کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

کل

کارنامه آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/3/9)

ایران کنفرانس

کارنامه آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ منتشر شد

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتشار کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، عبدالرسول پورعباس با اعلام این خبر گفت: داوطلبان آزمون ورودی کارشناسی ارشد برای مشاهده نتایج اولیه آزمون خود می‌توانند به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مراجعه کنند و آن دسته از افرادی که بر اساس محتوای کارنامه مذکور مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در این آزمون شده‌اند، لازم است نسبت به دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی  و همچنین تکمیل فرم انتخاب رشته‌های اینترنتی خود در موعد مقرر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی روز جمعه ۱۱ خرداد ماه منتشر می شود، افزود: این دفترچه شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها است و به متقاضیان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی توصیه می‌شود ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی را به دقت مطالعه کرده و با توجه به نتیجه اعلام شده از روز شنبه ۱۲ خرداد ماه تا پایان روز چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی حداکثر تا ۱۰۰ کدرشته‌ محل اقدام کنند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور خاطرنشان کرد: به داوطلبان توصیه می‌شود، قبل از اقدام به تکمیل نهایی فرم انتخاب رشته خود اطلاعیه‌های منتشر شده، توضیحات و اطلاعات مربوط به محل تحصیل، نوع دوره، میزان شهریه و... همچنین اطلاعات مندرج در بخش پیوست‌های دفترچه راهنمای انتخاب رشته را مطالعه نموده و مد نظر داشته باشند.

پورعباس در مورد متقاضیان علاقمند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دسته از داوطلبان باید پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از روز شنبه ۱۲ خرداد ماه به درگاه اطلاع‌رسانی مرکز آزمون  دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند و البته انتخاب رشته برای رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون بطور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجام می‌پذیرد.

 

آیین نامه ارتقای اساتید از مقاله محوری خارج شد (1403/3/8)

ایران کنفرانس

آیین نامه ارتقای اساتید از مقاله محوری خارج شد

قائم مقام وزیر علوم جزئیات آیین نامه ارتقا اساتید را تشریح کرد و گفت: با پیش بینی ۹ محور آیین نامه ارتقای هیات علمی از مقاله محوری صرف خارج شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم‌ و رئیس مرکز هیات های امنا و هیات ممیزه در نشست خبری که صبح امروز درباره آیین‌نامه ارتقا اساتید در محل وزارت علوم برگزار شد با عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه گفت: دانشگاه و پیشرفت کشور بحث مهمی است هر ملت علم را بدست آورده توانسته مراحل پیشرفت را سریع طی کند مانند ملت ایران که توانست در زمینه های مختلف علمی گام های مهمی بردارد.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که در رشد علمی کشور می‌تواند موثر باشد بحث آیین نامه ارتقا اساتید دانشگاه است. همان طور که مقام‌معظم رهبری تاکید دارند دانشگاه محل تولید علم و جهت دهی به علم و عالم است بنابراین آیین‌نامه ارتقا در تولید علم، جهت دهی علم و عالم اثر مستقیم دارد بنابراین بازنگری آیین نامه مذکور در همین سه محور صورت گرفته و در اردیبهشت ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

شرط فناوری به ارتقای اساتید اضافه شد

وی یاد آورشد: ویژگی مهم آیین‌نامه ارتقا، در گذشته چهار محور فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی بود در آیین نامه جدید با توجه به اهمیت فناوری محور فناوری نیز مورد توجه قرار گرفته است، در آیین‌نامه ارتقای جدید در بخش فرهنگی به شاگرد پروری توجه ویژه شده است و اساتید می توانند در این حوزه امتیاز لازم بگیرند.

وی ادامه داد: محور بعدی در آیین نامه جدید مسئولیت فردی اساتید است که معیارهایی برای محور لحاظ شده است یک مورد دیگر مسئولیت اجتماعی اساتید است اگر استادی در سطح اجتماع تلاش زیادی داشته باشد برون دادهایی که در اجتماع دارد می‌تواند در ارتقا وی اثر گذار باشد.

توجه جدی به سرآمدی در آموزش

سلیمانی افزود: در حوزه آموزش نظم و انضباط و کیفیت تدریس که از قبل بود و اکنون غنی تر شده، هدایت دانشجویان و سرآمدی آموزشی در آیین نامه جدید مورد توجه قرار گرفته، و همچنین به تولید محتوای آموزشی بیشتر توجه شده است تولید محتوای اموزشی توسط اساتید توجه شده است.

وی افزود: در بخش پژوهش، طرح های پژوهشی محور مد نظر است این موضوع که اساتید طرح های پژوهشی از جامعه و صنعت بگیرند و به وسیله آن کار تیمی انجام دهند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

قائم مقام وزیر علوم افزود: در آیین نامه جدید به موضوع کرسی های تخصصی و ترویجی توجه بیشتری شده است همچنین به مقالات اهمیت داده می‌شود.

امتیاز تربیت دانشجوی پسادکتری

وی ادامه داد: اثر بدیع، کتاب و افتخارات پژوهشی اساتید از دیگر مواردی است که به آن توجه شده است، همچنین اینکه یک استاد بتواند فارغ التحصیلان دکتری را به صورت پسا دکتری در بخش پژوهش به کار گیرد در آیین نامه جدید به آن توجه شده است.

سلیمانی با بیان اینکه به دانش فنی در بخش فناوری توجه ویژه شده است افزود: برای همه سطوح فناوری در این‌ آیین نامه معیارها و مشخصاتی تعیین شده است تا اساتید از این اقدامات بهره مند شوند.

وی افزود: همچنین به کاربردی کردن دستاوردهای اساتید توجه ویژه شده است. موضوع اختراع و اکتشاف که از قبل هم بوده در این آیین نامه نیز به آن توجه شده است به سرآمدان اساتید در حوزه پژوهش توجه ویژه شده است بنابراین در دانشگاه ها سرآمدان فناوری خواهیم داشت.

قائم مقام وزیر علوم افزود: همچنین به فعالیت یک استاد فناور توجه ویژه شده است. در حوزه فعالیت علمی اجرایی تکالیفی بر عهده هیات علمی است و ارزیابی می‌شود در آیین نامه جدید به این موضوع توجه شده تا اساتید از این امتیازات بهره ببرند به مشارکت اساتید در نیازهای کشور نیز توجه ویژه شده است.

امتیاز ارتباط دانشگاه با صنعت افزایش یافت

وی ادامه داد: حتی فعالیت عام المنفعه نیز مورد توجه قرار گرفته است، موضوع ارتباط با صنعت و جامعه در آیین‌نامه جدید برجسته تر شده است. یکی از مسائل مهم‌ مجلات علمی است برای مسولان مجله های علمی هم امتیازاتی لحاظ شده که مجله های علمی را در سطح جهانی ارائه کنند.

وی افزود: راهبری پروژهای بزرگ تحقیقاتی، جذب دانشجویان خارجی نیز مورد توجه قرار گرفته است. همچنین حوزه مسولیت های اجرایی که اساتید می‌توانند حضور داشته و اثر گذار باشند نیز مورد توجه قرار گرفته است.

ارتقا دیگر صرفا به مقاله متکی نیست

سلیمانی افزود: بحث دیگری که دغدغه همه اساتید و رهبری نیز بود بخش وتویی آیین‌نامه ارتقا بود و در این بخش ضعف وجود داشت، بخش وتویی آیین‌نامه مقاله محور بود بنابراین اقداماتی صورت گرفت تا مسیرهای جدیدی باز شده و ارتقا صرفا متکی بر مقاله نباشد.

وی افزود: از این رو ۹ محور شناسایی و در آیین نامه ارتقا اساتید پیش بینی شد تا اساتید از ۹ طریق امتیازات وتویی ارتقا را کسب کنند این ۹ محور شامل طرح های پژوهشی، کرسی های نظریه پردازی و تخصصی، اثر بدیع ارزنده هنری و ادبی، انتشار کتاب تصنیفی و تالیفی، اختراع، تولید و تجاری سازی، اکتشاف، مقاله است.

سلیمانی تاکید کرد: در همه این ۹ محور استاد باید پدید آورنده اصلی باشد. اگر اساتید امتیازات حداقلی وتویی بدست آوردند می‌توانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند. یک استاد می‌تواند از ۳ محورامتیازات وتویی را به صورت تجمیعی بدست آورد.

وی با بیان اینکه در این آیین نامه یک سری الزامات پیش بینی شده است افزود: یک‌محور از این الزامات محور اداری استخدامی است یک استاد دانشگاه برای ارتقا باید ماندگاری داشته باشد یا اینکه یک استاد برای طی مراحل بازنشستگی باید یک‌سال قبل درخواست خود را تحویل هیات ممیزه دهد تا زمان برای بررسی باشد. البته این زمان در آیین نامه قبلی دو سال بود، یا باید صلاحیت عمومی را داشته باشد و یا باید شرایط مندرج در آیین نامه های دانشگاه را داشته و حضور تمام وقت در دانشگاه داشته باشد.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: محور علمی هم جز الزامات آیین نامه است به عنوان‌مثال یک دانشیار باید حتما قبل از آن استادیار باشد و برای استادی حتما دانشیار شده باشد. برای ارتقا باید حداقل ۳ مقاله داشته باشد و یا در بخش آموزشی و پژوهشی هرکدام باید امتیازاتی کسب کند.

وی افزود: همچنین در الزامات حرفه ای، یک استاد باید حتما دارای صفحه خانگی باشد و برون داده های آموزشی، فرهنگی و اجرای خود را آنجا قرار دهد تا دیگران از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: استاد باید حتما دارای برنامه ۵ ساله بوده و آن را به تصویب دانشگاه برساند. باید نمرات دانشجو را به موقع اعلام و دروس را طی هفته توزیع کند.

سلیمانی افزود: دانشگاه موظف است زیرساخت لازم برای کارنامه الکترنیکی اساتید را ایجاد کند، همچنین دانشگاه یک کارشناس خبره موثر برای کمک به استاد در اختیار دانشکده ها و اساتید قرار دهد و زمینه و زیرساخت های لازم برای حضورغیاب برخط را فراهم کند دانشگاه باید کارگاه آموزشی برقرار کند تا اساتید با روش های مختلف پژوهش و ارتباط صنعت بهتر آشنا شوند.

معافیت از امتیازهای علمی اجرایی آیین نامه ارتقا با داشتن ۳ فرزند زیر ۶ سال

سلیمانی در پاسخ به سوال مهر در خصوص اقتضائات خاص زنان هیأت علمی در آیین نامه ارتقا گفت: در بخش علمی اجرایی درجهت تحکیم بنیان خانواده و تشویق به فرزندآوری، بانوان عضو هیات علمی در زمان تقاضا در صورت داشتن فرزند زیر ۶ سال به‌ازای هر فرزند ۳۰ درصد از حداقل امتیازهای علمی و اجرایی معاف می‌شوند.

وی ادامه داد: یعنی یک استاد باید در حوزه علمی اجرایی یک کف امتیازی را کسب کند، به‌عنوان مثال برای یک استادیار که می خواهد دانشیار شود باید در علمی اجرایی ۱۵ امتیاز کسب کند، آن وقت اگر یک فرزند زیر شش سال داشته باشد ۱۰ امتیاز برای وی کافی است و اگر دو فرزند زیر شش سال داشت ۵ امتیاز کافی است و اگر سه فرزند زیر شش سال داشته باشد در بخش علمی اجرایی وتویی از وی قبول می‌کنند.

وزیر علوم برای آیین نامه ارتقا ۱۰۰ ساعت وقت گذاشت

وی همچنین افزود: برای تدوین آیین نامه ارتقا اساتید وزیر علوم بیش از ۱۰۰ ساعت حضور فیزیکی در کارگروه داشته است.

 

آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار

ایران کنفرانس

آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار

سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار به عنوان بزرگترین، معتبرترین، منظم ترین و با سابقه ترین گردهمایی شناخته شده سالانه علمی، پژوهشی و اجرایی حوزه مدیریت، اقتصاد، حسابداری، علوم انسانی و کسب و کار خاورمیانه در کشور ایران در تاریخ 13 الی 14 تیر ماه 1403 با شرکت بیش از 2500 نفراز فعالین این عرصه شامل دانشگاهيان، صاحب نظران، سياستگزاران و مديران، دانشجویان ، سازمان هاي ذي ربط و علاقه مند و متخصصان از کشورهای مختلف جهان با همکاری دانشگاه های برجسته کشور در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می‌گردد. این کنگره در نظر دارد با معرفي توان علمي و كاربردي براي ارتقای سطح كيفي مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و کسب و کار و همچنين بررسي نيازمندي و ضرورت‌هاي آموزش موارد فوق گام برداشته و با شناسايي نگرش‌ها، تجربيات نوين و تحليل ابعاد نظري و كاربردي مربوطه، به تحليل، آموزش و پژوهش آن بپردازد.

‌این رویداد مهم به صورت سالیانه و منظم و با بالاترین استاندارد های پژوهشی و علمی و مجوز های مربوطه و با همکاری، حمایت و پشتیبانی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی معتبر کشور در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار گردیده و با توجه به اعتبار بالا و پشتوانه علمی خود همه ساله در مجامع، سایت های تخصصی مربوطه و نهاد های معتبر داخلی و خارجی نمایه گردیده و مقالات و دستاوردهای علمی آن ثبت گردیده است. شایان ذکر است طبق قوانین جدید وزارت علوم تنها مقالات ارائه شده در کنفرانس ها و کنگره های معتبر، دانشگاهی و شناخته شده و دارای بیشترین تاییدیه علمی و نمایه سازی مقالات دارای امتیاز پژوهشی و نمره پایان نامه می باشند.

‌‌‌با توجه به استقبال گسترده اساتید، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان گرامی سراسر کشور از این کنگره و درخواست های مکرر پژوهشگران گرامی نسبت به تمدید مهلت ارسال مقالات،  بدینوسیله به اطلاع می رساند با توجه به  تصمیم شورایعالی کنگره مهلت ارسال مقالات کامل (چکیده به همراه اصل مقالات) برای آخرین بار فقط تا 31 خرداد  ماه تمدید گردید. شایان ذکر است کلیه پژوهشگرانی که تا کنون موفق به ارسال مقالات خود نگردیده اند می توانند مقالات کامل (چکیده به همراه اصل مقاله) خود را حداکثر تا تاریخ فوق الذکر از طریق سامانه کاربران در سایت کنگره به آدرس www.3icmba.ir ارسال نمایند.

این تاریخ مجددا امکان تمدید نخواهد داشت.

محورهای اصلی کنگره عبارت اند از: فقه و حقوق، روانشناسی و توسعه، ادبیات و زبان،  علوم تربیتی و اجتماعی، حسابداري، حسابرسي و توسعه، مديريت و توسعه، مديريت ورزشي، مديريت بازرگاني، مديريت دولتي، مديريت صنعتي، مديريت جهانگردي، مديريت مالي، بيمه و گمرگ، مديريت بازار، اقتصاد و توسعه، اقتصاد و توليد ملي، اقتصاد در شرايط تحريم، بانكداري وتوسعه پايدار در اقتصاد، اقتصاد در كشاورزي، اقتصاد شهری، عمران شهری، بسترهاي فرهنگي، اقتصادي و نقش هنر در توسعه اقتصادي، نوآوري، كارآفريني و توسعه اقتصادي، مديريت و توسعه اقتصادي، توسعه كسب و كار، سرمايه گذاري و بازاريابي ، كارآفريني، بهره وري و توسعه، رهبري و رفتار سازماني، استراتژي و رقابت، تجارت الکترونیک و بانکداری.

برگزاری این کنفرانس همه ساله با شعار "توسعه کسب و کار راهی به  سوی توسعه پایدار آینده" فرصتي براي گردهمايي صاحبنظران،متخصصان وانديشمندان درحوزه مدیریت، اقتصاد، حسابداری، علوم انسانی و کسب و کار بوده است.

نمایشگاه تخصصی جانبی، مسابقه عکاسی، تورهای تخصصی، کارگاه های آموزشی تخصصی و سخنرانی های کلیدی و نشست های علمی در راستای این کنگره همانند دوره های قبلی برگزار خواهند شد. نمایشگاه تخصصی جانبی کنگره فرصتی کم نظیر برای معرفی شرکت ها و کسب و کارهای مرتبط و معرفی محصولات و خدمات در این عرصه خواهد بود. برای کلیه شرکت کنندگان در کنگره گواهینامه آموزشی معتبر بین المللی صادر گردیده همچنین کلیه مقالات پذیرفته شده کنگره علاوه بر نمایه در SID ، کنسرسیوم محتوای ملی و سیویلیکا در قالب کتاب مجموعه مقالات چاپ گردیده و کلیه مقالات برگزیده بدون نیاز به داوری مجدد در نشریات و ژورنال های معتبرپژوهشی، تخصصی ،ISI و ISCپشتیبان کنگره رایگان چاپ خواهند گردید.

همچنین از امتیازات اصلی این کنگره جهت پژوهشگران گرامی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- نمایه سازی و انتشار کلیه مقالات در کتاب و لوح فشرده مجموعه مقالات کنفرانس، سیویلیکا، کنسرسیوم محتوای ملی،SID  و سایر نهادهای بین المللی معتبر.

- امکان داوری زودهنگام مقالات در صورت درخواست.

- تدوین و تکثیر کتاب مجموعه چکیده مقالات کنگره در 2 جلد فارسی و انگلیسی با تیراژ بالا.

- همکاری دانشگاه های برجسته ایران، ترکیه، تایلند و ایتالیا در دوره های مختلف.

- نمایه سازی و انتشار کلیه مقالات دوره های قبلی برگزار شده به طور کامل در پایگاه های معتبر.

- چاپ رایگان تمامی مقالات برگزیده کنگره بدون نیاز به داوری مجدد در ژورنال ها و مجلات معتبر ISIوISC پشتیبان کنگره.

- اهداء گواهینامه های بین المللی کنگره به زبان فارسی و انگلیسی.

- امکان شرکت و ثبت نام در کنگره به دو حالت حضوری یا غیر حضوری.

- ارائه لوح تقدیر و جوایز نفیس به مقالات برتر.

- ارائه گواهینامه های اختصاصی دارای هولگرام امنیتی کنگره و مهر برجسته و کد شناسایی اختصاصی جهت استعلام و پیگیری آنلاین همراه با ضریب امنیت بسیار بالا و عدم امکان جعل و یا کپی.

علاقه مندان جهت ارسال مقالات، شرکت در کنگره و حضور در نمایشگاه تخصصی وکسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشارکت در این رویداد مهم بین المللی می توانند به پورتال کنگره به آدرس www.3icmba.ir مراجعه نموده و یا با دبیرخانه کنگره به شماره 04133376643 تماس حاصل فرمایند.

 

 

جزئیات پذیرش دانشجو در موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم (1403/2/29)

ایران کنفرانس

جزئیات پذیرش دانشجو در موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم

آیین نامه پذیرش دانشجو در مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب و ابلاغ شد، این آیین نامه برای دانشجویان ورودی مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و پس از آن لازم الاجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ آئین نامه پذیرش دانشجو در مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب و ابلاغ شد. این آئین نامه به منظور تربیت پژوهشگران متخصص و بکارگیری توان دانشجویان در انجام پژوهش‌های مورد نیاز کشور بر مبنای آئین نامه یکپارچه آموزشی دوره‌های تحصیلی کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی برای ایجاد تحول راهبردی در علم و فناوری و توجه بیشتر به پژوهش تربیت نیروهای متعهد متخصص و ماهر از طریق تنوع در شیوه پذیرش دانشجو در مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری مطابق تدوین شده است.

الزامات اخذ مجوز اجرای رشته تحصیلی در مؤسسه

شرایط پذیرش دانشجو توسط مؤسسه به سه روش صورت می‌گیرد:

پذیرش دانشجو به شیوه آموزشی پژوهشی توسط مؤسسه در مقطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد ناپیوسته.

پذیرش دانشجو به شیوه پژوهشی توسط مؤسسه صرفاً در مقطع دکتری تخصصی پذیرش دانشجو به صورت مشترک با سایر دانشگاه‌ها در مقطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد ناپیوسته

حداقل‌های لازم برای بررسی امکان برگزاری هر رشته دکتری تخصصی در مؤسسه شامل موارد زیر است:

حداقل ۱ عضو هیأت علمی با مرتبه استادی با دانشیاری و ۲ عضو هیأت علمی با مرتبه استادیاری در مؤسسه در رشته مرتبط با رشته پیشنهادی

امکانات زیر ساختی جهت برگزاری رشته تحصیلی با تائید دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی

تطبیق رشته تحصیلی درخواستی با مأموریت مصوب مؤسسه مطابق با مصوبه جلسه ۹۶۴ شورا مورخ ۱۴۰۲.۰۶.۰۵ با تائید دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی

همچنین، مؤسسه می‌تواند به جای ۲ عضو هیأت علمی با مرتبه استادیاری ۱ عضو هیأت علمی مؤسسه با مرتبه استادی یا دانشیاری را معرفی کند.

مؤسسه می‌تواند به جای ۱ عضو هیأت علمی با مرتبه استادی یا دانشیاری ۳ عضو هیأت علمی مؤسسه با مرتبه استادیاری با حداقل سابقه ۲ سال هیأت علمی را معرفی نماید.

تعداد اعضا هیات علمی با مرتبه دانشیاری و استادیاری قابل ثبت برای اخذ مجوز اجرای رشته تحصیلی به ازای هر عضو هیأت علمی یک رشته است. برای اعضا هیات علمی با مرتبه استادی این میزان به دو رشته قابل افزایش است.

در الگوی پذیرش مشترک با دانشگاه‌ها داشتن صرفاً یک عضو هیأت علمی با مرتبه دانشیاری با استادی در مؤسسه کفایت می‌کند ولی بایستی مجموع توانمندیهای مؤسسه و دانشگاه شرایط بند ۲-۲ را مورد پوشش قرار دهد.

درخواست مؤسسه جهت اجرای رشته تحصیلی پس از تائید کمیسیون بایستی به تصویب شورای گسترش آموزش عالی برسد.

الزامات پذیرش دانشجو در مؤسسه در مقطع تحصیلی دکتری تخصصی

حداکثر پذیرش دانشجو سالانه برای هر رشته تحصیلی مجموع دانشجویان در دوره‌های مختلف روزانه و شهریه پرداز، مشابه دانشگاه‌ها و مطابق با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی است.

در شیوه پذیرش مشترک با دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش دانشجو مازاد بر سقف بند ۳-۱ توسط کمیسیون تعیین می‌شود.

مؤسسه موظف است پیش از ارائه درخواست پذیرش دانشجو به وزارت برنامه خود را مطابق با شیوه نامه برنامه محوری آموزشی، پژوهشی و فناوری مصوب جلسه ۹۶۸ مورخ ۱۴۰۲٫۰۹٫۱۹ شورا به تصویب کارگروه برنامه محوری وزارت رسانده باشد.

هر عضو هیأت علمی با مرتبه استادی و دانشیاری سالانه حداکثر ۲ دانشجو و استادیار ۱ دانشجو در کلیه شیوه‌ها و دوره‌های پذیرش می‌تواند پذیرش نماید.

مجموع تعداد دانشجویان در حال راهنمایی در یک زمان واحد در کلیه شیوه‌ها و دوره‌های پذیرش توسط عضو هیأت علمی با مرتبه استادی ۶ نفر دانشیاری ۵ نفر و استادیاری ۳ نفر است.

استاد راهنمای اول رساله دکتری تخصصی از مؤسسه بایستی برای پذیرش دانشجو حداقل راهنمایی یک رساله با پایان نامه خاتمه یافته به عنوان استاد راهنما با مشاوره حداقل ۳ رساله پایان یافته را بر عهده داشته باشد. ارتباط رشته تحصیلی استاد راهنما با رشته تحصیلی و موضوع رساله دکتری الزامی است. مسئولیت حسن اجرای این تبصره بر عهده مؤسسه است.

استادیاران با رعایت کلیه شرایط ذکر شده در این آئین نامه بایستی یکی از شروط زیر را جهت پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی به عنوان استاد راهنما داشته باشند.

طرح پژوهشی تقاضا محور داشته باشد و موضوع رساله بر اساس طرح مذکور باشد. مبلغ قرارداد طرح پژوهشی با کارفرمای بیرونی بایستی به گونه‌ای باشد که امکان پرداخت پژوهانه ماهیانه به دانشجو (در صورت درخواست

برای فعالیت به عنوان پژوهشگر تمام وقت در مؤسسه) به میزان حداقل حقوق پایه مصوب شورای عالی کار به مدت یکسال از محل پروژه امکان پذیر باشد و در صورت تائید هیأت رئیسه مؤسسه، حق الزحمه دانشجو از محل پروژه پرداخت می‌شود. بخشی از مبلغ قرارداد پیش از درخواست پذیرش دانشجو توسط عضو هیأت علمی بایستی به مؤسسه واریز شده باشد.

در سال منتهی به پذیرش دانشجو موفق به دریافت پذیرش یک مقاله در نشریات نمایه شده در JCR با SCOPUS در چارک اول (q۱) یا ۳ مقاله علمی پژوهشی در نشریات با رتبه الف مورد تأیید وزارت شده باشد.

در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی موفق به چاپ یک کتاب درسی منتشر شده در سازمان سمت با نظریه تائید شده در کرسی‌های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال منتهی به پذیرش دانشجو شده باشد.

در سه سال منتهی به پذیرش دانشجو حائز دریافت جوایز ملی در جشنواره خوارزمی، فارابی، این سینا ابوریحان با جشنواره‌های ملی و بین المللی مورد تائید کمیسیون شده باشد.

جز فهرست دانشمندان ۱ درصد و ۲ درصد بین المللی با یک درصد داخلی مورد تأیید ISC باشد.

در سال منتهی به پذیرش دانشجو پژوهشگر برگزیده فناور برگزیده دانشمندان برگزیده ارتباط با جامعه وصنعت در سطح ملی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده اند یا به عنوان سرآمد علمی توسط فدراسیون سرآمدان علمی مورد تائید بنیاد ملی نخبگان برگزیده شده اند.

پذیرش دانشجو در مؤسسه به شیوه استاد محور است و استاد موظف است پیش از درخواست پذیرش دانشجو موضوع خود را از سامانه نان انتخاب نموده و در شورای تحصیلات تکمیلی مؤسسه به تصویب برساند.

فرایند درخواست پذیرش دانشجو توسط مؤسسه به شرح زیر است:

درخواست اجرای رشته تحصیلی و شرایط موضوع ماده ۲ به همراه موضوع رساله، برنامه آموزشی، پژوهشی و فناوری مصوب موضوع بند (۲۰۲) و استاد راهنمای پیشنهادی به همراه صورتجلسه شورای تحصیلات تکمیلی موضوع بند (۳-۴) توسط مؤسسه به دفتر گسترش آموزش عالی اعلام می‌شود.

دفتر گسترش آموزش عالی در صورت تائید الزامات اخذ مجوز اجرای رشته تحصیلی موضوع ماده ۲ اقدام به ارجاع درخواست به کمیسیون می‌نماید.

کمیسیون درخواست مؤسسه را با شرایط این آئین نامه، آمایش آموزش عالی و مأموریت مصوب مؤسسه (موضوع مصوبه جلسه ۹۶۸ مورخ ۱۲۰۲٫۰۹٫۱۹ شورا) بررسی نموده و در صورت تائید به شورای گسترش آموزش عالی جهت بررسی و تصویب ارائه می‌نماید. درخواست مؤسسه مطابق با تائیدیه کمیسیون در شورای گسترش آموزش عالی بررسی و تصویب می‌شود.

الزامات کیفی برگزاری دوره تحصیلی در مؤسسات

مقررات آموزشی دانشجویان مطابق با مقررات آموزشی یکپارچه دوره‌های تحصیلی کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مصوب جلسه ۹۶۲ مورخ ۱۴۰۲.۰۲.۲۵ شورا است.

برنامه درسی مطابق با برنامه‌های درسی مرجع مصوب شورا است.

در دکتری تخصصی پژوهش محور با نظر استاد راهنما امکان جانشینی دروس نظری با دروس نظری یا عملی دیگر مرتبط با موضوع رساله در صورت امکان برگزاری کلاس برای دانشجو و تائید آن توسط شورای تحصیلات تکمیلی مؤسسه وجود دارد.

دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی موظف است هر ساله گزارشی از کیفیت برگزاری رشته تحصیلی بر اساس سه سطح کیفی الف، ب و ج اعلام کند. پس از تصویب گزارش در شورای گسترش آموزش عالی گزارش توسط دبیرخانه شورای گسترش آموزش عالی به صورت عمومی منتشر می‌شود.

دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی دستور العمل نحوه سطح بندی کیفیت اجرای رشته‌های تحصیلی در مؤسسات را حداکثر ۲ ماه پس از ابلاغ این آئین نامه به تصویب کمیسیون رسانده و به مؤسسات ابلاغ می‌نماید.

درصورت برگزاری رشته تحصیلی با سطح کیفی ج در مؤسسه، برای دو سال تحصیلی پذیرش دانشجو در مؤسسه متوقف می‌شود.

الزامات برگزاری دوره تحصیلی مشترک مؤسسات و دانشگاه‌ها

پیشنهاد برگزاری دوره مشترک توسط مؤسسه پس از تائید رسمی مؤسسه و دانشگاه برای تائید کدرشته محل به دفتر گسترش آموزش عالی ارائه می‌شود.

مدرک تحصیلی به صورت مشترک صادر می‌شود.

دانشجوی پذیرفته شده به صورت مشترک با ارائه مدرک تحصیلی به صورت مشترک جز ظرفیت پذیرفته شده دانشگاه محاسبه نمی‌شود.

در پذیرش مشترک دانشجو هزینه‌ها و اجرای امور دانشجویی رفاهی و آموزشی و تأیید شرایط ورود به دوره پژوهشی دانشجو بر عهده دانشگاه است و بخش پژوهشی و هزینه‌های مترتب بر آن بر عهده مؤسسه است.

معاونت آموزشی و معاونت پژوهشی موظف هستند چارچوب راهنمای توافقنامه مؤسسات و دانشگاه‌ها جهت برگزاری دوره مشترک را حداکثر ۲ ماه پس از ابلاغ این آئین نامه تهیه و به مؤسسات و دانشگاه‌ها ابلاغ نمایند.

کمیسیون‌های موارد خاص و سایر الزامات قانونی در پذیرش مشترک بر عهده دانشگاه است. در رساله‌های دوره تحصیلی مشترک استاد راهنمای اول بایستی از مؤسسه باشد.

در صورت هرگونه اختلاف میان مؤسسه و دانشگاه در برگزاری دوره مشترک کمیته حل اختلاف با حضور نماینده مؤسسه و دانشگاه نماینده دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی نماینده دفتر گسترش آموزش عالی و نماینده مرکز حقوقی و امور مجلس تشکیل می‌شود و رأی کمیته برای مؤسسه و دانشگاه لازم الاجراست و عدم اجرای حکم کمیته تخلف محسوب می‌شود.

سایر شرایط

مؤسسه موظف به تدوین شیوه نامه اجرایی پذیرش دانشجو در چارچوب ضوابط این آئین نامه حداکثر ۲ ماه پس از ابلاغ این آئین نامه در شورای مؤسسه است و در صورت عدم تصویب شیوه نامه مؤسسه امکان پذیرش دانشجو ندارد.

پذیرش دانشجو در دوره تحصیلی صرفاً از طریق آزمون‌های سراسری سازمان سنجش آموزش کشور امکان پذیر است. پذیرش دانشجو از طریق پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان به شیوه استاد محور در راستای رفع نیازهای کشور در شیوه پذیرش مشترک با دانشگاه‌ها بلامانع است.

پذیرش دانشجویان در موسسسه و درهمه مقاطع تحصیلی به صورت روزانه تحصیل رایگان یا شهریه پرداز انجام می‌پذیرد. شهریه دوره‌های شهریه پرداز در هر مقطع تحصیلی توسط هیئت امنا مؤسسه تعیین می‌گردد.

مؤسسه موظف است برای ثبت پیشنهاده، رساله، پایان نامه و رساله پایان نامه در سامانه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (IRANDOC) به موقع اقدام کند.

دانشجویان مؤسسه همانند دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها از معافیت تحصیلی برخوردار هستند.

اتباع غیر ایرانی مقیم ایران در صورت داشتن شرایط می‌توانند از تسهیلات این آئین نامه بهره مند شوند.

در پذیرش مشترک با دانشگاه نحوه انتخاب هیأت داوران در توافقنامه مؤسسه و دانشگاه تعیین می‌شود.

مؤسساتی که در ۵ سال گذشته نسبت به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد اقدام نموده اند. در صورت احراز و رعایت شرایط بند ۲-۲ و تبصره‌های آن در ماده ۲ این آئین نامه و به شرط انتخاب موضوع پایان نامه ازسامانه نان با قرارداد با کارفرمای خارج از مؤسسه امکان پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در همان رشته تحصیلی را در سقف تعداد پذیرش تعیین شده در بند ۱-۳ این آئین نامه به صورت آموزشی پژوهشی با تائید کمیسیون و تصویب شورای گسترش آموزش عالی دارد.

تفسیر و نظارت بر اجرا

حسن اجرای این آئین نامه در مؤسسه بر عهده بالاترین مقام مسئول مؤسسه می‌باشد و مسئولیت نظارت و تفسیرآیین نامه بر عهده کمیسیون است.

این آئین نامه مشتمل بر مقدمه، ۸ ماده و ۱۳ تبصره در جلسه ۹۶۴ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی مورخ ۱۴۰۲٫۰۶٫۰۵ و جلسه ۱۷۲ شورای گسترش آموزش عالی مورخ ۱۴۰۲٫۱۲٫۱۳ به تصویب رسید و برای دانشجویان ورودی مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و پس از آن لازم الاجرا می‌باشد. این آئین نامه جایگزین کلیه ضوابط پیشین در پذیرش دانشجو در مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری می‌شود و ضوابط پیشین از زمان ابلاغ این آئین نامه بلااثر هستند.

 

کنکورهای آینده تستی تشریحی می‌شود (1403/2/23)

ایران کنفرانس

کنکورهای آینده تستی تشریحی می‌شود

سرپرست سازمان ملی سنجش گفت: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ظرف ۶ ماه آینده به‌طور کامل مستقر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس در اولین نشست خبری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: سازمان ملی سنجش از امروز هیات امنایی اداره می شود.

وی افزود: هیات امنای سازمان ملی سنجش در ۶ ماه آینده به طور کامل مستقر می شوند.

پورعباس یادآور شد: شورای ارزشیابی و دو شورای سنجش آزمون سراسری و سنجش تحصیلات تکمیلی در سازمان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: بودجه سازمان از محل بودجه عمومی و اختصاصی و همچنین کمک های مردمی و نهادها تامین خواهد شد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با اشاره به کنکور ۱۴۰۴ گفت: ما نه می گوییم کنکور تشریحی می شود و نه نمی شود، ترکیبی می شود. با دستگاههای جدید از پاسخ کوتاه تا تشریحی خواهیم داشت برای همین کنکور ترکیبی می شود.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اظهار داشت: از یکسال پیش که مصوبه رییس جمهور در زمینه تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام شد کارهای کارشناسی در این زمینه انجام شد و پس از طی جلسات متعدد، اساسنامه تهیه و تدوین شد و در نهایت در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

پورعباس افزود: ما در ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب بسر می بریم و در این سال ها گسترش کمی زیادی در آموزش عالی داشته ایم اما نیاز به گام های کیفی بیشتری در این زمینه داریم. علاوه بر تضمین کمی، تضمین کیفی و رتبه بندی دانشگاه ها را باید پیش ببریم. در این زمینه تعاملات ملی و بین المللی و قابل رقابت با دانشگاه های خارجی مطرح است. از سوی دیگر طرح های هدایت تحصیلی و هدایت شغلی هم نیاز است که در حوزه های کیفیت آموزش عالی صورت گیرد.

وی گفت: سنجش کیفیت آموزش کشور نیازمند این بود که سازمانی ملی و فراتر از یک وزارتخانه این کار را انجام دهد. این کار به معنای جدایی از وزارت خانه ها نیست بلکه با تعامل بیشتر با وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار در حوزه های متعدد حرفه ای و صلاحیتی و آموزشی ارزشیابی و تضمین کیفیت صورت می گیرد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تاکید کرد: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور دو بال دارد که یکی از آنها ارزیابی داوطلبان و دیگری مسؤولیت ارزشیابی و کیفیت آموزش کشور است. در زمینه ارزیابی داوطلبان مسؤولیت کامل طراحی و مدیریت تمامی آزمون های کشور با سازمان ملی خواهد بود. این به معنی کنار گذاشته شدن وزارتخانه های مرتبط نیست.

وی اظهار داشت: در بخش ارزشیابی، تمامی ارزیابی های درونی سازمان ها و وزارتخانه ها راستی آزمایی می شوند تا برای جامعه و جامعه علمی بین المللی اطمینان بخشی صورت گیرد. تجربه وسیعی در اختیار سازمان سنجش قرار دارد که با همراهی دانشگاه ها با بیش از ۱۰۰ سال سابقه آکادمیک در سازمان ملی سنجش بتوانیم در حوزه جهانی فعالیت روشن تر و قابل قبولی ارائه کنیم.

پورعباس افزود: به این ترتیب مدارک تحصیلی افراد از بدو ورود به دانشگاه تا زمان ارائه خدمت رصد می شود و به صورت سازماندهی شده در سازمان ملی قابل انجام است. با ارزشیابی کیفیت سازمان ها و دانشگاه هایی که پیشرو هستند امکانات بیشتری دریافت می کنند. به این ترتیب تضمین کیفیتی که از سوی سازمان ملی انجام می شود در آینده دانشگاه ها تاثیر دارد.

وی درباره رعایت استقلال دانشگاهها با اجرای ارزشیابی کیفیت آموزش کشور گفت: سال هاست که بر روی استقلال دانشگاهها پافشاری کرده ایم و دانشگاه ها به صورت هیات امنایی اداره می شوند. اینکه عملکرد هر دانشگاه توسط دستگاهی خارج از آن نهاد ارزیابی شود با استقلال دانشگاه منافات ندارد. در دنیا موسسات زیادی وجود دارند که ارزیابی عملکرد را به صورت فراسازمانی انجام می دهند. هرچه ادعاهای دانشگاهها اعتباربخشی شود به افزایش کیفیت دانشگاه ها منجر می شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درباره حوزه مسؤولیتی سازمان ملی گفت: مسؤولیت تمام آزمون های رسمی، غیررسمی، موظفی و غیر موظفی کشور بر عهده سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور است. اما این مسؤولیت به این معنی نیست که همه آزمون ها را خود سازمان اجرا کند. بلکه سیاستگذاری، نظارت و استانداردسازی می تواند موسسات خصوصی، نیمه دولتی، شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و آموزش و پرورش را بکار می گیرد. ضمن اینکه دستگاه های اجرایی هم امکانات خود را باید بسیج کنند.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش امتحانات نهایی امسال را باید اجرا کند و در سال آینده این کار برعهده سازمان ملی سنجش خواهد بود. اما تعامل بیشتری در حوزه نظارتی و اجرایی با آموزش و پرورش خواهیم داشت. از سال آینده به این سمت و سو می رویم که آزمون های نهایی آموزش و پرورش با مسؤولیت سازمان ملی سنجش برگزار می شود.

پورعباس با تشریح اساسنامه و ترکیب هیات امنا گفت: رییس سازمان ملی سنجش پس از پیشنهاد هیات امنا و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می شود و تمامی وزارتخانه های آموزشی کشور هم در ترکیب هیات امنا حضور دارند.

پورعباس درباره میزان تخلف در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ گفت: تعداد ۲۵ نفر تجهیزات تقلب همراه داشتند که در جلسه دستگیر شدند. این افراد از آزمون نوبت تیرماه هم محروم هستند و اکنون به هیات های بدوی معرفی شده اند و پس از اعتراض هیات های تجدیدنظر هم نظر نهایی خود را ارائه می دهند. این افراد مشمول ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری می شوند. افراد شبهه دار نداشتیم بلکه همگی دارای تجهیزات بودند که آنها نیز مورد رسیدگی قرار گرفتند.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس