کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

کل

ویژگیهای معتبرترین نظام های رتبه بندی دانشگاهی/ فعالیت 16000 دانشگاه در جهان (92/8/27)

ایران کنفرانس

ویژگیهای معتبرترین نظام های رتبه بندی دانشگاهی/ فعالیت 16000 دانشگاه در جهان

بر اساس گزارش ایران کنفرانس و به نقل از  اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)   و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، سرپرست ISC با اشاره به مهمترین جزئیات رتبه بندی های دانشگاههای کشور، اعلام کرد که هم اکنون 16000 دانشگاه در سطح جهان فعالیت دارند .

 

جعفر مهراد درباره رتبه بندی QS و سایر رتبه بندیهای جهانی، گفت: چهار یا پنج سیستم رتبه بندی بین المللی وجود دارد که رویکرد جهانی دارند؛ این سیستم ها عبارتند از Times Higher Education World University Ranking (THE) ،  QS “World University Ranking” ،  CWTS Leiden Ranking ،  Academic Ranking of World Universities (ARWU) و Webometrics Ranking می شوند.

 

رتبه بندی دانشگاه اندونزی

وی ادامه داد: همچنین، رتبه بندی دیگری وجود دارد که بر اساس پایداری محیطی، دانشگاه ها را رتبه بندی می کند. نام این رتبه بندی UI GreenMetric World University Ranking است که توسط دانشگاه اندونزی طراحی شده است. تایوان و ترکیه نیز نظام های رتبه بندی بین المللی تاسیس کرده اند. از طرف دیگر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در سطح ملی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور را رتبه بندی می کند و اخیرا با تغییراتی که اتخاذ شده از سال 2014 میلادی دانشگاه های کشورهای اسلامی را رتبه بندی خواهد کرد .

معتبرترین رتبه بندیها

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به معتبرترین رتبه بندیها، اظهار داشت: نظام رتبه بندی ARWU معیارها و شاخص های کمی متفاوتی دارد که نسبت به سایر نظام ها تعیین شرایط این شاخص ها مشکلتر است. حتی معیار دیگری در ARWU وجود دارد که با چاپ مقاله در مقالات Science و Nature ارتباط دارد. استادان و پژوهشگران می دانند نشر مقاله در این دو مجله نسبت به سایر مجلات علمی دشوارتر است. اما معیارها و شاخصها در THE و QS قدری معتدل تر است.

 

مهراد تاکید کرد: هر چند با شاخص اشتهار که 40 درصد امتیازات از 100 امتیاز را در نظام های QS و THE به خود اختصصاص داده چندان موافق نیستم آن هم به این دلیل که این معیار، معیاری است کیفی و اشتهار و معروفیت از فردی به فرد دیگر و نیز از کشوری به کشور دیگر  کاملا فرق می کند. در عین حال این دو نظام بین المللی معیارهای قابل توجهی دارند که با پژوهش، چاپ مقالات، استنادات و به ویژه با درآمدهای حاصل از انجام تحقیقات صنعتی سر و کار دارد .

 

نامناسب بودن توجه زیاد به رتبه های Webometrics

سرپرست ISC، ادامه داد: به اعتقاد من توجه زیاد به رتبه های Webometrics چندان مطلوب نیست. همه می دانیم وب سنجی با ارزیابی صفحات وب دانشگاه ها سر و کار دارد و نه با عملکرد دانشگاهها. از این رو گرچه Webometrics جزء نظام های رتبه بندی قلمداد شده است اما این رتبه بندی از نظر اهمیت و ارزش، اعتبار سایر نظام های بین المللی را ندارد. با نظام رتبه بندی لایدن نیز موافقم. موارد متفاوت از شاخص های نظام هایی است که در بالا بدان اشاره کردم. در اینجا رتبه بندی مورد استقبال دانشگاه های کشورهای مختلف قرار گرفته است. یکی از شاخص های مهم در رتبه بندی لایدن همکاریهای بین المللی است.

 

مهراد درباره اهمیت این شاخص، گفت: اهميت اين شاخص در اين واقعيت نهفته است که علم مرز جغرافيایی ندارد و همکاری های علمی فارغ از مرزهای جغرافیایی سیاسی نشان دهنده تعاملات و ارتباطات علمی بین دانشمندان و پژوهشگران است. رسیدن به این مرحله یعنی حضور در عرصه های دانش و جبهه های تحقیق.

 

نطام رتبه بندی ISC

وی درباره نظام رتبه بندی ISC، گفت: به طوری که اشاره کردم ISC  نظام رتبه بندی کشورهای اسلامی است اما در ابتدا به خاطر کسب تجربه، رتبه بندی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور را آغاز کرد اما رتبه بندی جهان اسلام از سال 2014 آغاز خواهد شد. در ISC نیز توجه به شاخص های پژوهش در باب تولید علم، استنادها، نرخ رشد کارایی و نرخ رشد کیفیت حائز اهمیت است. در ISC به برندگان جوایز، بکارگیری استادان خارجی و نیز جذب دانشجویان خارجی توجه خاص شده است .

 

مهراد خاطرنشان کرد: همچنین شاخص تاثیرات اجتماعی و اقتصادی دانشگاه ها نیز مولفه ای است که در ISC عملکرد دانشگاه ها را از این منظر اندازه گیری می کند. رتبه بندی های QS و THE معیارها و شاخص های کلی تری دارند و در مقام سنجش، تعداد دانشجویان، تنوع هیئت علمی و دانشجویان را اندازه گیری می کند، اما با توجه به اطلاعاتی که به صورت رای گیری از اعضای هیئت علمی و سایر پژوهشگران در سرتاسر جهان دریافت می کند این نظام به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و از این نظر دانش و اطلاعات اشخاصی را مورد استفاده قرار می دهد که درباره دانشگاه ها اظهار نظر می کنند.

 

نظام رتبه بندی لایدن

این مقام مسئول درباره نظام رتبه بندی لایدن، گفت: نظام رتبه بندی لایدن بر روی تولیدات علمی و تاثیر انتشارات علمی از 500 کشور دنیا کار رتبه بندی را انجام می دهد. نظام رتبه بندی Webometrics بر اساس تعداد پیوندهای سایر موسسات و ارگان هایی که در وب سایت دانشگاه ها موجود هستند کار رتبه بندی را انجام می دهد. تنوع دیدگاه و استفاده معیارها و شاخص های متفاوت می تواند کمک کند تا انواع روش های رتبه بندی از نظر توسعه و پیشرفت مدنظر دانشگاه های مختلف قرار گیرد.

 

دانشگاهها چگونه در رتبه بندیها صعود می کنند

مهراد درباره چگونگی صعود دانشگاهها به رتبه های بالا، تاکید کرد: با شناخت روش های نظام های رتبه بندی، دانشگاه های کوچک و بزرگ می توانند فعالیت هایی را تقویت کنند که موجب ارتقاء سطح آنها شود و در نهایت رتبه آنها پیشرفت کند. قدمت یک دانشگاه مسلما مسئله مهمی است چرا که باعث شهرت می شود و پیامد آن افزایش نظرات مثبت را در بر دارد همچنین باعث انتشار تعداد بالای مقالات علمی می شود که در همکاری با آن دانشگاه ها نگاشته می شوند.

 

فعالیت 16000 دانشگاه در جهان

وی با یادآوری این موضوع که تقریبا تعداد 16000 دانشگاه در جهان وجود دارد، اضافه کرد: اکثر رتبه بندی ها تقریبا 400 تا 500 رتبه برتر را نشان می دهند، پس با این حساب دانشگاه های کوچک ولی با عملکرد پژوهشی با کیفیت می توانند به رتبه های بالا صعود کنند، اما گاهی نام بسیاری از آنها در فهرست رتبه بندی ها به چشم نمی خورد. نکته دیگری در اینجا حائز اهمیت است و آن اینکه فلسفه رتبه بندی دانشگاه ها، ایجاد رقابت برای قرار گرفتن در رتبه های بالا است .

 

به گفته مهراد، دانشگاه و در این مورد دانشگاه های کوچک که ممکن است از توانایی های علمی کمتری برخوردار باشند باید با یک برنامه ریزی سنجیده و استراتژی مشخص راه ترقی را برای آینده قابل پیش بینی طراحی کنند. بدون طرح تفصیلی آموزشی و تحقیقاتی نمی توان رشدی را برای دانشگاه ها متصور بود. با وجود این وقتی به نتایج رتبه بندی های بین المللی و ISC نگاه می کنیم مشاهده می کنیم دانشگاه ها بدون توجه به تفاوت های احتمالی موجود در رتبه بندی های سالیانه شرکت می کنند و دانشگاهی از این نظر دلخور و ناامید نیست. در بعضی موارد، دانشگاه ها جهت شناخت وضعیت خود به داده های خام رتبه بندی احتیاج دارند که در این مورد همکاری های لازم به عمل می آید.

 

تاثیر رتبه بندی برای انتخاب یک دانشگاه

سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه رتبه یک دانشگاه برای انتخاب جهت تحصیل اهمیت دارد، اظهار داشت: پاسخ به این سوال بستگی به دانشجو دارد. از دید من بهترین راه این است که دانشجویان به دنبال دانشگاهی باشند که شهرت بالایی در رشته ای علمی و جذابیت برنامه های آموزشی و تحقیقاتی دارند. شهرت و رتبه لزوما دو مقوله یکسان نیستند، به خصوص اینکه در سطح برنامه و رشته های دانشگاهی اینگونه است.

 

وی ادامه داد: رتبه کلی یک دانشگاه نمی تواند به تنهایی جزییات دقیقی از یک دانشگاه را فراهم کند. در حال حاضر، تعدادی از رتبه بندی ها برنامه محور و رشته محور هستند اما ممکن است برای یک دانشجوی کارشناسی نکات دیگری نیز در یک رتبه بندی اهمیت داشته باشد. برای مثال، برای ورود به دانشگاه هایی با رتبه بندی بالا رقابت زیادی وجود دارد و این مسئله باعث می شود که متقاضیان نخبه خواهان پذیرفته شدن در این دانشگاه ها باشند که این یک امتیاز بزرگ است.

مهراد افزود: مطالعات زیادی در زمان های مختلف صورت گرفته که نشان دهنده اهمیت توانایی های فردی و تلاش برای کسب موفقیت بیشتر است که این ممکن است تا حدودی با نام دانشگاه های بزرگ جهان به عنوان یک" برند " در تضاد باشد. برای مثال ممکن است راندمان دانشجویانی که دانش آموخته دانشگاههای نه چندان معتبر هستند، به اندازه میزان موفقیت دانشجویانی که به دنبال دستاوردهای آکادمیک برای ورود به دانشگاه های معتبر هستند، یکسان باشد. صحت این مسئله که مدرک در بعضی امور کارساز است می تواند قابل قبول باشد اما در نهایت این توانایی هر فرد می باشد که ضامن موفقیت او است .

 

سرپرست ISC درباره خصوصیات دانشگاههایی که دانشجویان در جهان به دنبال آن هستند، گفت: یک دید منطقی برای پشتیبانی از این مدعا وجود دارد و آن هم دانشجویان بین المللی مستعد و والدین این دانشجویان که به ارزش گرایی معتقدند. مولفه های ارزش گذاری شامل فراگیری زبان، دانش و دورنمای شغلی است. برای انتخاب یک دانشگاه خواسته های دانشجو به صورت چشمگیری متفاوت است. اما از طریق آمارهای متفاوت بر این واقف هستیم که اکثر دانشجویان تحت تاثیر دوستان و والدین خود دانشگاه مقصد را انتخاب می کنند، هر چند که فهرست جداول نظام های مختلف رتبه بندی برای دانشجویان برتر در انتخاب دانشگاه های معتبر و تراز اول جهان اثر بسزایی دارد .

 

 

زمان ثبت‌نام در دوره بدون آزمون دکتری دانشگاه شریف+شرایط و جدول رشته‌ها (92/8/26)

ایران کنفرانس

زمان ثبت‌نام در دوره بدون آزمون دکتری دانشگاه شریف+شرایط و جدول رشته‌ها

مهلت ثبت‌نام در دوره بدون آزمون دکتری دانشگاه صنعتی شریف برای شروع به تحصیل در نیمسال دوم 93-1392 اعلام شد.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متقاضیان تحصیل در دوره بدون آزمون دکتری دانشگاه صنعتی شریف می‌توانند مدارک خود را به همراه فرم درخواست ورود بدون آزمون به دوره دکتری تکمیل شده، از فردا 27 آبان ماه تا 11 آذر ماه به اداره استعدادهای درخشان دانشگاه ارائه کنند.

دانشگاه صنعتی شریف در جهت حمایت از استعدادهای درخشان و در چارچوب ضوابط وزارت علوم از میان دانش آموختگان ممتاز دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کشور تعداد محدودی دانشجو در مقطع دکتری برای شروع به تحصیل در نیمسال دوم 93-1392 به صورت بدون آزمون در رشته‌های ذیل می‌پذیرد.

 

دانشکده رشته زمینه‌های تخصصی
فیزیک فیزیک
علوم ریاضی ریاضی /علوم کامپیوتر ریاضی محض، ریاضی کاربردی
مهندسی برق مهندسی برق الکترونیک، مخابرات (میدان)، مخابرات (سیستم)، قدرت، کنترل، مهندسی پزشکی
مهندسی عمران مهندسی عمران سازه، مهندسی زلزله، مکانیک خاک و پی، راه و ترابری،‌مهندسی آب، برنامه ریزی حمل و نقل، محیط زیست
مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک /مهندسی دریا طراحی کاربردی (دینامیک جامدات)، طراحی کاربردی (دینامیک، کنترل و ارتعاشات)،‌ تبدیل انرژی، ساخت و تولید
مهندسی هوافضا مهندسی هوافضا آئرودینامیک، پیشرانش، سازه‌های هوایی، مکانیک پرواز و کنترل ماهواره
مهندسی کامپیوتر مهندسی کامپیوتر مهندسی نرم افزار، معماری سیستم‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی، الگوریتم و محاسبات، فناوری اطلاعات
مهندسی و علم مواد مهندسی مواد و متالورژی
مهندسی شیمی و نفت مهندسی شیمی /مهندسی نفت نفت و بهره برداری مخازن، مهندسی مخازن هیدروکربوری
پژوهشکده علوم و فناوری نانو نانو فناوری در کلیه زمینه ها

 

توضیح: کلیه رشته‌های تحصیلی دوره دکتری در دانشگاه صنعتی شریف فاقد گرایش است.

شرایط عمومی برای پذیرش درخواست داوطلبان

داشتن مدرک کارشناسی پیوسته در رشته مرتبط با معدل حداقل17، داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته مرتبط یا گواهی فراغت از تحصیل تا اول بهمن سال جاری برای دانشجویان شاغل به تحصیل کارشناسی ارشد با معدل حداقل 17 (بدون احتساب نمره پایان نامه) برای ثبت‌نام الزامیست.

 

لازم به ذکر است، مدارک دوره‌های مجازی، نیمه حضوری یا غیر حضوری برای ورودی بدون آزمون مورد پذیرش نخواهد بود.

 

ارائه یک نسخه از مقالات چاپ یا پذیرفته شده در نشریات معتبر، با نامه پذیرش مربوطه از جمله شرایط شرکت در این دوره است، همچنین فقط پرونده فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد دو سال اخیر قابل بررسی است و داوطلبان فقط می‌توانند در یک رشته درخواست بدهند.

داشتن موارد زیر در پذیرش دانشجویان امتیاز محسوب می‌شود

 

- گواهی رتبه آزمون سراسری کارشناسی (زیر 100)

- گواهی رتبه آزمون سراسری کارشناسی ارشد (اول تا سوم در رشته)

- گواهی رتبه‌های تحصیلی اول تا سوم (دوره کارشناسی در رشته مربوطه)

- گواهی رتبه‌های تحصیلی اول تا سوم (دوره کارشناسی ارشد در رشته مربوطه)

- گواهی مدالهای اخذ شده در المپیادهای دانشجویی (اول تا سوم)

- گواهی مدالهای اخذ شده در المپیادهای دانش آموزی (اول تا سوم کشوری یا بین المللی)

- داشتن گواهی رتبه اول جشنواره خوارزمی جوان

- داشتن گواهی رتبه اول تا سوم جشنواره بین المللی خوارزمی

- داشتن گواهی مدال یا رتبه در مسابقات علمی بین المللی معتبر (مورد تایید وزارت علوم)

- برگزیدگان مسابقات معتبر علمی بین المللی تیمی سخت افزاری و نرم افزاری

- سایر دستاوردهای علمی – پژوهشی به تشخیص کمیته تخصصی مربوطه در دانشگاه.

 

گفتنی است، پذیرش نهایی دانش آموختگان منوط به تایید وزارت علوم و سازمان سنجش است.

 

جدول زمان‌بندی آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال ۹۳ منتشر شد (92/8/24)

ایران کنفرانس

جدول زمان‌بندی آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال ۹۳ منتشر شد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جدول زمانبندی آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال 1393 از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

 

موضوع زمان
ثبت‌نام آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال 1393 12 آبان‌ماه تا 25 آبان‌ماه
استقرار اطلاعات ثبت‌نامی داوطلبان برای مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبتنامی (همزمان با ثبت‌نام) 12 تا 25 آبان‌ماه
انتشار اطلاعیه دریافت کارت و برگزاری آزمون در نشریه پیک سنجش و سایت اینترنتی سازمان 6 تا 13 بهمن‌ماه
دریافت کارت ورود به جلسه و برگ راهنمای آزمون از طریق سایت سازمان 14 تا 18 بهمن‌ماه
برگزاری آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال 1393 16،17 و 18 بهمن‌ماه
اعلام نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه و انتخاب رشته توسط داوطلبان نیمه دوم اردیبشهت‌ماه 93
اطلاعیه معرفی شدگان چند برابر ظرفیت کدرشته محل‌های بورسیه یا دارای شرایط خاص، زمان

انجام مصاحبه و تاریخ آزمون مرحله دوم کدرشته‌های امتحانی دارای آزمون تشریحی یا پروژه

نیمه دوم خردادماه
اعلام نتایج نهایی آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال 1393 دهه اول شهریورماه
 

آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 93/ توصیه به داوطلبان آزمون (92/8/24)

ایران کنفرانس

آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 93/ توصیه به داوطلبان آزمون

مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 93 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی فردا شنبه 25 آبان ماه پایان می‌یابد.

دکتر حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اتمام مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 93 تا ساعت 24 روز شنبه 25 آبان ماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org، گفت: به داوطلبان توصیه می‌شود در مهلت باقی مانده نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند، چرا که هر چه قدر به ساعات پایانی مهلت ثبت‌نام نزدیک شوند، ممکن است ترافیک سایتی زیاد شود.

وی درباره نحوه ثبت‌نام در این آزمون، تصریح کرد: داوطلبان باید پس از مراجعه به سایت سازمان سنجش و مطالعه دقیق اطلاعیه سازمان درباره آزمون کارشناسی ارشد سال 93 و تهیه کردن مدارک لازم، نسبت به پرداخت مبلغ 17 هزار 800 تومان از طریق اینترنتی توسط یکی از کارت‌های عضو شبکه شتاب، بابت هزینه ثبت‌نام، نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت‌نام و درج مشخصات ثبت‌نامی خود در سایت اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور درباره زمان برگزاری آزمون، گفت: آزمون کارشناسی ارشد سال 93 در روزهای 16، 17 و 18 بهمن ماه برگزار می‌شود.

 

پست الکترونیکی وزیر علوم اعلام شد (92/8/22)

ایران کنفرانس

پست الکترونیکی وزیر علوم اعلام شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای ارتباط مستقیم، سهل الوصول و صمیمانه جامعه علمی و دانشگاهی و سایر اقشار ملت با وی و همچنین پاسخگویی سریع به مخاطبان و متقاضیان، آدرس پست الکترونیکی خود را اعلام کرد.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جامعه دانشگاهی و علمی کشور می‌توانند با مراجعه به نشانی الکترونیکی آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید پیشنهادات و نقطه نظرات خود را با وزیر علوم در میان بگذراند.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس