گزارش روزنامه اطلاعات: جای خالی روحیه علمی در دانشگاه ها (95/10/27)
گزارش روزنامه اطلاعات: جای خالی روحیه علمی در دانشگاه ها
تهران- ایرنا- روزنامه اطلاعات در گزارشی نوشت: اغلب پژوهشگران و محققان در ایران تبدیل به پژوهشگران کتابخانه ای می شوند که اغلب تحقیقات آنان در مجلات و مقالات علمی انتشار می یابد که تاثیر ملموسی بر صنعت، اقتصاد، فرهنگ و حل مشکلات جامعه ندارد.
در بخش دوم و پایانی این گزارش می خوانیم: تشکیل زیرساخت های مستحکم توسعه در توجه و تمرکز بر فعالیت های علمی استوار است و توجه به محوریت علم، منبع اصلی تولید اطلاعات جدید و منشاء دستیابی به پیشرفت های پایدار محسوب می شود. چند سالی است هرگاه از پیشرفت های علمی صحبت می شود، بسیاری، موضوع رتبه ایران در شاخص های تولید علم را مطرح می کنند، در حالی که رتبه پانزدهم ایران در تولید علم جهان فقط مربوط به میزان تولیدات مقالات علمی است و رتبه 75 کشور در به کارگیری دستاوردهای علمی، گویای آن است که فاصله ما تا استفاده از این دستاوردها چقدر است.
دانشگاه ها که یکی از مهدهای اصلی پژوهش محوری و تربیت پژوهشگران محسوب می شوند، اغلب همچنان در مرحله آموزش محور قرار دارند، چون دانشگاه های پژوهش محور محتوای آموزشی خود را براساس دستاوردهای پژوهشی تنظیم می کنند و فعالیت هایشان پژوهش محور می شود. از سوی دیگر، اغلب پژوهشگران و محققان در ایران تبدیل به پژوهشگران کتابخانه ای می شوند که اغلب تحقیقات آنان در مجلات و مقالات علمی انتشار می یابد که تاثیر ملموسی بر صنعت، اقتصاد، فرهنگ و حل مشکلات جامعه ندارد.
**درک محیط های پژوهشی
دکتر حمید رضا خانکه ـ معاون پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با گزارشگر روزنامه اطلاعات، اساس برداشتن گام های بلند در این راه را تغییر روش های پذیرش دانشجو در دوره دکتری می داند و با تأکید بر بی توجهی به جریان پذیرش دانشجویان دکتری به ویژه در سال های اخیر، می گوید: در فاصله زمانی سال های 94ـ91 ضعیف ترین دانشجویان دکتری پذیرش شده اند، اما سال گذشته و امسال به دلیل اتخاذ سیاست های سختگیرانه تری از سوی وزارت علوم، تعداد کمتری دانشجوی دکتری پذیرش شده و اوضاع کمی بهتر شده است، من که از سال 86 در دانشگاه های کشور تدریس می کنم، از نزدیک شاهدم که سال به سال دانشجویان ما کم سوادتر و گرفتارتر شده اند. به این معنی که دانشجویان دکتری یا مجردند و دنبال کارند یا اینکه متأهل اند و گرفتار هزینه های زندگی و یا سهمیه دارند و هیأت علمی هستند و می خواهند ارتقاء بگیرند که در این شرایط تحقیق، قسمت کوچکی از زندگی روزانه این دانشجویان محسوب می شود. در حالی که دانشجوی دکتری در تحصیل، تمام وقت تعریف می شود.
در بیشتر کشورها وقتی کسی دانشجوی دکتری می شود، به او میز و اتاق کار می دهند تا تمام وقت در محیط آموزشی و پژوهشی باشد و این محیط و مسائل آن را درک کند. یک دانشجوی دکتری 2 سال تمام باید وقت بگذارد تا فقط موضوع پژوهشی خود را بیابد، درحالی که دانشجویان ما عموماً بی حوصله اند و سریعاً می خواهند از مدارج تحصیلی بالا بروند که من عمده ترین دلیل آن را احساس عدم اطمینان به آینده و شکنندگی بازار اشتغال می دانم.
وی ادامه می دهد: در کشورهای پیشرفته یکی از راه های پذیرش دانشجوی دکتری، آن است که مراکز صنعتی و اجرایی، مشکلات خود را در قالب پروژه هایی به شکل گرنت(پژوهانه) اعلام می کنند. به طور مثال پلیس اعلام می کند که مهم ترین معضل این سازمان، ترافیک تهران است و به دانشجویانی که در این زمینه پروپوزال ارائه دهند و این معضل را واکاوی کنند، پول می دهد. پس از آن، دانشجویی که در این ارتباط پروپوزال نوشته است، به طور مثال به من که در حوزه حوادث و بلایای طبیعی تحصیل کرده ام، مراجعه و اعلام می کند که از پلیس یک گرنت پژوهشی گرفته ام، شما حاضرید راهنمای من شوید که من این مشکل را حل کنم و در عین حال فارغ التحصیل PHD هم بشوم؟
به این شکل پذیرش دانشجو به جای کنکور محوری و منابع محوری، «پژوهش محور» و «استاد محور» می شود. یعنی شما در صورتی می توانید دانشجوی دکترای من شوید که یا درگرنتی که من دارم قرار گیرید، که آن هم سفارش یک سازمانی است، یا اینکه شما خود از سازمانی سفارش پژوهشی را گرفته باشید. در این صورت شما نشان می دهید، قابلیت دارید که سازمانی شما را پذیرفته و مثلاً 100 میلیون تومان هزینه کرده و به شما «گرنت» داده است. ایجاد این مسیر به شرط آن است که مراکز اجرایی به دانشگاه ها اعتماد کنند و حل مشکلاتشان را به دانشگاهیان بسپارند.
متاسفانه این اعتماد و این احساس نیاز در سازمان ها نیست. به طور مثال، من با شهرداری، پلیس راهور و اورژانس کار می کنم. گاهی رئیس یا معاون یکی از این سازمان ها مساله ای را مطرح می کند و بعد تأکید دارد که 2 ماهه جواب آن را می خواهد. چون سیستم نظارتی بالاتر حوصله ندارد که این سازمان طولانی مدت به تحقیق بپردازد تا راه حل مسأله ای را ریشه ای پیدا کند. من هم پاسخ می دهم که 2 ماهه نمی توان تحقیق قابل قبولی ارائه داد. پاسخ می شنوم که پس احتیاجی به پژوهش نیست و من خودم آن را حل می کنم! به همین دلیل معتقدم ساختار تصمیم گیری های کلان ما باید به سمتی حرکت کند که به تحقیق احترام بگذارد و اجازه دهد پایه های هر تحقیقی اصیل طراحی شود، تا هر روز شاهد تغییرات پی در پی در کارکرد سازمان ها نباشیم.
**کار در محیط های اجرایی
عضو فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه وظیفه ما دانشگاهیان این است که برای کشور نقشه راه بکشیم و آینده و ضعف ها را مشخص کنیم، می گوید: این مهم در شرایطی تحقق می یابد که به ما اعتماد شود و حوصله لازم برای به سرانجام رسیدن کار وجود داشته باشد. البته ما دانشگاهیان هم باید یاد بگیریم که حوزه اجرایی مسئولیت های خودش را دارد و باید مشکلات اجرا را هم درک شود. سیاست های کلان باید به سمتی بروند که منابع مالی سیستم اجرا، برای حل مشکلات در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد و در عین حال خطاهای دانشگاهیان هم پذیرفته شود. ما که معصوم نیستیم و کار با محیط های اجرایی را باید تمرین کنیم. چون منِ دانشگاهی در محیط های استریل و امن کار کرده ام و حالا باید وارد محیط های رقابتی شوم.
باید در نظر داشت که سامان یافتن پذیرش دانشجو با سیستم «استاد محور» و نشانه گرفتن یک مشکل ملی که مشتری سازمانی دارد، نیازمند عزم ملی است. ممکن است سؤالی اینجا مطرح شود که در پذیرش های استاد محور، ممکن است اساتید در پذیرش دانشجویان پارتی بازی کنند. این سؤال درست است، ولی مساله اینجاست که منِ استاد اگر یک تعهد تحقیقی داشته باشم، ناچارم به دلیل پاسخگویی، دانشجوی با استعداد را انتخاب کنم. بنابراین، اینکه عنوان شود که اجرای سیستم «استاد محور» با پیش فرض قرار دادن امکان پارتی بازی مردود است، درست نیست و برای این کار، روش های کنترل وجود دارد.
**کیفی گرایی دانشگاه ها
گرفتن «گرنت» پژوهشی توسط دانشجویان، وابستگی بودجه دانشگاه ها به فارغ التحصیلان ممتاز یعنی بر مبنای مشکلی که دانشگاه حل و ارتباطاتی که برقرار کرده و تولیدی که مبدع آن بوده است، از جمله راه کارهایی است که به باور دکتر خانکه، به کیفی گرایی دانشگاه ها منجر می شود.
وی ادامه می دهد: اگر مبنای تراز بندی دانشگاه ها، یافته های تحقیقی آنها باشد، قاعدتاً دانشگاه ها کار با کیفیت انجام می دهند. حال اگر از این کار با کیفیت مقاله ای هم چاپ شود، این مقاله باعث بالندگی است و سبب سرشکستگی نیست. متاسفانه ما فقط شاخص را تولید مقاله در ژورنال هایی قرار داده ایم که در بسیاری از مواقع، اولویت های آنها نیازهای کشور ما نیست. شما مقاله ای را با اولویت های ملی برای این مجلات ارسال کنید، به دلیل محلی بودن آن را چاپ نمی کنند. در این صورت اساتید و دانشجویان هم در راه اولویت های بین المللی حرکت می کنند و در نتیجه اولویت های محلی مورد توجه و رسیدگی قرار نمی گیرد.
نکته دیگر آنکه تأکید بیش از حد بر چاپ مقاله در مجلات خارجی، زنگ خطر را برای مجلات فارسی و زبان فارسی به صدا درآورده است. الآن چاپ مقاله در مجلات فارسی هیچ ارزشی ندارد و به این ترتیب در اغلب موارد، 4 تا 5 سال از عمر دانشجویان در دوره دکتری تلف می شود تا 2 مقاله در ژورنال های خارجی چاپ کنند و بعد هم معلوم نیست که تأثیر کار کجاست. درحالی که اگر ما با اولویت های داخلی یک کار اصیل و خوب انجام دهیم، خارجی ها خود به دنبال آن خواهند آمد. سؤال اینجاست که تربیت یک دانشجوی دکتری با چند صد میلیون هزینه ای که برای کشور دارد، مشکل یک روستا را توانسته حل کند یا خیر؟ آیا یک سؤال پژوهشی ایجاد کرده یا نمایی از آینده حوزه تخصص خود ترسیم کرده است؟
**تعلق به علم
دکتر محمدامین قانعی راد ـ جامعه شناس هم ورود دانشجویانی را که تعلقی به علم و دانشگاه ندارند، یکی از دلایل افت کیفیت علمی می داند و می گوید: در کنار این موضوع، روند کمیت گرایی در آموزش سبب می شود اساتید فاقد بینش و روحیه علمی، وارد دانشگاه ها شوند. ضمن آنکه نظام واحدی در آموزش عالی امکان ایجاد یک رابطه مداوم و طولانی را برای دانشجو و استاد فراهم نمی کند. ارتباط استاد با دانشجو در این سیستم یک رابطه گسسته است و بعد از گذراندن یک درس در یک ترم قطع می شود.
وی می افزاید: در ساختار آموزش عالی امکان ایجاد فرایند تلمذ کردن در کنار استاد و برقراری رابطه دو طرفه استاد و دانشجویی، شبیه به آنچه که در نهادهای آموزشی سنتی ما نسبت داده می شود، فراهم نیست و سبب می شود شرایط شکل گیری بینش که از طریق انتقال دانش ضمنی و پنهان صورت می گیرد، فراهم نشود. چون در بسیاری از موارد بینش و قدرت تشخیص نه از طریق دانش تصریحی و آشکار که از طریق کتاب خواندن و فهم آن قابل دستیابی است، بلکه از طریق برقراری رابطه استاد و دانشجویی و دریافت دانش ضمنی و پنهان در این دوران ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه نیازمند دگرگونی کلی در نظام آموزشی دانشگاه ها هستیم، می افزاید: این نظام آموزشی تعداد زیادی مقاله و مقاله نویس تولید می کند، اما علم توانایی تولید بینش منسجم کننده و وحدت بخش در علم را ندارد. در حالی که داشتن یک سرمشق در روند علم آموزی، به معنای گذراندن دوره طولانی کارآموزی درکنار استاد است.
**مطالعات کاربردی
دکتر خانکه 2 نوع تحقیقات «پایه ای» و «کاربردی» را از یکدیگر تفکیک می کند و می گوید: بر اساس تعریف، تحقیقات پایه ای به سؤالات پایه ای پاسخ می دهد، مثل اینکه چرا آمار طلاق در کشور بالاست و چرا آمار اعتیاد افزایش یافته است؟ در کنار آن باید مطالعات کاربردی انجام دهیم. یعنی چه کار کنیم که آمار طلاق کاهش یابد یا در مساله آلودگی هوا به جای اینکه همه منتظر بمانیم تا باران ببارد یا بر خلاف دیگر نقاط دنیا، استاندارد هوا را با باد تنظیم کنیم!
باید با به کارگیری مطالعات کاربردی، راه های برون رفت از این مشکلات را یافت.یا در مورد مسأله ترافیک، معضل تا حدی گسترش یافته است که مردم از نظر سطح استرس ناشی از آن، آماده انفجارند و متشنج و پرخاشگر شده اند. به اعتقاد من همه هم و غم مدیریت کشور در سطوح ملی و دانشگاهی در حال حاضر باید برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوا بسیج شود، معضلاتی که در صورت برخورد با برخی سودجویی ها قابل حل است، به شرط آنکه مسئولان نسبت برای شنیدن پیشنهادهای دانشگاهیان گوش شنوا داشته باشند.
**نابغه گرایی
یکی از دلایل اصلی که به باور دکتر خانکه مانع حرکت به سوی «پژوهش محوری» می شود، فردگرایی و نابغه گرایی است، مساله ای که وی ریشه آن را در نظام آموزشی می داند و می گوید: در شرایط حاضر تا خداوند به کسی فرزندی می دهد، بچه را نابغه می داند و از مهدکودک او را در کلاس های تیزهوشان ثبت نام می کند. به این ترتیب ما از 5 سالگی بچه ها را در کلاس های مختلف می گذاریم و او را از جامعه جدا می کنیم. بعد در کنکور هم اگر موفق شد و رشته خوبی هم خواند، مهارت های اجتماعی لازم را ندارد. متاسفانه به این ترتیب، ما انسان هایی را تربیت می کنیم که جامعه پذیر و شهروند خوب نیستند. ممکن است پزشک خوب یا مهندس خوبی باشند، اما چون در دل جامعه رشد نکرده اند، مهارت های اجتماعی، پذیرش های اجتماعی و تعامل های اجتماعی ندارند که محصول این سیستم آموزشی هم شهروند خوب نیست، در حالی که ما موظفیم شهروند خوب تربیت کنیم، نه آلبرت انیشتین!
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه ما در افراد دانشگاهی، توقع داریم آدم هایی را ببینیم که درد مردم و جامعه را درک کرده باشند، می گوید: در حالی که افراد تحت تربیت سیستم آموزشی، همواره در شرایط ایزوله قرار می گیرند و در هر جایگاهی باشند، درد مردم را نمی فهمند. با این کار نخبگان مان را هم به سمتی می بریم که جامعه پذیر نمی شوند. به همین دلیل بعد با دردی مانند این مواجه می شویم که چرا در جامعه پزشکی، در برخی موارد تمام هم و غم برخی پزشکان، گرفتن پول زیاد از بیماران است؟ برای اینکه معنی زندگی او پول شده و خدمت به مردم کمتر برایش مهم است.
از نظر دکتر خانکه، سیستم آموزش و پرورش کشور به شرایط یاد شده دامن می زند. وی می گوید: اگر کنکور را بردارند و پذیرش دانشجو را به دانشگاه ها واگذار کنند، مردم سلامت روان بهتری پیدا می کنند. با این سیستم آموزش و پرورش فقط آدم های به اصطلاح تاجر مسلک و بدون نگاه انسانی، تربیت می کنیم. من هر بار که از تدریس در خارج از کشور برمی گردم و دانشجویانم را می بینم، از خودم می پرسم که چه فرقی میان ما و آنهاست؟ من که همان استادم! به نظر من فرق آنجاست که در کشورهای پیشرفته، سیستم ها توسعه یافته اند و این توسعه به آدم ها احساس امنیت می دهد. به اعتقاد من باید سیستم ها نیاز مردم را تأمین کند، تا آنها دغدغه تأمین نیازهای اولیه شان را نداشته باشند. ایران ظرفیت این را دارد که جزء 5 قدرت برتر علمی دنیا باشد، به شرط آنکه سیستم آموزشی اصلاح شود، فردگرایی از میان برود، تیم گرایی تبدیل به عادت شود و ایده آل های ما، حل مشکلات و تأثیرگذاری باشد.
**شایستگی بیش از نیاز
دکتر خانکه یکی دیگر از اشکالات سیستم فعلی آموزشی را مواجه با مشکلی به نام «داشتن شایستگی بیش از نیاز» می داند و می گوید: یعنی مثلاً من در این دانشگاه به یک منشی احتیاج دارم که نهایتاً مدرک کارشناسی داشته باشد. اگر کسی با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری و با هزار رابطه منشی من شد، آیا من واقعاً می توانم از او بخواهم برای من چای بیاورد؟ آیا او با رضایت برای من کار انجام می دهد؟ ما الآن در دانشگاه خودمان خدمه هایی داریم که مدرک مهندسی دارند. با یک نگاه به آنان می توان متوجه شد، این افراد از درون در حال انفجارند. یعنی وقتی یک چای جلوی کسی می گذارند، با تنفر این کار را انجام می دهند.
با پذیرش بی رویه دانشجویان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، عملاً نیروی کار دچار نابسامانی شده است. به این معنا که الآن در هرم جمعیتی ما آدم کم سواد خیلی کم داریم و آدم های باسواد زیاد شده اند. از آنجا که جامعه به حجم زیادی از کسانی نیاز دارد که کارهای فیزیکی و خدماتی انجام دهند و در مقابل درصد کمی از افراد با مدارج تحصیلی عالی برای تولید فکر یا سیاست تربیت شوند، ما در بخش هایی دچار کمبود نیروی کار می شویم. چرا آنقدر کارگر افغانی در کشور زیاد است، چون جوانان ما تحصیلکرده اند و کار آنها را انجام نمی دهند. فردی که از 5 سالگی تا 60 سالگی پشت میز می نشیند، نه مهارت های فیزیکی و نه اجتماعی دارد.
**آرزوی سخنرانی در دانشگاه ها
دکتر خانکه ضرورت توجه به جایگاه اساتید دانشگاه ها در کنار اهتمام به بازگشت شأن به دانشگاه ها را مورد تأکید قرار می دهد و می گوید: اساتید دانشگاه ها در کشورهای پیشرفته دنیا دارای جایگاه هستند. حرف من این نیست که به لحاظ مالی بی نیاز هستند، ولی کم نیازند. درآمد مکفی دارند و به همین دلیل دغدغه آنها تولید علم و تربیت دانشجویان است، اما متاسفانه دغدغه بسیاری از اساتید فرهیخته ما، گذران زندگی است. ما استادانی داریم که از اول وقت با حضور در دانشگاه به دنبال تجارت بیرون از دانشگاه ها هستند و امکان گذاشتن حداقل وقت را برای دانشجویان ندارند.
الآن یک استاد تمام در دانشگاه در نهایت به صورت میانگین 10 میلیون در ماه حقوق دریافت می کند، دانشیاران هم میانگین 6-5 میلیون تومان درآمد دارند، در حالی که روزنامه فروشی را در اطراف همین دانشگاه می شناسم که با تحصیلات سیکل، ماهیانه 15 میلیون تومان درآمد دارد. باید به معیشت اساتید فکر کرد. در خارج از کشور نه استاد و نه دانشجو، هیچ کدام دغدغه مالی ندارند حال آن که اینجا هم استاد و هم دانشجو، هر 2 دغدغه مالی دارند.
ضمن آنکه به دلیل نگاه کمّی گرایانه ، شأن سیستم آموزش عالی در کشورمان متأسفانه نزول کرده است. در کشورهای پیشرفته دانشگاه ها آنقدر جایگاه رفیعی دارند که اهالی سیاست و آدم های بزرگ آرزو دارند که در آنجا صحبت کنند و دانشگاهیان، آنان را بپذیرند. اصلاً سخنرانی در دانشگاه ها از افتخارات آنها است، چون دانشگاهیان هر کسی را میان خود نمی پذیرند. آنان لزوماً مقابل یک وزیر یا یک نماینده کوتاه نمی آیند، چون دانشگاه دارای استقلال علمی است و قدرت نقد دارد. توجه داشته باشید، بسیاری از دانشگاه ها در دنیا دیوار ندارند، چون مصونیت سیاسی دارند، اما در کشور ما متاسفانه تعدّد دانشگاه ها باعث شده است که شأن آنها رو به نزول باشد. در حالی که دانشگاه ها باید در سیاست گذاری ها، تصمیم گیری ها، آینده نگری ها و رفاه کشور، نقش داشته باشند، چرا که دانشگاه فقط یک کانون آموزشی برای ارائه مدارک تحصیلی و مالی نیست.
منبع: روزنامه اطلاعات، 1395.10.26
- حل مشکل ارتقای اساتید در دانشگاههای فاقد تحصیلات تکمیلی (1403/9/19)
- دانشگاه پیام نور در ارشد و دکتری پذیرش «فراگیر» ندارد (1403/9/3)
- صدور حکم یکساله حق التدریس با حقوق استادیار پایه یک تصویب شد (1403/8/26)
- تقویم زمانی ثبت نام و برگزاری چهار آزمون کشوری سال ۱۴۰۴ (1403/8/22)
- اعلام شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان دریافت بورس تحصیلی (1403/8/20)
- امکان ثبت نام پذیرفتهشدگان روزانه در آزمونهای ارشد و دکتری ۱۴۰۴ فراهم شد (1403/8/16)
- تشریح اعمال دو نوع سهمیه در آزمون دکتری نیمهمتمرکز سال ۱۴۰۴ (1403/8/6)
- آغاز ثبتنام آزمون دکتری نیمهمتمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۴
- پاسخ دانشگاه آزاد به انتقادات کارمندان و اساتید (1403/7/25)
- درخواست رسیدگی به مطالبات اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد (1403/7/23)
- جزئیات سن بازنشستگی اعضای هیات علمی دانشگاهها اعلام شد (1403/7/15)
- فراخوان جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی تمدید شد (1403/7/8)
- فراخوان جدید جذب اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی (1403/7/4)
- جذب هیات علمی وابسته از مقطع ارشد در دانشگاه آزاد (1403/6/20)
- مهلت ثبتنام جذب هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد تمدید شد (1403/6/12)
- آغاز جذب مدرس حق التدریس در دانشگاه علمی کاربردی از ۱۷ شهریور (1403/6/7)
- فرایند اختصاص سهمیههای جذب اعضای هیات علمی به دانشگاه (1403/6/5)
- آغاز فراخوان جذب هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد از 29 مرداد (1403/5/28)
- تحقیق درباره جذب هیات علمی به بسیج اساتید واگذار شد (1403/5/13)
- محدودیت به کارگیری اعضای هیات علمی در مناصب سیاسی رفع شد (1403/5/7)
- سن جذب اعضای هیات علمی به ۴۰ سال کاهش یافت (1403/5/3)
- زمان ثبت نام آزمون آیلتس اعلام شد (1403/4/25)
- زمان فراخوان جدید جذب اعضای هیات علمی اعلام شد (1403/4/19)
- میانگین زمانی فرایند جذب هیات علمی/تاخیر دو ماهه در اعلام فراخوان (1403/4/17)
- آیین نامه جامع اعطای بورس به دانشجویان ابلاغ شد/ سهم بورسیهها از جذب در هیات علمی (1403/4/12)
- نامه وزارت علوم درباره امکان تبدیل وضعیت استخدامی اعضاء هیات علمی (1403/4/4)
- اعلام جزییات افزایش حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد (1403/3/20)
- کارنامه انتخاب رشته کنندگان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/3/12)
- کارنامه آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/3/9)
- آیین نامه ارتقای اساتید از مقاله محوری خارج شد (1403/3/8)
- جزئیات پذیرش دانشجو در موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم (1403/2/29)
- کنکورهای آینده تستی تشریحی میشود (1403/2/23)
- زمان اعلام نتایج آزمون ارشد مشخص شد (1403/2/18)
- محدودیت اعطای پایههای تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد (1403/2/8)
- جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد (1403/2/6)
- شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل میشود (1403/1/29)
- مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم «امریه سربازی» جذب میکند (1403/1/28)
- کف و سقف حقوق اعضای هیات علمی در سال 1403 (1403/1/19)
- تعیین سهمیه جذب اعضای هیات علمی با هماهنگی دو سازمان کشوری (1403/1/16)
- سقف وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاهها افزایش یافت (1403/12/25)
- فرایند جذب اعضای هیات علمی چندین ماه کاهش یافت (1403/12/13)
- ثبتنام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد (1402/12/9)
- دفترچه سوالات آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/12/7)
- شیوهنامه اجرایی آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی تهیه میشود (1403/12/7)
- ماده واحده «آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاهها» ابلاغ شد (1403/12/2)
- کارت شرکت در آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری ۳۰ بهمن منتشر میشود (1403/11/27)
- سامانه ملی صدور کد صحت مدارک تحصیلی دانشگاهی ایجاد میشود (1403/11/23)
- آییننامه ارتقای اساتید باتوجه به نظرات رهبری نهایی شد (1403/11/6)
- سقف حقوق اعضای هیات علمی اعلام شد / آغاز پروژه ساخت مسکن دانشگاهیان (1403/11/6)
- ظرفیت جذب اعضای هیات علمی دو برابر شد (1402/11/2)
- ثبت نام دومین فراخوان جذب اعضای هیات علمی از ۵ بهمن (1402/10/28)
- جزییات سهمیه های جذب اعضای هیات علمی در فراخوان بهمن اعلام شد (1402/10/24)
- امتیاز تعداد فرزندان و تاهل در جذب اعضای هیات علمی (1402/10/16)
- زمان اعلام دومین فراخوان جذب دانشگاهها مشخص شد (1402/10/11)
- دستورالعمل نحوه اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی ابلاغ شد (1402/10/5)
- اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی نهایی شد (1402/9/28)
- شرط اخذ رتبه دانشیاری برای تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی حذف شد (1402/9/27)
- شیوه نامه اجرایی بورس دانش ابلاغ شد (1402/9/21)
- لیست جدید دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت علوم اعلام شد (1402/9/15)
- جزئیات شیوه نامه اجرایی بورس بلند مدت دکتری و بورس سال آخر (1402/9/11)
- فراخوان پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران (1402/9/9)
- شرایط پذیرش بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شریف اعلام شد (1402/9/8)
- اقدامات وزارت علوم برای مقابله با مهاجرت اساتید (1402/9/2)
- اعلام برنامه وزارت علوم برای دومین فراخوان جذب هیات علمی (1402/8/26)
- پیش نویس اولیه آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی بررسی شد (1402/8/24)
- ابلاغ ۲ مجوز جدید جذب به دانشگاهها (1402/8/22)
- امتیاز مقاله برای ارتقای اساتید کم می شود (1402/8/20)
- مراحل ثبتنام متقاضیان آزمون دکتری ۱۴۰۳ (1402/8/18)
- جذب اعضای هیات علمی فناور در دانشگاهها تصویب شد (1402/8/15)
- اعلام فرایند جذب مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی (1402/8/14)
- مهلت ثبتنام در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ تمدید شد (1402/8/13)
- ۱۲ آبان آخرین مهلت فراخوان جذب مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی (1402/8/10)
- حق «وتوی» مقاله ISI در آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی وزارت بهداشت حذف شد (1402/8/9)
- اعلام شرایط ونحوه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ (1402/8/4)
- آییننامه ارتقای اساتید در دستورکار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت (1402/8/3)
- با مصوبه مجلس؛نظام ارزیابی اعضای هیأت علمی اصلاح میشود (1402/8/1)
- اعلام زمان نوبت دوم فراخوان جذب اعضای هیات علمی (1402/7/30)
- فراخوان جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی از ۲۹ مهرماه آغاز می شود (1402/7/26)
- اجرای دور جدید طرح «دستیار فناوری» در دانشگاهها (1402/7/24)
- آخرین فرصت دانشگاهها برای غربالگری متقاضیان جذب هیات علمی (1402/7/24)
- آخرین مهلت ارسال مقالات چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- برگزاری سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی مواد و متالورژی ایران
- نخستین سمینار بینالمللی سلامت روان الکترونیک در دانشگاه شهید بهشتی برگزار میشود
- برگزاری چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- برگزاری هشتمین دوره «مسابقات ملی دیوار خاک مسلّح» و نمایشگاه مهندسی ژئوتکنیک و ژئوسینتتیک
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات به کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- برگزاری اولین همایش کاربران توربین های گازی با تمرکز بر نیروگاه های کلاس F
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات یازدهمین کنگره سالانه ملی عمران، معماری، هنر و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- نگاهی به برگزاری یازدهمین دوره کنگره سالانه ملی عمران، معماری، هنر و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- برگزاری کنفرانس بینالمللی ژئوانرژی و پنجمین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات به دهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- ثبت نام حضور در کنفرانس بین المللی کرامت انسانی آغاز شد
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی ابعاد نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- دومین همایش بینالمللی «کانت و جهان معاصر» برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- برگزاری دومین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما
- برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی ابعاد نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- نگاهی به برگزاری دهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- برگزاری هشتمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران، بهمن ماه 1403
- برگزاری چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار در بهمن ماه سال جاری
- برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- اردبیل میزبان اولین کنفرانس بین المللی احیای بوم شناختی
- فراخوان مقاله برای سیوهشتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی
- برگزاری چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- برگزاری کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- تمدید مهلت ارسال مقالات دهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات به کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- ارائه ۴۱ مقاله به همایش امنیت منابع، حکمت و حکمرانی
- کنفرانس بینالمللی «فناوریهای کوانتومی و کاربردها در صنعت» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار میشود
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- نگاهی به برگزاری دهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- برگزاری هشتمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- برگزاری کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- یازدهمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی برگزار میشود
- ارسال ۷۰ مقاله به دوازدهمین کنفرانس نظریه گراف و ترکیبیات جبری
- ارسال ۱۸۱ مقاله به کنفرانس ملی دفاع زیستی در برابر تهدیدهای بیوتروریسم
- جزییات بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور اعلام شد
- برگزاری پنجمین کنفرانس بینالمللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین توسط پژوهشگاه رویان
- برگزاری همایش بینالمللی فلسفه ذهن
- برگزاری سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- پانزدهمین کنفرانس سیستمهای الکترونیک قدرت برگزار میشود
- برگزاری دوازدهمین کنفرانس نظریه گراف در دانشگاه تفرش
- اولین همایش ملی امید آفرینی و پایداری اجتماعی برگزار میشود
- همایش ملی «نشانهشناسی فرهنگی» برگزار میشود
- برگزاری نخستین همایش ملی اقتصاد آبی به میزبانی دانشگاه مازندران
- اولین کنفرانس بینالمللی موزهها در اردبیل برگزار میشود
- برگزاری کنفرانسی با موضوع «ریزگرد» با مشارکت ۶ کشور منطقه
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- برگزاری دومین کنفرانس «بانک و بیمه» با رویکرد هوش مصنوعی
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم
- تمدید مهلت ارسال مقالات اولین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- فراخوان هفتمین دورۀ «مسابقات ملی دیوار خاک مسلّح» و نمایشگاه مهندسی ژئوتکنیک و ژئوسینتتیک
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- نخستین کنگره انجمن علمی تغذیه ایران در اصفهان برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- نخستین کنفرانس حکمرانی سرزمینی در دانشگاه تهران برگزار می شود
- برگزاری ۵ همایش ملی علمی ـ آموزشی دانشگاه پیام نور در شیراز
- تغییر تاریخ برگزاری و تمدید ارساال مقالات اولین همایش ملی ایده های تحول آفرین در تعالی نظام آموزش و پرورش
- تقدیر از مقالات برگزیده در همایش بانکداری الکترونیک
- هشتمین کنفرانس بین المللی حقوق سلامت برگزار می شود
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- دهمین کنفرانس بینالمللی وب پژوهی با حمایت IEEEبرگزار میشود
- دانشگاه شهید چمران اهواز، میزبان کنفرانس پژوهشهای کاربردی در مهندسی برق
- هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم برگزار می شود
- همایش پیشرفتهای معماری سازمان ایران در پژوهشگاه ICT برگزارمی شود
- برپایی کنفرانس ملی انجمن علمی پارکهای فناوری وسازمانهای نوآوری
- دانشگاه تهران؛ میزبان کنفرانس ائتلاف جهانی علیه آپارتاید علمی
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- اردبیل میزبان اولین کنفرانس بینالمللی کوهستان پایدار خواهد بود
- دانشگاه علم و فرهنگ؛ میزبان کنفرانس بینالمللی مهندسی ساخت و تولید
- Fifteenth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- 21st International Conference on Technology, Knowledge, and Society, National Changhua University of Education
- 2024 International Conference on Applied Economics
- Applied Research International Conference on Humanities
- LONDON - LIVABLE CITIES CONFERENCE
- The 8th International Conference on Climate Change 2024
- Thirty-First International Conference on Learning, Utrecht University
- Ninth International Conference on Tourism & Leisure Studies –Liverpool John Moores University
- Seventeenth Global Studies Conference – Global Studies Research Network and Jagiellonian University, Kraków, Poland
- 4th Canadian International Conference on Gender and Women's Studies 2024
- The 2nd International Conference: Architecture Across Boundaries 2024
- Fifteenth Power Electronics & Drives: Systems and Technologies Conference (PEDSTC 2024)
- 6th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences 2024
- Psyche and Symbol: A Transdisciplinary Conference
- IEEE-International Conference on Computer, Electrical and Communication Engineering
- Mysteries and Histories: A Transdisciplinary Conference
- LOCAL CULTURES - GLOBAL SPACES, A Virtual Conference
- Innovation in Language Learning International Conference
- Sixteenth International Conference on Climate Change: Impacts & Responses
- Twentieth International Conference on Environmental, Cultural, Economic & Social Sustainability
- Fourteenth International Conference on The Constructed Environment
- 1st International GAME Conference - Global Advances in Management and Economics
- 2023 Asia-Pacific Conference on Economics and Finance
- 2023 Singapore Conference on Applied Psychology
- 11th International Conference on Sustainable Development
- 5th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences
- MPOB International Palm Oil Congress and Exhibition (PIPOC 2023)
- Thirteenth International Conference on Food Studies
- Fourteenth International Conference on The Image
- Thirteenth Interdisciplinary Conference - Aging and Social Change Research Network
- International Research Conference on Management and Humanities
- The International Conference on Business and Economics
- The 6th International Conference on Future of Women 2023
- 4th International Conference on Machine Learning, IOT and Blockchain MLIOB 2023
- International Conference on Civil and Environmental Engineering (I2C2E)
- International conference on Applied Science Mathematics and Statistics
- International Conference on Business Management and Humanities
- International Conference on Medicine, Nursing and Healthcare
- International Conference on Agricultural and Biological Science (ICABS)
- The End of Life Experience 4th Global Interdisciplinary Conference
- 2022 Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- 2022 Open Distance and eLearning Conference Virtual Conference
- 10th Biennial Academy of World Business, Marketing and Management Development Conference
- Singapore Conference on Sport Science 'LIVE'
- Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- Thirteenth International Conference on The Constructed Environment
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- چالشهای فرآیند داوری مقالات علمی
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- ابزارهاي گردآوري اطلاعات : پرسشنامه و مصاحبه
- ارجاع نويسي APA
- مرگ مجلات علمی نزدیک است !
- چگونه موضوع پايان نامه خود را انتخاب كنيم؟
- انواع متغيرهای پژوهش
- آنچه از آلفاي كرونباخ لازم است بدانيم
- انواع رفرنس نویسی
- پروپوزال (Proposal) چیست؟
- لینک دسترسی به کنفرانس های بین المللی پشتیبان شده توسط الزویر
- دانلود مشخصات کلی،برنامه و سرفصل رشته های دکتری
- دانلود مشخصات کلی،برنامه و سرفصل رشته های کارشناسی ارشد
- مقاله ISI چگونه ارزیابی می شود؟
- دسترسی به آخرین فهرست نشریات بی اعتبار و کم اعتبار و جعلی خارجی اعلامی دانشگاه آزاد
- همایش های جدید خارجی (New Conferences)
- عضویت در خبرنامه همایش های ایران کنفرانس
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت دوم )
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت آخر )
- املاى بعضى از واژهها و پیشوندها و پسوندها
- تفاوت نشریات علمی-پژوهشی و نشریات علمی-ترویجی
- تفاوت میان تحقیق و تألیف
- تفاوت میان مطالعه و تحقيق
- انواع تحقيق
- تحقیق چیست؟
- آیا این مجله درجه ISI دارد؟
- همایشهای خارجی(allconferences.com)
- دانلود متن کامل آیین نامه جدید آموزشی دوره های کاردانی،کارشناسی پیوسته و ناپیوسته وزارت علوم،تخقیقات و فناوری
- تدوین پرسشنامه
- آشنایی با انواع همایش های حرفه ای
- نحوه ارسال مقاله براي مجلات بين المللي
- كدام مقاله را در كدام جورنال منتشر كنيم ؟ (ژورنال)
- دکتری پژوهشمحور چیست؟
- تحلیل استنادی (Citation analysis) چیست؟
- روش تحلیل محتوا (Content analysis) چیست؟
- دانشگاههای مورد تایید برای شرکت در کنفرانسهای علمی خارجی(موضوع بخشنامه 73/13462 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی )
- نشريات ايرانی نمايه شده در پايگاه بين المللی ISI
- ? ISI - موسسه اطلاعات علمي ؟
- راهنماي جامع برگزاري همايشها
- استفاده از رفرنس نویسی در ورد 2007 ( word 2007)
- فهرست نشريات علمي پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي
- فهرست نشريات علمی پژوهشی فارسي
- ضریب همبستگی چیست؟
- چک لیست سمینار و مراسم عمومی (جدید)
- Maastricht University Holland Scholarships 2024 in Netherlands
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2024 in Europe (Fully Funded)
- Central European University Scholarships 2024 in Hungary (Fully Funded)
- University of Hawaii Graduate Scholarships 2024-25 in USA
- Kings College London Chevening Scholarship 2024 in UK (Fully Funded)
- Emile Boutmy Scholarships 2024 in France
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada
- Belgium Government ARES Scholarship 2024-25 (Fully Funded)
- Deakin University Scholarship 2024-25 in Australia (Fully Funded)
- British Chevening Scholarship 2024 in UK (Fully Funded)
- MBZUAI Postgraduate Scholarships 2024 in UAE (Fully Funded)
- Yale University Scholarships 2024 in USA (Fully Funded)
- University of Western Australia Scholarship 2023-24 in Australia
- Frankfurt Universities offering Scholarships 2023 in Germany (Fully Funded)
- Boston University Presidential Scholarship 2023
- University of Tokyo ADB Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- Bonn International Fellowships 2024 in Germany (Fully Funded)
- University of Waikato International Excellence Scholarship 2023-24
- SIIT Graduate Scholarships 2023-24 in Thailand (Fully Funded)
- TU Delft Excellence Scholarship 2024 in Netherlands (Fully Funded)
- TDTU International Graduate Scholarship 2023-24 in Vietnam
- Finland Government Scholarship 2023-24 in Finland (Fully Funded)
- University of Manitoba Scholarships for International Students 2023-24 in Canada (Fully Funded)
- Imperial College MBA Scholarships 2024 in UK
- University of Toronto Scholarships 2024 in Canada (Funded)
- University of Birmingham Scholarships 2023-24 in United Kingdom (Funded)
- Gates Cambridge University Scholarships 2024-25 in UK (Fully Funded)
- Cape Breton University Scholarships 2023-24 in Canada
- National University of Singapore Scholarships 2023-24 in Singapore (Fully Funded)
- Swiss Government Scholarships for International Students 2024
- Chulabhorn Graduate Institute Scholarship 2024 in Thailand (Fully Funded)
- UNIL Masters Scholarship 2024 in Switzerland
- DAAD International Postgraduate Scholarship 2024 in Germany (Fully Funded)
- KAIST University Scholarship in South Korea 2024 (Fully Funded)
- APU University MEXT Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- University of Otago Scholarships 2023-24 in New Zealand (Fully Funded)
- University of British Columbia Fellowships 2024 in Canada (Funded)
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Fully Funded)
- Peking University Yenching Academy Scholarship 2024 in China (Fully Funded)
- EPFL Excellence Fellowships 2023-24 in Switzerland
- Harvard Radcliffe Institute Fellowship 2024-25 in USA (Fully Funded)
- University of Dayton Merit Scholarship 2023-24 in USA (Funded)
- Bond University HDR Scholarship 2023-24 in Australia (Fully Funded)
- ANU International Chancellor's Scholarship 2023-24 in Australia
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea
- Stanford University Scholarship Program 2024-25 Knight Hennessy
- Alberta University Scholarship 2023-24 in Canada
- University of Melbourne Scholarships 2023-24 in Australia
- Kyoto University ADB Scholarship 2023-24 in Japan
- Politecnico Di Milano Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- Simon Fraser University Scholarships 2023-24 in Canada
- Bright Scholarship: Chulalongkorn University Scholarships 2023-24 in Thailand
- Bright Scholarship: Montreal University Scholarships 2023-24 in Canada
- Central Queensland University RTP Scholarship 2023-24 in Australia
- Bond University Transformer Scholarship 2023-24 in Australia
- Central South University Scholarship 2023-24 in China
- Koc University Turkish Scholarship 2023-24 in Turkey (Fully Funded)
- Government of Italy Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- DAAD Scholarships 2023-24 in Germany (Fully Funded)
- Bright Scholarship: British Council Stem Scholarship 2023-24 (Fully Funded)
- Poland Government Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Korea National University of Arts Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Toyohashi University of Technology MEXT Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- Abu Dhabi University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Hamad Bin Khalifa University Scholarship 2023 in Qatar (Master and PhD)
- United Arab Emirates University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Radboud University Masters Scholarship 2023-24 in Netherland (Master)
- Shanghai Jiaotong University Scholarship 2023-24 in China (Master and PhD)
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2023 in Europe (Master)
- University of Tokyo Summer Internship 2023-24 in Japan ( bachelor’s degree )
- Khalifa University Graduate Scholarship 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Deakin University Scholarship 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada (Master and PhD)
- Oxford University Clarendon Scholarship 2023 in UK (Master and PhD)
- Hokkaido University Presidents Fellowship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- CERN Administrative Student Program 2023-24 in Switzerland
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Master and PhD)
- Yokohama National University Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea (Master and PhD)
- University of Tasmania Research Scholarships 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی