کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

اخبار دانشگاهی

تعطیلات تابستانی در دانشگاه‌های جهان چقدر است؟ (94/4/17)

ایران کنفرانس

تعطیلات تابستانی در دانشگاه‌های جهان چقدر است؟

تابستان و فصل فراغت که فرامی‌رسد، چگونگی گذران این ثانیه‌های باارزش، توسط دانشجویان و دانش آموزان، به بحث روز برخی محافل مبدل می‌شود. این که 3 ماه بخش عمده‌ای از فکر و انرژی جوانان بدون استفاده باقی بماند، اتفاق خوشایندی برای کشور محسوب نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حالا که نیمسال دوم تحصیلی هم تمام‌شده، بیشتر مراکز آموزش عالی 3 ماه تعطیلی برای دانشجویان خود در نظر گرفته‌اند. درواقع تعطیلات تابستانی دانشجو و دانش آموز نمی‌شناسد و برنامه‌ای است که همه به نحوی از آن پیروی می‌کنند. جدای از گرفتن ترم تابستانی برای میان‌بر زودتر رسیدن به پایان سال تحصیلی، راه‌حل‌های زیادی برای گذراندن 3 ماه تعطیلی وجود ندارد. در این گزارش سعی داریم میزان تعطیلات بین دو ترم دانشجویان را در برخی کشورهای جهان بررسی کنیم و همچنین به آسیب‌شناسی تعطیلات تابستانی برای دانشجویان کشورمان بپردازیم.

تابستان و فصل فراغت که فرامی‌رسد، چگونگی گذران این ثانیه‌های باارزش، توسط دانشجویان و دانش آموزان، به بحث روز برخی محافل مبدل می‌گردد.اینکه 3 ماه تمام بخش عمده‌ای از فکر و انرژی نیروی جوان بدون استفاده باقی بماند، اتفاق خوشایندی برای کشور محسوب نمی‌شود. شاید زمزمه همین جملات در آغاز انقلاب از زبان مسئولین بود که آن‌ها را در برابر وضعیت اوقات فراغت جوانان حساس کرد.

یکی از راهکارهای مسئولان فرهنگی و تربیتی کشور در مقابله با تهاجم فرهنگی، طرح‌های مربوط به پر کردن اوقات فراغت محصلان بود؛ زیرا به‌زعم آن‌ها، بخش عمده توفیق فرهنگ غرب در تسلط بر فضای ذهنی جوانان، در خلال ساعات و روزهایی به دست می‌آید که آن‌ها در مدرسه و دانشگاه نیستند و تعطیلات خود را می‌گذرانند.

«بطالت» عنوان یک واقعیت

مطالعات نشان می‌دهد که 80 درصد از جمعیت جوانان کشور، اعم از دانشجویان، دانش آموزان و سایرین، هرگز از برنامه‌های اوقات فراغت دولتی بهره نمی‌برند. این آمار، وقتی در کنار نتیجه این پژوهش قرار می‌گیرد که 71 درصد جوانان، به اذعان خود، روزها و لحظه‌های فراغت خود را به بطالت می‌گذرانند، عمق فاجعه را نشان خواهد داد. 16 میلیون جوان ایرانی، هرسال با آغاز تابستان، روزهای سراسر بی‌حوصلگی خود را آغاز می‌کنند و میلیاردها تومان بودجه برای کمک به آن‌ها خرج می‌شود؛ اما بخش عمده‌ای از این پول‌ها دور ریخته می‌شود و هیچ بازده مشخصی ندارد.

میزان بهره‌گیری دانشجویان از این قبیل برنامه‌ها چنان اندک است که در اکثر پژوهش‌های صورت گرفته، اصلاً این برنامه‌ها در رده‌بندی علایق این قشر، جای نگرفته‌اند.

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که دانشجویان یک واحد دانشگاهی، 2/49 درصد اوقات فراغت خود را با دوستان می‌گذرانند و اغلب مشغول به کارهایی چون رفتن به پارک، حضور در معابر، سینما و فعالیت‌های ورزشی سازمان نیافته هستند.

تعطیلات در دانشگاه

«نه، تصوری که از دانشگاه داشتم، اصلاً درست از آب درنیامد. باور می‌کنید دانشگاه ما از 15 تیرماه که امتحاناتمان را می‌دهیم، تا اوایل شهریورماه تعطیل است؟ حتی کتابخانه دانشگاه نیز تعطیل است. حالا شما می‌آیید و درباره فعالیت‌های تابستانی‌مان می‌پرسید؟»

این گفته‌های یک دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی است. او از تعطیلی دانشگاه در فصل تابستان شکایت می‌کند و معترض است که هیچ فعالیتی برای آنان در نظر گرفته نشده است.

صادقی، دانشجوی همین دانشگاه، می‌گوید: «زندگی در فصل تابستان، واقعاً برایم غیرقابل‌تحمل است؛ چون در طول روز کاری ندارم که انجام دهم؛ مدام روزها را می‌شمارم تا هر چه زودتر این فصل به پایان برسد».

وی ادامه می‌دهد: «تابستان گذشته از تمام رؤسای دانشکده‌های مختلف دانشگاه علامه، تقاضای ارائه ترم تابستانی کردیم؛ اما متأسفانه هیچ‌کدام از آن‌ها این موضوع را نپذیرفتند و همگی تعطیلی مردادماه را دلیلی بر اجرای این طرح دانستند».

به نظر می‌رسد نسبت دادن تمام اوضاع نابسامان فرهنگی کنونی دانشگاه به سوء تدبیر مدیران، کمی بی‌انصافی است؛ اما باید پذیرفت که دانشگاه‌ها ازآنجاکه متولی امر تعلیم و تربیت در سطح عالی هستند، حتی در صورت وجود ناهنجاری‌های عمومی در جامعه، نباید از آن متأثر شوند؛ اتفاقی که متأسفانه افتاده است؛ اما امید به اصلاح آن در گفتمان عمل‌گرایانه دولت جدید، دور از انتظار نیست.

تعطیلات بین دو ترم در دانشگاه‌های جهان چقدر است؟

به گزارش آنا به نقل از سایت اینترنتی‌ای پی‌ای، کارشناسان تأکید دارند در فواصل زمانی مشخص دور شدن از این شرایط که ادامه آن به روزمرگی دانشجویان می‌انجامد قطعاً می‌تواند در بهبود کارایی آنان مؤثر باشد. بنابراین اختصاص دادن دوره‌ها و فواصل زمانی مشخص برای فراغت خاطر دانشجویان به شکل تعطیلات بین دونیم سال تحصیلی و تعطیلات تابستانی زمان مطلوبی برای تجدیدقوا و روحیه آنان خواهد بود.

در نظام‌های آموزشی تمام کشورهای جهان این زمان‌های فراغت از تحصیل لحاظ شده که به بهبود بازده تحصیلی دانشجویان کمک می‌کند اما در هر کشوری بنابر سیاست‌های آموزشی خاص هر کشور زمان تعیین‌شده برای این تعطیلات بین تحصیلی متفاوت است:

استرالیا: نظام آموزش عالی در بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا از دو نیم سال تحصیلی در هر سال تشکیل می‌شود اما تنها در دانشگاه Bond‌ دانشجویان طی سه ترم تحصیلی در کلاس‌ها حاضر می‌شوند. همچنین در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور ترم کوتاه تابستانی که انتخاب آن برای دانشجویان اختیاری است، ارائه می‌شود.

کانادا: بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور از اوایل ماه سپتامبر تا پایان آوریل یا اوایل ماه مه فعالیت دارند. اغلب ترم زمستانی به دو ترم تقسیم‌شده که کلاس‌ها از سپتامبر تا دسامبر و ژانویه تا آوریل برگزار می‌شوند.

چین: تمامی کالج‌ها و دانشگاه‌ها در این کشور دو نیم سال دارند و از ماه ژانویه تا فوریه یا مارس به تعطیلات زمستانی و از ماه ژوئیه تا پایان اوت به تعطیلات تابستانی اختصاص دارد. در شمال چین، تعطیلات زمستانی طولانی‌تر و تعطیلات تابستانی کوتاه‌تر و این وضعیت در جنوب چین برعکس است.

بلژیک: دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور از نظام‌ ترمی بهره می‌برند که یک سال دانشگاهی را به دو دوره 14 هفته‌ای تقسیم می‌کنند. دانشگاه‌ها شروع ترم اول را از هفته سوم سپتامبر آغاز می‌کنند و هیچ تعطیلات پاییزی وجود ندارد. همچنین شروع کار کالج‌ها یک هفته زودتر و از هفته دوم ماه سپتامبر است که این وقفه یک‌هفته‌ای به تعطیلات پاییزی اختصاص دارد. پس‌ازاین دوره 14 هفته‌ای تعطیلات کریسمس آغاز می‌شود که دانشجویان از آن برای آماده شدن در امتحانات استفاده می‌کنند. پس از برگزاری امتحانات به دانشجویان یک هفته تعطیلات داده می‌شود که به تعطیلات بین‌ترمی شناخته می‌شود.

دانمارک: در دانشگاه‌های این کشور سال دانشگاهی از حدود اول سپتامبر تا سی‌ام ماه ژوئن ادامه دارد که اغلب به یک نیم سال تحصیلی پاییزی و بهاری تقسیم می‌شود. هرچند از سال 2004 میلادی برخی از دانشگاه‌های دانمارک سال تحصیلی را به چهار دوره تقسیم می‌کنند که هر دوره از هشت هفته و یک هفته برای برگزاری امتحانات تشکیل می‌شود و بین هر دوره یک تعطیلات یک‌هفته‌ای وجود دارد.

هند: دانشگاه‌های هند زمان آغاز فعالیت خود را از ماه ژوئیه قرار داده‌اند که تا ماه مه ادامه پیدا می‌کند. در طول فصل تابستان و از پایان ماه مه تا شروع ماه ژوئیه به دانشجویان تعطیلاتی داده می‌شود. همچنین در شروع سال، تعطیلات زمستانی دوهفته‌ای در تقویم این کشور گنجانده‌شده است.

ایتالیا: سال دانشگاهی در این کشور به دلیل زمان برگزاری امتحانات تا حدودی متفاوت است. سال تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور به دو بخش تقسیم می‌شود که نیم سال اول از شروع اکتبر تا پایان ماه فوریه و نیم سال دوم از شروع ماه مارس تا پایان ماه ژوئیه است. همچنین ماه سپتامبر از یک‌سو ماه آزاد به‌حساب می‌آید اما درواقع در تمام دانشگاه‌های ایتالیا ماه امتحان نیز محسوب می‌شود چون دانشجویانی که در سال گذشته تحصیلی در هر یک از درس‌های خود نمره قبولی نگرفته‌اند می‌توانند مجدد آزمون دهند.

روسیه: سال تحصیلی در دانشگاه‌های روسیه از اول سپتامبر شروع می‌شود که شامل 42 هفته تحصیلی و 10 هفته تعطیلات است. سال تحصیلی در این کشور به دونیم سال تقسیم می‌شود. نیم سال اول از سپتامبر تا ژانویه برگزار می‌شود که پس‌ازآن دو هفته تعطیلات به دانشجویان داده می‌شود. نیم سال دوم از ماه فوریه شروع و تا ماه ژوئن یا ژوئیه ادامه دارد و پس‌ازاین دوره نیز دانشجویان به تعطیلات تابستانی هشت‌هفته‌ای می‌روند.

آفریقای جنوبی: نظام آموزشی در دانشگاه‌های آفریقای جنوبی دارای دو نیم سال تحصیلی است. نیم سال نخست از اوایل فوریه تا اوایل ژوئن و نیم سال دوم از اواخر ژوئیه تا اواخر نوامبر برگزار می‌شود. هر نیم سال از 12 یا 13 هفته تشکیل‌شده که بین آن‌یک تعطیلات کوتاه یک‌هفته‌ای گنجانده‌شده و سه تا چهار هفته پس‌ازآن امتحان برگزار می‌شود.

انگلیس: بسیاری از دانشگاه‌های این کشور به برگزاری دوره‌های تابستانی، بهاری و پاییزی 10 هفته‌ای معروف هستند اگرچه برخی دیگر از دانشگاه‌ها از عناوین دیگر برای تقسیم‌بندی دوره‌های تحصیلی یا سیستم ترمی استفاده می‌کنند.

آمریکا: به‌طورمعمول سه سیستم چهار ترمی، سه ترمی و دو نیم ساله تحصیلی در دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا برگزار می‌شود. در سیستم چهار ترمی تقویم تحصیلی به چهار دوره تقسیم می‌شود که در 20 درصد دانشگاه‌های این کشور این سیستم اجرا می‌شود. در سیستم سه ترمی نیز سال تحصیلی به دو نیم سال 15 هفته‌ای و یک نیم سال تحصیلی تابستانی تقسیم می‌شود.

-------------------------------/

 

کنکور دکتری ۹۵ اسفند ۹۴ برگزار می شود/ اعتبار دو ساله نمره آزمون (94/4/14)

ایران کنفرانس

کنکور دکتری ۹۵ اسفند ۹۴ برگزار می شود/ اعتبار دو ساله نمره آزمون

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون دکتری سال ۹۵ در اسفندماه سال ۹۴ برگزار می شود و نوبت بعدی آن آبان ۹۵ خواهد بود.

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آزمون دکتری به شیوه جدید و پس از بازنگری هایی که صورت گرفت در دو نوبت آبان و اسفند برگزار خواهد شد.

وی افزود: داوطلبان آزمون دکتری تخصصی، باید به سئوالات زبان، استعداد تحصیلی و سه درس پایه با ضریب ۴ پاسخ دهند.

خدایی یادآور شد: اولین آزمون دکتری برای ورودی در سال تحصیلی ۹۵ - ۹۶ در اسفند ۹۴ و دومین آزمون در آبان ۹۵ برگزار می شود. با توجه به اعتبار دو ساله آزمون، این نمره قابل ارائه برای دو سال خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد رشته های آزمون دکتری از ۲۵۲ رشته نیز به ۷۰ تا ۸۰ مجموعه رشته محدود شده است. در واقع رشته های امتحانی بدون توجه به گرایش تقلیل پیدا کرده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مواد امتحانی حدود ۹۰ درس نهایی شده است اما چند درس باقی مانده اند که پس از نظر نهایی شورای نظارت و برنامه ریزی و کمیته های شورای عالی برنامه ریزی در اواسط مردادماه به صورت کامل اعلام می شوند.

وی یادآور شد: تقریبا روند اجرایی مشخص شده است و با نهایی شدن آن به صورت کامل در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

خدایی تاکید کرد: حدنصاب دانشگاه ها نیز پس از برگزاری آزمون و استخراج اطلاعات آن اعلام خواهد شد.

 

برگزاری کنکور دکتری در آبان و اسفند هر سال/ اعلام جزئیات آزمون (94/4/13)

ایران کنفرانس

برگزاری کنکور دکتری در آبان و اسفند هر سال/ اعلام جزئیات آزمون

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص زمان برگزاری آزمون دکتری براساس شیوه نامه جدید گفت: زمان برگزاری آزمون در شیوه نامه دکتری مشخص می شود و این شیوه نامه طی دو ماه آینده نهایی و ابلاغ می شود.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص زمان برگزاری  آزمون دکتری که اعلام شده بود براساس قوانین جدید ۲ بار در سال برگزار خواهد شد، گفت: آزمون‌ سراسری دکتری ۲ بار در سال در ماههای آبان و اسفند برگزار می شود. این آزمون شامل دروس زبان، استعداد تحصیلی و ۳ درس پایه در هر گروه درسی برگزار می شود.

وی ادامه داد: تمام جزئیات پذیرش دانشجو در این شیوه نامه گنجانده شده است و طی دو ماه آینده نهایی و به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به پیش بینی یک نظام جدید در پذیرش دکتری یادآورشد: یک نظام پاسخگویی برای این آزمون مشخص شده تا در صورت بروز مشکل افراد بتوانند به آن مراجعه کنند.

وی یادآورشد: همچنین شورای سیاستگذاری و نظارت برای پذیرش دانشجویان دکتری نیز تعیین شده که این شورا از اعضای حقیقی و حقوقی و رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور تشکیل شده است.

شریعتی نیاسر افزود: ما تمام تلاش خود را بکار می گیریم که در روند پذیرش، مشکلی پیش نیاید و پذیرش غیر منصفانه‌ای صورت نگیرد، تمام موارد به صورت جزیی در شیوه نامه پذیرش دانشجوی دکتری به درج خواهد شد.

به گزارش مهر، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جمع معاونان آموزشی دانشگاه‌های استان تهران نیز گفت : شیوه جدید پذیرش دانشجوی دکتری از سال آینده اجرا می شود.

وی ادامه داد: براساس این شیوه، دانشگاه‌ها پس از برگزاری آزمون  سراسری، حد نصاب و رتبه مصوب خود را اعلام می کنند و از میان داوطلبان واجد شرایط ، دانشجویان را بر اساس سوابق آموزشی و پژوهشی، مصاحبه تخصصی یا آزمون تخصصی پذیرش می کنند.

وی افزود: از دیگر تغییرات شیوه جدید پذیرش دانشجوی دکتری در سال آینده تجمیع رشته های مشابه در یک گروه است بطوری که تعداد گروههای درسی آزمون از ۲۷۲ به کمتر از ۷۰گروه کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم  گفت : تفویض اختیار  به دانشگاه‌ها و افزایش اختیارات آنها برنامه محوری وزارت علوم است که این برنامه در راستای افزایش استقلال دانشگاه‌ها صورت می گیرد و  واگذاری اختیار پذیرش دانشجوی دکتری و تدوین برنامه های درسی دانشگاه از محورهای شاخص این برنامه است.

وی افزود: دانشگاه‌های گروه یک می توانند نسبت به بازنگری  و تدوین برنامه های درسی تمام رشته‌های دایر خود اقدام کنند  و سایر دانشگاه‌ها نیز می توانند این برنامه ها را  در دانشگاه خود پیاده کنند.

شریعتی نیاسر افزود: از سایر دانشگاه‌ها نیز خواسته شده است تا استادان شاخص خود را به معاونت آموزشی وزارت علوم معرفی کنند تا در کمیته های برنامه‌ریزی این معاونت وظیفه تدوین برنامه های کلان آموزشی را برعهده گیرند.

 

انتشار فهرست نشریه‌های نامعتبر/ مراحل دریافت تشویقی مقالات (94/4/10)

ایران کنفرانس

انتشار فهرست نشریه‌های نامعتبر/ مراحل دریافت تشویقی مقالات

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از انتشار جدیدترین فهرست نشریه های نامعتبر علمی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم واشقانی فراهانی با اشاره به اعلام فهرست جدید نشریه‌های نامعتبر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: فهرست‌های به روز شده نشریه‌های نامعتبر و آدرس‌های جعلی در سایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی http://rvp.iau.ir/sp منتشر شد.

وی افزود: این فهرست ها با عنوان «فهرست مجله های نامعتبر اسفند ۹۳» و «فهرست مجله‌های نامعتبر اردیبهشت ۱۳۹۴» و «مجله‌ها و سایت‌های جعلی» درج شده است.

واشقانی فراهانی درباره نحوه ارائه مقاله در مجله ها گفت: مقالاتی که در مجلات نامعتبر یا آدرس‌های جعلی چاپ می‌شوند در بالا بردن آمار تولید علم دانشگاه در نمایه‌های معتبر بین‌المللی نقشی ندارند، شامل تشویق نمی‌شوند و برای ترفیع سالانه، هرگونه تبدیل وضعیت، گرفتن نمره پایان‌نامه یا رساله مورد تایید نیستند.

وی افزود: مقاله‌ها باید در مجله‌های تخصصی چاپ شوند و موضوع مقاله نیز باید با موضوع مجله همخوانی داشته باشد. همچنین اساتید و دانشجویان از چاپ مقاله‌های علمی در مجله‌هایی که در زمینه‌های گسترده و غیرتخصصی مقاله می‌پذیرند، پرهیز کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اظهار داشت: مجله‌های علمی- پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از این در فهرست ISC‌ بودند و در سال ۱۳۹۳ از این فهرست خارج شده‌اند، تا پایان سال ۱۳۹۴ با شرط بروز بودن مجله، معادل مجله‌های ISC مشمول تشویق می‌شوند.

وی گفت: این مجله‌ها فرصت دارند ‌تا پایان سال ۱۳۹۴ رتبه علمی وزارتین را دریافت کرده و یا در پایگاه‌های معتبر علمی نمایه شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح وضعیت مجله‌های نامعتبر گفت: مجله هایی که در فهرست نشریات نامعتبر وزارت علوم و وزارت بهداشت بوده و یا مجله‌هایی که در فهرست ISI بدون ضریب تاثیر و پایگاه Scopus و دیگر پایگاه‌های معتبر نمایه می‌شوند ولی فرآیند داوری و پذیرش مقاله در آن‌ها بسیار کوتاه است و داوری و چاپ مقاله با دریافت هزینه انجام می‌گیرد، جزو مجلات نامعتبر به شمار می روند.

واشقانی فراهانی افزود: همچنین مجله‌هایی که مقاله‌های چاپ شده در آن‌ها با زمینه فعالیت مجله هم‌خوانی نداشته و دامنه وسیعی از تخصص‌ها را در بر می‌گیرد نیز در گروه مجلات نامعتبر قرار دارند.

واشقانی فراهانی درخصوص مراحل پرداخت تشویق مقاله‌های علمی خاطرنشان کرد: مبلغ تشویقی به مقاله‌های ISI مجله‌های علمی-پژوهشی مورد تایید وزارتین و مجله‌های دانشگاه با دسترسی آزاد که توسط ناشر Springer چاپ می‌شوند، پرداخت می شود.

وی اظهار داشت: در صورت وجود اعتبار نیز مبلغ تشویقی مجله‌های علمی-ترویجی مورد تایید وزارتین پرداخت خواهد شد. همچنین برای پرداخت تشویقی سایر مقاله‌ها، گزارش تاییدشده شورای پژوهش واحد به مرکز گسترش علم و علم‌سنجی فرستاده شده و پس از دریافت تاییدیه و در صورت وجود اعتبار ردیف مربوط، وجه مبلغ تشویقی به آنها پرداخت می شود.

 

معرفی 26 هزار عضو هیات علمی به واحدهای دانشگاه آزاد (94/4/9)

ایران کنفرانس

معرفی 26 هزار عضو هیات علمی به واحدهای دانشگاه آزاد

همایش منطقه‌ای هیات اجرایی جذب دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به ریاست دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت و وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای جلسه دکتر نوابخش معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه در دوران مدیریت جدید، جلسات شورای جذب به صورت دقیق و منظم برگزار شده است، گزارشی در خصوص جذب استان تهران ارائه کرد.

وی همچنین از حضور تعداد 32 هیات کمیته جذب استاد در رشته های گوناگون در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

معرفی 26 هزار عضو هیات علمی به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به روند جذب هیات علمی در این دانشگاه ، افزود: همانطور که به مسئولان در وزات خانه های علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قول داده ایم تا پایان سال 96 نسبت استاد به دانشجو را در دانشگاه آزاد اسلامی از یک به 48 به یک به 35 برسانیم که در همین راستا باید سالانه 5 هزار عضو هیات علمی جذب کنیم.

دکتر میرزاده با بیان اینکه اگر به آمار متقاضیان تحصیلات تکمیلی در کشور دقت کنیم، می‌بینیم در سال گذشته یک‎ میلیون تقاضا برای رشته‌های ارشد وجود داشته است، ادامه داد: از این آمار 27 تا 28 درصد متقاضیان وارد دانشگاه‌ها می‌شوند که سهم دانشگاه آزاداسلامی از این میزان 14 درصد است و از 340 هزار متقاضی دکتری در کشور تنها هشت درصد جذب دانشگاه‌های آزاد و دولتی می شوند که سهم دانشگاه آزاد اسلامی چهار درصد است.

وی همچنین از مسئولان هیات عالی جذب اعضای هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا فرآیند جذب استاد را در جهت تسریع در امور و جلوگیری از خروج اساتید از کشور تسهیل کنند.

نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 96 به یک به 35خواهد رسید

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هر یک از اساتیدی که در ایران بماند و به علم و دانش خدمت کند همانند یک بسیجی است، افزود: از هیات عالی جذب اعضای هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی می خواهیم که در جذب هیات علمی و رسیدن نسبت استاد به دانشجو به عدد یک به 35 با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری داشته باشند.

دکتر غریبی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تا کنون 26 هزار نفر عضو هیات علمی به واحدها معرفی شده است، گفت: جذب هیات علمی نه تنها یک الزام قانونی است بلکه کیفیت بخشی دانشگاه وابسته به این مهم است.

وی افزود: پورتال جذب دانشگاه‌آزاد اسلامی ، دو نوبت در سال باز است که این اقبال خوبی برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری در کشور به حساب می آید.

همکاری بیش از 70 هزار هیات علمی با دانشگاه آزاد اسلامی

همچنین دکتر مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه، گفت: طبق آمار پورتال دانشگاه تا کنون 70 هزار و 665 هیات علمی به صورت تمام وقت، نیمه وقت و حق التدریس با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند.

وی افزود: از این تعداد 32 هزار نفر هیات علمی تمام وقت در دانشگاه حضور دارد که 14 هزار نفر استادیار و 1150 نفر دانشیار و حدود 1000 نفر استاد تمام هستندکه تا پایان سال تعداد دانشیارها به 1500 نفر خواهد رسید.

روند جذب در دانشگاه آزاد اسلامی تسریع می یابد

دکتر محمدعلی کی نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضار و قدردانی از برگزاری این جلسه، گفت: امیدواریم جلسه امروز همانند جلسات برگزار شده در شهرستان ها بتواند به صورت انقلابی در حل مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی، این مولود انقلاب که امیدهای بسیار داریم کاروان علمی کشور را به سرانجام برساند، موثر واقع شود.

وی افزود: مصوبه جذب در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادینه شده است و با سرعت و دقت در رفع نیازهای کشور در جهت جذب هیات علمی در حال حرکت است، که در همین راستا بنا داریم نظام جذب را تا پایان سال بازنگری کنیم.

دبیر پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر کوتاه شدن فرآیند جذب در دانشگاه ها، گفت: فرآیند جذب باید بازنگری و اصلاح شود.

کی نژاد به تلاش های مجدانه دکتر میرزاده از گذشته تا کنون در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین نرم افزار برای جذب در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده است. امیدوارم تلاش این دانشگاه برای دستیابی هرچه سریعتر به نسبت یک به 35 استاد به دانشجو محقق شود و مدت فرآیند جذب در این دانشگاه به چهار و ماه و نیم کاهش یابد.

وی با تاکید بر تسریع فرآیند جذب در دانشگاه آزاد اسلامی ، گفت: به منظور تسریع این فرآیند باید دانشگاه های موجود در هر استان چه آزاد و چه دولتی با یکدیگر هماهنگ باشند و هیچ دانشگاهی نمی تواند بدون موافقت دانشگاه مبدا ، بورسیه یک دانشگاه را به صورت هیات علمی جذب کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: اکنون که در آستانه جهش علمی در کشور هستیم امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق جذب سالانه 5 هزار عضو هیات علمی موفق شود که این امر نه تنها موجب رشد علمی کشور می شود بلکه از خروج مغزها از کشور نیز جلوگیری خواهد کرد.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس