همه چیز درباره آزمون دکتری 93 (92/10/15)
همه چیز درباره آزمون دکتری 93
چهارمین آزمون دکتری دانشگاهها حدود دو ماه دیگر روز جمعه 16 اسفند ماه سال جاری با رقابت 239 هزار و 90 نفر به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار میشود.
به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضرورت برگزاری آزمون دکتری، تغییر ضرایب دروس آزمونی، افزایش اختیار دانشگاهها در پذیرش دانشجو، کیفیت آزمون، ظرفیت پذیرش و... تنها بخشی از پرسشهایی بود که متقاضیان ورود به دوره دکتری دانشگاهها از طریق ایسنا خطاب به مسئولان سازمان سنجش مطرح کردند.
دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتوگو با ایسنا که در محل این خبرگزاری انجام شد، به این پرسشها پاسخ دادند. دکتر خدایی رییس سازمان سنجش با اشاره به اینکه آزمون کتبی دکتری نقش غربالگری را جهت پذیرش دانشجو ایفا میکند، گفت: با توجه به اینکه امکان بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) برای تمام داوطلبان آزمون دکتری وجود ندارد، وجود چنین غربالگری پیش از معرفی دانشجو به دانشگاه لازم است البته در این زمینه لازم است شفافسازی و اطلاعرسانی مناسب صورت گیرد.
افزایش 11 درصدی شمار داوطلبان آزمون دکتری
وی با اشاره به اینکه تعداد داوطلبان آزمون دکتری سال 93 نسبت به سال گذشته حدود 11 درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر چند تغییر در نحوه پذیرش دکتری ازجمله تغییر وزن و تاثیر سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) و آزمون کتبی و ضریب آزمون زبان و همچنین تک نوبته شدن آزمون دکتری به وجود آمده است.
رییس سازمان سنجش با اشاره به تاریخچه آزمون دکتری در این سازمان، گفت: برگزاری آزمون کتبی اولیه برای پذیرش دانشجوی دکتری از سال 90 بر عهده سازمان سنجش قرار داده شد و امسال چهارمین سالیست که سازمان این آزمون را برگزار میکند و طی این سالها نیز تغییراتی در نحوه پذیرش دانشجوی دکتری و تاثیر سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) در پذیرش به وجود آمده است.
خدایی با بیان اینکه پذیرش دانشجوی دکتری در ابتدا به صورت GRE و عمومی برگزار میشد و بررسی "سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی)" پس از معرفی دانشجو به دانشگاه، محوریت صد درصدی در پذیرش دانشجو داشت، تصریح کرد: در سال دوم برگزاری این آزمون وزن سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) به دو سوم کاهش یافت ولی در سال گذشته وزن سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) در پذیرش دانشجوی دکتری به 50 درصد رسید و امسال نیز با بررسی روند آزمون و تحلیل موقعیت گذشته بار دیگر وزن سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) دانشگاهها به 70 درصد افزایش پیدا کرد.
وی نقش آزمون کتبی اولیه را در پذیرش دانشجو مانند نقش غربالگری که از بین داوطلبان تعدادی را برای معرفی به دانشگاهها انتخاب میکند، دانست و افزود: در مرحله اول حدود چهار تا پنج برابر ظرفیت پذیرش، داوطلب مجاز به انتخاب رشته میشود و سپس در مرحله بعدی حدود 2.5 برابر ظرفیت نیز برای بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) به دانشگاه معرفی میشوند که این امر باعث میشود از حجم داوطلبان کاسته و انجام سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) از سوی دانشگاه برای دانشجویان و استادان آسانتر شود.
رییس سازمان سنجش در نظر گرفتن دو دیدگاه را برای شکلگیری نحوه داوطلبان آزمون دکتری و پذیرش در دانشگاهها مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی از این دیدگاهها، دیدگاه استادان است که خواستار اختیار عمل بیشتر دانشگاه برای پذیرش دانشجوی دکتریاند و دیدگاه دیگر دانشجویانیاند که خواستار شفافسازی روند پذیرش از طریق تاثیر بیشتر آزمون کتبی هستند، اما نباید به هیچ یک از این دو دیدگاه به صورت مطلق نگاه شود و باید یک روش ترکیبی در این خصوص اتخاذ شود.
وی با موثر ندانستن شیوه گذشته پذیرش دانشجو از طریق بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) تنها با توجه به تعداد زیاد داوطلب شرکت در دورههای دکتری، اظهار کرد: اما در کنار به کارگیری این روش ترکیبی، لازم است شفافسازی کامل نیز در این زمینه صورت گیرد.
خدایی با بیان اینکه یک سنجش ابتدایی جهت پذیرش دانشجوی دکتری برگزاری آزمون کتبی است که داوطلبان را کد رشتههای تحصیلیشان میسنجند، خاطر نشان کرد: این آزمون برای پذیرش دانشجوی دکتری کفایت نمیکند و یک سنجش ثانویه نیز جهت اندازهگیری پارامترهای دیگر مانند میزان مهارت، انگیزه، نگرش و احساس مسئولیت دانشجو ضروریست که این سنجش تنها از طریق بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) در دانشگاه امکانپذیر است.
به گفته وی، دانشجوی دکتری تفاوتهایی با دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد که این تفاوت باعث میشود دانشجوی دکتری در دوران تحصیل با استاد زندگی کند و طی حدود چهار سال به تحقیق و پژوهش بپردازد، بنابراین شیوه پذیرش دانشجوی دکتری باید با شیوه پذیرش دانشجویان دیگر متفاوت باشد.
وی در این باره اظهار کرد: برای اینکه دانشجوی دکتری بتواند در دوران تحصیل با فراغ بال و اختیار کامل با استاد همکاری کرده و این همکاری منجر به تولید علم شود، لازم است بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) توسط دانشگاه و استادان در پذیرش دانشجو تاثیرگذار باشد.
خدایی درباره نتیجه ایجاد تغییرات طی چهار سال برگزاری آزمون دکتری از سوی سازمان سنجش، تصریح کرد: در بحث کیفیت ورودیها بررسیهای انجام شده هیچ تفاوت معنیداری را نشان نمیدهد. همچنین طی این سالها بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) و آزمون کتبی باعث شده است که ظرفیت دانشگاهها خالی بماند و همیشه این ظرفیت طی مرحله اولیه و سپس طی تکمیل ظرفیت پر شده است.
تهیه شیوهنامهای جهت برگزاری آزمون شفاهی دکتری برای دانشگاهها
رییس سازمان سنجش آموزش کشور دغدغه فعلی دانشجویان و استادان را در زمینه آزمون دکتری در رابطه با عدم شفافسازی در این حوزه دانست و گفت: اگر سازمان سنجش به سمت یک شفافسازی در این زمینه حرکت کند تا داوطلب از قبل بداند که دانشگاه در آزمون شفاهی چه مواردی را مورد سنجش قرار میدهد و این امر اطلاعرسانی صحیح شود بخش زیادی از مشکلات در این زمینه حل میشود.
نحوه برگزاری آزمون شفاهی مستقل در هر یک از دانشگاهها و نحوه نظارت بر این آزمون از دیگر نکاتی بود که خدایی به آن اشاره کرد و در این باره اظهار کرد: این طور نیست که هر دانشگاه برای بررسی سوابق تحصیلی بتواند خارج از چارچوب عمل کند و در هر صورت این بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) باید با در نظر گرفتن سوابق تحصیلی و پژوهشی فرد، مرتبط بودن با رشته و علاقهمند بودن داوطلب صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه شیوه نامهای جهت برگزاری آزمون شفاهی برای داوطلبان در نظر گرفته شده است که با هماهنگی حوزههای مرتبط و وزارت علوم در اختیار دانشگاهها گذاشته میشود، افزود: البته چنین شیوهنامهای پیش از این نیز وجود داشت اما این بار با تاکید و شفافیت بیشتر این امر پیگیری خواهد شد تا نگرانی وزارت علوم، دانشجویان و استادان درباره کیفیت آزمون ورودی و فقط حداقلهای آموزشی کاهش یابد.
تحلیل محورهای آموزشی مد نظر در آزمون کتبی دکتری نیز از نکاتی بود که رییس سازمان سنجش آموزش کشور به آن پرداخت و اظهار کرد: در این آزمون سه محور دروس تخصصی، آزمون زبان و آزمون استعداد تحصیلی در نظر گرفته میشود. با توجه به اینکه در حال حاضر 267 رشته در آزمون دکتری وجود دارد که اکثرا رشتههای دارای گرایش هستند، یکی از مشکلات در این بحث آن است که پیش از سال 90 هر دانشگاه آزمون مستقلی برگزار میکرد و دانشجو میپذیرفت.
وی در این باره افزود: در آن زمان دانشگاهها با سلیقهها و معیارهای متفاوت پذیرش دانشجوی دکتری را انجام میدادند، در حال حاضر نمیتوان انتظار داشت سوابق تمام داوطلبان آزمون دکتری که 240 هزار نفر هستند، توسط دانشگاهها انجام شود، زیرا این امر با هیچ ظرفیتی امکانپذیر نیست.
روش ترکیبی آزمون دکتری شانس قبولی دانشجویان را افزایش میدهد
خدایی با تاکید بر اینکه درسها و مواد آزمون از مواردی است که متخصصان شورای عالی که عصاره گروههای آموزشی دانشگاهها هستند، آن را برنامهریزی میکنند، گفت: یکی از ایرادات روش قبلی آن بود که یک دانشجو حداکثر میتوانست در آزمون دو دانشگاه شرکت کند که این امر شانس قبولی وی را کاهش میداد و وی فرصت قبولی زیادی را از دست میداد. اما با روش جدید، عدالت نسبی بیشتری برای داوطلبان وجود دارد.
به گفته رییس سازمان سنجش آموزش کشور، سیاست فعلی وزارت علوم به ویژه در دولت یازدهم آن است که سنجش به صورت متمرکز انجام شده و پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاهها واگذار شود. به این معنا که یک غربالگری اولیه ، افراد را برای مصاحبه دا کرده و آنها را به دانشگاهها هدایت میکند.
وی با اشاره به اینکه بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) داوطلب از سوی دانشگاه باعث میشود که استاد بتواند دانشجوی مورد نظر خود را با توجه به پارامترهای مشخص انتخاب کند، گفت: از طرف دیگر نیز برای آنکه داوطلبان احساس بیعدالتی نکنند و این تصور به وجود نیاید که استاد و گروه آموزشی یک دانشجو را از سال اول دوره کارشناسی برای ورود به دوره دکتری انتخاب کرده است، یک آزمون اولیه نیز برگزار میشود. ولی باید توجه داشت که ممکن است تغییری در وضع هر یک از بخشهای سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) و آزمون کتبی ایجاد شود، اما هرگز هیچ از این بخشها حذف نمیشود.
نحوه برگزاری آزمون زبان دکتری، سئوالات این آزمون و همچنین اعتباربخشی به این آزمون نیز از نکاتی بود که خدایی در این گفتوگو به آن اشاره کرد و گفت: فرآیند کلی سازمان سنجش آن است که به سمت اعتباردهی به تمام آزمونها حرکت کند تا داوطلب بتواند در صورت عدم موفقیت در کسب حد نصاب لازم برای قبولی در آزمون دکتری فرصت دیگری برای شرکت در آزمون را داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه اعتباربخشی به آزمون در کنار تعدد آزمونها از اهداف آینده سازمان سنجش است، اظهار کرد: همانطور که در مورد آزمون سراسری نیز شورای سنجش و پذیرش درباره تعداد آزمون و نحوه برگزاری آن تصمیمگیری میکند، در زمینه آزمون دکتری نیز همین اتفاق میافتد. اما هنوز طرح آزمون دکتری سال 94 نهایی نشده است. با این حال فرآیند جداسازی سنجش از پذیرش ادامه پیدا خواهد کرد و این چارچوب به گونهای پیش میرود که اختیارات دانشگاهها بیشتر شود.
انجام آزمون استعداد تحصیلی مورد تایید همه دانشگاههای معتبر دنیا است
از دیگر ابهامات داوطلبان آزمون دکتری، ضرورت برگزاری آزمون استعداد تحصیلی بود که رییس سازمان سنجش آموزش کشور در باره آن اظهار کرد: آزمون استعداد تحصیلی آزمونی مشابه GRE است که در بزرگترین دانشگاههای دنیا هم برگزار میشود. درواقع در دانشگاههای معتبر جهان برای پذیرش یک دانشجو در ابتدا آزمون GRE و سپس آزمون زبان گرفته میشود تا پس از طی این مراحل، داوطلب بتواند وارد فرآیند ارزیابی سوابق آموزشی و پژوهشی شود. در نتیجه برگزاری این دو آزمون مورد قبول در تمامی دانشگاههای دنیا و یک روند کلی در این زمینه است.
خدایی با اشاره به اینکه نحوه عملکرد دانشجویان در آزمون کتبی و نحوه عملکرد آنها در آزمون استعداد تحصیلی با یکدیگر همبستگی دارند، گفت: اما این امر باعث نمیشود که هیچ کدام از این آزمونها حذف شود. زیرا هدف از برگزاری این آزمونها، نه فقط سنجش میزان معلومات دانشجو، بلکه انتخاب دانشجویان برتر از میان تمام متقاضیان ورود به دوره دکتری است.
کاهش تعداد سوالات آزمون زبان و تخصصی شدن این آزمون
وی در پاسخ به یکی دیگر از سئوالات داوطلبان در زمینه عمومی بودن سئوالات آزمون زبان دکتری، اظهار کرد: یکی از تغییراتی که در آزمون دکتری امسال نسبت به سال گذشته ایجاد شده، در بحث آزمون زبان است. این آزمون در سالهای قبل مشابه آزمونهای جهانی بود و از همان روشهای متداول در تمام دنیا استفاده میشد. یکی از بحثهایی که در حال حاضر مطرح شده، آن است که از وزن تاثیر آزمون زبان کاسته شده و وزن بیشتری به آزمون تخصصی داده شود.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه در نتیجه نظرات و انتقادات متقاضیان در سال پیشرو تغییراتی در آزمون زبان و سئوالات این آزمون ایجاد شد، خاطر نشان کرد: امسال سئوالات آزمون زبان تخصصی هر رشته خواهد بود. همچنین تعداد این سئوالات به 30 سئوال کاهش داده شده است و علاوه بر آن ضریب آن نیز از دو به یک کاهش یافته است که عملا تمام این تغییرات مطابق با نظرات داوطلبان بوده است.
خدایی افزود: البته این آزمون به لحاظ مسائل فنی سنجش نمره منفی دارد و داوطلب نمیتواند با شانسی زدن سئوالات، نمره بگیرد.
مجازین به انتخاب رشته با توجه به رشته انتخابی ونمره کسب شده در آزمون به دانشگاهها دعوت میشوند
وی همچنین در رابطه با نحوه دعوت مجازین به انتخاب رشته به دانشگاههای مختلف، تصریح کرد: در مرحله اول که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته میشوند، میتوانند با توجه به نمره خود، انتخاب رشته کنند و سپس سازمان سنجش با در نظر گرفتن سه معیار نمره آزمون و انتخاب فرد، معدل کارشناسی و ارشد این افراد مجاز را به دانشگاهها معرفی میکند. به همین دلیل اگر نمره یک داوطلب با رشتهای که انتخاب کرده است، مطابقت نداشته باشد، طبیعتا برای بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) به آن دانشگاه معرفی نخواهد شد.
تاثیر 20 درصدی معدل در آزمون دکتری از دیگر مطالبی بود که رییس سازمان سنجش آموزش کشور به آن پرداخته و در این باره تصریح کرد: در آزمون دکتری رشته مرتبط تعریف شده است. بنابراین داوطلبین نمیتوانند از هر رشتهای برای شرکت در آزمون هر رشته اقدام کنند، مگر اینکه آن رشتهها بین رشتهای باشد. با در نظر گرفتن این توضیحات معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجویان طراز شده و در نمره کنکور این افراد تاثیر خواهد داشت.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یک دانشجو چهار سال در دوران تحصیلی خود ارزیابی شده است، طبیعی است که نتیجه به دست آمده در این چهار سال از پارامترهای دخیل در قبولی آزمون دکتری باشد و نمیتوان نتیجه هر داوطلب در آزمون دکتری را به صورت مطلق در نظر گرفت.
پذیرش دانشجوی استعداد درخشان بر عهده هر دانشگاه است
سلیقهای عمل کردن دانشجویان در پذیرش دانشجویان استعداد درخشان بدون آزمون برای دوره دکتری نیز از مسائل دیگری بود که داوطلبان شرکت در دورههای دکتری درباره آن ابهام داشتند.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به ابهامات در این زمینه اظهار کرد: در بحث پذیرش دانشجوی استعداد درخشان بدون آزمون، سازمان سنجش تنها نقش تعیینکننده و نظارتی دارد و دانشگاهها هم طبق آییننامه اجبار ندارند که هر سال دانشجویان استعداد درخشان را بدون آزمون در دوره دکتری پذیرش کنند. بلکه هر دانشگاه بر اساس امکانات و وضعیت هر سال تحصیلی خود تصمیم میگیرد که با در نظر گرفتن سوابق تحصیلی یک دانشجو و وضعیت علمی وی، این دانشجو را در دوره دکتری پذیرش کند. نقش سازمان سنجش آن است که در مورد افراد پذیرفته شده نظارت داشته باشد که این افراد در چارچوب ضوابط پذیرش شده باشند.
- حل مشکل ارتقای اساتید در دانشگاههای فاقد تحصیلات تکمیلی (1403/9/19)
- دانشگاه پیام نور در ارشد و دکتری پذیرش «فراگیر» ندارد (1403/9/3)
- صدور حکم یکساله حق التدریس با حقوق استادیار پایه یک تصویب شد (1403/8/26)
- تقویم زمانی ثبت نام و برگزاری چهار آزمون کشوری سال ۱۴۰۴ (1403/8/22)
- اعلام شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان دریافت بورس تحصیلی (1403/8/20)
- امکان ثبت نام پذیرفتهشدگان روزانه در آزمونهای ارشد و دکتری ۱۴۰۴ فراهم شد (1403/8/16)
- تشریح اعمال دو نوع سهمیه در آزمون دکتری نیمهمتمرکز سال ۱۴۰۴ (1403/8/6)
- آغاز ثبتنام آزمون دکتری نیمهمتمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۴
- پاسخ دانشگاه آزاد به انتقادات کارمندان و اساتید (1403/7/25)
- درخواست رسیدگی به مطالبات اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد (1403/7/23)
- جزئیات سن بازنشستگی اعضای هیات علمی دانشگاهها اعلام شد (1403/7/15)
- فراخوان جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی تمدید شد (1403/7/8)
- فراخوان جدید جذب اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی (1403/7/4)
- جذب هیات علمی وابسته از مقطع ارشد در دانشگاه آزاد (1403/6/20)
- مهلت ثبتنام جذب هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد تمدید شد (1403/6/12)
- آغاز جذب مدرس حق التدریس در دانشگاه علمی کاربردی از ۱۷ شهریور (1403/6/7)
- فرایند اختصاص سهمیههای جذب اعضای هیات علمی به دانشگاه (1403/6/5)
- آغاز فراخوان جذب هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد از 29 مرداد (1403/5/28)
- تحقیق درباره جذب هیات علمی به بسیج اساتید واگذار شد (1403/5/13)
- محدودیت به کارگیری اعضای هیات علمی در مناصب سیاسی رفع شد (1403/5/7)
- سن جذب اعضای هیات علمی به ۴۰ سال کاهش یافت (1403/5/3)
- زمان ثبت نام آزمون آیلتس اعلام شد (1403/4/25)
- زمان فراخوان جدید جذب اعضای هیات علمی اعلام شد (1403/4/19)
- میانگین زمانی فرایند جذب هیات علمی/تاخیر دو ماهه در اعلام فراخوان (1403/4/17)
- آیین نامه جامع اعطای بورس به دانشجویان ابلاغ شد/ سهم بورسیهها از جذب در هیات علمی (1403/4/12)
- نامه وزارت علوم درباره امکان تبدیل وضعیت استخدامی اعضاء هیات علمی (1403/4/4)
- اعلام جزییات افزایش حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد (1403/3/20)
- کارنامه انتخاب رشته کنندگان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/3/12)
- کارنامه آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/3/9)
- آیین نامه ارتقای اساتید از مقاله محوری خارج شد (1403/3/8)
- جزئیات پذیرش دانشجو در موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم (1403/2/29)
- کنکورهای آینده تستی تشریحی میشود (1403/2/23)
- زمان اعلام نتایج آزمون ارشد مشخص شد (1403/2/18)
- محدودیت اعطای پایههای تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد (1403/2/8)
- جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد (1403/2/6)
- شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل میشود (1403/1/29)
- مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم «امریه سربازی» جذب میکند (1403/1/28)
- کف و سقف حقوق اعضای هیات علمی در سال 1403 (1403/1/19)
- تعیین سهمیه جذب اعضای هیات علمی با هماهنگی دو سازمان کشوری (1403/1/16)
- سقف وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاهها افزایش یافت (1403/12/25)
- فرایند جذب اعضای هیات علمی چندین ماه کاهش یافت (1403/12/13)
- ثبتنام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد (1402/12/9)
- دفترچه سوالات آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/12/7)
- شیوهنامه اجرایی آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی تهیه میشود (1403/12/7)
- ماده واحده «آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاهها» ابلاغ شد (1403/12/2)
- کارت شرکت در آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری ۳۰ بهمن منتشر میشود (1403/11/27)
- سامانه ملی صدور کد صحت مدارک تحصیلی دانشگاهی ایجاد میشود (1403/11/23)
- آییننامه ارتقای اساتید باتوجه به نظرات رهبری نهایی شد (1403/11/6)
- سقف حقوق اعضای هیات علمی اعلام شد / آغاز پروژه ساخت مسکن دانشگاهیان (1403/11/6)
- ظرفیت جذب اعضای هیات علمی دو برابر شد (1402/11/2)
- ثبت نام دومین فراخوان جذب اعضای هیات علمی از ۵ بهمن (1402/10/28)
- جزییات سهمیه های جذب اعضای هیات علمی در فراخوان بهمن اعلام شد (1402/10/24)
- امتیاز تعداد فرزندان و تاهل در جذب اعضای هیات علمی (1402/10/16)
- زمان اعلام دومین فراخوان جذب دانشگاهها مشخص شد (1402/10/11)
- دستورالعمل نحوه اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی ابلاغ شد (1402/10/5)
- اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی نهایی شد (1402/9/28)
- شرط اخذ رتبه دانشیاری برای تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی حذف شد (1402/9/27)
- شیوه نامه اجرایی بورس دانش ابلاغ شد (1402/9/21)
- لیست جدید دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت علوم اعلام شد (1402/9/15)
- جزئیات شیوه نامه اجرایی بورس بلند مدت دکتری و بورس سال آخر (1402/9/11)
- فراخوان پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران (1402/9/9)
- شرایط پذیرش بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شریف اعلام شد (1402/9/8)
- اقدامات وزارت علوم برای مقابله با مهاجرت اساتید (1402/9/2)
- اعلام برنامه وزارت علوم برای دومین فراخوان جذب هیات علمی (1402/8/26)
- پیش نویس اولیه آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی بررسی شد (1402/8/24)
- ابلاغ ۲ مجوز جدید جذب به دانشگاهها (1402/8/22)
- امتیاز مقاله برای ارتقای اساتید کم می شود (1402/8/20)
- مراحل ثبتنام متقاضیان آزمون دکتری ۱۴۰۳ (1402/8/18)
- جذب اعضای هیات علمی فناور در دانشگاهها تصویب شد (1402/8/15)
- اعلام فرایند جذب مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی (1402/8/14)
- مهلت ثبتنام در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ تمدید شد (1402/8/13)
- ۱۲ آبان آخرین مهلت فراخوان جذب مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی (1402/8/10)
- حق «وتوی» مقاله ISI در آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی وزارت بهداشت حذف شد (1402/8/9)
- اعلام شرایط ونحوه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ (1402/8/4)
- آییننامه ارتقای اساتید در دستورکار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت (1402/8/3)
- با مصوبه مجلس؛نظام ارزیابی اعضای هیأت علمی اصلاح میشود (1402/8/1)
- اعلام زمان نوبت دوم فراخوان جذب اعضای هیات علمی (1402/7/30)
- فراخوان جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی از ۲۹ مهرماه آغاز می شود (1402/7/26)
- اجرای دور جدید طرح «دستیار فناوری» در دانشگاهها (1402/7/24)
- آخرین فرصت دانشگاهها برای غربالگری متقاضیان جذب هیات علمی (1402/7/24)
- آخرین مهلت ارسال مقالات چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- برگزاری سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی مواد و متالورژی ایران
- نخستین سمینار بینالمللی سلامت روان الکترونیک در دانشگاه شهید بهشتی برگزار میشود
- برگزاری چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- برگزاری هشتمین دوره «مسابقات ملی دیوار خاک مسلّح» و نمایشگاه مهندسی ژئوتکنیک و ژئوسینتتیک
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات به کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- برگزاری اولین همایش کاربران توربین های گازی با تمرکز بر نیروگاه های کلاس F
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات یازدهمین کنگره سالانه ملی عمران، معماری، هنر و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- نگاهی به برگزاری یازدهمین دوره کنگره سالانه ملی عمران، معماری، هنر و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- برگزاری کنفرانس بینالمللی ژئوانرژی و پنجمین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات به دهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- ثبت نام حضور در کنفرانس بین المللی کرامت انسانی آغاز شد
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی ابعاد نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- دومین همایش بینالمللی «کانت و جهان معاصر» برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- برگزاری دومین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما
- برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی ابعاد نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- نگاهی به برگزاری دهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- برگزاری هشتمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران، بهمن ماه 1403
- برگزاری چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار در بهمن ماه سال جاری
- برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- اردبیل میزبان اولین کنفرانس بین المللی احیای بوم شناختی
- فراخوان مقاله برای سیوهشتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی
- برگزاری چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- برگزاری کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- تمدید مهلت ارسال مقالات دهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات به کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- ارائه ۴۱ مقاله به همایش امنیت منابع، حکمت و حکمرانی
- کنفرانس بینالمللی «فناوریهای کوانتومی و کاربردها در صنعت» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار میشود
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- نگاهی به برگزاری دهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- برگزاری هشتمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- برگزاری کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- یازدهمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی برگزار میشود
- ارسال ۷۰ مقاله به دوازدهمین کنفرانس نظریه گراف و ترکیبیات جبری
- ارسال ۱۸۱ مقاله به کنفرانس ملی دفاع زیستی در برابر تهدیدهای بیوتروریسم
- جزییات بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور اعلام شد
- برگزاری پنجمین کنفرانس بینالمللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین توسط پژوهشگاه رویان
- برگزاری همایش بینالمللی فلسفه ذهن
- برگزاری سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- پانزدهمین کنفرانس سیستمهای الکترونیک قدرت برگزار میشود
- برگزاری دوازدهمین کنفرانس نظریه گراف در دانشگاه تفرش
- اولین همایش ملی امید آفرینی و پایداری اجتماعی برگزار میشود
- همایش ملی «نشانهشناسی فرهنگی» برگزار میشود
- برگزاری نخستین همایش ملی اقتصاد آبی به میزبانی دانشگاه مازندران
- اولین کنفرانس بینالمللی موزهها در اردبیل برگزار میشود
- برگزاری کنفرانسی با موضوع «ریزگرد» با مشارکت ۶ کشور منطقه
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- برگزاری دومین کنفرانس «بانک و بیمه» با رویکرد هوش مصنوعی
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم
- تمدید مهلت ارسال مقالات اولین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- فراخوان هفتمین دورۀ «مسابقات ملی دیوار خاک مسلّح» و نمایشگاه مهندسی ژئوتکنیک و ژئوسینتتیک
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- نخستین کنگره انجمن علمی تغذیه ایران در اصفهان برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- نخستین کنفرانس حکمرانی سرزمینی در دانشگاه تهران برگزار می شود
- برگزاری ۵ همایش ملی علمی ـ آموزشی دانشگاه پیام نور در شیراز
- تغییر تاریخ برگزاری و تمدید ارساال مقالات اولین همایش ملی ایده های تحول آفرین در تعالی نظام آموزش و پرورش
- تقدیر از مقالات برگزیده در همایش بانکداری الکترونیک
- هشتمین کنفرانس بین المللی حقوق سلامت برگزار می شود
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- دهمین کنفرانس بینالمللی وب پژوهی با حمایت IEEEبرگزار میشود
- دانشگاه شهید چمران اهواز، میزبان کنفرانس پژوهشهای کاربردی در مهندسی برق
- هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم برگزار می شود
- همایش پیشرفتهای معماری سازمان ایران در پژوهشگاه ICT برگزارمی شود
- برپایی کنفرانس ملی انجمن علمی پارکهای فناوری وسازمانهای نوآوری
- دانشگاه تهران؛ میزبان کنفرانس ائتلاف جهانی علیه آپارتاید علمی
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- اردبیل میزبان اولین کنفرانس بینالمللی کوهستان پایدار خواهد بود
- دانشگاه علم و فرهنگ؛ میزبان کنفرانس بینالمللی مهندسی ساخت و تولید
- Fifteenth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- 21st International Conference on Technology, Knowledge, and Society, National Changhua University of Education
- 2024 International Conference on Applied Economics
- Applied Research International Conference on Humanities
- LONDON - LIVABLE CITIES CONFERENCE
- The 8th International Conference on Climate Change 2024
- Thirty-First International Conference on Learning, Utrecht University
- Ninth International Conference on Tourism & Leisure Studies –Liverpool John Moores University
- Seventeenth Global Studies Conference – Global Studies Research Network and Jagiellonian University, Kraków, Poland
- 4th Canadian International Conference on Gender and Women's Studies 2024
- The 2nd International Conference: Architecture Across Boundaries 2024
- Fifteenth Power Electronics & Drives: Systems and Technologies Conference (PEDSTC 2024)
- 6th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences 2024
- Psyche and Symbol: A Transdisciplinary Conference
- IEEE-International Conference on Computer, Electrical and Communication Engineering
- Mysteries and Histories: A Transdisciplinary Conference
- LOCAL CULTURES - GLOBAL SPACES, A Virtual Conference
- Innovation in Language Learning International Conference
- Sixteenth International Conference on Climate Change: Impacts & Responses
- Twentieth International Conference on Environmental, Cultural, Economic & Social Sustainability
- Fourteenth International Conference on The Constructed Environment
- 1st International GAME Conference - Global Advances in Management and Economics
- 2023 Asia-Pacific Conference on Economics and Finance
- 2023 Singapore Conference on Applied Psychology
- 11th International Conference on Sustainable Development
- 5th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences
- MPOB International Palm Oil Congress and Exhibition (PIPOC 2023)
- Thirteenth International Conference on Food Studies
- Fourteenth International Conference on The Image
- Thirteenth Interdisciplinary Conference - Aging and Social Change Research Network
- International Research Conference on Management and Humanities
- The International Conference on Business and Economics
- The 6th International Conference on Future of Women 2023
- 4th International Conference on Machine Learning, IOT and Blockchain MLIOB 2023
- International Conference on Civil and Environmental Engineering (I2C2E)
- International conference on Applied Science Mathematics and Statistics
- International Conference on Business Management and Humanities
- International Conference on Medicine, Nursing and Healthcare
- International Conference on Agricultural and Biological Science (ICABS)
- The End of Life Experience 4th Global Interdisciplinary Conference
- 2022 Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- 2022 Open Distance and eLearning Conference Virtual Conference
- 10th Biennial Academy of World Business, Marketing and Management Development Conference
- Singapore Conference on Sport Science 'LIVE'
- Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- Thirteenth International Conference on The Constructed Environment
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- چالشهای فرآیند داوری مقالات علمی
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- ابزارهاي گردآوري اطلاعات : پرسشنامه و مصاحبه
- ارجاع نويسي APA
- مرگ مجلات علمی نزدیک است !
- چگونه موضوع پايان نامه خود را انتخاب كنيم؟
- انواع متغيرهای پژوهش
- آنچه از آلفاي كرونباخ لازم است بدانيم
- انواع رفرنس نویسی
- پروپوزال (Proposal) چیست؟
- لینک دسترسی به کنفرانس های بین المللی پشتیبان شده توسط الزویر
- دانلود مشخصات کلی،برنامه و سرفصل رشته های دکتری
- دانلود مشخصات کلی،برنامه و سرفصل رشته های کارشناسی ارشد
- مقاله ISI چگونه ارزیابی می شود؟
- دسترسی به آخرین فهرست نشریات بی اعتبار و کم اعتبار و جعلی خارجی اعلامی دانشگاه آزاد
- همایش های جدید خارجی (New Conferences)
- عضویت در خبرنامه همایش های ایران کنفرانس
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت دوم )
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت آخر )
- املاى بعضى از واژهها و پیشوندها و پسوندها
- تفاوت نشریات علمی-پژوهشی و نشریات علمی-ترویجی
- تفاوت میان تحقیق و تألیف
- تفاوت میان مطالعه و تحقيق
- انواع تحقيق
- تحقیق چیست؟
- آیا این مجله درجه ISI دارد؟
- همایشهای خارجی(allconferences.com)
- دانلود متن کامل آیین نامه جدید آموزشی دوره های کاردانی،کارشناسی پیوسته و ناپیوسته وزارت علوم،تخقیقات و فناوری
- تدوین پرسشنامه
- آشنایی با انواع همایش های حرفه ای
- نحوه ارسال مقاله براي مجلات بين المللي
- كدام مقاله را در كدام جورنال منتشر كنيم ؟ (ژورنال)
- دکتری پژوهشمحور چیست؟
- تحلیل استنادی (Citation analysis) چیست؟
- روش تحلیل محتوا (Content analysis) چیست؟
- دانشگاههای مورد تایید برای شرکت در کنفرانسهای علمی خارجی(موضوع بخشنامه 73/13462 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی )
- نشريات ايرانی نمايه شده در پايگاه بين المللی ISI
- ? ISI - موسسه اطلاعات علمي ؟
- راهنماي جامع برگزاري همايشها
- استفاده از رفرنس نویسی در ورد 2007 ( word 2007)
- فهرست نشريات علمي پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي
- فهرست نشريات علمی پژوهشی فارسي
- ضریب همبستگی چیست؟
- چک لیست سمینار و مراسم عمومی (جدید)
- Maastricht University Holland Scholarships 2024 in Netherlands
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2024 in Europe (Fully Funded)
- Central European University Scholarships 2024 in Hungary (Fully Funded)
- University of Hawaii Graduate Scholarships 2024-25 in USA
- Kings College London Chevening Scholarship 2024 in UK (Fully Funded)
- Emile Boutmy Scholarships 2024 in France
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada
- Belgium Government ARES Scholarship 2024-25 (Fully Funded)
- Deakin University Scholarship 2024-25 in Australia (Fully Funded)
- British Chevening Scholarship 2024 in UK (Fully Funded)
- MBZUAI Postgraduate Scholarships 2024 in UAE (Fully Funded)
- Yale University Scholarships 2024 in USA (Fully Funded)
- University of Western Australia Scholarship 2023-24 in Australia
- Frankfurt Universities offering Scholarships 2023 in Germany (Fully Funded)
- Boston University Presidential Scholarship 2023
- University of Tokyo ADB Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- Bonn International Fellowships 2024 in Germany (Fully Funded)
- University of Waikato International Excellence Scholarship 2023-24
- SIIT Graduate Scholarships 2023-24 in Thailand (Fully Funded)
- TU Delft Excellence Scholarship 2024 in Netherlands (Fully Funded)
- TDTU International Graduate Scholarship 2023-24 in Vietnam
- Finland Government Scholarship 2023-24 in Finland (Fully Funded)
- University of Manitoba Scholarships for International Students 2023-24 in Canada (Fully Funded)
- Imperial College MBA Scholarships 2024 in UK
- University of Toronto Scholarships 2024 in Canada (Funded)
- University of Birmingham Scholarships 2023-24 in United Kingdom (Funded)
- Gates Cambridge University Scholarships 2024-25 in UK (Fully Funded)
- Cape Breton University Scholarships 2023-24 in Canada
- National University of Singapore Scholarships 2023-24 in Singapore (Fully Funded)
- Swiss Government Scholarships for International Students 2024
- Chulabhorn Graduate Institute Scholarship 2024 in Thailand (Fully Funded)
- UNIL Masters Scholarship 2024 in Switzerland
- DAAD International Postgraduate Scholarship 2024 in Germany (Fully Funded)
- KAIST University Scholarship in South Korea 2024 (Fully Funded)
- APU University MEXT Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- University of Otago Scholarships 2023-24 in New Zealand (Fully Funded)
- University of British Columbia Fellowships 2024 in Canada (Funded)
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Fully Funded)
- Peking University Yenching Academy Scholarship 2024 in China (Fully Funded)
- EPFL Excellence Fellowships 2023-24 in Switzerland
- Harvard Radcliffe Institute Fellowship 2024-25 in USA (Fully Funded)
- University of Dayton Merit Scholarship 2023-24 in USA (Funded)
- Bond University HDR Scholarship 2023-24 in Australia (Fully Funded)
- ANU International Chancellor's Scholarship 2023-24 in Australia
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea
- Stanford University Scholarship Program 2024-25 Knight Hennessy
- Alberta University Scholarship 2023-24 in Canada
- University of Melbourne Scholarships 2023-24 in Australia
- Kyoto University ADB Scholarship 2023-24 in Japan
- Politecnico Di Milano Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- Simon Fraser University Scholarships 2023-24 in Canada
- Bright Scholarship: Chulalongkorn University Scholarships 2023-24 in Thailand
- Bright Scholarship: Montreal University Scholarships 2023-24 in Canada
- Central Queensland University RTP Scholarship 2023-24 in Australia
- Bond University Transformer Scholarship 2023-24 in Australia
- Central South University Scholarship 2023-24 in China
- Koc University Turkish Scholarship 2023-24 in Turkey (Fully Funded)
- Government of Italy Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- DAAD Scholarships 2023-24 in Germany (Fully Funded)
- Bright Scholarship: British Council Stem Scholarship 2023-24 (Fully Funded)
- Poland Government Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Korea National University of Arts Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Toyohashi University of Technology MEXT Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- Abu Dhabi University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Hamad Bin Khalifa University Scholarship 2023 in Qatar (Master and PhD)
- United Arab Emirates University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Radboud University Masters Scholarship 2023-24 in Netherland (Master)
- Shanghai Jiaotong University Scholarship 2023-24 in China (Master and PhD)
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2023 in Europe (Master)
- University of Tokyo Summer Internship 2023-24 in Japan ( bachelor’s degree )
- Khalifa University Graduate Scholarship 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Deakin University Scholarship 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada (Master and PhD)
- Oxford University Clarendon Scholarship 2023 in UK (Master and PhD)
- Hokkaido University Presidents Fellowship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- CERN Administrative Student Program 2023-24 in Switzerland
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Master and PhD)
- Yokohama National University Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea (Master and PhD)
- University of Tasmania Research Scholarships 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی