هزینه تحصیل دانشجویان غیر بومی در برخی کشورهای اروپایی (94/12/9)

ایران کنفرانس

هزینه تحصیل دانشجویان غیر بومی در برخی کشورهای اروپایی

«تایمز هایر اجوکیشن» در گزارش اخیر خود شهریه دانشگاه‌ها در تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را بررسی و اعلام کرد که شهریه همواره یکی از شاخص‌های مورد نظر دانشجویان بین‌اللملی در انتخاب کشور یا دانشگاه برای ادامه تحصیل است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «تایمز هایر اجوکیشن» کمتر بودن شهریه بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به انگلیس در بعضی از کشورهای اروپایی یکی از دلایلی است که باعث شده است هر ساله تعدادی از دانشجویان انگلیسی برای تحصیل به دیگر کشورهای اروپایی مهاجرت می‌کنند. در این گزارش شهریه سالانه دانشگاه‌ها در تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا معرفی شده است.

فنلاند

شهریه سالیانه در کشور فنلاند صفر است، اما قرار است از سال 2017 برای دانشجویان خارجی یعنی به میزان 1500 پوند در سال در نظر گرفته شود.

دانشحویان دانشگاه‌های فنلاند برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور در طول سال شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور کاملا رایگان است. اما در دسامبر سال 2015 دولت این کشور اعلام کرد که دانشجویان خارجی باید برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور حداقل شهریه یعنی 1500 یورو پرداخت کنند. البته دانشجویان دوره دکتری و محققانی که در دوره‌های آموزشی دانشگاه‌های این کشور شرکت می‌کنند مشمول پرداخت شهریه نمی‌شوند.

تعدادی از دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه هلسینکی اعلام کرده‌اند که شهریه بین‌المللی برای دانشجویان کشورهایی که عضو اتجادیه اروپا نیستند و در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه تحصیل می‌کنند باید بیشتر از حداقل میزان، یعنی شهریه‌ای معادل 10 هزار تا 25 هزار یورو در سال باشد. البته تجربه‌ای مشابه این تجربه در دانشگاه‌های سوئد در سال 2011 باعث شد که تعداد دانشجویان بین‌المللی این کشور با ریزش شدید همراه باشد.

ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا آزاد هستند میزان شهریه‌هایشان را مشخص کنند. البته شهریه ای که دانشگاه‌ها در پایان هر سال مالی مشخص می‌کنند نیاید از 20 درصد بودجه عمومی بیشتر باشد.

شاخص‌های دیگری نیز در تعیین میزان شهریه در این کشور وجود دارد. به عنوان مثال دانشگاه‌ها به پیشینه و وضع مالی دانشجویان، نوع رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنند، مدت تحصیل و سال ورود به دانشگاه تغییر می‌کند.

دانشجویان بین اللملی مانند دانشجویان بومی در ایتالیا شهریه پرداخت می کنند. در سال 15-2014 شهریه بین 192 تا هزارو 195 یورو متغیر بود.

آلمان

شهریه‌ای که دانشگاه‌های آلمان در طول سال از دانشجویان خود دریافت می‌کنند صفر است. البته در بعضی از دانشگاه‌های این کشور شهریه‌ اندکی دریافت می‌شود . این شهریه برای کمک به بورسیه دانشجویان و صندوق حمایت و اداره دانشجویان صرف می‌شود. این میزان شهریه به طور معمول بین 100 تا 250 یورو در سال است.

هلند

در این کشور دولت میزان شهریه دانشجویانی را که متعلق به کشورهای اروپایی هستند، مشخص می‌کند، اما شهریه دانشجویان بین‌اللملی راخود دانشگاه‌ها و موسسان آموزشی مشخص می‌‌کنند. در نتیجه هزینه تحصیل دانشجویان بین‌اللملی نسبت به رشته، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه فرق می‌کند. طبق تحقیقات،هر دانشجوی بین‌المللی در هلند سالانه شهریه‌ای بین 6 تا 12هزار یورو در سال پرداخت می‌کند اما این میزان از در دانشگاه‌های مختلف بسیار از هم متفاوت است.

به عنوان مثال دانشگاه واخنینگن که جز 10 دانشگاه برتر هلند است سالانه از دانشجویان بین‌المللی خود شهریه‌ 15 هزارو 800 یورویی دریافت می‌کند در حالی که فقط شهریه دروس مانند پزشکی و دامپزشکی در دانشگاه اوترخت 20هزار یورو است.

فرانسه

شهریه دانشگاه‌های عمومی فرانسه در سال تحصیلی 14-2013 هم برای دانشجویان بومی و هم برای دانشجویان غیربومی در دوره‌ کارشناسی 183 یورو در سال بود. همچنین شهریه برای دوره‌های کارشناسی ارشد 254 یورو و برای دوره‌های دکتری نیز 388 یورو در سال است.

البته این میزان شهریه در رشته‌های مختلف با هم فرق می‌کند. به عنوان مثال میانگین شهریه رشته مهندسی در سال 14-2013 معادل 550 یورو و برای رشته دامپزشکی 2هزار یورو بود.

جولای سال 2015 دولت فرانسه اعلام کرد که نیز که کلیه دانشگاه‌ها و مقاطع باید شهریه ای مشابه آنچه که از دانشجویان اروپایی و یا بومی دریافت می کنند را از دانشجویان بین‌المللی دریافت کنند.

دانمارک

تحصیل در دانشگاه‌های عمومی و بیشتر موسسات و دانشگاه‌های خصوصی دانمارک برای دانشجویان بومی و اروپایی رایگان است، اما از سال 2006 دانشحویان غیر بومی و غیر اروپایی باید برای تحصیل در دانشگاه‌های دانمارک شهریه پرداخت کنند. البته شهریه دانشگاه‌های دانمارک نیز در مقاطع تحصیلی و رشته‌های تحصیلی مختلف متفاوت و چیزی بین 6هزار تا 16هزار یورو در سال است.

سوئیس

شهریه دانشگاه‌های سوئیس نسبت به نوع دانشگاه بین 900 تا 3 هزارو600 یورو است. به طور کلی میزان شهریه دانشجویان بومی و غیربومی تفاوتی با یکدیگر نمی‌کند اما در بعضی موراد دانشجویان عیربومی مجبور هستند شهریه‌ بیشتری بپردازند.

انگلیس

میانگین شهریه سالانه در دانشگاه‌های انگلیس برای دانشجویان بین‌المللی برای کلاس‌ها و دروس پایه 16هزارو 706 یورو است. البته برای رشته‌‌هایی که دروس آزمایشگاهی دارند این میزان می‌تواند تا 19هزارو 339 و برای رشته‌هایی که درس‌های بالینی دارند امکان دارد تا 31 هزارو 922 یورو افزایش پیدا کند.

البته شهریه تعدادی از موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها در انگلیس از این میزان نیز بیشتر است، به عنوان مثال شهریه دانشگاه کمبریح برای کلاس و دروس پایه 28هزارو 714 یورو، برای دروس آزمایشگاهی 56 هزارو 937 یورو است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس