اخبار دانشگاهی

دسترسی دوباره به تمام متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ایرانداک (1400/1/7)

ایران کنفرانس

دسترسی دوباره به تمام متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ایرانداک

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی گفت که مجددا دسترسی به تمام‌ متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ایرانداک برقرار شد.

مجتبی توانگر در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: بعد از سه ماه پیگیری از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و هماهنگی و همکاری سازمان بازرسی کل کشور موفق شدیم که دسترسی دوباره به تمام‌ متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) فراهم شود.

وی توضیح داد: از اوایل دی ماه امسال، تمام‌ متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی از دسترس کاربران خارج شده بود آن هم در شرایطی که این موضوع با ‎قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مغایرت داشت. همان ‏زمان در نامه‌ای به وزیر علوم نسبت به ‎مسدود شدن دسترسی جامعه علمی کشور به ‎پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی معترض شدم و یک هفته بعد هم موضوع را در قالب سوال از آقای غلامی وزیر علوم مورد پیگیری قرار گرفت.

نماینده تهران ادامه داد: آن زمان بهانه‌هایی همچون مسدودسازی دسترسی به خاطر جلوگیری از کپی‌کاری و تقلب مطرح شد که در پاسخ صریحا و مکتوب گفتم که راه‌های فنی مانند راه‌اندازی و ایجاد سامانه‌های مشابهت‌یابی (همانندجو) در متون علمی، جهت مبارزه با تقلب وجود دارد. سازوکاری که در آن، سامانه تحت شبکه (وب) با دریافت متن از کاربر و مقایسه خودکار آن با متن ارائه شده، نوشته‌های همانند را بازیابی و میزان همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد بنابراین اجرای سیاست‌های مبتنی بر رشد اخلاق علم و پژوهش درکشور، دسترسی آزاد به متون علمی و تقویت ابزارهای فنی جهت مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی به طور قطع و یقین به مراتب از اعمال سیاست‌های محدود و مسدود کننده دسترسی به متون علمی اثر بخشی بیشتری به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از متون، پایان نامه‌ها و رساله‌های علمی تهیه شده در کشور با بودجه عمومی نگاشته شده‌اند، به همین خاطر با حفظ جایگاه مالکیت معنوی اثر، مالکیت مادی آن متعلق به عموم جامعه است و باید در دسترس همگانی قرارگیرد. بی‌تردید رشد علمی در هرکشوری، به واسطه به اشتراک‌گذاری دانش محقق می‌شود.

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس درباره اینکه آیا مسدودسازی دسترسی به پایان‌نامه‌ها با مباحث مطرح شده درباره پایان نامه برخی افراد سیاسی در چند ماه اخیر مرتبط است، گفت: بررسی‌های اولیه‌ام نشان می‌دهد این ارتباط مقرون به صحت نیست.

آخرین بروزرسانی (پنجشنبه ، 12 فروردين 1400 ، 06:53)

 

جزئیات هجدهمین فراخوان جذب هیات علمی علوم پزشکی اعلام شد (99/12/30)

ایران کنفرانس

جزئیات هجدهمین فراخوان جذب هیات علمی علوم پزشکی اعلام شد

هجدهمین فراخوان جذب و استخدام عضو هیات علمی پیمانی در رشته های علوم پایه و بالینی دانشگاه های علوم پزشکی و موسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز امور هیأت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرایط جذب و استخدام عضو هیأت علمی پیمانی در رشته‌های علوم پایه و بالینی دانشگاه‌ها / دانشکده‌های علوم پزشکی و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به وزارت بهداشت را اعلام کرد.

ثبت نام به صورت متمرکز و اینترنتی بوده و ملاک ثبت نام در فراخوان متقاضیان گرفتن کد رهگیری است. مهلت ثبت نام از ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹ آغاز شده است و داوطلبان تا ساعت ۲۴ روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ فرصت دارند مدارک لازم را بارگذاری کنند و ثبت نام خود را تکمیل کنند.

داوطلبان در احتساب امتیازات علمی توجه داشته باشند که صرفاً به مستندات بارگذاری شده به صورت الکترونیکی در سامانه امتیاز تعلق می‌گیرد.

شرایط عمومی جذب و استخدام عضو هیأت علمی پیمانی

اعتقاد به مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانون اساسی

تدین به یکی از ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی

داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

عدم محکومیت به محرومیت از استخدام دولتی و سابقه محکومیت کیفری و جزایی

عدم اعتیاد به دخانیات، مواد مخدر و روان گردان

انجام خدمت وظیفه عمومی، دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا داشتن معافیت قانونی و یا پایان دوره ضرورت نظام (ویژه آقایان)

تأیید صلاحیت‌های علمی و عمومی داوطلبان در هیأت‌های اجرایی جذب دانشگاه‌ها و هیأت مرکزی جذب وزارت متبوع طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی.

شرایط اختصاصی جذب و استخدام عضو هیأت علمی پیمانی

دارا بودن دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی (و یا گواهی دوره فلوشیپ) در رشته‌های بالینی و دانشنامه دکتری تخصصی (Ph.D) و یا مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم پایه.

حداکثر سن برای داوطلبین استخدام که مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند ۳۵ سال و برای دارندگان دانشنامه دکتری تخصصی (Ph.D) و دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی و یا دوره فلوشیپ ۴۵ سال است.

تبصره ۱: مستخدمینی که دارای مدرک دکتری تخصصی (Ph.D) بورد تخصصی و فوق تخصصی هستند تنها درصورت دارا بودن حداکثر ۱۵ سال سنوات خدمت می‌توانند در فراخوان جذب هیأت علمی شرکت کنند. شرایط سنی این دسته متقاضیان مطابق بند اعلام شده در شرایط اختصاصی خواهد بود.

تبصره ۲: مستخدمین کشوری با مدرک کارشناسی ارشد به استثنای کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی اتاق عمل (با رعایت شرایط تبصره ۱) نمی‌توانند در فراخوان شرکت کنند.

شرکت افراد مشغول به تحصیل در فراخوان ممنوع است.

تبصره: چنانچه متقاضیان در زمان انجام مراحل جذب در آزمون Ph.D یا فوق تخصص و یا فلوشیپ پذیرفته شوند نیز مشمول این بند بوده و پرونده آنها از دستور کار جذب خارج خواهد شد.

شرکت متعهدین خدمت به دانشگاه‌ها و دانش آموختگان مقاطع مورد تأیید تحصیلی، در آزمون فراخوان دانشگاه‌ها بلامانع است. شرکت در فراخوان (متعهدین خدمت که تعهدات را در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گذرانند در فراخوان سایر دانشگاه‌ها به غیر از دانشگاه محل تعهد یا خدمت با موافقت کتبی مؤسسه مبدا ممکن خواهد بود.)

دانش آموختگان مقاطع صرفاً دکتری تخصصی (Ph.D) و کارشناس ارشد جهت شرکت در فراخوان نیاز به شروع تعهدات در دانشگاه‌ها ندارند.

متقاضیان کارشناس ارشد و (Ph.D) که بنا به نیاز دانشگاه بصورت کتبی، تعهدات خود را به صورت غیر هیأت علمی می‌گذرانند نیز می‌توانند در فراخوان دانشگاه محل تعهد شرکت کنند و در صورت موافقت دانشگاه محل خدمت/ محل تعهد می‌توانند در فراخوان سایر دانشگاه‌ها شرکت کنند.

شرایط شرکت در فراخوان جذب هیأت علمی مشمولین تعهدات قانونی

شرکت در فراخوان برای مشمولین قانون نحوه تأمین هیأت علمی، بعد از گذشت دوره ضرورت (۲۴ ماه) میسر است. جذب نهایی و پیمانی شدن افراد مذکور پس از اتمام تعهد و انجام فرایند صدور کارت پایان خدمت خواهد بود.

متخصصین متعهد خدمت درمانی صرفاً در صورت داشتن موافقت کمیسیون مشترک درمان و آموزش وزارت بهداشت می‌توانند در فراخوان دانشگاه محل تعهد شرکت کنند و در صورت موافقت کتبی دانشگاه محل تعهد در فراخوان سایر دانشگاه‌ها نیز می‌توانند شرکت کنند.

چنانچه کمتر از ۶ ماه به پایان تعهدات درمانی متقاضیان باقی مانده باشد شرکت آنان در فراخوان علیرغم نداشتن موافقت کمیسیون مشترک آموزش و درمان وزارت بهداشت در فراخوان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بلامانع است.

متخصصین متعهد خدمت درمانی که از سهمیه استخدامی و یا از سهمیه مناطق محروم و سهمیه خانمها جهت پذیرش در دوره تخصصی استفاده کرده باشند، صرفاً در صورت داشتن موافقت کمیسیون مشترک درمان و آموزش وزارت بهداشت می‌توانند در فراخوان شرکت کنند.

متخصصین دارای دانشنامه تخصصی دندانپزشکی که بصورت درمانی یا هیأت علمی در دانشگاه تعهد می‌گذرانند می‌توانند در فراخوان دانشگاه محل انجام تعهدات شرکت کنند و درصورت موافقت دانشگاه محل خدمت / محل تعهد می‌توانند در فراخوان سایر دانشگاه‌ها شرکت کنند.

دارندگان مدرک قبولی دانشنامه فوق تخصصی که تعهدات فوق تخصص را به صورت درمانی یا هیأت علمی می‌گذرانند صرفاً می‌توانند در فراخوان دانشگاه محل تعهد خود شرکت کنند. این متقاضیان پس از شروع تعهدات می‌توانند در فراخوان دانشگاه محل تعهد شرکت کنند و تنها در صورت باقی ماندن حداکثر ۶ ماه به پایان تعهدات (فوق تخصص) و با موافقت کتبی دانشگاه محل خدمت / محل تعهد می‌توانند در فراخوان سایر دانشگاه‌ها نیز شرکت کنند.

عنوان رشته متقاضی باید با عنوان رشته درج شده در فراخوان دقیقاً مطابقت داشته باشد و پذیرش مدارک مشابه ممنوع است.

شرایط شرکت نخبگان در فراخوان جذب هیأت علمی علوم پزشکی

بر اساس مصوبات هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخبگان می‌توانند جهت شرکت در فراخوان ۵ انتخاب داشته باشند که باید دو انتخاب آموزشی و دو انتخاب پژوهشی باشد.

واجدین شرایط نخبگی با امتیاز ویژه در فرآیند پذیرش هیأت علمی دانشگاه‌ها دارای اولویت هستند مشروط بر آنکه گواهی نخبگی را در زمان شرکت در فراخوان ارائه کنند.

ایثارگران شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان ۱۵ درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل ۶ سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکتری مورد تأیید وزارتین علوم و بهداشت هستند و شرایط علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشند در اولویت استخدام قرار دارند.

ممنوعیت‌های شرکت در فراخوان جذب هیأت علمی علوم پزشکی

متقاضیانی که از طریق آموزش از راه دور (دوره‌های مجازی) و یا دوره‌های غیرحضوری تحصیلات خود را به پایان رسانیده اند نمی‌توانند در فراخوان جذب هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شرکت کنند.

اعضای هیأت علمی شاغل به صورت رسمی و پیمانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور نمی‌توانند در فراخوان شرکت کنند.

متقاضیانی که بورسیه دانشگاه خاصی هستند تنها در صورت انتقال تعهدات بورس به دانشگاه دیگر می‌توانند در فراخوان آن دانشگاه شرکت کنند، در غیر این صورت تنها می‌توانند در فراخوان دانشگاه محل تعهد بورسیه شرکت کنند.

متقاضیان دارنده مدرک تحصیلی بالاتر از رشته و مقطع اعلام شده در فراخوان، حق شرکت در فراخوان اعلام شده در مقطع پایین‌تر را ندارند.

در مواردی که اعلام نیاز دوره فلوشیپ قید شده، تصمیم گیری در مورد بررسی پرونده‌ها با مدرک تخصصی (درصورت عدم مراجعه متقاضی با مدرک دوره فلوشیپ اعلام شده) بر عهده هیأت مرکزی جذب خواهد بود.

شرایط شرکت برخی از رشته‌ها در فراخوان جذب هیأت علمی علوم پزشکی

دانش آموختگان رشته‌های مامایی، بهداشت باروری و کلیه گرایش‌های پرستاری تنها به صورت بالینی جذب دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهند شد.

دانش آموختگان رشته‌های طب هوا فضا- طب ورزشی- طب کار- پزشکی اجتماعی و طب سالمندی پس از فراغت از تحصیل می‌توانند در فراخوان شرکت کنند.

دانش آموختگان رشته پزشکی قانونی به شرط ارائه عدم نیاز سازمان پزشکی قانونی می‌توانند در فراخوان شرکت نکنند.

چنانچه در هر یک از مراحل پذیرش یا پس از آن خلاف اطلاعات اعلام شده توسط متقاضی محرز شود، مراحل طی شده کان لم یکن تلقی شده و در صورت صدور حکم استخدامی حکم صادره لغو و بلا اثر می‌شود.

شرکت در فراخوان دو دانشگاه مجاز خواهد بود. از بین اولویتهای انتخابی متقاضی، اولویت با جذب در دانشگاهی است که هیأت مرکزی جذب تائید کرده است و متقاضی مکلف است در اولین محلی که هیأت مرکزی جذب تائید می‌کند به خدمت مشغول شود.

استخدام اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی منوط به موافقت سازمان اداری استخدامی کشور با اعطای مجوز جهت جذب خواهد بود. همچنین استخدام منوط به داشتن ردیف و مجوزهای استخدامی توسط دانشگاه‌های ذیربط است.

استخدام اعضای هیأت علمی در مرتبه استادیار به صورت تمام وقت جغرافیایی و در مرتبه مربی به صورت تمام وقت است.

متقاضیانی که در مقطع کارشناسی ارشد جهت مرتبه مربی در رشته پرستاری به صورت پرستاری مستقر در بالین جذب می‌شوند به استناد آئین نامه پرستاری مستقر در بالین تا ۵ سال حق ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را ندارند.

 

نتایج اولیه کنکور دکتری هفته آخر فروردین ۱۴۰۰ اعلام می شود (99/12/15)

ایران کنفرانس

نتایج اولیه کنکور دکتری هفته آخر فروردین ۱۴۰۰ اعلام می شود

سخنگوی سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ به صورت کارنامه در هفته آخر فروردین منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه زرین آمیزی در حاشیه آزمون دکتری در حوزه امتحانی دانشگاه شهید بهشتی، اظهار داشت: تاکنون حدود ٩٠ درصد داوطلبان کارت ورود به جلسه را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: تعداد ۱۸۵ هزار و ۶۹ نفر در این آزمون ثبت نام کرده‌اند که تعداد ۵ هزار و ۳۶۵ نفر بیشتر از سال ٩٩ است.

سخنگوی سازمان سنجش گفت: پس از اعلام نتایج اولیه در فروردین ۱۴۰۰ داوطلبان مجاز در هفته اول اردیبهشت ماه می‌توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

 

جزئیات نحوه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اعلام شد (99/12/11)

ایران کنفرانس

جزئیات نحوه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اعلام شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی بخشنامه‌ای جزئیات نحوه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوع (الف) و (ب) را اعلام کرد.

به گزارش خبر گزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی طی بخشنامه‌ای «شیوه‌نامه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوع (الف) و (ب)» را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها ابلاغ کرد.

طهرانچی در این بخشنامه تأکید کرده است که در راستای تحقق اهداف عالی دانشگاه آزاد اسلامی و سیاست ابلاغی هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، نحوه همکاری اعضای هیأت علمی تمام‌وقت دانشگاه در دو نوع (الف) و (ب) ابلاغ می‌شود.

براساس این بخشنامه، اجرای دقیق «شیوه نامه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوع (الف) و (ب)» برعهده رؤسای واحدهای دانشگاهی و نظارت بر حسن اجرای آن برعهده دبیرخانه جذب استان‌ها، رؤسای استان‌ها و مرکز جذب و امور هیأت علمی سازمان مرکزی است.

براساس بندهای این شیوه نامه، نحوه همکاری اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی به دو نوع (الف) و (ب) تقسیم می‌شود و اعضای هیأت علمی می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم متناسب با جزئیات ارائه شده در شیوه نامه، نحوه همکاری خود را انتخاب کنند.

نحوه همکاری اعضای هیأت علمی تمام وقت نوع (الف)

در این شیوه نامه آمده است: عضو هیأت علمی تمام وقت نوع (الف) موظف به انجام نظام مند ۳۲ ساعت کار علمی یا معادل آن در هفته متناسب با جدول ذیل مشتمل بر ۱ تدریس ۲ پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایان نامه و رساله دکتری) و ۳ پژوهش‌های درون و برون سازمانی فعالیت‌های فناورانه، مشاوره، داوری مقاله یا رساله، مشاوره آموزشی و فرهنگی تربیتی دانشجویان، مشارکت در تحصیل درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه، مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزش‌های کوتاه مدت، مدیریت آزمایشگاه و کارگاه یا کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است.

جدول تقسیم بندی ساعات فعالیت اعضای هیأت علمی نوع الف دانشگاه آزاد اسلامی

مرتبه

موظفی آموزشی

موظفی پژوهش تحصیلات تکمیلی

موظفی حضور

ساعات مازاد

استاد

۱۰ ساعت

۲ پایان نامه کارشناسی ارشد ۶ واحد و یا معادل بخشی از رساله دکتری در سال

۱۴ ساعت و یا معادل آن مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی

حداکثر ۲۴ ساعت حق التدریس و یا معادل آن حق التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی

دانشیار

۱۲ ساعت

۲ پایان نامه کارشناسی ارشد ۶ واحد و یا معادل بخشی از رساله دکتری در سال

۱۲ ساعت و یا معادل آن مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی

حداکثر ۲۴ ساعت حق التدریس و یا معادل آن حق التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی

استادیار

۱۳ ساعت

۲ پایان نامه کارشناسی ارشد ۶ واحد و یا معادل بخشی از رساله دکتری در سال

۱۱ ساعت و یا معادل آن مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی

حداکثر ۲۴ ساعت حق التدریس و یا معادل آن حق التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی

مربی

۱۶ ساعت


۱۶ ساعت و یا معادل آن مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی

حداکثر ۲۴ ساعت حق التدریس و یا معادل آن حق التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی

براساس بندهای این شیوه نامه، هیأت علمی تمام وقت نوع (الف) امکان فعالیت آموزشی، پژوهشی و فناوری خارج از دانشگاه آزاد بدون هماهنگی با واحد دانشگاهی را ندارد و سایر فعالیت‌ها در چارچوب مقررات اداری و استخدامی با هماهنگی رئیس واحد امکان پذیر است.

نحوه و زمان حضور موظفی هیأت علمی باید از قبل مشخص و قابل کنترل توسط واحد دانشگاهی باشد و زمان حضور موظفی نباید با زمان تدریس تداخل داشته باشد.

براساس آئین نامه‌های ابلاغی در حوزه‌های پژوهش، فناوری، فرهنگی و آموزشی و براساس موافقت رئیس واحد دانشگاهی محل خدمت در چارچوب آئین نامه‌های ابلاغی ساعت موظفی و حضور قابل معادل سازی است.

در این شیوه نامه تأکید شده، نحوه محاسبه واحدهای نظری و عملی تابع مقررات اعلامی از سوی سازمان مرکزی و مطابق روال قبل است. در صورتی که اخذ پایان‌نامه بر اساس ضوابط ابلاغی حوزه پژوهش و فناوری میسر نشود، دو ساعت به ساعات موظفی تدریس و ۶ ساعت به موظفی حضور اضافه می‌شود. همچنین در صورتی که پایان نامه موظفی منجر به دستاورد علمی و یا در چارچوب سیاست‌های نظام پایش قرار گرفت، به نحوی که مشمول حق‌التدریس مازاد و یا مبلغ تشویقی شد، پرداخت آن مطابق بخشنامه‌های ابلاغی بلامانع است.

براساس بندهای این شیوه نامه، عضو هیأت علمی نوع الف در ترم تابستان موظفی تدریس ندارد، اما فعالیت‌های علمی و پژوهشی تداوم می‌یابد. امکان اخذ مرخصی و یا تبدیل ساعات حضور به مأموریت‌های ابلاغی در چارچوب ضوابط و مقررات براساس تائید رئیس واحد محل خدمت میسر است. میزان ساعات حق‌التدریس ترم تابستان حداکثر ۱۲ ساعت است.

همچنین تدریس غیرحضوری و یا ساعات موظفی دورکاری در شرایط خاص همانند شرایط شیوع بیماری و یا آلودگی هوا تابع دستورات ابلاغی استان است. در موارد تحصیل درآمدهای غیر شهریه‌ای برای دانشگاه به واسطه عضو هیأت علمی، واحد می‌تواند براساس ضوابطی که سازمان مرکزی تعیین می‌کند، ضمن منظور نمودن درآمد مکمل برای ایشان، متناسب با میزان درآمدزایی، تمام و یا بخشی از موظفی غیرتدریس وی را به این امر اختصاص دهد. در هر صورت عضو هیأت علمی موظف به مشاوره و رفع اشکال دانشجویان خود به صورت منظم و به شکل حضوری و مجازی است.

در این شیوه نامه آمده است: در صورت عدم تکمیل ساعات موظفی تدریس هر عضو هیأت علمی در هر واحد دانشگاهی، ارائه خدمت به شکل طرح تعاون، پژوهش تحصیلات تکمیلی، دوره‌های کوتاه‌مدت، فعالیت‌های پژوهش و فناوری، همکاری در سما و مأموریت آموزشی و پژوهشی به دیگر مؤسسات و پرداخت حقوق معادل به دانشگاه شود.

همچنین مربیان پایه ۱۰ به بالا که دارای مجوز راهنمایی مقاطع کارشناسی ارشد همانند سایر اعضای هیأت علمی در مرتبه‌های بالاتر هستند، می‌توانند با اخذ دو پایان‌نامه موظفی ۶ واحدی در سال، کاهش ۲ واحد موظفی تدریس و ۶ ساعت موظفی حضور در هفته، موظفی پژوهشی داشته باشند. در صورت کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای در حوزه‌های مختلف که متناسب با آئین‌نامه‌های مرتبط باشد، عضو هیأت علمی می‌تواند از درآمدهای آن منتفع شود.

نحوه همکاری اعضای هیأت علمی تمام وقت نوع (ب)

براساس بندهای این شیوه نامه، عضو هیأت علمی تمام‌وقت (ب) موظف به انجام نظام‌مند ۱۶ ساعت کار علمی در هفته مطابق جدول ذیل و مشتمل بر ۱ تدریس ۲ پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایان‌نامه و رساله دکتری) و ۳ پژوهش‌های برون‌سازمانی، فعالیت‌های فناورانه و مشاوره، داوری مقاله یا رساله، مشاوره فرهنگی تربیتی دانشجویان، مشارکت در تحصیل درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه، مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزش‌های کوتاه‌مدت، مدیریت آزمایشگاه و کارگاه یا کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است.

جدول میزان ساعات عضو هیأت علمی تمام‌وقت نوع (ب) دانشگاه آزاد اسلامی

مرتبه

موظفی آموزشی

موظفی پژوهش تحصیلات تکمیلی

موظفی حضور

ساعات مازاد

استاد

۷ ساعت

یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یا معادل بخشی از رساله دکتری در سال

۵ ساعت و یا معادل آن مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی

حداکثر ۲۴ ساعت حق‌التدریس
و یا معادل آن حق‌التحقیق به‌شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی

دانشیار

۸ ساعت

یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یا معادل بخشی از رساله دکتری در سال

۴ ساعت و یا معادل آن مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی

حداکثر ۲۴ ساعت حق‌التدریس
و یا معادل آن حق‌التحقیق به‌شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی

استادیار

۹ ساعت

یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یا معادل بخشی از رساله دکتری در سال

۳ ساعت و یا معادل آن مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی

حداکثر ۲۴ ساعت حق‌التدریس
و یا معادل آن حق‌التحقیق به‌شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی

مربی

۱۲ ساعت

-

۴ ساعت و یا معادل آن مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی

حداکثر ۲۴ ساعت حق‌التدریس
و یا معادل آن حق‌التحقیق به‌شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی

در این شیوه نامه آمده است: هیأت علمی تمام‌وقت نوع (ب) امکان فعالیت تمام‌وقت در مؤسسات آموزشی دیگری را ندارد. فعالیت تمام‌وقت در سایر مؤسسات غیرآموزشی، نیازمند اخذ مجوز از رئیس استان، به شرط عدم مغایرت با قوانین اداری و استخدامی میسر است.

همچنین نحوه و زمان حضور موظفی هیأت علمی باید از قبل مشخص و قابل کنترل توسط واحد دانشگاهی باشد و زمان حضور موظف نباید با زمان تدریس تداخل داشته باشد. براساس آئین‌نامه‌های ابلاغی در حوزه‌های پژوهش، فناوری، فرهنگی و آموزشی و براساس موافقت رئیس واحد دانشگاهی محل خدمت در چارچوب آئین‌نامه‌های ابلاغی، ساعات موظفی و حضور قابل معادل‌سازی است.

در این شیوه نامه تأکید شده است: در صورتی که اخذ پایان‌نامه براساس ضوابط ابلاغی حوزه پژوهش و فناوری میسر نشود، یک ساعت به ساعات موظفی تدریس و ۳ ساعت به موظفی حضور اضافه می‌شود.

عضو هیأت علمی (ب) در ترم تابستان موظفی تدریس ندارد، اما موظفی حضور و فعالیت‌های علمی و پژوهشی تداوم می‌یابد. امکان اخذ مرخصی و یا تبدیل ساعات حضور به مأموریت‌های ابلاغی در چارچوب ضوابط و مقررات براساس تائید رئیس واحد محل خدمت میسر است. میزان ساعات حق‌التدریس ترم تابستان حداکثر ۱۲ ساعت است.

همچنین در موارد تحصیل درآمدهای غیرشهریه‌ای برای دانشگاه به واسطه عضو هیأت علمی، واحد می‌تواند براساس ضوابطی که سازمان مرکزی تعیین می‌کند، ضمن منظور کردن درآمد مکمل برای ایشان، متناسب با میزان درآمدزایی، تمام و یا بخشی از موظفی غیرتدریس وی را به این امر اختصاص دهد. در هر صورت، عضو هیأت علمی موظف به مشاوره و رفع اشکال دانشجویان خود به صورت منظم و به شکل حضوری و مجازی هست.

براساس بندهایی از این شیوه نامه، در صورت عدم تکمیل ساعات موظفی تدریس هر عضو هیأت علمی در هر واحد دانشگاهی، ارائه خدمت به شکل طرح تعاون، پژوهش تحصیلات تکمیلی، دوره‌های کوتاه‌مدت، فعالیت‌های پژوهش و فناوری، همکاری در سما و مأموریت آموزشی و پژوهشی به دیگر مؤسسات و پرداخت حقوق معادل به دانشگاه شود.

همچنین مربیان پایه ۱۰ به بالا که دارای مجوز راهنمایی مقاطع کارشناسی ارشد همانند سایر اعضای هیأت علمی در مرتبه‌های بالاتر هستند، می‌توانند با کاهش ۱ واحد موظفی تدریس و ۳ ساعت موظفی حضور، موظفی پژوهشی (معادل یک راهنمایی پایان‌نامه ۶ واحدی در سال) داشته باشند.

در صورت کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای در حوزه‌های مختلف که متناسب با آئین‌نامه‌های مرتبط باشد، عضو هیأت علمی می‌تواند از درآمدهای آن منتفع شود.

«شیوه نامه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوع (الف) و (ب)» از نیمسال دوم ۱۴۰۰-۱۳۹۹ قابل اجراست. در این مقطع، انتخاب نحوه همکاری به شکل نوع (الف) در سامانه ساجد پس از تائید موافقت نامه و گردش کار، میسر می‌گردد و سایرین، نوع ب خواهند بود.

براساس این شیوه نامه، هیأت علمی متقاضی نوع الف در شروع طرح در سامانه ساجد فرم درخواست را تکمیل می‌کند. در ابتدای طرح، نحوه همکاری از اسفندماه ۱۳۹۹ تا تابستان ۱۴۰۰ تداوم می‌یابد. از تابستان ۱۴۰۰ به بعد، نحوه همکاری برای سال تحصیلی بعد، از ۱۵ تیرماه هر سال، فرآیند اداری آن آغاز، تا ۳۰ تیرماه تداوم می‌یابد و از اول شهریور به صورت سالیانه اجرا می‌شود.

در این مدت، لازم است عملکرد عضو هیأت علمی در سال گذشته (از اول تیرماه سال تحصیلی قبل از آن تا اول تیرماه سال ارزیابی) جهت حق جذب، توسط هیأت علمی وارد و توسط استان محاسبه شود.

لازم به ذکر است، تغییر وضعیت حق جذب در سال اول نیز در تابستان مشابه سال‌های آتی خواهد بود و از اول شهریور ۱۴۰۰ اجرا می‌شود.

همچنین مدیران اجرایی سازمان مرکزی، استان‌ها و واحدها به شکل ۴۴ ساعته، نیازی به انتخاب نحوه همکاری ندارند و الزاماً نوع الف خواهند بود.

براساس این شیوه نامه و از آنجایی که برنامه‌ها یک ساله تنظیم می‌شود، بازگشت عضو هیأت علمی نوع ب به الف و بر عکس در فاصله دو نیمسال در موارد خاص مورد تقاضای واحد و استان، تنها در صورت تائید امور هیأت علمی سازمان و آن هم قبل از پایان نیمسال میسر است.

 

افزایش توقف پرونده های جذب هیأت علمی در ایام کرونا (99/12/10)

ایران کنفرانس

افزایش توقف پرونده های جذب هیأت علمی در ایام کرونا

رئیس مرکز جذب وزارت علوم گفت: قبل از کرونا میانگین توقف پرونده‌ها در مرکز جذب وزارت علوم ۲۸ روز بود و در حال حاضر این زمان به ۴۵ روز رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضوان طلب گفت: دفتر جذب هیأت علمی در وزارت علوم چند شعار کلیدی دارد که اصلی ترین آنها عبارتند از دقت، سرعت و شفافیت که دقت در همه کارها لازم است.

وی ادامه داد: رسیدگی به پرونده‌های جذب را در همان بازه زمانی که هیأت عالی جذب در نظر گرفته، محدود کرده‌ایم، قبل از کرونا میانگین توقف پرونده‌ها ۲۸ روز بوده است (توقف یعنی پرونده رفع نقص و پذیرش شده باشد تا زمانی که ما به دانشگاه پاسخ می‌دهیم) و در حال حاضر این زمان ۴۵ روز است.

رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص تبدیل وضعیت استادان افزود: این روند به صورت سامانه و سیستمی شده است و هر فرد وارد سامانه می‌شود و تمام اطلاعات خود را وارد می‌کند. بعد گروه و دانشکده موظف است مدارک آنان را بررسی کند و در بازه زمانی مشخص جوابگو باشند.

وی از همه دانشگاه‌ها درخواست کرد تا با بررسی سریع پرونده‌ها در زمان مقرر و ارسال به موقع آنها به مرکز جذب وزارت علوم باعث تسریع در روند بررسی پرونده‌ها شوند.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس