تب تحصیلات تکمیلی در کشور مصنوعی است (93/6/27)

ایران کنفراتس

تب تحصیلات تکمیلی در کشور مصنوعی است

مدیرکل دفتر برنامه‎ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تب تحصیلات تکمیلی در کشور مصنوعی است.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنای زنجان، "مصطفی کریمیان‌اقبال"  در نشست هیأت رئیسه دانشگاه‎های سراسری استان گفت: تا پنج سال دیگر برخی از دانشگاه‌های کشور منقرض می‌شوند. همان گونه که هم‎اکنون بسیاری از مدارس ظرفیت خالی دارند، اما اواخر دهه 60 مشکل جدی برای مدارس وجود داشت.

وی افزود: این در حالی است که در چند سال آینده با کاهش جمعیت و بودجه کشور میزان پژوهش‌ها و مقالات علمی نیز کاهش می‎یابد و همین کاهش تعداد ورودی دانشگاه‌ها و کاهش بودجه سبب بسته شدن در برخی دانشگاه‎ها می‌شود.

این مسوول ادامه داد: تب گرفتن فوق‎لیسانس و دکتری در کشور مصنوعی است به این معنی که پس از پایان تحصیلات بازار کاری برای آنان وجود ندارد و از سوی دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دلیل عدم درک واقعی از جامعه و اقتصاد آن و فشار خانواده به سوی تحصیلات تکمیلی می‎روند که فکر می‎کنند با تحصیلات بالا برای آنان بازار کار وجود دارد، در حالی که این‌گونه نیست.

کریمیان‌اقبال خاطرنشان کرد: برای این‌گونه افراد مدرک نه تنها باعث موفقیت نمی‌شود بلکه در مواقعی نیز مانع موفقیت آنان است، زیرا هیچ‎گاه به این موضوع فکر نکرده‎اند که چرا باید مدرک دکترا داشته باشند! از سوی دیگر متولدین دهه 70 با مشاهده متولدین دهه 60 که با وجود مدرک دکتری بیکار هستند به سمت تحصیلات بالا نمی‌روند، لذا این سئوال مطرح است که دانشگاه‌ها با کاهش تعداد دانشجو با فرصت پژوهشی و هیئت علمی مضاعف چه خواهند کرد؟

وی در ادامه اظهار کرد: در مطالعه ضرورت دانشگاه‎های کارآفرین دو قطب مهم دانشگاه و صنعت وجود دارد که بین این قطب مهم فاصله جدی وجود دارد که برای پرکردن این خلاء باید هم نیاز جامعه و هم نیاز صنعت فراهم شود؛ در واقع دانشگاه‎ها باید صنعت‎ساز شوند؛ حال باید رصد کرد که دنیا در این زمینه چه کار کرده است.

کریمیان‌اقبال تصریح کرد: برای پر کردن خلاء موجود بین صنعت و دانشگاه تحقیقات فردی باید به سمت تحقیقات گروهی پیش برود. صنعت بدون تحقیق و توسعه زنده نیست و بی‌توجهی به پیوند این دو بخش باعث می‌شود که استاد دانشگاه و مدیر خط تولید حرف هم دیگر را نفهمند.

پرفسور "یوسف ثبوتی" یکی از چهره‌های ماندگار کشور نیز در این جلسه عنوان کرد: مردم ایران جزو استثنایی‎ترین مردم دنیا هستند که همواره طلبکارند و این در شرایطی است که دولت چتر حمایتی دارد و علاوه بر آن حالت کنترلی نیز دارد که همین موضوع سبب می‎‌شود مجال بازبینی برای برنامه‎های دانشگاهی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر این مشکل حل شود قدم‎های بزرگی برداشته شده، زیرا تحت قیومیت بودن سبب عدم شکوفایی زیردستان می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری زنجان نیز در این جلسه گفت: در زنجان یک پارک علم و فناوری، چهار مرکز رشد و شش مرکز کارآفرینی وجود دارد که در آن اعضای هیأت علمی همه دانشگاه‎ها همراه با دانشجویان و فارغ‎التحصیلان حضور دارند.

"جلیل خاوندگار" افزود: در پارک‎های علم و فناوری افراد از کاردانی تا فوق دکتری حضور دارند. همچنین 90 درصد محصولات پارک‎های علم و فناوری در داخل کشور خریداری می‌شود ولی در پی ایجاد بازار خارجی نیز هستیم.

"حمیدرضا خالصی" رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: باید به سمت تولید محصولاتی رفت که نیاز دنیا باشد و بتوان محصولات را در کل دنیا فروخت.

آخرین بروزرسانی (پنجشنبه ، 27 شهریور 1393 ، 14:46)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس