کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

کل

اعلام شاخص دانشگاههای برتر در نظام های رتبه بندی بین المللی (93/11/13)

ایران کنفرانس

اعلام شاخص دانشگاههای برتر در نظام های رتبه بندی بین المللی

معاون پژوهشی و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: نظام های رتبه بندی می کوشند تا کیفیت دانشگاه ها را با توجه به سه محور آموزش، پژوهش و خدمات سنجش کنند اما در عمل بیشتر پژوهش سنجش می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی گزنی با اعلام این خبر افزود: به صورت نظری این نظام ها، کیفیت را با توجه به سه محور آموزش، پژوهش و خدمات مورد سنجش قرار می دهند، اما در عمل بیش از هر چیزی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در محورهای یاد شده مورد سنجش قرار می گیرند. به هر ترتیب تغییر کارکرد دانشگاه ها از نهادهایی آموزش محور به پژوهش محور در برخی از کشورهای پیشرفته تر علمی از سال ها قبل مورد توجه قرار گرفته است.

معاون پژوهشی و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  (ISC) گفت:  به هر ترتیب تغییر کارکرد دانشگاه ها از نهادهایی آموزش محور به پژوهش محور در برخی از کشورهای پیشرفته تر علمی از سال ها قبل مورد توجه قرار گرفته است.

معاون پژوهشی و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  (ISC) افزود: با وجود این که استفاده از نظرخواهی به عنوان یک روش برای محاسبه میزان کیفیت دانشگاه ها از دیرباز با پرسش های فراوانی روبرو بوده است، بخش عمده تکیه نظام رتبه بندی QS بر همین روش است. همچنین نظام رتبه بندی تایمز نیز بخشی از شاخص ها را به همین شکل مورد سنجش قرار می دهد. نتایج این دو رتبه بندی با یکدیگر تفاوت قابل ملاحظه ای دارند. همچنین تفاوت قابل ملاحظه ای بین نتایج رتبه بندی QS و سایر نظام های رتبه بندی بین المللی وجود دارد.

وی اضافه کرد: رتبه بندی کلیه دانشگاه های دنیا و اعلام برترین ها برای نظام های رتبه بندی هزینه بسیار بالائی دارد، بنابراین آن ها به صورت گزینشی عمل می کنند. هر چند بخشی از دانشگاه ها از کشورهای پیشرفته تر علمی در این نظام ها به صورت ثابت حضور دارند، اما تفاوت های اساسی بین نظام های رتبه بندی با توجه به دانشگاه های رتبه بندی شده وجود دارد. از همین رو، مثال های متعددی وجود دارند که به یک دانشگاه در یک نظام رتبه بندی، رتبه بالایی اختصاص داده شده، اما این دانشگاه در سایر نظام ها یا هیچ گونه ای رتبه ای ندارد یا از رتبه بسیار پایینی برخوردار است.

مجری رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام گفت: مطالعه چهار نظام رتبه بندی دانشگاهی شانگهای، لایدن، تایمز، QS و یوراَپ نشان می دهد که شاخص های رتبه بندی در چهار محور عمده خلاصه می شوند: مرجعیت، بهره وری و دیپلماسی علمی و نیز تاثیر اقتصادی دانشگاه. این چهار محور از یکدیگر مستقل نبوده و عملکرد دانشگاه در یک شاخص بر سایر شاخص ها نیز اثر مستقیم دارد.

وی افزود: یکی از مهمترین شاخص های مرجعیت علمی تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی دانشگاه ها هستند. 30 درصد امتیازها در تایمز به میزان استنادهای دریافتی اختصاص دارند. یکی از ارکان رتبه بندی در لایدن استنادها هستند به نحوی که نیمی از شاخص ها براساس استنادها تعریف شده اند. در نظام رتبه بندی شانگهای کیفیت اعضای هیات علمی از طریق تعداد استنادها سنجیده می شود. پراستنادترین دانشمندان و همچنین برندگان جوایز نوبل و مدال های علمی در این حوزه قرار می گیرند.

گزنی گفت: پایگاه استنادی ISI همواره از طریق بررسی تعداد و شبکه استنادها به پیش بینی برندگان جوایز نوبل می پردازد. تعداد استناد به ازای هر عضو هیات علمی شاخصی است که یک پنجم امتیازها در رتبه بندی QS به آن اختصاص دارد. یوراَپ بیش از پنجاه درصد امتیازها را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به استناد اختصاص داده است. در نظام های QS و تایمز بخشی از مرجعیت از طریق نظرخواهی تعیین می شود.

وی افزود: از یک نگاه بهره وری علمی، حاکی از میزان تولیدات علمی دانشگاه در مجلات معتبر بین المللی است. شانگهای تعداد مقالات در مجلات نیچر و ساینس و همچنین تعداد مقالات نمایه شده در ISI را شمارش می کند. یک سوم امتیازها در یوراَپ به تعداد مدارک تولید شده اختصاص دارد. حجم تولیدات علمی به نسبت تعداد اعضای هیات علمی در رتبه بندی تایمز مورد توجه قرار گرفته است. میزان تولیدات علمی از شاخص هایی است که بر مرجعیت علمی نیز تاثیرگذار است. در این مسیر بهره وری علمی شرط لازم بوده اما شرط کافی نیست.

گزنی گفت: همکاری های علمی یکی از شاخص های محاسبه درجه بین المللی بودن یک دانشگاه است. امروزه تحقیقات علمی متعددی نشان داده اند که همکاری های علمی باعث افزایش تعداد استنادها و همچنین بهره روی دانشگاه ها می شوند. هر چند درجه بین المللی بودن دانشگاه ها در نظام های لایدن و یوراَپ  برحسب میزان همکاری های علمی سنجیده می شود، نظام های رتبه بندی QS و تایمز درجه اشتهار دانشگاه را از طریق نظرخواهی تعیین می کنند. تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی بین المللی از شاخص های دیگر برای محاسبه میزان شهرت دانشگاه در سطح بین المللی هستند. شانگهای از این شاخص استفاده نمی کند.

وی یادآور شد: شاخص های دیگری نیز در نظام های رتبه بندی استفاده می شوند که هر چند می توان آن ها را در یک دسته دیگر قرار داد، اما بر سه شاخص دیگر تاثیر گذار هستند. دو نظام QS و تایمز از شاخص نسبت استاد به دانشجو استفاده می کنند. تایمز به بررسی درآمد حاصل از پژوهش ها، درآمد موسسه و درآمد حاصل از صنعت نیز می پردازد.

 

چراغ سال جهانی نور در ایران روشن شد

ایران کنفرانس

چراغ سال جهانی نور در ایران روشن شد

مراسم افتتاحیه سال جهانی نور در ایران 12 بهمن با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل سالن برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر تجلی رییس ستاد ملی سال جهانی نور در ایران طی سخنانی در این مراسم با بیان این‌که مجمع عمومی سازمان ملل و سازمان یونسکو سال 2015 را به عنوان سال بین المللی نور و فناوری‌های مبتنی بر نور اعلام کرده است تصریح کرد: سال 2015 هزارمین سال تالیف اولین کتاب نورشناخت - «المناظر» - توسط ابن هیثم است که یکی از معیارهای اساسی در نامگذاری این سال از سوی یونسکو به عنوان سال نور، نکوداشت جهانی نقش این دانشمند مسلمان در عصر طلایی تمدن علمی – اسلامی است.

وی افزود: در این راستا ایران نیز همانند سایر کشورهای دنیا مصمم است از این مناسبت به منظور ارتقای هر چه بیشتر علم و فناوری نور و فوتونیک در تمام سطوح کشور استفاده کند که برای اجرایی کردن این امر ستاد ملی و ستاد اجرایی ملی و ستادهای اجرایی استان‌ها توسط انجمن اپتیک و فوتونیک ایران و با همکاری سایر نهادها، انجمن‌ها، موسسه ها و شرکت ها و فعالان حوزه های مرتبط با نور زیر نظر معاونت پژوهشی وزارت علوم تشکیل شده و برنامه های گسترده ای را در سطح کشور برنامه ریزی و هماهنگ کرده است.

به گفته رییس ستاد ملی سال جهانی نور در ایران، شروع رسمی سال جهانی نور در ایران از امروز دوازدهم بهمن ماه است و فعالیت های ملی و استانی تا دی ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

تجلی به اهم برنامه های ستاد ملی سال جهانی نور اشاره کرد و گفت: از جمله این برنامه ها می توان به برگزاری سمینارهای آموزشی در بین دانشجویان، دبیران و دانشجویان و همچنین ایجاد سایت جهانی نور اشاره کرد.

به گفته وی ارائه راهکار به تصمیم گیران برای ارتقای فناوری علمی در زمینه نور، معرفی و تقدیر از این صنعت در کشور و استان‌ها و اعطای جوایز به محققان جوان برای ارائه طرح های ابتکارانه در به کارگیری نور از دیگر برنامه های ستاد ملی سال جهانی نور به شمار می رود که امید می رود با حمایت همه جانبه مسوولان کشوری به اجرا در آیند.

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 12 بهمن 1393 ، 18:36)

 

کیمیاگری در یک تریلیونم ثانیه!

ایران کنفرانس

کیمیاگری در یک تریلیونم ثانیه!

دانشمندان انگلیسی توانستند واکنش‌های شیمیایی را با جزئیات بی‌سابقه اتمی در مقیاس زمانی کمتر از پیکوثانیه بررسی کنند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، بسیاری از فرآیندهای شیمیایی مهم در مایعات رخ می‌دهند که از این میان می‌توان به شیمی زیستی موجودات زنده، فرآیندهای شیمیایی محیطی در رودخانه‌ها، اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها و همچنین تولید مولکول‌های دارویی توسط صنعت داروسازی اشاره کرد. با این حال، دانشمندان تا پیش از این نمی‌دانستند طی این فرآیندها واقعا چه اتفاقی می‌افتد، زیرا مشاهده اتم‌ها و مولکول‌ها به دلیل کوچکی‌شان حتی با بهترین میکروسکوپ‌های جهان غیرممکن بود. افزون بر این، در هر مایع، هر مولکول حدود 10 تریلیون برخورد را در هر ثانیه تجربه می‌کند.

محققان دانشگاه بریستول با همکاری محققان «تجهیزات مرکزی لیزر» در «آزمایشگاه ورترفورد اپلتون» (RAL) و دانشگاه هریوت-وات در پروژه جدید، طیف‌سنجی لیزری فوق‌سریع موجود در ناحیه طیف مادون‌قرمز را با شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای لبه تیغ ترکیب کردند تا واکنش حذف یک اتم دوتریم از یک مولکول حلال آلی توسط یک اتم فلورین (F) برای تولید فلوراید دوتریم (DF) را بررسی کنند.

تیم علمی گام‌های بنیادین و مهم این واکنش شیمیایی را شناسایی کردند که از آن میان می‌توان به جریان انرژی آزادشده توسط واکنش و پیوند DF، شکل‌گیری پیوندهای هیدروژنی بین محصول DF و حلال در مقیاس زمانی پیکوثانیه اشاره کرد. یک پیکوثانیه معادل 10 به توان منفی دوازدهم یا یک تریلیونم ثانیه است.

از دیگر فرآیندهای شناسایی‌شده می‌توان به پراکنده‌شدن انرژی به داخل حلال احاطه‌کننده DF در شکل گرما و جهت‌گیری دوباره مولکول‌های حلال پیرامون DF اشاره کرد؛ تمامی این گام‌های شیمیایی در مجموع، ظرف حدود 50 پیکوثانیه خاتمه می‌یابند.

به گفته دانشمندان، چون واکنش‌های شیمیایی در مقیاس‌های زمانی بی‌نهایت سریع اتفاق می‌افتند، ارائه تصاویری از چگونگی رخداد آن‌ها چالشی مهم به شمار می‌آید؛ با این حال، این تحقیق، قدرت ترکیب‌کردن شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای و طیف‌سنجی لیزر فوق‌سریع را برای درک و تجسم‌بخشی به فرآیندهای شیمیایی بنیادین نشان داد.

محققان به دنبال بررسی دقیق چگونگی اثرگذاری حلال‌ها بر فرآیندهای شیمیایی در سطح مولکولی هستند و در این میان، شیوه‌های آزمایشگاهی و محاسباتی دارای کارکردهای فراوانی برای پیشرفت‌دادن درک آن‌ها از حوزه‌های شیمی زیستی و آلی خواهند بود.

جزئیات این مطالعه در مجله Science قابل‌مشاهده است.

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 12 بهمن 1393 ، 18:33)

 

برگزاری "همایش ملی آسیب‌های پنهان با محوریت زیست دانشجویی" در اردیبهشت ‌94

ایران کنفرانس

برگزاری "همایش ملی آسیب‌های پنهان با محوریت زیست دانشجویی" در اردیبهشت ‌94

"ششمین همایش ملی آسیب‌های پنهان با محوریت زیست دانشجویی" 21 اردیبهشت‌ماه سال 94 برگزار می‌شود.

سیدحسن موسوی چلک، دبیر علمی ششمین همایش ملی آسیب‌های پنهان با محوریت زیست دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: این همایش با محورهای مختلفی از دانشجو، مشکلات عاطفی و آسیب‌های اجتماعی، دانشجو، پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر و روان‌گردان‌ها، دانشجو، رسانه و شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های رسانه‌ای، دانشجو، مسوولیت‌پذیری و آسیب‌های اجتماعی دانشجو، زندگی خوابگاهی و آسیب‌های اجتماعی، دانشجو هویت و آسیب‌های اجتماعی، دانشجو روابط نامتعارف و آسیب‌های اجتماعی، دانشجو و وندالیسم (تخریب اموال عمومی) و آسیب‌های اجتماعی و همچنین دانشجو و روایت تجربه زندگی دانشجویی و آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.

وی همچنین افزود: این همایش توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری دستگاه‌ها و تشکل‌های مرتبط برگزار می‌شود.

دبیر علمی ششمین همایش ملی آسیب‌های پنهان با محوریت زیست دانشجویی همچنین خبر داد: فراخوان و چارچوب مقالات و... این همایش هم‌اکنون در سایت این همایش به نشانی http://www.jdkurd/slsp.ir وجود دارد.

چلک همچنین تاکید کرد: در این همایش، اصل مقالات مورد داوری قرار گرفته و چکیده آنها داوری نخواهد شد.

وی ضمن بیان اینکه مقالات پژوهشی در این همایش از اولویت بیشتری برخودار هستند، گفت: تمرکز و تاکید اصلی ما در این همایش این است که پژوهشگران و نویسندگان ضمن اینکه مطلب خود را با توجه به محورهای موجود ارائه می‌دهند، بر روش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در زندگی دانشجویی و چگونگی ارتقای سلامت روانی اجتماعی قشر دانشجو، تمرکز داشته باشند.

دبیر علمی ششمین همایش ملی آسیب‌های پنهان با محوریت زیست دانشجویی هدف برگزاری از این همایش را تهیه و ایجاد بسته پیشنهادی در ارتباط با زندگی دانشجویی و آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: هدف این همایش ارائه بسته پیشنهادی در ارتباط با موضوع بوده تا از این طریق بتوان آن را در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار داد.

لازم به ذکر است؛ این همایش یک روزه بوده و در 21 اردیبهشت‌ماه سال 94 در سنندج برگزار می‌شود و پژوهشگران می‌توانند هم‌اکنون تا 20 فروردین 1394 آثار خود را از طریق سایت همایش به نشانی http://www.jdkurd/slsp.ir ارسال کنند.

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 12 بهمن 1393 ، 18:34)

 

سمینار «چالش های آموزش پزشکی در ایران» برگزار می‌شود

ایران کنفرانس

سمینار «چالش های آموزش پزشکی در ایران» برگزار می‌شود

سمینار چالش های آموزش پزشکی در ایران به همت فرهنگستان علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، سمینار چالش های آموزش پزشکی در ایران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،سازمان نظام پزشکی ایران، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران،سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران،با حضور اندیشمندان صاحبنظران و اساتید گروه اخلاق پزشکی، پزشکان، دانشجویان و سایر فعالان عرصه سلامت کشور 7 و 8 اسفند ماه سال جاری در محل تالار غدیر فرهنگستان علوم برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل فرهنگستان علوم پزشکی، مهمترین محورهای مورد بحث در این همایش، تعارض منافع، رازداری ، رضایت آگاهانه، دخالت های بین رشته ای خواهد بود.

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 12 بهمن 1393 ، 18:35)

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس