کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

کل

بهترین دانشگاههای دنیا در پزشکی و مهندسی/ رتبه ایرانیها در ۱۳رشته (97/12/8)

ایران کنفرانس

بهترین دانشگاههای دنیا در پزشکی و مهندسی/ رتبه ایرانیها در ۱۳رشته

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: رتبه بندی رشته های موضوعی سال ۲۰۱۹ کیواس اعلام و رتبه دانشگاه های ایران در ۱۳ رشته منتشر شد.

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نتایج رتبه بندی رشته های موضوعی سال ۲۰۱۹ توسط کیو اس اعلام شد.  این رتبه بندی جامع ترین رتبه بندی رشته های موضوعی دانشگاه های جهان در نوع خود به شمار می رود.

وی افزود: در رتبه بندی حاضر، تعداد هزار و ۲۲۲ دانشگاه از ۷۸ کشور و در ۴۸ رشته موضوعی بررسی شده اند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: کیو اس برای رتبه بندی رشته های موضوعی از ۶ شاخص شهرت دانشگاه با وزن ۴۰ درصد، شهرت استخدام کنندگان با وزن ۱۰ درصد، نسبت استاد به دانشجو  با وزن ۲۰ درصد،  استناد به هر مقاله با وزن ۲۹درصد، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی با وزن ۵ درصد و نسبت دانشجویان بین المللی با وزن ۵ درصد استفاده می کند.

مهراد عنوان کرد: کیو اس برای نیل به هدف های رتبه بندی از تعداد ۸۳ هزار عضو هیات علمی، ۴۲ هزار کارفرما، ۱۵۰ میلیون استناد از ۲۲ میلیون مقاله علمی استفاده کرده است.

وی تاکید کرد: براساس این رتبه بندی دانشگاه هاروارد در ۱۲ رشته موضوعی برتری خود را نسبت به سایر دانشگاه های جهان حفظ کرده و پس از آن، انستیتو فناوری ماساچوست در ۱۱ رشته موضوعی برترین دانشگاه جهان شناخته شده است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: رتبه سوم برترین دانشگاه های جهان به سویس تعلق دارد. عملکرد ETH زوریخ به این معنی است که تنها دانشگاه های آمریکا و انگلستان در اکثر رشته های موضوعی در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان قرار نگرفته اند.

مهراد گفت: ۱۰ کشور برتر بر حسب تعداد ۱۹ رشته موضوعی برتر شامل آمریکا با ۲۳۴ دانشگاه، انگلستان با ۱۳۷ دانشگاه، سویس با ۲۱ دانشگاه، استرالیا با ۱۸ دانشگاه، کانادا با ۱۵ دانشگاه، سنگاپور با ۱۴ دانشگاه، هلند با ۱۲ دانشگاه، ایتالیا با ۶ دانشگاه، چین(سرزمین اصلی) با ۴ دانشگاه و سوئد با ۴ دانشگاه است.

وی اضافه کرد: کیو اس رشته های موضوعی را ابتدا در ۵ حوزه کلی قرار داده و سپس رشته های موضوعی تخصصی را به تفکیک ۴۸ رشته ارائه کرده است.

بهترین های جهان در پزشکی و مهندسی

بنیانگذار پایگاه استنادی جهان اسلام تاکید کرد: براساس رتبه بندی موضوعی کیواس در حوزه مهندسی و فناوری انستیتو فناوری ماساچوست، استنفورد و ETH زوریخ رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

مهراد اظهار داشت: در حوزه علوم حیاتی و پزشکی دانشگاه های هاروارد، آکسفورد و کمبریج رتبه های اول تا سوم جهان را در اختیار دارند. همچنین در حوزه علوم طبیعی انستیتو فناوری ماساچوست، دانشگاه استنفورد و دانشگاه هاروارد در صدر جدول رتبه بندی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: در حوزه هنر و علوم انسانی نیز سه دانشگاه نخست این رتبه بندی شامل آکسفورد، هاروارد و کمبریج است.

چهره ماندگار علمی کشور گفت: در حوزه علوم اجتماعی و مدیریت نیز دانشگاه هاروارد، مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن و دانشگاه استنفورد رتبه های اول تا سوم جهان را کسب کرده اند.

رتبه های ایران در پزشکی، مهندسی و علوم پایه

مهراد با اشاره به رتبه دانشگاه های ایران در نظام رتبه بندی موضوعی کیواس افزود: در حوزه پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران با رتبه ۳۵۰-۳۰۱، علوم پزشکی تهران با رتبه ۴۵۰-۴۰۲ و علوم پزشکی شیراز با رتبه ۵۰۰-۴۵۱ قرار گرفته اند که این دانشگاه ها جز ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند.

وی تاکید کرد: براساس این رتبه بندی در رشته ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف رتبه ۳۵۰-۳۰۱ و دانشگاه تهران رتبه ۳۵۰-۳۰۱ را از میان ۴۰۳ دانشگاه برتر جهان کسب کرده اند.

این چهره ماندگار علمی کشور خاطرنشان کرد: در رشته مهندسی مکانیک،  هوا و فضا و مهندسی ساخت دانشگاه های شریف رتبه ۳۰۰-۲۵۱،  تهران رتبه ۳۰۰-۲۵۱، صنعتی امیرکبیر رتبه  ۳۵۰-۳۰۱، صنعتی اصفهان رتبه ۴۰۰-۳۵۱، دانشگاه شیراز رتبه ۴۰۰-۳۵۱ و علم و صنعت ایران رتبه ۴۵۰-۴۰۱ در بین ۵۰۲ دانشگاه برتر جهان کسب کرده اند.

مهراد گفت: دانشگاه صنعتی شریف رتبه ۲۰۰-۱۵۱ در رشته آمار و تحقیق در عملیات در بین ۲۰۳ دانشگاه برتر جهان به دست آورده است. همچنین این دانشگاه در رشته فیزیک و نجوم نیز رتبه ۵۰۰-۴۵۱ در بین ۶۰۲ دانشگاه برتر جهان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در رشته علم مواد نیز دانشگاه های صنعتی شریف رتبه ۳۰۰-۲۵۱، تهران رتبه ۳۰۰-۲۵۱، صنعتی امیرکبیر رتبه ۴۰۰-۳۵۱، و علم و صنعت ایران رتبه ۴۰۰-۳۵۱ در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان را کسب کرده اند.

این چهره ماندگار علمی اظهار داشت: بر اساس این رتبه بندی در رشته مهندسی برق و الکترونیک نیز دانشگاه صنعتی شریف رتبه ۳۰۰-۲۵۱، دانشگاه تهران رتبه ۳۰۰-۲۵۱، دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه ۵۰۰-۴۵۱ و دانشگاه شیراز رتبه ۵۰۰-۴۵۱ را در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان به دست آورده اند.

مهراد تاکید کرد: در رشته علوم کامپیوتر نیز دانشگاه های صنعتی شریف رتبه ۳۵۰-۳۰۱، تهران رتبه ۵۰۰-۴۵۱ و صنعتی امیرکبیر رتبه ۶۰۰-۵۵۱ را از میان ۶۰۳ دانشگاه برتر جهان کسب کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی شریف رتبه ۲۰۰-۱۵۱ رشته مهندسی عمران را از میان ۲۰۲ دانشگاه برتر جهان به خود اختصاص داده است.

چهره ماندگار علمی کشور گفت: در رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف رتبه ۴۵۰-۴۰۱، دانشگاه تهران رتبه ۴۵۰-۴۰۱ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه ۶۰۹-۵۵۱ در بین ۶۰۱ دانشگاه برتر جهان را به دست آورده اند.

مهراد افزود: براساس این رتبه بندی در رشته کشاورزی و جنگلداری،  دانشگاه تهران رتبه ۲۵۹-۲۰۱ و دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه ۳۰۰-۲۵۱ را در بین ۳۰۲ دانشگاه برتر جهان کسب کرده اند.

وی اضافه کرد: در رشته داروسازی نیز دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه ۲۰۰-۱۵۱ در بین ۳۰۱دانشگاه برتر جهان را به خود اختصاص داده است.

چهره ماندگار علمی کشور گفت: دانشگاه های کشور در سایر رشته های موضوعی این رتبه بندی شامل حسابداری و امور مالی، آناتومی و فیزیولوژی، بازرگانی و مدیریت، مهندسی شیمی، مردم شناسی، تاریخ، معماری، باستان شناسی، مردم شناسی، ارتباطات و رسانه ها، دندانپزشکی، هنر و طراحی، زیست شناسی، اقتصاد و اقتصاد سنجی، مطالعات توسعه آموزش، زبان و ادبیات انگلیسی، جغرافیا، حقوق، تاریخ، کتابداری و مدیریت اطلاعات، زبانشناسی، مهندسی معدن، پرستاری، زبان های مدرن، علوم سیاسی و مطالعات بین الملل، روانشناسی، جامعه‌شناسی، تربیت بدنی، الهیات، دامپزشکی، روزنامه نگاری،   علوم محیط زیست و علوم زمین فاقد رتبه در بین گروه های اموزشی دانشگاه های برتر جهان بوده اند.

 

دفترچه سئوالات آزمون دکتری منتشر شد (97/12/6)

ایران کنفرانس

دفترچه سئوالات آزمون دکتری منتشر شد

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از انتشار دفترچه سئوالات آزمون دکتری بر روی سایت این سازمان خبر داد.

دکتر توکلی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها روز جمعه سوم اسفند در ۷ گروه و ۲۴۵ کدرشته امتحانی، ۵۸ شهرستان و ۱۰۴ حوزه امتحانی برگزار شد.

وی گفت: برای شرکت در آزمون تعداد ۱۹۶ هزار و ۴۳۷ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۸۴ هزار و ۳۸۰ نفر زن و ۱۱۲ هزار و ۵۷ نفر مرد هستند. به عبارت دیگر ۴۲.۹۶ درصد زن و ۵۷.۰۴ درصد مرد هستند.

به گفته توکلی، از تعداد ۱۹۶ هزار و ۴۳۷ داوطلب ثبت نام کننده، تعداد ۱۱۷ هزار و ۵۱۷ نفر در گروه علوم انسانی، ۱۷ هزار و ۴۷۹ نفر در گروه علوم پایه، ۳۴ هزار و ۶۴۰ نفر در گروه فنی و مهندسی، ۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر در گروه کشاورزی منابع طبیعی، ۹ هزار و ۸۸۴ نفر در گروه هنر، ۲ هزار و ۹۹ نفر در گروه دامپزشکی و ۴ هزار و ۳۳۳ نفر در گروه زبان ثبت نام کرده‌اند. همچنین آمار داوطلبان ثبت‌نام کننده در دوره دکتری سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۳۸ هزار و ۲۶۷ نفر کمتر شده است.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور افزود: دفترچه سوالات آزمون (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۱۳۹۸ هریک از ۲۴۵ کدرشته امتحانی در سایت این سازمان منتشر شده است و از طریق لینک‌های مربوطه قابل دریافت است.

 

مسیرهای انجام تحقیق

ایران کنفرانس

مسیرهای انجام تحقیق 

دو مسیر برای انجام تحقیق پیش روی ما می باشد.

AR یا کنش پژوهی:

  • در کنش پژوهی با یک هدف وارد کار می شویم و باید ادامه دهیم تا چه پیش آید.
  • تحقیق کیفی و ارگانیسمی است. این پدیده ها قابل تقسیم به جزء نمی باشند و به عنوان یک کل بررسی می شوند.
  • پس تحقیقات کل گرا holestic با کنش پژوهی قابل انجام است.

کنش پژوهی :

قیاسی است

کیفی است

ارگانیسمی است

  • هر کسی کنش پژوهش خاص خود را در زندگی دارد ولی دو چیز مشترک همگی دارند یکی اینکه زندگی سخت است و دیگری اینکه سختی زندگی از راهی که می رویم نیست بلکه از نحوه راه رفتنی است که انتخاب می کنیم. چرا که هر چه بدست می آوریم نتیجه اعمال خودمان است.

OR یا عمل پژوهی:

  • مربوط به پدیده هایی است که قابل تقسیم به جزء می باشد و پس از آن به کل تعمیم می دهیم. مثل ویروس ابولا که علائم بیماری آن را متوجه می شویم و می توانیم یک کل بسازیم.
  • پس در OR به کل دسترسی نداریم.
  • در کنش پژوهی AR، فرد هیچ پیش فرضی و فرضیه ای در ذهنش نیست ولی در عمل پژوهی ما از قبل فرضیه داریم.

عمل پژوهی:

کیفی نیست

مکانیستی است

استقرایی است

  • در تحقیق کیفی کنش پژوهی هر کسی به عنوان محقق نموضوع را از دید خودش بررسی می کند لذا نتایج ممکن است از سوی محققان مختلف متفاوت باشد لذا قابل تعمیم دادن به دیگران نیست.
  • در عمل پژوهی تحقیق را با مساله و فرضیه شروع کرده ایم، باید مساله را حل نموده و در آخر پیشنهاد دهیم.
  • تحقیق عمل پژوهی و توسعه ای هرگز پایانی ندارند.
  • تحقیق عمل پژوهی از نوع شبه تجربی می باشد.(مثلا رگرسیون گرفته می شود)

برای انجام عمل پژوهی OR باید بدانیم:

1- بحث تصمیم گیری است زیرا هدف حل مساله است.

2- واژه شناسی عمل پژوهی

3- چه مدل هایی را باید استفاده کنیم.

4- از یک مساله مفهومی چطور به یک راه حل کمی برسیم.

توضیحات عمل پژوهی OR:

1- در این مدل نتیجه باید قابل اندازه گیری باشد و همه چیز را به زبان ریاضی تبدیل کنیم.

2- هدف نهایی عمل پژوهی این است که کارکرد سیستم بایستی بهبود یابد.

3- فعالیتی است که در یک سازمان رسمی یا غیررسمی صورت می گیرد.

ü    دانش بومی بر پایه دانش پایور (پایه ور) یا زمینه ای است.

ü    ضرب المثل ها همه بر مبنای دانش پایور هستند.

پوزیتیولیسم- مثبت گرایی

  • دیدگاه پوزیتیولیسم از نظر علمی یعنی مثبت گرایی
  • ارزشیابی- ارزیابی- مطالعه- بررسی- جمع آوری داده ها جزو تحقیق و تحقیق نمی باشد.
  • تحقیق باید چیزی را تولید کند.
  • آنچه که بتواند با ایده و نظر یک صاحب نظر و کارشناس مورد مطالعه قرار گیرد و چیزی را در عالم علم ایجاد نماید که تا پیش از این وجود نداشته است. (تحقیق کیفی)
  • با پیش فرض هایی بتواند یافته های قابل تعمیم برای ایجاد یافته های علمی بنماید. (تحقیق کمی)
  • · آنچه که چیزی را توصیف کند پروژه ای توصیفی است و مناسب پایان نامه ارشد و دکتری نیست.
  • · پس در تحقیق توصیفی، تاریخی، مورد پژوهی، پیمایش همه توصیفی هستند.
  • · توصیفی به آشکارسازی آنچه پنهان است می پردازد.
  • اگر همه آنچه که قرار است مطالعه شود را مطالعه کنیم آن را پیمایش موضوعی گویند و اگر قرار باشد همه کسانی که باید مطالعه کنیم تحقیق جامعه یا افراد مورد مطالعه.
  • پیمایش موضوعی می تواند با استفاده از نمونه گیری از افراد انجام شود که درست نیست.
  • در پیمایش موضوعی زمانی نمونه گیری انجام می دهیم که موردهای مشابه در جامعه وجود داشته باشد و کسب اطلاع از یکی برابر با کسب اطلاع از دیگری باشد در اینصورت از افراد یا آگاهان نمونه گیری می شود.
  • اگر در جامعه دو منبع اطلاعاتی مشابه را پیدا نکردیم آنگاه بایستی از همه اطلاعات گرفته شود که به آن پیمایش گویند.
  • پیمایش چه موضوعی چه فردی، یافته قابل تعمیم ندارد و قابل تحقیق علمی نیست و تحقیق توصیفی چنین است.
  • همانطور که بیان شد اگر در جامعه همه متغیرها را مطالعه کردیم پیمایش موضوعی است و نمی توانیم نمونه گیری کنیم که عموما در ارشد و دکتری به اینصورت است.

 

پیمایش تحقیق توصیفی است و تحقیق توصیفی فرضیه ندارد.

در دوره دکتری حتما بایستی تحقیق استنباطی داشته باشیم یعنی فرضیه داشته باشیم تا آزمون کنیم.

پوزیتیولیسم ها هر آنچه که از طریق حواس بتواند شناسایی شود و بپیوندد از طریق این پیوندها رابطه ها را شناسایی کند، دنبال نمی کنند و هیچ پدیده ای را باور نم یگنند.

ساختارگراها: بدنبال علائم و داده هایی هستند که تشکیل دهنده یک حقیقت بزرگ است و بین خودشان روابطی برقرار می کنند و بین روابط، مفاهیمی تولید می شود و این مفاهیم مقوله هایی را می سازد و از به هم پیوستن مقوله ها قضیه هایی آشکار می شود و محقق این قضیه ها را توضیح می دهد. از طریق هستی شناسی، روش شناسی و شناخت شناسی.

پس: تحقیق در ابتدا توضیحی است یعنی مطالعه در خصوص اجزاء یک پدیده که نمی دانیم چیست ولی در محدوده ای خاص.

  • · تحقیق در بعد نظری (فصل 2) توصیفی است. پس از رسیدن به مدل نظری آنوقت: باید ابزار جمع آوری داده ها را تولید کنیم که با کمال تاسف می نویسند از پرسشنامه استفاده کردیم که پیمایش است که اشتباه است. (پیمایش می تواند پرسشنامه باشد ولی نه لزوما)
  • · عنوان پایان نامه باید گویای مساله باشد و نوع تحقیق و روش تحقیق
  • · هر کسی کنش پژوهی خاص خود را در زندگی دارد.
  • · تحقیق یک پدیده نسبی است و محدود است به محدوده تحقیق
  • · محدوده تحقیق یعنی آنچه که تحقیق ما را قالب بندی کرده است.
منبع: درس روش تحقیق دکتر ملک محمدی

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 5 اسفند 1397 ، 16:16)

 

انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)

ایران کنفرانس

انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)

دیدمان کمی، دیدمان کیفی، دیدمان آمیخته

دیدمان آمیخته:  (به هم تنیده) Mixed , integrated, triangulation

  • در دیدمان آمیخته یا روش کیفی (چرایی و دلایل وجود آن پدیده) در ابتدا می آید و یا روش کمی
  • تعریف: ترکیب روش کیفی و کمی در انجام یک تحقیق
  • ضرورت: در دیدمان آمیخته باید ضرورت استفاده از دو نوع تحقیق کمی و کیفی و ترتیب و توالی آنها مشخص شود (ضرورت استفاده مهم است).
  • بی نهایت متغیر در ساخت یک پدیده نقش دارند باید محرز کنیم که این متغیرها در ساخت پدیده نقش دارند که از طریق استدلال اسنادی صورت می گیرد.
  • چند تا منبع بدهم کافی است؟ تا جایی که از نظر علمی قانع کننده باشد و همچنین به درجه اعتبار منبع ها نیز بستگی دارد.
  • پایان نامه کارشناسی ارشد برای رساله دکترا موثق نیست.
  • منبعی که از نظر علمی دارای امتیاز باشد و منبع علمی زمانی دارای امتیاز است که تحت نظارت باشد.
  • کتاب استناد دارد (کتاب های مرجع، کتاب های درسی)
  • منابع خارجی معتبر مثل مقالات ISI نیز معتبر است.

در پایان فصل 2 پایان نامه جدولی آورده می شود. البته در فصل 2 هر یک از هدفهایی که در فصل 1 نوشته شده است باید توضیح داده شود و نتیجه گیری در جدول فصل 2 قرار می دهیم.

موارد جدول فصل 2: (جدول تطبیقی یا تحلیل محتوا)

-         منبع، یافته ها، متغیرها، بهره برداری از تحقیق برای کار (اگر ربطی نداشت حذف می کنیم).

  • وقتی که ما تحقیق کیفی داریم، هنوز هیچ چیزی را نمی شناسیم زیرا هنوز پدیده را نمی شناسیم.
  • فقط به یافته های دیگران اکتفا نمی کنیم و به استدلال منطقی نظرات خودمان هم بستگی دارد.
  • چرا اول تحقیق کیفی انجام می دهیم؟ باید دلایلش را بیاوریم.

به این دلیل استفاده کردم ← می شود روش شناسی تحقیق

  • حالا می خواهیم اندازه گیری کنیم که هر متغیری که ساختیم چی هست؟ با روش های مختلف کمی و کیفی بدنبال آن می رویم.
  • رسید سنجش می تواند کمی یا کیفی باشد ولی این با نوع تحقیق کمی و یا نوع تحقیق کیفی فرق دارد.
  • سنجش کیفی به هیچ وجه به معنی تحقیق کیفی نیست.
  • پس تحقیق ما حتما بایستی آمیخته باشد.
  • در یک طرح آمیخته اعداد و ارقام به متن نگارشی تبدیل می شوند.

تمام زندگی ما تحقیق کیفی است و کنش پژوهی است.

جدول تطبیقی یا تحلیل محتوا

متغیر/ منبع

منبع 1

منبع 2

منبع 3

متغیر 1

 

*

 

متغیر 2

*

 

 

متغیر 3

 

 

*

 

نکته: حقیقت همیشه در جمع است

انواع طرح های آمیخته:

1- به هم تنیده (triangulation):

زمانی که وزن هر دو روش کیفی و کمی مساوی باشد و اهمیت هر دو روش به یک اندازه باشد.

2- تشریحی (explanatory):

(غالب کمی)زمانی که وزن یا اهمیت بخش کمی بیش از بخش کیفی باشد و از داده های کیفی نیز برای توصیف پدیده استفاده شود.

در اینصورت باید ابتدا داده های کمی و سپس داده های کیفی جمع آوری شوند. مثل مراجعه به پزشک و انجام آزمایش و معاینه و گرفتن دارو و مصرف آن و انجام دوباره آزمایش کمی ←  کیفی

البته تشخیص پزشک یک موضوع کیفی است.

3- روش اکتشافی (exploratory):

(غالب کیفی) زمانی که پژوهشگر در پی بررسی و زمینه یابی موقعیتی نامعین است. در اینصورت در ابتدا داده های کیفی و سپس داده های کمی جمع آوری می شوند.

مثل یک واقعه سیاسی به چه دلایلی شکل گرفته است؟

منبع : درس روش تحقیق دکتر ملک محمدی

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 5 اسفند 1397 ، 16:16)

 

روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال

ایران کنفرانس

روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال

1- استدلال قیاسی: رسیدن به حقیقت از کل به جزء به شرطی که از قانونی صادر شده باشد که نقص پذیر نباشد و تنها چیزی که نقص پذیر نیست خداوند و حقیقت محض می باشد.

در روش قیاسی فرضیه تولید می شود. کنش پژوهی هم در این گروه است. AR

2- استدلال استقرایی: این استدلال زمانی قابل استفاده است که آن پدیده درست و حقیقت را در اختیار نداشته باشیم و اگر اصل درست را اکنون در اختیار نداریم باید سراغ استدلال نقص برویم. (از جزء به کل). عمل پژوهی در این گروه ها جای دارد OR

در روش استقرایی بسیاری از فرضیه ها آزمون شده اند بعضی ها تایید و بعضی ها تصویب نشده اند.

استدلال نقص: چون کل جامعه برای ما قابل دسترس نیست آنچه که قابل دسترس است را بدست می آوریم و یافته هایمان را به کل تعمیم می دهیم مثل انتخاب نمونه.

3- استدلال علمی: در این استدلال از هر دو روش قیاسی و استقرایی استفاده می شود. این در قالب روش تحقیق با عنوان OR می شناسیم که از بیان مساله آغاز می شود و به پیشنهادات به اتمام می رسد.

  • یافته های علمی زمانی ارزشمند هستند که به قانون علمی تبدیل شوند.
  • در استدلال علمی محقق به کمک مشاهدات خود فرضیه هایی را صورت بندی می کند به عبارت دیگر چون قاعده کل را ندارد و فقط دست آن به نمونه می رسد، می خواهد از طریق نمونه به یک قاعده کلی و تعمیم پذیر دست یابد.
  • لذا در ابتدا از روش قیاسی شروع به مطالعه و مقدمه می کند.
  • بعد فرضیه می سازد.
  • تمام توقع ما این است که بتوانیم به یک قانون کلی دست یابیم. برای این کار بایستی آنچه در مورد نمونه و مقدمه کلی داریم درست باشد و رابطه بین این دو را می سازیم به این مدل نظری می گوییم. (یک کروکی می باشد)

 

  • هر فلشی که از یک متغیر به متغیر دیگر وصل می کنیم یک فرضیه است.

 

در یک فرضیه 3 نکته بایستی رعایت شود:

1. رابطه علی معلولی

2. جهت رابطه

3. شدت رابطه

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 5 اسفند 1397 ، 16:15)

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس