چهارمین کنگره بین المللی امام رضا علیه السلام و علوم روز

کل

دانشگاه ها از امسال ملزم به جذب اعضای هیات علمی براساس آمایش شدند (1402/7/4)

ایران کنفرانس

دانشگاه ها از امسال ملزم به جذب اعضای هیات علمی براساس آمایش شدند

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات‌علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر جذب اعضای هیات‌ علمی بر اساس آمایش سرزمینی، اظهار کرد: همه دانشگاه‌های کشور باید جذب اعضای هیات‌علمی را بر اساس آمایش سرزمینی در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به رشد فزایند اعضای هیات‌علمی در کشور طی ۲۵ سال اخیر، گفت: میزان اعضای هیات‌علمی در کشور از ۲۵ هزار نفر در سال ۱۳۷۸ با یک حرکت جهادی و بسیجی به حدود یک‌صد هزار نفر رسیده است.

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات‌علمی بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف پرونده اعضا در فراخوان‌های جذب تأکید کرد و افزود: باید با افزایش تعداد جلسات هیات اجرایی جذب در دانشگاه‌ها، میزان ماندگاری پرونده‌ها را کاهش داد.

کی‌نژاد بر لزوم نگه داشت نخبگان علمی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پرونده نخبگان علمی جهت عضویت به‌عنوان هیات‌علمی سریعاً تعیین تکلیف شود.

وی وظیفه هیات اجرایی جذب را انتخاب اصلاح‌ترین افراد دانست و افزود: باید فرصت جذب اعضای هیات‌علمی را به افراد اصلح سپرد و اگر در یک‌رشته‌ای فر موردنیاز یافت نشد، باید آن سهمیه را حفظ و در فراخوان‌های بعدی از آن بهره گرفت.

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات‌علمی با تصریح بر اینکه نخبگان سرمایه‌های نظام هستند، گفت: هیات جذب باید به‌گونه‌ای رفتار کند که نخبگان در کشور جذب شوند و فرار مغزها به خارج به حداقل برسد.

 

شرایط تحصیل در دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف چیست؟ (14027/3)

ایران کنفرانس

شرایط تحصیل در دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف چیست؟

بر اساس آیین‌نامه قوانین و مقررات تحصیل دانشجویان دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف، تحصیل همزمان دانشجو در ۲ رشته و امکان تغییر رشته پذیرفته‌شدگان دکتری این دانشگاه ممنوع است.

به گزارش ایسنا، دانشگاه شریف اعلام کرده است که هدف از ایجاد دوره دکتری، تربیت افرادی است که با احاطه به آثار علمی در یک رشته خاص و آشنا شدن با روش هـای پیشـرفته تحقیـق و دسـتیابی بـه جدیـدترین مبـانی آموزش و پژوهش، بتوانند بـا نـوآوری در زمینـه های علمـی، در رفـع نیازهـای کشـور و گسترش مرزهای دانش، در رشته تخصصی خـود، مـؤثر بـوده و بـه تازه هـایی در جهـان دانش و فناوری دست یابند.

محور اصلی فعالیت های دوره دکتری، پژوهش و کسب تبحر در یک رشته خـاص علمی است. از این رو، آموزش وسـیله برطـرف کـردن کاسـتی های علمـی – تخصصـی دانشجویان این دوره و آشنا نمودن آنها با مرزهای دانش در رشته مورد نظر است، تـا راه را برای وصول به اهداف دوره هموار سازد.

دوره دکتری دارای دو بخش آموزشی، شـامل گذرانـدن درس های مـورد نیاز، و پژوهشی، جهت انتخاب موضوع رساله، انجام تحقیقات و تدوین رساله دکتری است.

داشتن دانشنامه کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) یا دکترای حرفه ای یا بالاتر، متناسب با رشته تحصیلی مورد تقاضا، از یکی از دانشگاه های داخل یا خارج کشور که حسب مورد به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد. دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد با معدل ۱۵ به بالا در اولویت پذیرش قرار خواهند داشت.

نمره زبان داوطلب

کسب ۸۵ درصد حد نصاب نمره در یکی از آزمون های زبان خارجی مورد تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف، قبل از آزمون ورودی دکتری و قبولی در آزمون ورودی دوره دکتری مطابق ضوابط تعیین شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه از شرایط مهم تحصیل دکتری است.

بر اساس آیین نامه دکتری دانشگاه شریف، جزئیات و چگونگی انجام آزمون دکتری (یا سلسله مراحلی که جهت گـزینش علمـی داوطلبـان بـه کـار گرفته می شود) لزوما به ترتیب ذکر شده در این آیین نامه نیست و در آگهی های مربوط به پذیرش دانشجو از طریق سامانه الکترونیکی تحصیلات تکمیلی دانشگاه و رسانه‌های معتبر و مرتبط اطلاع رسانی می‌شود.

ورود به دوره دکتری در دانشگاه صنعتی شریف از طریق شرکت در آزمون (داوطلب آزاد، بورسیه و ...)امکان پذیر است. فقط داوطلبانی که مشمول ورودی دکتری آیین نامه استعدادهای درخشان، مصوب شورای استعدادهای درخشان دانشگاه صنعتی شریـف باشــند، می توانند بدون شرکت در آزمون ورودی و با رعایت شرایط آن آیین‌نامه در دوره دکتری پذیرفته شوند.

تشخیص اینکه دارنده کدام دانشنامه در کدام رشته می تواند تحصیل کند با نظر دانشکده ذی‌ربط، یا شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای موارد میان رشته ای و فرا رشته ای است.

داوطلبان باید همراه مدارک شرکت در آزمون، گواهی کسب حد نصاب نمره زبان خارجی ذکر شده، که کمتر از ۲ سال از تاریخ اخذ آن گذشته باشد را مطابق روالی که در آگهی پذیرش دوره دکتری درج می شود، ارائه نمایند.

دانش آموختگان برجسته دوره کارشناسی پیوسته که حداکثر طی ۸ نیم سال تحصیلی (برای دانشجویان دو رشته ای ۱۰ نیمسال تحصیلی) فارغ التحصیل شده و توسط شورای استعدادهای درخشان دانشگاه، دانشجوی ممتاز شناخته شوند، در صورت درخواست می‌توانند با انتخاب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده ذیربط و تأیید شورای استعدادهای درخشان دانشگاه و سازمان سنجش آموزش کشور، پس از دانش‌ آموختگی در دوره کارشناسی، مستقیما وارد دوره دکتری شوند. پذیرش در این دوره با رعایت ضوابط مقرر در "شیوه نامۀ پذیرش دانشجویان ممتاز در دورۀ دکتری بدون آزمون ورودی" دانشگاه انجام می‌شود.

مدت مجاز تحصیل

مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری حداقل ۶ نیمسال و حـداکثر ۸ نیمسال اسـت و مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه، می‌تواند به پیشنهاد استاد راهنما و تأیید دانشکده یک نیمسال تحصیلی را به مدت مجاز تحصیل دانشجو اضافه کند، و یا در صورت احراز شرایط دفاع در مورد حداقل سنوات تصمیم گیری نماید. تمدید برای نیم سال دهم منوط به اخذ مجوزهای لازم از مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه است.

سنوات مجاز تحصیل در دوره دکتری مستقیم، حداکثر یازده نیمسال اسـت. در صورت لزوم، با پیشنهاد استاد راهنما و تأیید دانشکده ذی‌ربط، این مدت زمان حـداکثر تـا دو نیم سال تحصیلی قابل تمدید است و تمدید مدت تحصیل برای نیم سال سیزدهم، همچنین منوط به تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه است.

تحصیل همزمان ممنوع!

تحصیل همزمان دانشجوی دوره دکتری در دوره دکتری دیگر یـا سـایر دوره هـای تحصیلی (اعم از دانشگاههای دولتی و غیردولتی، داخلی و خارجی) ممنوع است و دوره های مشترک با سایر مؤسسات مطابق با توافقنامه های رسمی بین دانشگاه و مؤسسه مورد نظر به عنوان تحصیل همزمان در دو دوره محسوب نمی‌شود.

تغییر رشته دانشجویان ممنوع

تغییر رشته یا انتقال دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه یا سایر دانشگاه ها ممنوع است. همچنین تحصیل در دوره دکتری به طور تمام وقت بوده و دانشجو موظف است در طی این دوره ضمن به انجام رساندن فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود زیر نظر استاد راهنما، کلیه ضوابط و مقررات جاری دانشگاه در حوزهه ای مختلف آموزشی و پژوهشی را دقیقا رعایت نموده و به ویژه باتوجه به شأن و جایگاه دوره دکتری در کسب بالاترین استاندارد های پژوهشی و رعایت صحیح و دقیق اخلاق پژوهشی و حرفه ای بکوشد.

مواردی که منجر به محرومیت دانشجو می‌شود

عدم اتمام دوره آموزشی در مهلت مقرر یا اتمام آن با میانگین نمرات کمتر از ۱۶، احراز دو بار عملکرد نامطلوب در ارزیابی پیشرفت فعالیت های پژوهشی رساله دکتری، عدم موفقیت در گذراندن امتحان جامع، دفاع از پیشنهاد پژوهشـی یـا دفـاع از رسـاله دکتری در مهلت مقرر و ( عدم ثبت نام در یک نیم سال تحصیلی بدون دلیل موجه در نهایت اتمام سنوات مجاز تحصیلی از مواردی است که از ادامه تحصیل در دوره دکتری محروم می کند.

ادامـه تحصـیل دانشـجو در صـورت محرومیـت از تحصـیل منـوط بـه موافقـت شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوده و در صورت موافقت، صرفا با پرداخـت شـهریه و هزینه‌های مصوب ممکن خواهد بود و در صورت محروم شدن یا انصراف دانشجو از ادامه تحصـیل در دوره دکتـری، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط، صرفا گواهینامه ای براساس کارنامه تحصـیلی دانشـجو در اداره کل آموزش دانشگاه صادر و در اختیار وی قرار می گیرد.

سـتاد راهنما بـه تقاضای دانشـجو و موافقت کتبی استاد و بـا تصـویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده تعیین می‌شود.

چنانچه استاد راهنما در بدو ورود مشخص نشده باشد باید حداکثر قبل از ثبت نام در نیم سال دوم تحصیلی دانشجو، تعیین و به اداره کل تحصیلات تکمیلی دانشـگاه معرفـی شود. در صورت عدم تعیین استاد راهنما در بدو ورود، معاون تحصیلات تکمیلی دانشکده یا مدیر گروه، وظایف استاد راهنما را حداکثر تا پایان نیم سال اول برعهده می‌گیرد.

شرایط استاد راهنما

استاد راهنما باید حـداقل عضـو هیئـت علمـی رسمی- آزمایشی دانشگاه صنعتی شریف بوده، حداقل دارای مرتبه استادیاری یا استادیار پژوهشی با ۳ سال سـابقه تـدریس یا تحقیق در دوره هـای تحصیلات تکمیلـی باشد و در این مدت از لحاظ تحقیقـاتی فعالیت قابل قبولی(شامل فارغ التحصیل کردن حداقل ۲ دانشجوی کارشناسی ارشد)، به تشخیص دانشکده ارائه کرده باشد.

اعضای هیئت علمی قراردادی در صورتی کـه پرونـده تغییـر وضـعیت آنهـا بـه رسمی– آزمایشی در کمیته منتخب دانشکده تصویب شده و به اداره جذب هیئت علمی دانشگاه فرستاده شده باشد و دارای دیگر شرایط بالا باشند می تواننـد راهنمـایی دانشـجو را بر عهده گیرند.

بـرای دانشجویان دوره دکتری مسـتقیم لازم است کـه استاد راهنمـا از میـان اعضای هیئت علمـی تمـام وقـت دانشـگاه، کـه قـبلا حـداقل دو دانش آموختـه دکتـری را راهنمـایی کرده باشند، برگزیده شود. تشـخیص احـراز ایـن شـرایط بـر عهـده شـورای تحصیلات تکمیلی دانشکده است. تخصیص دانشجو به اعضای هیئت علمی بازنشسته به عنوان اسـتاد راهنمـا امکان پذیر نمی‌باشد.

در مــورد دانشجویان مشغول بــه تحصیل عضو هیئـت علمی بازنشسـته، درصورتی که تصـویب پیشنهاد پژوهشی دانشـجو قبـل از بازنشسـتگی عضـو هیئـت علمـی صورت گرفته باشد، ادامه هدایت رسـاله دانشـجو توسـط وی منـوط بـه تشـخیص شـورای تحصیلات تکمیلی دانشکده مبنی بر حضور فعال در دانشکده و نیز معرفی یکی از اعضـای هیات علمی رسمی یا رسمی-آزمایشی دانشکده به عنوان استاد همکار است.

به پیشنهاد استاد راهنما و تایید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده، می توان یک یا دو نفر از اعضای هیئت علمی یا صاحب نظران و محققان برجسته را به جهت بهره‌گیـری از تجارب و دانش تخصصی مرتبط با تحقیقات در رساله دکتری دانشجو، به عنوان استاد همکار یا مشاور رساله تعیین نمود.

در مورد استادان همکار درج نسبت همکاری در فـرم تعریف رساله دکتری دانشجو الزامی است. عـدم درج نسـبت مشـخص، بـه معنـی نسـبت مساوی مابین کلیه استادان همکار و استاد راهنماست. سهم همکاری اسـتاد راهنمـای اول دانشجو نباید از سایر همکاران کمتر باشد.

استاد همکار باید حداقل دارای مرتبه استادیاری، یا استادیار پژوهشی باشد. صاحبنظران و محققانی که عضو هیئت علمی نیستند با داشتن مدرک دکتری تنها می توانند به عنوان استاد مشاور انتخاب شوند و مسئولیت هدایت، مشاوره و نظارت بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجوی دکتری در طول دوره تا دفاع از رساله دکتری با شخص استاد راهنما است و استادان همکار یا مشاور صرفا در ارائه مشاوره علمی و همکاری در فرآیند پژوهشی مشارکت می‌کنند.

دانشجویان دوره دکتری، بسته به تعداد واحدهای مورد نیاز رشـته تحصـیلی خـود، موظفند بین ۱۲ تا ۱۸ واحد درسی را با نظر استاد راهنمـا مطـابق برنامـه مصـوب شـورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه در مدت مجاز دوره، با موفقیت بگذرانند.

طول مدت مجاز تحصیل

طول مدت مجـاز بخش آموزشی حداکثر ۴ نیمسال است که گذراندن درس های مورد نیاز دوره دکتـری، احراز شرایط زبان خارجی مورد نیاز در دوره دکتری، و گذراندن امتحان جـامع بایـد در این مدت صورت گیرد.

اگر دانشجویی، تعدادی از واحدهای درسی لازم را در دوره کارشناسـی ارشـد نگذرانده باشد، موظف است، به تشخیص دانشکده، کمبود واحـدهای درسـی خـود را در بخش آموزشی جبران کند. حداکثر تعداد واحدهای جبرانـی ۶ و حـداقل نمـره قبـولی در هر درس جبرانی، بدون احتسـاب در میـانگین کـل دانشـجو، ۱۴ از ۲۰ اسـت.

دروس جبرانی

درخصـوص دروس جبرانی بسنده کردن به حداقل ممکـن توصـیه می شـود. ایـن توصـیه مبتنـی بـر ایـن واقعیت است که دانشجویان دوره دکتری با آموزش هایی که در دوره کارشـناسی ارشـــد دیده‌اند به سطحی از دانش و تجربه رسیده اند که می توانند شخصاً و با اسـتفاده از امکانـات فراگیر موجود، کمبود دانش نظری خود را در دروس جبرانی مرتفع سازند.

استاد راهنما موظف است فهرست درس های جبرانی مورد نیاز هر دانشـجو را تـا یک ماه قبل از موعد حذف و حـداکثر تـا پایـان نیم سـال اول تحصـیلی دانشـجو تعیـین نماید. دانشکده نیز موظف است پس از تأییـد دروس جبرانـی توسـط شـورای تحصـیلات تکمیلی دانشکده موارد را جهت درج در پرونده دانشجو به اداره کـل تحصـیلات تکمیلـی ارسال کند. عدم ارسال فهرست مربوطه به معنـای عـدم نیـاز بـه گذرانـدن دروس جبرانـی خواهد بود.

به ازای ۶ واحد درس جبرانی یک نیمسال به طول مجـاز دوره آموزشـی افـزوده می‌شود. سقف سنوات مجاز تحصیل دانشجو همواره ۹ نیمسال است و گذراندن کلیه دروس جبرانی تا پایان نیمسال دوم تحصیلی دانشجو الزامی است.

بخش آموزشی در دوره دکتـری مسـتقیم بـا احتسـاب ۲ واحـد درس سـمینار، حداقل ۳۲ و حداکثر ۳۸ واحد است. طول دوره آموزشی در دوره دکتری مستقیم حداکثر ۵ نیمسال است و به تشخیص استاد راهنما و تایید شورای تحصیلات تکمیلی دانشـکده، دانشـجو موظف اسـت تـا ۶ واحـد درسـی مـازاد بـر برنامـه مصـوب ) بـا رعایـت سـقف ۱۸ واحـد آموزشی(، در دوره آموزشی خود)بدون پرداخت هزینه اخذ نماید.

سقف مجاز واحد در هر نیم سال

دانشجو موظف است در هر نیمسال تحصیلی بین ۶ تا ۱۲ واحد درسی را انتخـاب و ثبت نام کند، مگر آنکه کمتر از ۶ واحد درسی باقی مانده باشد. در نیمسالی که دانشجو در امتحان جامع ثبت نام کرده است، با ثبت نـام در یـک درس ۳ واحدی به صورت تمـام وقـت شـناخته مـی شـود، مگر آنکـه کلیـه درس هـا را قبلا گذرانده باشد.

دانشجو موظف است حد نصاب نمره آزمون زبان خـارجی مـورد تأییـد شـورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه را مطابق ماده ۱۹ حداکثر تا پایـان نیمسـال دوم تحصـیلی احـراز نموده و مستندات مربوطه را در زمان مقرر به مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارائه دهد. مجوز ثبت نام دانشجو در نیم سال سوم تحصیلی منوط به ارائه و تأیید احراز حد نصاب نمره آزمون زبان خارجی خواهد بود.

حداقل نمره قبولی

حداقل نمره قبولی در هر درس ۱۴ از ،۲۰ و حداقل میانگین کل قابل قبول در دوره آموزشی ۱۶ از ۲۰ است. در صورت عدم احراز حد نصاب میانگین کل پس از گذراندن دروس موظف، با تایید استاد راهنما و شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده دانشـجو می توانـد حـد اکثـر تـا پایان نیم سال چهارم با اخذ درس یا دروسی، حد نصاب میانگین را احراز نماید. در غیر این صورت وی از ادامه تحصیل محروم خواهد گردید.

عدم احراز حد نصاب میانگین کل پس از گذراندن دروس موظف دوره آموزشی موجب درج "اخطار عدم احراز شرط معدل" در کارنامه دانشجو می شود. در دوره دکتری مستقیم چنانچه میانگین نمرات دانشجو در دو نیمسـال (متـوالی یا نامتوالی) و یا میانگین کل نمرات وی پـس از پایـان یـافتن بخـش آموزشـی کمتـر از ۱۷ باشد، دورۀ تحصیلی او به کارشناسی ارشد بـا رعایـت طـول دوره و سـقف واحـد موظـف تبدیل می شود.

آزمون جامع

قبـولی در امتحـان جـامع تـا پایـان نیمسـال سـوم تحصـیلی دانشـجو الزامـی اسـت. دانشجــویانی که دو سوم تعداد واحدهای درسی موظف بخش آموزشی را مطابق برنامه مصوب دوره با معدل حداقل ۱۷  گذرانده باشند، مجـاز بـه شرکت در امتحان جامع هستند.  جهت برگزاری امتحان جامع، اخذ مجوز برگزاری امتحان حداقل ۲ هفتـه قبـل از زمان امتحان جامع، از اداره کل تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزامی است.

میانگین کل نمره های امتحان جامع در مواد امتحانی کتبی ویا شـفاهی نبایـد از ۱۶ کمتر باشد، همچنین قبولی در امتحان جامع منوط به احراز حد نصاب قبولی در هـر مـاده امتحانی است که توسط آیین نامه داخلی هر دانشـکده تعیـین می شـود. در صـورت عـدم قبولی دانشجو در امتحان جامع، وی تنها یک بار دیگـر در مدت مجاز بخـش آموزشـی، می تواند در امتحان جامع شرکت کند.

دانشکده موظف است نتیجه قبولی یا عدم قبولی یا تمدید مهلت دانشـجویان در امتحان جامع، به همراه صورت جلسه امتحان را حداکثر تا پایـان نیمسـال مربوطـه، بـه اداره کل تحصیالت تکمیلی دانشگاه ارسال نماید. در صورت عدم ارسال نتیجـه امتحـان جـامع در زمان مقرر، نتیجه امتحان جامع در آن نیمسال به مـردود (F )تبدیــل می‌شود.

 

برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران در حوزه فناوری‌های نوین

ایران کنفرانس

برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران در حوزه فناوری‌های نوین

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس از برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران در حوزه فناوری‌های نوین برای سال آینده خبر داد و گفت: از آنجایی که ایران در رتبه ۱۰ از نظر بلایای طبیعی قرار دارد، چگونگی مدیریت آن با در نظر گرفتن فناوری‌های نوین در حوزه‌های ماهواره‌ای، ربات‌های هوشمند و اینترنت اشیاء اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر نصرالله مقدم با تشریح اقدامات انجام شده توسط این مرکز طی سال‌های اخیر، گفت: هدف ما در پژوهشکده تثبیت و ارتقای جایگاه این پژوهشکده در میان سازمان‌های مختلف داخلی در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین ایجاد ارتباط با دیگر نهادها و شرکت‌های نوآور و فناور در سطح عملیاتی بوده‌ است. در این راستا می‌توان به همکاری‌های مهم با بخش خصوصی بویژه در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد، به عنوان مثال در حال حاضر پروژه‏‌هایی در راستای تولید چت بات‌های هوشمند در مراکز تماس و خدمات موبایل در جریان است. همچنین تاسیس شرکت دانشگاهی در دانشگاه تربیت مدرس با مشارکت بخش خصوصی در سال جاری برای تقویت ارتباط مؤثر میان صنعت و دانشگاه صورت پذیرفت. لازم به ذکر است که تفکر موجود در این همکاری‌ها ایجاد رابطه فنی با بخش خصوصی در بستر زمانی بلند مدت از دیدگاه همکاری و کسب و کار است. علاوه بر این، درآمد حاصل از ارتباط با شرکت‌ها و نهادها در این پژوهشکده نسبت به چهار سال رشد چشمگیری داشته است.

انجام پروژه‌های ملی از آستان مقدس امام خمینی تا مرکز ملی فناوری اطلاعات

مقدم با بیان پروژه‌های انجام شده توسط این پژوهشکده در حوزه فناوری، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در سطح ملی ۱۰ پروژه عملیاتی شده و به پایان رسیده است. تعدادی از این پروژه‌ها با بخش‌های دولتی مانند فراجا، مرکز ملی فضای مجازی، دانشگاه آزاد اسلامی، آستان مقدس امام خمینی، پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت ICT، مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی و ... منعقد شده و برخی نیز با بخش‌های خصوصی انجام شده‌است.

وی اخلاق مداری و کار حرفه‌ای را به عنوان عاملی مؤثر در تقویت همکاری سایر نهادها با پژوهشکده دانست و تاکید کرد: ما در راستای تثبیت جایگاه پژوهشکده و تلاش‌های صورت گرفته طی سه سال گذشته به عنوان مشاور معتمد مرکز ملی فضای مجازی در دو طرح حضور داشتیم که یکی طرح پژوهشی نظارت بر پیشرفت شبکه ملی اطلاعات بوده است که در آن تیم چهار نفر متشکل از اساتید و مشاوران دانشگاه مشارکت داشتند. تقدیرنامه‌ای هم از طرف وزارت علوم بابت این طرح به عنوان طرح برتر دریافت کردیم. طرح دوم نیز اجرای فاز صفر مطالعه و مفهوم‌سازی رصد فنی زیر ساخت‌های ارتباطی کشور است.

وی افزود: در تفاهم‌نامه‌ای هم که با فراجا داشتیم، ۶ کارگروه از دانشکده‌های هنر و معماری، علوم انسانی و حقوق، فنی و مهندسی، تربیت بدنی، روانشناسی و مددکاری و جهاد تبیین تشکیل دادیم که برای هر کدام از کارگروها حدود ۱۰ جلسه با رده‌‏ها و مسؤولین فراجا برگزار شد. انتظار می‌رود نتایج جلسات این کارگروه‌ها به انعقاد قرارداد بلندمدت بین دو طرف برسد.

مقدم با توضیح درباره طرح آستان مقدس امام خمینی، گفت: مطالعه، تحقیق و تدوین نقشه راه و پیاده‌سازی معماری یکپارچه فضای مجازی آستان مقدس امام خمینی از طرح‌های در حال اجرا و تدوین منشور و نقشه راه معماری مرجع فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر طرح‌های خاتمه یافته است که توسط اساتید توانمند دانشگاه است که با همکاری و پشتیبانی پژوهشکده صورت پذیرفته است.

تحولات ساختاری در حوزه دیجیتال

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس گفت: از سال ۷۸ زمان آغاز به کار این پژوهشکده تا دو سال پیش اساسنامه و تشکیلات ساختاری پژوهشکده دست نخورده باقی مانده بود. اما با توسعه‌های شگرف در حوزه هوش مصنوعی و موضوعیت تحول دیجیتال در نظام‌های مختلف لزوم تغییرات ساختاری در پژوهشکده احساس شد، بنابراین پیشنهادی برای تغییر و بروز رسانی اساسنامه پژوهشکده تهیه شده است. در این پیشنهاد نام پژوهشکده نیز به پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییر یافته و قرار است گروه‌های فعال در حوزه بین رشته‌ای و هوش مصنوعی فعال شوند.

دبیرخانه واحدهای پژوهشی در پژوهشکده فناوری اطلاعات

مقدم همچنین از فعالیت دبیرخانه دائمی واحدهای پژوهشی در پژوهشکده فناوری اطلاعات خبر داد و افزود: موضوعات مهم مرتبط با واحدهای پژوهشی همگی در جلسات مختلف در دبیرخانه با حضور نمایندگان تمامی واحدها بررسی  و جمع‌بندی می‌شود. از جمله موضوعات مهم تعریف ۴ زیست بوم یا اکوسیستم برای واحدهای پژوهشی است که بر اساس هر یک شاخص‌های سنجش تدوین شده است.

وی تدوین آیین‌نامه تاسیس و اداره واحدهای پژوهشی، ایجاد شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف فناوری و نوآوری، به‌کارگیری پژوهشگران خارج از دانشگاه در پروژه‌های مختلف، برگزاری دوره‌های آموزشی، حمایت حقوقی و اجرایی پروژه‌های همکاران را از دیگر اقدامات این پژوهشکده عنوان کرد.

برگزاری اولین کنفرانس فناوری‌های نوین در مدیریت بحران

مقدم با بیان اهمیت مبحث تحول دیجیتال و نقش آن در سازمان‌ها، گفت: باید این فرهنگ در بین اساتید و همکاران ما جا بیفتد که قراردادها نه به شکل فردی که در قالب پژوهشکده انجام شود تا استانداردها درباره آنها لحاظ شود.

وی از برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران در حوزه فناوری‌های نوین برای سال آینده خبر داد و تاکید کرد: از آنجایی که ایران در رتبه ۱۰ از نظر بلایای طبیعی قرار دارد، چگونگی مدیریت آن با در نظر گرفتن فناوری‌های نوین در حوزه‌های ماهواره‌ای، ربات‌های هوشمند و اینترنت اشیاء اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از این رو در نظر داریم با برگزاری این کنفرانس با دعوت از افراد علمی و تصمیم‌سازان ملی بتوانیم راهکارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری برای مدیریت بحران ارائه کنیم.

 

برگزاری نهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری

ایران کنفرانس

برگزاری نهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری

نهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری به عنوان بزرگترین، معتبرترین، منظم ترین و با سابقه ترین گردهمایی شناخته شده سالانه علمی، پژوهشی و اجرایی حوزه عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست خاورمیانه در کشور ایران در تاریخ 1 الی 3 اسفند ماه 1402 با مجوز رسمی برگزاری از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شماره 7264038 و با شرکت بیش از 3500 نفراز فعالین این عرصه شامل دانشگاهيان، صاحب نظران، سياستگزاران و مديران، دانشجویان ، سازمان هاي ذي ربط و علاقه مند، مهندسين مشاور، پیمانکاران و متخصصان از کشورهای مختلف جهان با همکاری دانشگاه ساپینزا رم، دانشگاه شیراز، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه مراغه، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه کوثر، انجمن مهندسی رودخانه ایران و سایر دانشگاه های برجسته ایران و ایتالیا در شهر تهران برگزار می‌گردد. این کنگره در نظر دارد با معرفي توان علمي و كاربردي براي ارتقای سطح كيفي معماری، سازه و توسعه هاي شهري و همچنين بررسي نيازمندي و ضرورت‌هاي آموزش موارد فوق گام برداشته و با شناسايي نگرش‌ها، تجربيات نوين و تحليل ابعاد نظري و كاربردي توسعه شهری، به تحليل ،آموزش و پژوهش آن بپردازد. برگزاری این کنگره همه ساله با شعار "توسعه شهری راهی به  سوی توسعه آینده" فرصتي براي گردهمايي صاحبنظران،متخصصان وانديشمندان درحوزه معماري، سازه وتوسعه شهری بوده است.

این رویداد مهم به صورت سالیانه و منظم و با بالاترین استاندارد های پژوهشی و علمی و مجوز های مربوطه و با همکاری، حمایت و پشتیبانی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی معتبر کشور در دانشگاه های برجسته کشور از جمله دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار گردیده و با توجه به اعتبار بالا و پشتوانه علمی خود همه ساله در مجامع، سایت های تخصصی مربوطه و نهاد های معتبر داخلی و خارجی نمایه گردیده و مقالات و دستاوردهای علمی آن ثبت گردیده است.

با توجه به اعلام دبیرخانه کنگره ايجاد فرصتي مناسب براي تبادل اطلاعات و ارایه دستاوردهاي نوین پژوهشي واجرایی بين انديشمندان، محققان، صنعتگران، دانشجویان و دست‌اندرکاران در زمينه عمران ، معماری ، توسعه شهری ومحیط زیست کشور و جهان مهمترین هدف برگزاری این کنگره با حضور اساتید برجسته بین المللی به خصوص از کشور ایتالیا می باشد. شایان ذکر است طبق قوانین جدید وزارت علوم  تنها مقالات ارائه شده در کنفرانس ها و کنگره های دارای مجوز آن وزارت خانه دارای امتیاز پژوهشی و نمره پایان نامه می باشند.

محورهای اصلی کنگره عبارت اند از: مهندسی عمران و توسعه پایدار،  سازه، زلزله و بهسازی لرزه‌ای، مهندسی معماری و توسعه پایدار، برنامه‌ریزی، مدیریت و طراحی شهری، مهندسی ترافیک ، حمل و نقل و زیرساخت‌های شهری، مهندسی محیط زیست و محیط زیست شهری،مهندسی شهرسازی و توسعه شهری پایدار ، منظر شهری پایدار و توسعه، فرهنگ ، جامعه‌شناسی و روانشناسی شهری ، مرمت بافت ها و آثار تاریخی ،مدیریت ریسک و بحران و راه کار های ایجاد مدیریت جامع بحران، مديريت جهانگردي و توسعه پایدار شهری ، مدیریت ، اقتصاد و کارآفرینی در پروژه.

علاقه مندان فرصت دارند تا مقالات خود را از طریق پورتال کنگره به آدرس www.9icsau.ir ارسال نمایند. شایان ذکر می باشد در راستای اخذ امتیاز مصاحبه و نمره کامل پایاننامه، گواهینامه مقالات پذیرفته شده به صورت آنی صادر می گردد.

نمایشگاه تخصصی جانبی، مسابقه عکاسی، تورهای تخصصی، کارگاه های آموزشی تخصصی و سخنرانی های کلیدی و نشست های علمی در راستای این کنگره همانند دوره های قبلی برگزار خواهند شد. نمایشگاه تخصصی جانبی کنگره فرصتی کم نظیر برای معرفی شرکت ها و کسب و کارهای مرتبط و معرفی محصولات و خدمات در این عرصه خواهد بود. برای کلیه شرکت کنندگان در کنگره گواهینامه آموزشی معتبر بین المللی صادر گردیده همچنین کلیه مقالات پذیرفته شده هشتمین کنگره علاوه بر درج در مجموعه مقالات کامل کنگره و  نمایه در SID، کنسرسیوم محتوای ملی و سیویلیکا در قالب کتاب مجموعه چکیده مقالات چاپ گردیده و کلیه مقالات برگزیده بدون نیاز به داوری مجدد در نشریات و ژورنال های معتبرپژوهشی، تخصصی ،ISI و ISCپشتیبان کنگره رایگان چاپ خواهند گردید.

علاقه مندان جهت ارسال مقالات، شرکت در کنگره و حضور در نمایشگاه تخصصی وکسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشارکت در این رویداد مهم بین المللی می توانند به پورتال کنگره به آدرس www.9icsau.ir مراجعه نموده و یا با دبیرخانه کنگره به شماره 02177542303 تماس حاصل فرمایند.

 

 

Yale University Scholarships 2024 in USA (Fully Funded)

Yale University Scholarships 2024 in USA (Fully Funded)

University: Yale University
Degree level: Undergraduate, Masters, PhD
Scholarship coverage: Fully Funded
Eligible nationality: All Nationalities
Award country: United States
Last Date: 15 December 2023

Apply Link

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس