کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

کل

برگزاری همایش "مولفه های اجتماعی و اقتصادی سلامت زنان" در دانشگاه آزاد اسلامی

ایران کنفرانس

برگزاری همایش "مولفه های اجتماعی و اقتصادی سلامت زنان" در دانشگاه آزاد اسلامی

همایش " مولفه های اجتماعی و اقتصادی سلامت زنان" از سوی شورای راهبردی زنان فرهیخته در دانشکده فنی و کامپیوتر واحد تهران غرب برگزار شد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، این همایش با حضور دکتر فاطمه طباطبایی رییس شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین علی عسگری معاون پارلمانی مجلس دانشگاه آزاد اسلامی، خانم داداندیش رییس واحد تهران غرب و برخی اعضای شورای راهبردی زنان فرهیخته برگزار شد.

دکتر شیرین احمدنیا،‌ مدیر گروه جامعه شناسی پزشکی انجمن جامعه شناسی به ارائه توضیحاتی پیرامون سلامت بشری، نسبت سلامت مردان و زنان پرداخت و اظهار داشت: رویکردهای اجتماعی و اقتصادی در سلامت زنان ریشه در بسترهای فرهنگی جوامع داشته و نقش زنان در فضای اشتغال همواره بصورت نامرئی مطرح می شود.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی،وی افزود: با توجه به ترکیب نقش های خانوادگی و شغلی در خارج از منزل زنان ضروریست نگرشها پیرامون مسئولیت پذیری افراد به تدریج ارتقا یابد. در پایان دکتر طباطبایی با اعطای تقدیرنامه ای از دکتر احمدنیا تشکر کرد.

آخرین بروزرسانی (شنبه ، 18 بهمن 1393 ، 17:20)

 

بالاترین نیاز دانشگاهها به جذب هیأت علمی در مهندسی برق و کامپیوتر (93/11/18)

ایران کنفرانس

بالاترین نیاز دانشگاهها به جذب هیأت علمی در مهندسی برق و کامپیوتر

رئیس مرکز جذب وزارت علوم رشته هایی که بیشترین تقاضا را از سوی دانشگاه ها در فراخوان بهمن ۹۳ داشته اند اعلام کرد.

حجت الاسلام محمدرضا رضوان طلب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: رشته هایی که بیشترین تقاضا را از سوی دانشگاه ها در فراخوان بهمن ۹۳ داشته اند به ترتیب، رشته تحصیلی کامپیوتر با حدود ۶۳۰ نیاز، مهندسی عمران ۴۴۸ نیاز، رشته مهندسی برق ۴۵۷ نیاز و رشته حسابداری با  ۳۴۴  اعلام نیاز بیشترین تقاضا را از سوی دانشگاه ها داشتند.

وی با بیان اینکه آمارهای اعلام شده اعلام نیاز خام و بررسی نشده دانشگاه ها در فراخوان بهمن ماه هیات مرکزی جذب است، تصریح کرد:  اول دانشگاه‌ها در سامانه مرکز جذب اعلام نیاز خود را بارگذاری کرده و سپس متقاضیان روی اعلام نیازهای عنوان شده اولویت های خود را مشخص می کنند.

به گزارش مهر، دانشگاه ها نیازهای خود را  از تاریخ ششم تا پایان دی ماه در سایت وزارت علوم بارگذاری کرده‌اند و بعد از پایش و تطبیق آن با مجوزها ثبت نام جذب اعضای هیات علمی از ۱۲ بهمن آغاز شده و تا پایان بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

 

ظرفیت کنکور ارشد افزایش نمی‌یابد/ زمان اعلام نتایج کنکور ارشد 94 (93/11/16)

ایران کنفرانس

ظرفیت کنکور ارشد افزایش نمی‌یابد/ زمان اعلام نتایج کنکور ارشد 94

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در دوره‌های ارشد روند افزایش ورودی را دنبال نمی‌کنیم برنامه ما گسترش شاخص‌های کیفیت در این دوره‌ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم خدایی صبح امروز در حاشیه بازدید از محل برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران درخصوص حذف کنکور در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: براساس آخرین قانون مجلس که شهریور 92 ابلاغ شد قانون پیش‌بینی کرد براساس تقاضا در رشته‌های پرمتقاضی مدل امتحانی تعیین شود.

وی ادامه داد: 3 نوع مدل تعیین شد مدل با سوابق تحصیلی، مدل با سوابق تحصیلی آزمون عمومی و مدل با سوابق تحصیلی آزمون اختصاصی.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور ادامه داد: 85 درصد کل ظرفیت‌های آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد، دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم براساس سوابق تحصیلی پذیرش شوند و ما اکنون در دومین سال اجرای این قانون و در مرز 80 درصد هستیم اما نکته مهم در 15 درصد رشته‌های پرمتقاضی دوره‌های روزانه، مهندسی و پزشکی است که قانون زیرساخت‌های لازم این مساله را پیش‌بینی کرده کل سوابق تحصیلی برای دوره آموزش متوسطه باید آماده شود تا بتواند جایگزین شود. این مساله نیز زمان می‌برد و اینگونه نیست که ما فردا تصمیم بگیریم که کنکور حذف شود یا نشود، رقابت به شدت زیاد است.

وی ادامه داد: رقابت در رشته‌های پر متقاضی بسیار زیاد است به عنوان مثال 540 هزار نفر برای 7 هزار رشته پزشکی رقابت می کنند و اصولا وضعیت به طوری است که در این رشته‌های پر متقاضی نمی‌شود حذف کنکور صورت گیرد.

خدایی ادامه داد: قرار است اسفندماه جلسه شورای سنجش و پذیرش انجام شود و ما گزارش کامل آن را اعلام می‌کنیم. البته وضعیت برای سال 94 قطعی و اعلام شده و ما برای سال 95 تصمیم‌گیری می‌کنیم که نتیجه آن نیز اعلام می‌شود.

وی در ادامه درخصوص آزمون کارشناسی ارشدی که در حال برگزاری است نیز گفت: 812 هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد امسال شرکت کرده‌اند که با احتساب 2 رشته‌ای‌ها تعداد آنها 892 هزار نفر می‌شود و امروز 158 هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد شرکت می‌کنند که بیشتر رشته‌ها، رشته‌های بین رشته‌ای است.

رئیس سازمان سنجش افزود: این آزمون در 62 شهرستان و 102 حوزه امتحانی برگزار می‌شود. دفترچه سوالات 19 بهمن 6 بعدازظهر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و یکشنبه هفته آینده کلید اولیه سوالات منتشر می‌شود و یک هفته نیز بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به سیاست وزارت علوم در دوره‌های کارشناسی ارشد روند افزایشی ظرفیت را نداریم براساس قانون برنامه پنجم 20 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند یعنی باید 160 هزار نفر پذیرش شوند این در حالی است که 350 هزار نفر پذیرش شدند یعنی 45 درصد فارغ‌التحصیلان کارشناسی وارد کارشناسی ارشد شده‌اند. به اعتقاد ما گسترش کمی در این زمینه انجام گرفته و ما باید به سمت کیفیت‌گرایی هدفمند حرکت کنیم.

وی ادامه داد: 55 درصد داوطلبان ارشد در حوزه علوم انسانی هستند آیا ما واقعا به این میزان کارشناس ارشد علوم انسانی نیاز داریم.

وی ادامه داد: ما روند افزایش ورودی را در دوره ارشد دنبال نمی‌کنیم و نتایج اولیه این آزمون همراه با انتخاب رشته نیمه دوم اردیبهشت ماه سال آینده و نتایج نهایی نیز اول شهریورماه اعلام می‌شود.

 

ارائه کلید اولیه سوالات ارشد از 26 بهمن (93/11/15)

ایران کنفرانس

ارائه کلید اولیه سوالات ارشد از 26 بهمن

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه آزمون کارشناسی ارشد عصر روز جمعه 17 بهمن پایان می یابد، گفت: سوالات 136 کدرشته امتحانی آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته 94 از ساعت 18 روز یکشنبه 19 بهمن‌ماه و متعاقب آن کلید اولیه سوالات اولیه این آزمون از روز یکشنبه 26 بهمن‌ماه روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت.

حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: بنابراین داوطلبان می توانند در صورت داشتن هر گونه اعتراض و پرسشی درباره سئوالات و کلید آزمون، از روز دوشنبه 27 بهمن‌ماه تا روز دوشنبه 4 اسفندماه اعتراض خود را منحصرا از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به سازمان سنجش ارسال کنند.

وی تاکید کرد: انتشار هر گونه آگهی مبنی بر تحویل سئوالات و کلید آزمون به هر طریق دیگر مورد تایید سازمان سنجش نیست و به داوطلبان اکیدا توصیه می شود که برای دریافت هرگونه اطلاعات لازم در این خصوص به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

 

انقلاب ۳۶ ساله ایران در آموزش عالی/ صعود خیره کننده در تولید علم (93/11/15)

ایران کنفرانس

انقلاب ۳۶ ساله ایران در آموزش عالی/ صعود خیره کننده در تولید علم

پس از روزهای پر تلاطم بهمن ۵۷، بسته و باز شدن دانشگاه ها، جنگ تحمیلی و سال های پس از آن با وجود تحریم های گوناگون، کسی گمان نمی کرد که نهال آموزش عالی و پژوهشی کشور اکنون به درختی تناور بدل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هر سال دهه فجر انقلاب اسلامی فرصتی است برای مروری بر وضعیت موجود کشور پس از انقلاب. آموزش عالی و نظام علمی و پژوهشی کشور در سه دهه اخیر رشدی را تجربه کرده است که به اذعان بسیاری از کارشناسان بالاترین میزان رشد علمی در میان کشورهای توسعه یافته بوده است.

این رشد نه تنها از نظر کمی بلکه از نظر کیفی نیز قابل توجه بوده است و مهمترین دستاوردهای فنی - مهندسی، علوم پایه، پزشکی و ... در کشور مرهون این رشد کمی و کیفی است.

۲۶ برابر شدن تعداد دانشجویان کشور

تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۵ هزار و ۶۷۵ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۳۸۶ نفر رسیده است. بر اساس آمار تکفیکی بر حسب مقاطع تحصیلی تعداد دانشجویان در مقطع کاردانی تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد ۵۸ هزار و ۸۷۱ نفر بوده که  این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۱ میلیون و ۴۳ هزار و ۷۶۵ نفر رسیده است.

تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ۹۸ هزار و ۹۱۷ نفر و این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۲ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۹۶۳ نفر رسیده است. همچنین تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد ۶ هزار و ۳۴۰ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۵۸۰ هزار نفر رسیده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در نظام آموزش عالی تا سال ۵۷-۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع دکتری حرفه ای ۱۰ هزار و ۲۹۲ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۶۷  هزار و ۲۲۱ نفر رسیده است. همچنین تا سال ۵۷-۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع دکتری تخصصی یک هزار و ۲۵۵ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۷۳ هزار و ۴۳۷ نفر رسیده است.

هشت برابر شدن تعداد رشته های تحصیلی

بر اساس آمار اعلام شده در آموزش عالی تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد ۳۹۶ رشته تحصیلی در دانشگاه های کشور دایر بود که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۳ هزار و ۲۲ رشته رسید. در حدود چهار دهه پیش تعداد کل اعضای هیات علمی تمام وقت که در دانشگاه ها مشغول فعالیت بودند ۷ هزار و ۲۳۱ نفر بود که این تعداد با رشدی ۱۰ برابر به ۷۰ هزار و ۸۴۰ نفر در سال ۹۲-۹۳ رسیده است.

در حال حاضر تعداد کل رشته های دوره های تحصیلی در کشور ۳ هزار و ۲۰ رشته است که از این تعداد ۸۹۲ رشته در مقطع کاردانی، یک هزار و ۱۴۹ رشته در مقطع کارشناسی، یک هزار و ۳۵۳ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۵ رشته در مقطع دکتری حرفه ای، یک هزار و ۸۷ رشته در مقطع دکتری تخصصی قرار دارند. البته آماری از میزان تفاوت این رشته ها به تفکیک در سال های پیش از انقلاب اسلامی وجود ندارد.

تعداد کل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در حال حاضر به ۲ هزار و ۶۳۹ عدد رسیده است.

ایجاد قطب های علمی و بیش از ۵۰۰ مرکز تحقیقاتی پزشکی در کشور

در حوزه پژوهش و تحقیقات نیز تغییرات بسیار زیادی بوجود آمده است که از آن جمله می توان به افزایش انجمن های علمی کشور و ایجاد قطب های علمی، موسسات پژوهشی و تعداد مقالات علمی و میزان تولید علم در کشور اشاره کرد.

تعداد انجمن های علمی کشور در سال ۵۷ تعداد ۷۸ انجمن بود که این تعداد در سال ۹۳ به ۳۴۱ انجمن رسید و در حالی که در سال ۵۷ قطب های علمی کشور وجود نداشتند اما در سال ۹۳ شاهد فعالیت تعداد ۱۵۴ قطب علمی در سطح کشور هستیم.

موسسات پژوهشی دارای مجوز اصولی، قطعی و آزمایشی در حوزه علوم غیر پزشکی از تعداد ۸۳ موسسه در سال ۵۷ به تعداد ۷۶۳ موسسه در سال ۹۳ رسید و این در حالی است که تاکنون تنها در حوزه پزشکی ۵۰۰ مرکز تحقیقاتی ایجاد شده است.

تعداد مقالات نمایه شده ایرانی در مجلات معتبر بین المللی (ISI) از تعداد ۶۶۹ مقاله در سال ۵۷ به تعداد ۲۷ هزار و ۳۳۶ مقاله در سال ۹۳ رسیده و توانسته درصد سهم ایران در تولید علم دنیا (ISI) از میزان ۰.۱ درصد در سال ۵۷ را به ۱.۵ درصد در سال ۹۳ برساند.

تعداد نشریات علمی - پژوهشی در حوزه علوم از ۲۰ نشریه در سال ۵۷ به ۹۳۴ نشریه در سال ۹۳ رسید که با احتساب ۲۶۰ مجله تحقیقاتی در علوم پزشکی این تعداد به بیش از یک هزار و ۱۹۴ نشریه رسیده است. تعداد نشریات علمی - ترویجی نیز از ۵۵ نشریه در سال ۵۷ به ۱۲۸ نشریه در سال ۹۳ افزایش یافته است. البته در این میان ۲۰ شبکه تحقیقاتی در علوم پزشکی نیز به این مجموعه علمی پیوسته است.

فعالیت ۲۵ هزار فناور در ۳ هزار و ۵۰۰ واحد فناوری

در حوزه فناوری نیز با توجه به نوظهور بودن این حوزه که در سال ۵۷ وجود نداشته است اکنون کشور در بخش های فناوری توانسته از پتانسیل خوبی برخوردار باشد. در حال حاضر تعداد ۳۶ پارک علم و فناوری و تعداد ۱۵۴ مرکز رشد در کشور وجود دارند که در این بخش تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ واحدهای فناور و تعداد ۲۵ هزار نفر فناوران شاغل در واحدهای فناور در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری مستقر هستند.

در بخش استنادات به مقالات محققان ایرانی نیز آماری از سال ۵۷ وجود ندارد. اما ایران در ارجاعات و استنادات در سال ۹۳ رتبه ۲۲ را کسب کرده است . در سال ۹۳ مقاله های منتشر شده در مجلات ISC و علمی پژوهشی به تعداد ۱۸ هزار و ۹۵۰ مقاله رسید.

در سال ۹۳ آماری از پایان نامه های دفاع شده در کارشناسی ارشد و دکتری ارائه شده است که بر اساس این آمار تعداد ۲۹ هزار و ۴۰۹ پایان نامه در کارشناسی ارشد و تعداد ۲ هزار و ۴۰۳ پایان نامه در دکتری دفاع شده اند.

۸۵۰ تقاضای ارزیابی اظهارنامه های ثبت اختراع و تقاضای ارزیابی اختراعات ثبت شده در سال ۹۳ ثبت شده است.

فعالیت های دانشجویی و ظهور کرسی های آزاد اندیشی

در حوزه دانشجویی و فرهنگی نیز آمارهای متعددی از رشد فعالیت های دانشجویی وجود دارد. البته بسیاری از این شاخص ها تا پیش از انقلاب اسلامی در دانشگاه های کشور وجود نداشته است و در دو دهه اخیر بوجود آمده است.

تاکنون تعداد انجمن های علمی دانشجویی کشور ۷ هزار و ۱۴۴ انجمن، تعداد کانون های فرهنگی هنری کشور ۳ هزار و ۵۱۶ کانون، تعداد تشکل های اسلامی ۲۶۵ تشکل، تعداد نشریات دانشجویی ۴ هزار و ۶۹۰ نشریه، تعداد سفرهای زیارتی (حج عمره) برای دانشجویان و استادان ۱۷ هزار و ۴۵۴ سفر، تعداد سفرهای زیارتی (عتبات) برای دانشجویان و استادان ۸ هزار و ۵۰۰ سفر و تعداد کرسی های آزاد اندیشی برگزار شده ۸۰۰ کرسی بوده است.

در حوزه حمایت از دانشجویان با وام های دانشجویی، در سال ۵۷ در مجموع میزان اعتبارات وام های دانشجویی ۵ هزار و ۷۴۸ به میلیون ريال بوده است که این میزان در سال ۹۳ به یک میلیون و ۶۲۸ هزار و ۳۹۴ در واحد میلیون ريال افزایش یافت.  آماری از میزان دانشجویان دکتری بورس داخل و خارج در سال ۵۷ وجود ندارد اما بر اساس آمار موجود سال ۹۳ تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی دوره دکتری بورس داخل هستند و ۴۱۳ نفر دانشجوی دوره دکتری بورس خارج.

تا سال ۹۳ تعداد ۳۱۶ هزار و ۴۸۰ نفر از وام های دانشجویی بهره مند شده اند.

رشد ۵ برابری فضاهای آموزشی در کشور

در بخش فضاهای آموزشی، رفاهی و کمک آموزشی نیز وضعیت نشان دهنده رشد قابل توجه در این بخش است. فضاهای آموزشی از میزان یک میلیون مترمربع در سال ۵۷ به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع در سال ۹۳ رسید. همین طور  فضاهای زیربنایی، رفاهی و کمک آموزشی از میزان ۵۰۰ هزار مترمربع در سال ۵۷ به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع در سال ۹۳ رسیده است.

در مجموع کل فضاهای آموزشی و کمک آموزشی از میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع در سال ۵۷ به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع در سال ۹۳ رسیده است که رشد ۷.۷ را در این حوزه نشان می دهد.

خلاصه وضعیت تعداد اعضای هیات علمی، دانشگاه ها و دانشجویان در مقایسه سال ۵۷ و سال ۹۳

آمار تا سال ۵۷ سال ۹۳
تعداد دانشجویان ۱۷۵ هزار و ۶۷۵ نفر ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۳۸۶ نفر
تعداد اعضای هیات علمی (وزارت علوم) ۷ هزار و ۲۳۱ نفر ۷۰ هزار و ۸۴۰ نفر
تعداد اعضای هیات علمی (وزارت بهداشت) ۲ هزار و ۵۰۰ نفر ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر
تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کمتر از ۵۰ ۲ هزار و ۶۳۹
میزان تولید علم بر اساس اسکوپوس ۳۴۱ مدرک علمی ۳۷ هزار و ۶۵ مدرک علمی

در بخش دیگری از فعالیت های علمی ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی می توان به حوزه همکاری های بین المللی اشاره کرد. در این راستا آماری از میزان همکاری های بین المللی در سال های پیش از انقلاب وجود ندارد اما این آمار در سال ۹۳ در چندین بخش اعلام شده است.

تفاهم نامه های آموزشی، پژوهشی و فناوری منعقد شده بین وزارت علوم با همتایان خارجی ۷۵ تفاهم نامه بین وزارتی و ۷۰۰ تفاهم نامه بین دانشگاهی بوده است. ایران در ۷۸ سازمان تخصصی بین المللی عضویت دارد و تعداد ۳۹ پروژه مشترک با دانشگاه های معتبر کشورها منعقد شده است.

در ۳۸ کشور نمایندهزبان فارسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد و در ۴۴ کرسی زبان فارسی در دانشگاه های خارجی با همکاری وزارت علوم تدریس می شود. تعداد ۲ هزار و ۵۷۰ دانشجو در رشته زبان فارسی ایرانشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشورهای خارجی تحصیل می کنند. تعداد ۷ پروژه تحقیقاتی در سال ۹۳ با اساتید ایرانی شاغل در دانشگاه های خارج (ایرانیان مقیم خارج) تعریف شده است.

از ۳۴۱ مقاله در سال ۵۷ تا ۲۰ هزار مقاله در سال های اخیر

دکتر جعفر مهراد استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در گفتگو با مهر با ترسیم وضعیت علمی ایران در سال های پیش از انقلاب اسلامی و جهش خیره کننده سال های پس از انقلاب در حوزه علم و فناوری یادآور شد: بر اساس آخرین آماری که در گزارش های خبری در مورد تعداد دانشجویان دانشگاه های کشور اعلام می شود تعداد دانشجویان اعم از دانشگاه های دولتی و غیر دولتی به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار بالغ شده است و تعداد موسسات آموزش عالی، شامل دولتی، غیر دولتی و مراکز غیرانتفاعی به ۲ هزار و ۶۰۰ موسسه افزایش یافته است.

وی افزود: موضوع گسترش کمی دانشگاه ها و نیز عدم تناسب رشته ها موضوع با اهمیتی است چرا که این افزایش تعداد رشته های تحصیلات تکمیلی در سال های اخیر و تاسیس دانشگاه ها و ارتقای سطح علمی، روند تولید علم در جمهوری اسلامی ایران را بیش از هر کشور دیگری در جهان شتاب بخشیده است.

مهراد خاطرنشان کرد: در حالی که در نقشه جغرافیای تولید علم دنیا یک جابجایی مهم صورت گرفته است و کشورهای نوظهور علمی مانند ایران، ترکیه، چین، برزیل و ... در انتشار مقاله های تحقیقی گام های موثری و مثبتی برداشته اند.

این استاد دانشگاه شیراز گفت: واقعیت این است که در پیش از انقلاب اسلامی موسسات آموزش عالی کشور به چند دانشگاه محدود بود. طبق آمارهای موجود در پایگاه استنادی اسکوپوس میزان تولیدات علمی کشور در قالب مقاله های علمی در سال ۵۷ (سال ۱۹۷۹ میلادی) تنها ۳۴۱ مورد بود. این رقم در سال ۱۹۸۰ به ۱۸۹ مقاله کاهش می یابد که علت آن واضح و آشکار است. از یک طرف انقلاب فرهنگی رخ داده و از طرف دیگر جنگ تحمیلی موجب شد که دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور نیز مانند سایر اقشار ملت توجه خود را به طرد دشمن از میهن اسلامی معطوف کنند. همین آمار در سال ۱۹۹۰ حتی به ۱۵۶ مقاله نیز کاهش یافت.

وی افزود: اما دانشگاه های ایران مورد توجه برنامه ریزان آموزش عالی قرار گرفتند و بعد از پایان جنگ تحمیلی مسئولان توجه خود را به تولید علم معطوف کردند. همین امر موجب شد میزان تولید علم در سال ۲۰۰۰ میلادی به یک هزار و ۷۳۲ مدرک بالغ شود. این رشد همچنان ادامه داشته به گونه ای که در سال های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی تولیدات علمی کشور که در پایگاه اسکوپوس ثبت و نمایه سازی شده است به ترتیب به ۱۱ هزار و ۳۵۸ مدرک، ۸ هزار و ۱۴۷ مدرک و ۱۴ هزار و ۹۱۱ مدرک بالغ می شود.

عبور از ۲۰ هزار مدرک علمی در سال ۲۰۰۹ میلادی

مهراد خاطرنشان کرد: همانطور که در ابتدا گفتیم مولفه های زیادی منجر به رشد تولیدات علمی کشور شده است. بر اساس همین مولفه ها در سال ۲۰۰۹ میزان تولیدات علمی از مرز ۲۰ هزار مدرک عبور می کند و در سال ۲۰۱۰ به ۲۹ هزار و ۵۳۱ مدرک می رسد. در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ وضعیت تولید علم بر اساس داده های مستخرج از اسکوپوس به تعداد ۳۹۰۶۱ ، ۴۰۸۸۰ ، ۴۰۰۲۵ و ۳۷۰۶۵ مدرک رسیده است.

وی اضافه کرد: بدیهی است آمار سال ۲۰۱۴ و نیز سال های پیش از آن به علت تاخیر در انتشار مجلات و تاخیر در نمایه سازی بیشتر از ارقام اعلام شده خواهد بود . در سال ۲۰۱۵ نیز که تنها در حدود یک ماه از آن سپری شده است دانشمندان و پژوهشگران ایران ۲۶۹۰ مدرک تولید کرده اند. در واقع میزان تولیدات علمی کشور به صورتی که مشاهده کردیم هر سال نسبت به سال پیش افزون تر شده است و به نظر می رسد این روند همچنان ادامه دارد.

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی با اشاره به جمعیت دانشجویی و تعداد مراکز آموزش عالی کشور یادآور شد: مایل هستم به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی نیز که سهم مهمی در تولیدات علمی کشور دارند اشاره کنم. در حال حاضر تعداد زیادی عضو هیات علمی در دانشگاه های وزارت علوم به تدریس و تحقیق اشتغال دارند که در کنار دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری موتور محرکه تولید علم هستند، البته نقش پژوهشگران وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نیز نقشی مهم و تعیین کننده است.

معرفی پنج دانشمند برتر ایران از نظر تعداد مقالات منتشره در اسکوپوس

وی افزود: در بین اعضای هیات علمی افراد بیشماری در تولید علم سهم دارند. اما پنج نفر اولی که معرفی می کنم نسبت به سایر پژوهشگران کشور برجسته هستند. در این بین مجتبی شمسی پور تاکنون ۶۸۹ مقاله در اسکوپوس به ثبت رسانده است و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. رتبه دوم به محمدرضا گنجعلی اختصاص دارد که ۶۲۳ مقاله داشته است. باقر لاریجانی با  ۵۷۷ مقاله رتبه سوم را در اختیار دارد و رتبه چهارم و پنجم نیز به ترتیب به مهدی دهقان با ۵۷۵ مقاله و فریدون عزیزی با ۵۶۵ مقاله تعلق دارد.

مهراد درباره میزان توزیع مقالات در بین رشته های مختلف گفت: رشته های فنی مهندسی با ۷۰۳۰۵ مقاله، پزشکی با ۶۰۸۲۷ مقاله، شیمی با ۴۱۹۸۰ مقاله، فیزیک و نجوم با ۳۵۲۹۳ مقاله و علم مواد با ۳۴۳۱۸ مقاله نسبت به سایر رشته های دانشگاهی برجسته تر هستند.

وضعیت خیره کننده رشد دانشگاه های علوم پزشکی در سال های پس از انقلاب

در این میان رشد علوم پزشکی نیز قابل توجه بوده است.پیشرفت هایی که به طور مستقیم به میزان دسترسی مردم به خدمات سلامت در تمام مراحل زندگی تاثیر دارد. تنها در آمار تعداد پزشکان از ۱۵ هزار نفر در سال های ۵۷ به ۱۰۰ هزار پزشک افزایش یافته است.

پیش از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاه هایی که رشته پزشکی را آموزش می دادند حدود ۱۰ دانشگاه بود اما اکنون ۵۲ دانشگاه با احتساب دانشگاه شاهد و بقیة الله در کشور فعالیت می کنند. به طوری که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، فقط ۷ دانشكده علوم پزشكي با ۷۰۰ دانشجوي پزشكي در کشور فعال بودند. اما هم اکنون ۳۰ هزار دانشجوی پزشکی با بیش از ۱۱ هزار عضو هیات علمی در ۴۷ دانشگاه علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت و ۴ واحد غیر وابسته در کشور مشغول فعالیت هستند.

نکته ای که در حوزه علوم پزشکی مورد توجه است این است که دانشگاه های علوم پزشکی از سال ۶۷ به بعد ایجاد شده اند و پیش از آن تنها دانشگاه های بزرگ دارای دانشکده های داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی بودند که با اجرایی شدن قانون تاسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بخش علوم پزشکی از وزارت علوم منفک شد و دانشگاههای مستقل را ایجاد کرد.

بر اساس آمار ۴۸ دانشکده پزشکی، ۳۶ دانشکده دندانپزشکی، ۱۷ دانشکده داروسازی و در مجموع ۱۷۰ دانشکده در کل رشته های علوم پزشکی در کشور در بخش دولتی قرار دارند. در بخش دانشگاه آزاد نیز حدود ۲۰ دانشکده پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی به تربیت دانشجو در این بخش می پردازند. در حالی که تا سال ۵۷ تنها ۳۵ دانشکده در این بخش فعال بودند.

تعداد ۵ هزار و ۱۰۰ نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در گروه پزشکی درسال ۵۷ بوده اند که این تعداد اکنون به بیش از ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافته است. همچنین آمار اعضای هیات علمی در حوزه علوم پزشکی از تعداد ۲۵۰۰ نفر در سال ۵۷ به بیش از ۱۳ هزار نفر در سال ۹۳ - ۹۲ رسیده است.

در کنار توسعه کمی در حوزه آموزش پزشکی، پیشرفت های بسیار در بخش سلول های بنیادی، تولید ۹۵ درصد داروهای موردنیاز کشور در داخل کشور که تا سال ۵۷ تنها ۲۵ درصد آن محقق شده بود، گسترش کارخانه های داروسازی، گسترش رشته های تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی و پیوند اعضا نیز قابل توجه است.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس