اخبار دانشگاهی

اعلام جزئیات دریافت کارت‌ کنکور دکتری ۱۴۰۱ (1400/11/28)

ایران کنفرانس

اعلام جزئیات دریافت کارت‌ کنکور دکتری ۱۴۰۱

جزئیات تاریخ، نحوه پرینت کارت و محل‌ رفع نقص کارت‌ شرکت در آزمون دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۱ و الزامات بهداشتی جهت شرکت در آزمون اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون مقطع دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۱ در صبح روز جمعه ۶ اسفندماه ۱۴۰۰ در ۹۶ شهر کشور برگزار می‌شود.

انتشار کارت شرکت در آزمون مقطع دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۱ از سه شنبه ۳ اسفند

کارت‌ شرکت در آزمون‌ از روز سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ برای مشاهده و پرینت بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار خواهد گرفت.

متقاضیان‌ آزمون‌، برای شرکت در جلسه امتحان باید به سایت سازمان سنجش مراجعه و با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای (شامل نام‌خانوادگی و نام، کد ملی و تاریخ تولد) و یا اطلاعات ثبت‌نامی (شماره پرونده، شماره سریال و کدپیگیری) از کارت شرکت در آزمون خود پرینت تهیه کرده و براساس آدرس و زمان تعیین شده بر روی کارت به حوزه امتحانی مربوط مراجعه کنند.

برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکسدار و ارائه آن الزامی است.

چنانچه متقاضی به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات مربوط به شماره داوطلبی، شماره پرونده و یا کد پیگیری مورد نیاز، موفق به پرینت کارت شرکت در آزمون خود نمی‌شود، لازم است با مراجعه به سیستم پاسخگویی اینترنتی این سازمان به نشانی https://request.sanjesh.org و انتخاب نام آزمون و تعیین موضوع پیگیری نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به شماره پرونده، شماره داوطلبی و یا کد پیگیری ثبت‌نام اقدام کند.

این امکان برای متقاضیانی فراهم است که در سیستم پاسخگویی عضویت داشته باشند. بنابراین متقاضیانی که به اطلاعات فوق دسترسی ندارند، لازم است با عضویت در این سیستم نسبت به بازیابی این اطلاعات اقدام کنند.

اعلام مغایرت در کارت آزمون مقطع دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۱

چنانچه متقاضیان مغایرتی در اطلاعات مندرج در بندهای ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۴، ۱۵ ، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ (شامل معدل مقطع کارشناسی، تاریخ فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی، موسسه فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی، معدل مقطع کارشناسی ارشد، تاریخ فارغ‌التحصیلی کارشناسی‌ارشد، مؤسسه فارغ‌التحصیلی مقطع کارشناسی‌ارشد، هیات علمی (مربی آموزشی رسمی)، دانشگاه محل خدمت مربیان آموزشی رسمی) کارت شرکت در آزمون مشاهده کردند لازم است برای اصلاح آن به صورت اینترنتی اقدام کنند.

برای اصلاح مورد یا موارد مذکور حداکثر تا تاریخ ۶ اسفند ۱۴۰۰ منحصراً به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و با ورود به قسمت ویرایش اطلاعات در کارت ورود به جلسه آزمون، نسبت به اصلاح موارد اقدام کنند.

متقاضیان در صورتی که در بندهای ۷ و ۱۳ (معلولیت و زبان خارجی) کارت شرکت در آزمون مغایرتی مشاهده کردند، لازم است در یکی از روزهای چهارشنبه ۴ اسفند و یا پنجشنبه ۵ اسفند به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص حوزه مربوط مراجعه کرده و موضوع را پیگیری کنند تا مشکل برطرف شود.

با توجه به دریافت اطلاعات شناسنامه‌ای متقاضیان از سامانه ثبت احوال، امکان ویرایش اطلاعات شناسنامه ای وجود ندارد.

لذا چنانچه مغایرتی در اطلاعات مندرج در بندهای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ کارت شرکت در آزمون وجود دارد ضروری است متقاضیان حداکثر تا روز چهارشنبه ۱۱ اسفند به سیستم پیشخوان خدمات الکترونیکی سازمان سنجش به آدرس: http://darkhast.sanjesh.org (قسمت فرم ویرایش تقاضانامه آزمونها) مراجعه و درخواست خود را به همراه مستندات لازم ثبت کنند.

تبصره: آن دسته از دانشجویان سال آخر که حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری حرفه‌ای فارغ‌التحصیل شده و یا تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در مقاطع مذکور فارغ‌التحصیل می‌شوند، در این مرحله باید نسبت به ویرایش و یا درج معدل فارغ‌التحصیلی (برای فارغ‌التحصیلان ۳۰ بهمن ۱۴۰۰) و یا میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده (برای فارغ‌التحصیلان ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) خود تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ اقدام نمایند.

این متقاضیان مذکور باید اصل گواهی تکمیل و تایید شده توسط دانشگاه محل تحصیل، مربوط به معدل واحدهای گذرانده تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در زمان مصاحبه همراه داشته و ارائه کنند.

چنانچه مغایرتی در اطلاعات مندرج در بند ۸ (سهمیه ثبت‌نامی) کارت شرکت در آزمون وجود دارد، برای متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان (سپاه پاسداران)، وزارت جهاد کشاورزی، ایثارگران (بنیاد شهید و امور ایثارگران) و سهمیه رزمندگان (واحدهای تابعه ستاد کل نیروهای مسلح) لازم است حداکثر تا تاریخ ۶ اسفند ۱۴۰۰ به قسمت ویرایش اطلاعات کارت آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۱ در سایت سازمان سنجش وارد شده و سهمیه مذکور را اصلاح کنند تا در صورت تأیید نهایی توسط ارگان ذیربط، سهمیه برای داوطلب اعمال شود.

در غیر این صورت داوطلب با سهمیه آزاد گزینش خواهد شد و هیچ اعتراضی پذیرفته نخواهد شد.

ضمناً تاکید می‌شود افرادی که در مرحله ثبت نام، متقاضی استفاده از سهمیه بوده‌اند ولی سهمیه آنها به هر دلیل از طرف ارگان ذیربط مورد تائید قرار نگرفته است، ضمن ویرایش اطلاعات (سهمیه ایثارگری)، برای بررسی و روشن شدن وضعیت سهمیه خود حداکثر تا تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۰ به ارگانهای مربوطه نیز مراجعه کنند. در صورت تائید سهمیه توسط ارگان ذیربط سهمیه درخواستی اعمال می‌شود، در غیر اینصورت با سهمیه آزاد گزینش خواهید شد و هیچ اعتراضی قابل قبول نیست.

چنانچه کارت شرکت در آزمون متقاضی فاقد عکس است و یا عکس روی کارت دارای اشکالاتی از جمله: فاقد مهر، واضح نبودن عکس و یا اشتباه عکس است ضروری است ضمن همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون، ۲ قطعه عکس ۴ ×۳ و کارت ملی یا شناسنامه عکسدار مطابق ساعت و تاریخ اعلام شده به نماینده سازمان سنجش آموزش کشور مستقر در باجه‌ رفع نقص حوزه مربوطه تا روز قبل از برگزاری آزمون مراجعه کند و موضوع را پیگیری کرده تا مشکل برطرف شود.

در غیر این صورت فرد به عنوان متخلف تلقی می شود. ضمناً سایر اطلاعات مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون هر متقاضی براساس اطلاعات مندرج در تقاضانامه ثبت‌نام که توسط خود متقاضی تکمیل شده، در نظر گرفته شده است.

نماینده سازمان سنجش در روزهای چهارشنبه ۴ اسفند و پنجشنبه ۵ اسفند صبح ها از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲:۰۰ و بعدازظهرها از ساعت ۱۴:۰۰ الی ۱۷:۰۰ در باجه‌ رفع نقص حوزه مربوطه مستقر خواهد شد. برای حضور در جلسه آزمون، همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون‌، اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکسدار الزامی است.

فرآیند برگزاری آزمون از ساعت‌ ۸ صبح (هشت) است. در ورودی ِحوزه های امتحانی رأس‌ ساعت‌ ۷:۳۰ (هفت و سی) بسته خواهد شد، لذا متقاضیان لازم است قبل از بسته شدن درهای ورود به جلسه آزمون در حوزه امتحانی حاضر باشند.

هر متقاضی برای حضور در جلسه آزمون باید چند مداد سیاه نرم پررنگ، مدادتراش، مداد پاکن ، ماسک سه لایه (بدون فیلتر) و یک سنجاق و یا سوزن به همراه داشته باشد. رد و بدل کردن این موارد در جلسه آزمون تخلف محسوب می شود.

متقاضیان باید از آوردن وسایل اضافی از جمله پیجر، تلفن همراه، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند، جزوه، کتاب، ماشین‌حساب، هرگونه نُت و یادداشت و نظایر آن به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند. به همراه داشتن هر کدام از وسایل مندرج در این بند به عنوان تقلب و تخلف تلقی و با متقاضیان ذیربط براساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمونهای سراسری رفتار خواهد شد.

به همراه داشتن تلفن همراه حتی بصورت خاموش در جلسه آزمون موجب محرومیت از گزینش در آزمون خواهد شد. داوطلبان برای بازرسی بدنی و تطبیق عکس با فرد متولی همکاری لازم را بعمل آورند.

حوزه های آزمون از تحویل گرفتن هرگونه وسایل اضافی از جمله تلفن همراه، ماشین حساب، کیف دستی، ساک دستی، کتاب، جزوه و … معذور هستند، بنابراین اکیدا توصیه می شود به غیر از موارد اعلام شده در اطلاعیه پرینت کارت و برگ راهنمای شرکت در آزمون و اوراق تشخیص هویتی از همراه داشتن سایر وسایل جداً خودداری شود.

متقاضیان برای آگاهی بیشتر از ضوابط آزمون از برگ راهنمای شرکت در آزمون که بر روی درگاه اطلاع رسانی این سازمان قرار دارد پرینت تهیه و آن را دقیق مطالعه کنند.

سازمان سنجش آموزش کشور در جهت بهبود و ارتقاء کیفی حوزه های برگزاری آزمون از داوطلبان نظرخواهی می کند و داوطلبان لازم است نسبت به تکمیل کردن پرسشنامه ارزیابی حوزه امتحانی خود در آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه متمرکز) سال ۱۴۰۱ از تاریخ ۶ تا ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ به صورت اینترنتی از طریق سایت سنجش اقدام کنند.

متقاضیان در صورت بوجود آمدن هرگونه مشکل در فرآیند برگزاری برای آنها لازم است، حداکثر تا تاریخ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی https://request.sanjesh.org با سازمان سنجش مکاتبه کنند درخواست‌های واصله بعد از تاریخ فوق قابل بررسی و پیگیری نخواهد بود.

دستورالعمل بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و الزامات بهداشتی آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه متمرکز) سال ۱۴۰۱

انتظار می رود داوطلبان برای حفظ سلامتی خود، سایر متقاضیان و خانواده های شان موارد زیر را مورد توجه و آنها را رعایت کنند:

۱. زمان مناسب منزل تا حوزه امتحانی را برآورد و به موقع در محل آزمون حضور یابند. حوزه برگزاری آزمون از ساعت ۶:۳۰ صبح روز برگزاری آزمون آماده حضور داوطلب خواهد بود.

۲. برای پیشگیری از تجمع، حضور خود را به دقایق پایانی موکول نکنند.

۳. از تردد بی مورد در محل آزمون جداً خودداری کنند.

۴. هنگام ورود و خروج به حوزه با دیگر متقاضیان فاصله مناسب (حداقل یک متر) را حفظ کنند.

۵. همراه داشتن ماسک ۳ لایه معمولی (بدون فیلتر) و استفاده صحیح از آن (از بالای بینی تا زیر چانه)، از ابتدای ورود به حوزه برگزاری آزمون تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحانی الزامی است.

۶. در زمان استقرار در محل صندلی از صحبت کردن با سایر متقاضیان مجاور جداً خودداری کنند.

۷. از تماس دست ها با چشم، دهان و بینی در حین آزمون جداً خودداری کنند.

۸. هنگام عطسه یا سرفه کردن از دستمال کاغذی استفاده کنند. درصورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج استفاده کنند.

۹. در صورت داشتن سئوال ضروری از عوامل اجرایی در طول برگزاری آزمون حتما با رعایت فاصله مناسب و داشتن ماسک اقدام به صحبت کنند.

۱۰. در پایان آزمون تا زمان اعلام خروج از سالن توسط عوامل اجرایی همچنان بر صندلی خود مستقر باشید. به پیام هایی که حاوی نکات اجرایی و بهداشتی است و درجلسه آزمون از بلندگو پخش می شود با دقت گوش کرده و به آن عمل کنند.

۱۱. داوطلب سعی کند از تماس دست با سطوحی که اغلب لمس می شود نظیر صندلی ها، دستگیره درب ها و شیرآلات سرویس بهداشتی و… خودداری کرده و از دستمال کاغذی استفاده کند.

۱۲. چنانچه داوطلب مبتلا به بیماری کرونا است در زمان ورود به حوزه برگزاری آزمون، (با ارائه رسید نتیجه آزمایش PCR) مسئولین حوزه را مطلع کند تا پیش‌بینی‌های لازم را در این خصوص بعمل آورند.

نحوه تماس و ارتباط با سازمان سنجش آموزش و کشور

باتوجه به عدم پذیرش حضوری متقاضیان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و در جهت تسریع در بررسی و ثبت درخواستها به صورت الکترونیکی، متقاضیان می‌توانند درخواست خود را از طریق سامانه پاسخگویی اینترنتی به نشانی https://request.sanjesh.org/، به سازمان سنجش ارسال کنند.

ضمناً متقاضیان درصورت لزوم می‌توانند سئوال یا سئوالات خود را در ساعات اداری با شماره ‌تلفن ‌۴۲۱۶۳ با پیش شماره ۰۲۱ در میان بگذارند.

 

حضور فیزیکی اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها الزامی است (1400/11/19)

ایران کنفرانس

حضور فیزیکی اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها الزامی است

وزیر علوم در اجلاس سراسری معاونان آموزشی دانشگاه‌ها با بیان اینکه حضور فیزیکی اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها الزامی است، گفت: تحت هر شرایطی آموزش تحصیلات تکمیلی حضوری باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در پنجاه و ششمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های معین شوراهای استانی آموزش عالی که امروز (سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، یکی از مقدمات ضروری از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها، حضور اعضای هیئت علمی در محیط دانشگاه عنوان کرد و گفت: معاونان آموزشی دانشگاه‌ها موظفند برای نظام مند شدن این حضور، از تمام اهرم‌های مدیریتی که در اختیار دارند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه پروتکل‌های مصوب ستاد ملی کرونا حتماً باید در دانشگاه‌ها رعایت شود، مهم‌ترین اصل را تأمین سلامت استادان، یاوران علمی و دانشجویان دانست و با اشاره به بحث میهمان شدن دانشجویان در دانشگاه‌ها گفت: میهمان شدن در دانشگاه‌های مستقر در کلان شهرها مقدور نیست، لذا تقاضا دارم به دلیل شرایط خاص موجود تا جایی که امکان دارد با میهمان شدن افراد در شهرهای خود مساعدت نمائید.

وزیر علوم تصریح کرد: در خصوص حذف ترم و افزایش سنوات تحصیلی، با توجه به شرایط موجود تا جایی که امکان دارد و نظم و انسجام آموزش دانشگاه‌ها با مشکل مواجه نشود با حسن نیت برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی دانشگاه‌ها ملاکشان قانون و مقررات است و اگر خدشه‌ای به آن وارد شود، عملاً مدیریت سیستم آموزش با مشکل مواجه می‌شود.

دکتر زلفی‌گل افزود: تقاضا دارم تحت هر شرایطی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا)، به صورت حضوری در دانشگاه‌ها حضور یابند و موضوع پایان‌نامه و کارگاه‌های خود را انجام دهند؛ عدم حضور آنها نباید به رسمیت شناخته شود.

وی با بیان اینکه چگونگی حضور استادان در دانشگاه‌ها به نبوغ و هوشمندی مدیریت آموزش و معاونان آموزشی برمی‌گردد، عنوان کرد: باید شرایطی در زیرساخت‌های آموزش مجازی و بسترهای فناوری اطلاعات برای ارائه درس اساتید ایجاد شود که آموزش تنها از طریق اینترانت دانشگاه مقدور باشد.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه آموزش‌ها حتماً باید به صورت آنلاین باشد، خاطرنشان کرد: اعضای هیئت علمی نباید به صورت آفلاین تدریس کنند چرا که در این روش تدریس، کیفیت آموزش کاهش می‌یابد.

وی در ادامه سخنان خود بر حضوری بودن آزمون‌های پایان ترم دانشجویان تأکید کرد و افزود: باید برای دوره پساکرونا برنامه داشته باشیم و تجربیات این دوران را برای آینده پاس بداریم. همچنین اعضای هیئت علمی را تشویق کنیم که از سیستم آموزش آفلاین و آنلاین برای تکمیل آموزش بهره مند شوند.

دکتر زلفی‌گل افزود: دانشجویان در طول ۲ سال گذشته با توجه به پاندمی کرونا از نظر روحی آسیب دیده‌اند، لذا حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها شرایطی را فراهم می‌کند که علاوه بر بهره مندی از امکانات آموزشی و ورزشی، آموزش چهره به چهره ببینند و برای حضور مؤثر در اجتماع آماده شوند.

وی از معاونان آموزشی دانشگاه‌ها تقاضا کرد که تمام تلاش خود را جهت حضور حداکثری دانشجویان به کار گیرند و افزود: باید عزم را جزم کنیم تا آموزش را در دانشگاه‌ها به صورت حضوری و بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا داشته باشیم.

وزیر علوم در خاتمه اظهار امیدواری کرد با تشریک مساعی یکدیگر، کشتی علم و آموزش کشور را به درستی هدایت کرده و در این شرایط خاص، فرزندان این مرز و بوم را به شایستگی آموزش دهیم و شرایط آموزش مناسب را برای آنان فراهم کنیم.

 

حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها همسان می شود (1400/11/17)

ایران کنفرانس

حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها همسان می شود

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی از مصوبه این کمیسیون برای همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، سارا فلاحی در مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشت:

«با پیشنهاد کمیسیون آموزش و تصویب کمیسیون تلفیق، حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به سایر دستگاههای اجرایی و دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی که مجوز آنها از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای گسترش وزارت عتف صادر شده و اعضای هیئت علمی آنها از طریق مرکز جذب هیئت علمی وزارت عتف به کار گرفته شده اند، با حقوق اعضای هیئت علمی غیربالینی دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، از محل اعتبارات همان دستگاه همسان سازی می‌شود.»

 

نحوه معافیت از بیمه قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها (1400/11/10)

ایران کنفرانس

نحوه معافیت از بیمه قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم از رفع اختلاف نظر سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه‌ها در خصوص معافیت از بیمه قراردادهای پژوهش ارتباط با صنعت خبر داد.

محمدسعید سیف در گفتگو با خبرنگار مهر، از رفع اختلاف نظر سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه ها در خصوص معافیت از بیمه قراردادهای پژوهش ارتباط با صنعت خبر داد و گفت: از حدود چند سال پیش سازمان تامین اجتماعی با توجه به اهمیت بحث پژوهش و ضرورت همکاری دانشگاه ها با صنایع موافقت کرده بود که قراردادهای پژوهشی را از مفاصا حساب معاف کند و عملاً حق بیمه ای برای صدور مفاصا حساب پرداخت نشود. اما اینکه چگونه بررسی شود که محتوای یک قرارداد پژوهشی هست یا خیر، مبهم بود و دانشگاه ها و شعب مختلف سازمان تامین اجتماعی در این خصوص اختلاف نظر پیدا می کردند.

وی افزود: برای قراردادهای پژوهشی باید حق بیمه ای (۱۶ درصد مبلغ قرارداد) به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود اما اگر مجری یا پیمانکار ثابت کند که حق بیمه پرسنل (هیات علمی و پژوهشگران) پرداخت شده تامین اجتماعی موظف است که این ۱۶ درصد را بازگرداند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی از چند ماه گذشته موافقت کرد که سامانه ساجد مرجعی برای تاییدیه پژوهشی بودن قراردادهای ارتباط با صنعت تلقی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از چند صد قرارداد و پروژه وارد این سامانه شده است و تاییدیه پژوهشی قراردادها به سازمان تامین اجتماعی اعلام شده و خوشبختانه تامین اجتماعی می تواند به صورت الکترونیکی وارد سامانه شوند و قراردادها را ملاحظه و دانشگاه و قرارداد را از پرداخت حق بیمه معاف کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مسیر به تازگی راه افتاده و کار به خوبی جلو رفته است. مکاتبات، درگیری ها و اختلاف نظرها کاهش یافته است و از سازمان تامین اجتماعی تشکر می کنیم که کار را تسهیل کردند.

این مقام مسول وزارت علوم با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ قرارداد خاتمه یافته پژوهشی منتظر مفاصا حساب بودند، گفت: خوشبختانه این قراردادها طی دو سه ماه گذشته بررسی و کارشان انجام و از پرداخت حق بیمه معاف شدند.‌

 

تجارب اساتید دانشگاه از چالش‌های آموزش مجازی (1400/11/01)

ایران کنفرانس

تجارب اساتید دانشگاه از چالش‌های آموزش مجازی

 

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلی‌پور؛ اجبار به آموزش مجازی در شرایط بحران کووید-۱۹، با توجه به نبود آمادگی مراکز آموزشی در تأمین بستر آموزشی مناسب و ناآشنایی مدرسان با شیوه‌های آموزش مجازی، آن‌ها را با چالش‌های جدی مواجه کرد که البته در گذر زمان، برخی از اساتید دانشگاه تهدیدهای وارد شده را به یک فرصت نوآوری در آموزش تبدیل کردند.

رعنا آب جار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مقاله «تبیین تجارب اساتید دانشگاه از چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی در دوران بحران کووید-۱۹؛ یک مطالعه کیفی» که تابستان ۱۴۰۰ در مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی به چاپ رسید در ارتباط با بررسی چالش‌های اساتید در آموزش مجازی در دوران کرونا، دو طبقه اصلی «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» و «مدیریت سازمانی» را تدوین کرد.

بحران‌های اولیه آموزش مجازی کدام‌اند؟

تا قبل از بحران پاندمی بیماری عفونی کووید-۱۹، تنها برخی از دانشگاه‌ها و گاهاً تنها در برخی از دروس، کلاس‌های درس به شکل غیرحضوری برگزار می‌شد و در بستر آموزش مجازی تدریس انجام می‌شد. با پیدایش این بیماری به‌دلیل سرایت بالا از طریق قطرات تنفسی و تماس نزدیک، مقرر شد تا با ممانعت از تجمع افراد در فضاهای آموزشی، بیماری کنترل شود که همین موضوع سیستم آموزش حضوری و منظم جهانی را به چالش کشید و منجر به توسعه و گسترش آموزش مبتنی بر بستر مجازی شد. اما از آنجایی که بسیاری از اساتید تجربه تدریس دروس به صورت آموزش الکترونیکی را نداشتند و در بحران اولیه، با مشکلاتی از قبیل عدم آشنایی با سامانه، مشکلات ساختاری در سامانه‌های موجود، مشکلات مربوط به اینترنت و غیره مواجه شدند.

نویسنده در این پژوهش به بررسی چالش‌های آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی آن پرداخت و با مواردی چون عدم آشنایی با تدریس مجازی، مشکلات ارزشیابی دقیق دانشجویان و غیره مواجه می‌شود و می‌گوید، «در هر دانشگاه باید به شناسایی این چالش‌ها پرداخته شود تا با درک مشکلات به رفع موانع کمک کنیم.»

اساتید دانشگاه همزمان با شروع آموزش مجازی با چه مشکلاتی مواجه شده‌اند؟

آب جار سوالاتی از قبیل؛ «همزمان با شروع آموزش مجازی در بحران کووید ۱۱ با چه مشکلاتی مواجه شدید؟»، «از چه روش‌هایی برای ادامه تدریس استفاده می‌کنید؟»، «راه کار شما برای مقابله با مشکلات و چالش‌های آموزش مجازی چیست؟»، «فکر می‌کنید اگر این شرایط ادامه پیدا کند، چه اتفاقی می‌افتد؟» و «چه پیشنهاداتی برای بهتر شدن این شرایط دارید؟» را از ۱۱ نفر اساتید دانشگاه علوم پزشکی که در مطالعه کیفی شرکت کردند، پرسید. تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها، منجر به استخراج دو طبقه اصلی «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» و «مدیریت سازمانی» شد که برای هر یک از این طبقات نیز تعدادی زیر طبقه پدیدار شد.

به گفته وی، موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی این طبقه اصلی از زیر طبقات ویژگی‌های شخصیتی و عوامل خانوادگی تشکیل شده است و می‌افزاید، «ویژگی‌های شخصیتی این زیر طبقه شامل مقاومت در مقابل تغییر، نگرانی ناشی از بحران بیماری، نامأنوسی با تکنولوژی و باورناپذیری به اثربخشی آموزش مجازی، شکل گرفت.»

به اعتقاد یکی از اساتید ۵۰ ساله که مدرس دروس اختصاص بود، «بعد از چند سال رفتن سر کلاس و حرف زدن، حال چه جور باید بشینیم و بدون حضور دانشجو حرف بزنیم، ضبط کنیم و بعد هم در این سامانه آپلود کنیم. معلم یعنی ماژیک و تخته و پرسش وپاسخ.» البته تعدادی از اساتید نیز از بی‌انگیزگی و نبود هیچ شوق و شوری برای روند کار می‌گفتند.

نویسنده مقاله در ادامه به بیان نقلی قولی از یکی از اساتید دیگر دروس تخصصی، می‌گوید، «در روزهای اول اینقدر ذهنم درگیر بیماری بود که مواظب بودم خودم یا خانواده مبتلا نشوند بنابراین نمی‌توانستم خوب تمرکز کنم و کار جدید یاد بگیرم.»

در رابطه با عوامل خانوادگی، حضور در محیطی شلوغ، تغییر در توقعات خانواده و تحمل فشار روانی خانواده شکل گرفت. این پژوهشگر در این باره خاطر نشان می‌کند، «حضور اساتید در خانه منجر به تغییر در نقش و در نتیجه تغییر در توقعات خانواده شده بود از طرفی دیگر؛ تجمع اعضای خانواده در این بحران باعث سروصدا و شلوغی در محیط خانه می‌شد و این موضوع باعث عدم تمرکز و افزایش فشارهای روانی بر اساتید شده بود.»

در ادامه به صورت مصداقی به نقل قولی از استادی که مدرس دروس علوم پایه است، اشاره می‌کند، «من چگونه در محیط پر سروصدای خانه، دو کودک را آرام کنم و بگویم ساکت باشند چون من الان کلاس آنلاین دارم، یا می‌خواهم درس ضبط کنم؟ ترس و نگرانی همسرم که به همه منتقل می‌کند و کلافگی از شلوغی و سروصدا گاهی اوقات روانی‌ام می‌کند. اگر سرکار باشیم، این رفتارها را نمی‌بینیم. در خانه ماندن و معلمی کردن، این دردسرها را هم دارد.»

آب جار در مورد طبقه بعدی که مدیریت سازمانی است آن‌ را به ۵ زیر طبقه شامل تأمین زیرساخت، مدیریت و رهبری، آموزش و نظارت، اخلاق و قانون و ارزشیابی تقسیم می‌کند و می‌گوید، «مورد اول، تأمین زیرساخت کدهای اولیه‌ای نظیر پهنای باند و سرعت اینترنت، اینترنت رایگان و نیاز به امکانات تولید محتوا زیر طبقه عملکرد مدیریت سازمانی را تشکیل دادند. »

وی به ذکر نقل قولی از استاد ۳۷ ساله که مدرس دروس تخصصی است، اشاره می‌کند و می‌گوید، «به علت بحران کرونا و در خانه ماندن مردم و استفاده زیاد از اینترنت، سرعت کم شده است و دسترسی به منابع سخت‌تر شده است و من به عنوان یه مدرس هیچ شناختی با این برنامه‌های ساخت محتوا نداشتم، در کلاس‌های حضوری، نهایتاً یک پاورپوینت درست می‌کردم و می‌رفتم سر کلاس و حرف می‌زدم، حالا لازم است کسی به ما برنامه‌های مختلفی که می‌شود با آنها محتوای بهتری به شکل فیلم و غیره درست کرد، یاد بدهد تا کمی از این سردرگمی دربیاییم. من خیلی ناراحتم.»

نویسنده به مورد بعدی که مدیریت و رهبری مدیریت می‌داند و خاطر نشان می‌کند، «رهبری شامل، مدیریت بحران، تدوین دستورالعمل‌های شفاف، ارزشیابی بر اساس عملکرد اساتید و آماده‌سازی بستر آموزشی شکل گرفت.» به اذعان وی، «شرایط غیرقابل پیش بینی شده پدید آمده در دوران بحران کووید-۱۹، الزام مدیریت بحران در تمام حوزه‌ها از جمله آموزش را نیز می‌طلبید.» البته به نظر مشارکت کنندگان، مسئولان و مدیران آموزشی باید با مدیریت بحران، بتوانند راهکارهای عملی و اولویت بندی شده‌ای برای رهبری مجموعه داشته باشند.»

یکی از مشارکت کنندگان می‌گوید، «تصمیمات عجولانه و بدون بررسی مسئولان همه را کلافه می‌کرد. البته آنها هم حق داشتند. شرایط مدام تغییر می‌کرد و خیلی اذیت کننده بود. امیدوارم از این به بعد یک پروتکل ثابت داشته باشیم و مدام بخشنامه روی بخشنامه نیاید.»

مولفه بعدی آموزش و نظارت است. آب جار، این زیر طبقه را شامل آماده سازی اعضای هیئت‌علمی، کمک در تولید محتوا، نظارت بر فرایند تدریس اساتید و پایش و ارزشیابی عنوان می‌کند، «اساتید معتقد بودند که مجموعه آموزشی باید فرصت و امکانات کافی در اختیار آنها می‌گذاشت تا آنها بتوانند با شرایط موجود سازگاری بهتری پیدا کنند.»

و مصداق آن را در نقل قول یکی از اساتید خانم ۵۳ ساله می‌آورد، «تدریس در فضای مجازی به عنوان یک تجربه کاملا جدید در روزها و هفته‌های اول، شوکه کننده و غیرقابل تحمل بود. دانشجو را نمی‌دیدیم. سؤال و جوابی نبود. خلاصه هیچ چیز نبود و هیچکس هم نبود به شما بگوید چه کار کن.» هم چنین به نقل قول یکی دیگر از مشارکت کنندگان نیز اشاره می ‌کند، «متأسفانه سیستم نظارتی کافی بر عملکرد اعضای هیئت‌علمی برای مدیریت تدریس وجود نداشت و این امر موجب بروز بی‌نظمی‌های زیادی در عملکرد اساتید شد که قطعاً بر یادگیری دانشجویان تأثیرگذار خواهد بود. »

طبقه بعدی به گفته وی اخلاق و قانون و شامل مالکیت فکری و معنوی، رازداری و حریم فردی، محاسبه و دریافت حق‌الزحمه و تقلب این زیر طبقه را تشکیل داد. این پژوهشگر معتقد است، «از آنجا که محتواهای تولید شده توسط اساتید به راحتی در اختیار همه اساتید و دانشجویان در سطح کشور قرار می‌گیرد، گروهی از اساتید ضمن اعلام نارضایتی از این موضوع معتقد بودند که حقوق تولیدکنندگان این محتواها، مثل کتاب و هر محتوای آموزشی دیگری باید حفظ شده و مورد حمایت قرار گیرد. هرچند گروهی دیگر بیان می‌کردند که انتشار این محتواها در راستای پرداخت ذکات علم است و تنها رعایت انصاف در ذکر فرد پدیدآورنده اثر کافی است.»

نویسنده مقاله در ادامه به ذکر نمونه‌ای از این نقل‌ها می‌پردازد، یکی از این نقل‌قول‌ها مربوط به استاد ۳۷ ساله‌ای است که مدرس دروس تخصصی است و می‌گوید، «اینهمه ما وقت می‌گذاریم و شب‌ها نمی‌خوابیم و هزینه اینترنت و کتاب و غیره می‌کنیم تا یک محتوای درست و حسابی آماده کنیم، بعد می‌بینیم، یک گروه در آن سوی کشور و یا حتی دانشگاه‌های اطراف خودمان دارند، همین مطالب ما را به اسم خود برای دانشجوهایشان می‌گذارند. چه کسی باید مدافع حقوق ما باشد؟»

خانمی ۵۰ ساله که مدرس دروس تخصصی است، عنوان می‌کند، «من هم تجربه این را داشتم که اسلایدهایم در جاهای دیگر استفاده شود. خوب خوشحالم به شرطی که دانشجوهای آنها در حد دانشجوهای خودم باشند. قبلش هم اگر اسم ببرند که عالی. این نشان‌دهنده اخلاقمدار بودن آنهاست.»

البته گروهی از اساتید نسبت به کپی کردن تکلیف توسط دانشجویان از همدیگر و تقلب آنها گله‌مند بودند و عدم رعایت اصول اخلاقی در تهیه و تدوین تکالیف درسی را یکی از معضلات آموزش مجازی بر می شمردند.» آب جار به عنوان مثال نقل قول می‌آورد، استاد ۵۰ ساله‌ای که مدرس علوم پایه است، اظهار می‌کند، «با هر روشی که پیش می‌رویم، راهی پیدا می‌کنند و تقلب می‌کنند و از روی هم می‌نویسند.»

به عقیده نویسنده مقاله، ارزشیابی به عنوان زیر طبقه دیگر مشتمل بر ارزیابی تکالیف، نمره‌های غیرواقعی و ارزشیابی تکوینی است به گفته وی، «زمان‌بر بودن ارزیابی تکالیف از جمله مواردی بود که اساتید در کلاس‌های با تعداد بالای دانشجو از آن شکایت داشتند.

نویسنده مقاله مدعی است، «برخی از اساتید متخصص در حوزه آموزش پزشکی نیز معتقد بودند که برای داشتن ارزشیابی نزدیک به واقعیت باید، ارزشیابی تراکمی به ارزشیابی تکوینی و ارائه تکالیف و تمرین‌های مختلف تبدیل شوند. »

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، بحران کووید-۱۹ و الزام آموزش به شیوه مجازی، اساتید دانشگاه را با چالش‌های جدی در محیط خانواده و مؤسسات آموزشی مواجه ساخته است و با توجه به تداوم این بحران در آموزش عالی، ضروری است در هر دانشگاه به طور ویژه و متناسب با ساختار آن محیط، این موارد را استخراج و راهکارهای مؤثری در راستای تعدیل و حل آن‌ها ارائه شود تا ضمن حفظ سلامت اساتید و دانشجویان از اثربخشی آموزش‌های ارائه شده نیز اطمینان حاصل شود.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس