمیه ها گفت: این دسته از داوطلبان می توانند از روز چهارشنبه به واحدهای پذیرفته شده مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس