دسترسی دوباره به تمام متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ایرانداک (1400/1/7)

ایران کنفرانس

دسترسی دوباره به تمام متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ایرانداک

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی گفت که مجددا دسترسی به تمام‌ متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ایرانداک برقرار شد.

مجتبی توانگر در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: بعد از سه ماه پیگیری از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و هماهنگی و همکاری سازمان بازرسی کل کشور موفق شدیم که دسترسی دوباره به تمام‌ متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) فراهم شود.

وی توضیح داد: از اوایل دی ماه امسال، تمام‌ متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی از دسترس کاربران خارج شده بود آن هم در شرایطی که این موضوع با ‎قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مغایرت داشت. همان ‏زمان در نامه‌ای به وزیر علوم نسبت به ‎مسدود شدن دسترسی جامعه علمی کشور به ‎پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی معترض شدم و یک هفته بعد هم موضوع را در قالب سوال از آقای غلامی وزیر علوم مورد پیگیری قرار گرفت.

نماینده تهران ادامه داد: آن زمان بهانه‌هایی همچون مسدودسازی دسترسی به خاطر جلوگیری از کپی‌کاری و تقلب مطرح شد که در پاسخ صریحا و مکتوب گفتم که راه‌های فنی مانند راه‌اندازی و ایجاد سامانه‌های مشابهت‌یابی (همانندجو) در متون علمی، جهت مبارزه با تقلب وجود دارد. سازوکاری که در آن، سامانه تحت شبکه (وب) با دریافت متن از کاربر و مقایسه خودکار آن با متن ارائه شده، نوشته‌های همانند را بازیابی و میزان همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد بنابراین اجرای سیاست‌های مبتنی بر رشد اخلاق علم و پژوهش درکشور، دسترسی آزاد به متون علمی و تقویت ابزارهای فنی جهت مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی به طور قطع و یقین به مراتب از اعمال سیاست‌های محدود و مسدود کننده دسترسی به متون علمی اثر بخشی بیشتری به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از متون، پایان نامه‌ها و رساله‌های علمی تهیه شده در کشور با بودجه عمومی نگاشته شده‌اند، به همین خاطر با حفظ جایگاه مالکیت معنوی اثر، مالکیت مادی آن متعلق به عموم جامعه است و باید در دسترس همگانی قرارگیرد. بی‌تردید رشد علمی در هرکشوری، به واسطه به اشتراک‌گذاری دانش محقق می‌شود.

رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس درباره اینکه آیا مسدودسازی دسترسی به پایان‌نامه‌ها با مباحث مطرح شده درباره پایان نامه برخی افراد سیاسی در چند ماه اخیر مرتبط است، گفت: بررسی‌های اولیه‌ام نشان می‌دهد این ارتباط مقرون به صحت نیست.

آخرین بروزرسانی (پنجشنبه ، 12 فروردين 1400 ، 06:53)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس