کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران

دهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری

اخبار دانشگاهی

اجرای آزمایشی طرح استاد محوری در دانشگاه‌ها/بهره‌مندی دانشجویان برتر دکتری از حق انتخاب استاد (1401/6/29)

ایران کنفرانس

اجرای آزمایشی طرح استاد محوری در دانشگاه‌ها/بهره‌مندی دانشجویان برتر دکتری ازحق انتخاب استاد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اجرای طرح "استاد محوری" برای دانشجویان مقطع دکتری گفت: پذیرش دانشجوی مقطع دکتری، اولین گام در حوزه استاد محوری است. این طرح نه تنها برای دانشجویان مقطع دکتری قابلیت اجرایی دارد، بلکه می‌تواند برای دانشجویان نخبه مقاطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی هم اجرا شود. با اجرای طرح استادمحور، دانشجویان برتر برای انتخاب استاد دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند.

دکتر قاسم عمو عابدینی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه برمبنای مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، ۲۰ درصد از دانشجویان مقطع دکتری در سال آتی استاد محور می‌شوند، توضیح داد: با اجرای طرح استادمحور، دانشجویان برتر برای انتخاب استاد دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند. ممکن است یک داوطلب رتبه یک کنکور علاقه داشته باشد درس خود را به طور مثال، با یک استاد رشته ریاضی که در دانشگاه سیستان و بلوچستان برجسته است؛ بگذراند اما نسبت به اینکه گروه به او چنین اجازه‌ای می‌دهد، اطمینان خاطر ندارد. لذا درنظر داریم، تمام اعضای هیئت‌علمی در سازمان سنجش کد اختصاصی داشته باشند و افراد برتر کنکور بتوانند استاد مورد علاقه خود را انتخاب کنند. اگر طرح "استادمحوری" اجرا شود، عدالت آموزشی هم برقرار می‌شود. همچین اساتید تراز برای اینکه صاحب دانشجوی ممتاز شوند، دیگر نیازی نیست به پایتخت مهاجرت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: این قاعده مصوب شده است و آیین‌نامه مراحل تصویب را سپری می‌کند. پس از ابلاغ، آیین‌نامه در شورای سنجش و پذیرش، طرح اجرایی می‌شود. به دلیل اینکه طرح استادمحوری در سال آتی اجرا می‌شود، آخرین فرصت برای ابلاغ آیین‌نامه مهر یا آبان ماه است.

دکتر عموعابدینی با اشاره به تقسیم بندی دانشگاه‌های ایران به سه سطح "الف"، "ب" و "ج"، تصریح کرد: طرح استادمحوری در تعدادی از دانشگاه‌های سطح "الف" و "ب" اجرا می‌شود. در این راستا اسامی دانشگاه‌هایی که قرار است طرح استاد محوری در آنها به صورت پایلوت برگزار شود، به زودی اعلام می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه طرح "استاد محوری" از احکام طرح تحول دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی به حساب‌می‌آید، تصریح کرد: این طرح به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده و موظف به اجرای آن هستیم.

وی با بیان اینکه مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که موضوع استادمحوری نباید به حوزه آموزش محدود باشد و در حوزه پژوهش نیز باید شکل‌بگیرد، اظهار کرد: تجربه ثابت کرده‌است که اجرای طرحی همچون "گروه محوری" چندان موفقیت‌آمیز نیست. بنابراین با توجه به اینکه برمبنای نتایج مطالعات جهانی در حوزه پژوهش و فناوری می‌توان گفت، اساتید، محور تحولات هستند و با توجه به تجربیات جهانی، طرح استادمحوری در کانون توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.

دکتر عموعابدینی در پایان خاطرنشان کرد: اساتید می‌توانند یک انسان را از کودکی تا بزرگسالی تربیت‌کنند. همچنین فرهنگ شاگردپروری در بطن فرهنگ ایرانی_اسلامی وجود دارد؛ به همین دلیل، درنظر داریم که فرهنگ شاگرد_استادی را احیا کنیم.

 

پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد (1401/6/28)

ایران کنفرانس

پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: با توجه به ضرورت بازنگری واحدهای درسی، پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا نقی‌زاده در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها که  ۲۸ شهریور در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: درنظر داریم که برنامه‌ریزی برای آموزش عالی را از دو بُعد بررسی کنیم؛ یکی، روندی که در دانشگاه‌های دنیا وجود دارد و تدبیری که دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در این خصوص پیش گرفته است. همچنین در مورد روندهای موثر در آینده دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و مهارتی که در این زمینه نیز توسط دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی، مطالعاتی انجام شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ارتباط رشته‌ها و میزان اشتغال تصریح کرد: در کشور ما آمار بیکاری بسیار نگران‌کننده است. برخی از رشته‌ها به دلیل بیکاری فارغ‌التحصیلان آن در حال از بین رفتن است. یکی از رشته‌ها بالای ۷۰ درصد فارغ‌التحصیل بیکار دارد و یا اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرمرتبط از آن در حال اشتغال هستند. در حال حاضر، آن شغل‌ها درحال از بین رفتن هستند و این فقط مختص کشور ما نیست در ایالات متحده و اروپا نیز به همین صورت است.

نقی زاده ادامه داد: دیگر به این صورت نیست که رشته‌ای را چهار سال بخوانید و ۴۰ سال از آن استفاده کنید.

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی به ایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های در دست اجرا، ایجاد دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای است. اگر برنامه درسی را پکیجی در نظر بگیریم، ۲۰ الی ۲۲ واحد دروس عمومی، تعدادی دروس پایه و تعدادی هم دروس اصلی و تخصصی دارد. باید دو کار اصلی برای اینها انجام دهیم و اینکه بین رشته‌ها و بازار کار ارتباط ایجاد کنیم.

نقی‌زاده در ادامه در خصوص کاهش طول دوره کارشناسی نیز اظهار کرد: در حال حاضر یک رشته ۱۴۰ واحد درسی دارد، بر اساس مطالعاتی که در ۱۰ رشته انجام داده‌ایم می‌توان این ۱۴۰ واحد را کاهش داد یعنی ۴۰ واحد آن قابل کاهش است؛ البته این کاهش واحدها به معنای حذف نیست بلکه می تواند در فرمت اختیاری قرار گیرد.

سرپرست دفتر آموزش عالی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد واحدهای درسی قابلیت کاهش را دارند، افزود: ما می توانیم این پکیج ۱۴۰ واحد را کوچک کنیم و فضا را برای دروس دیگر باز کنیم. طرحی آماده کرده‌ایم که بسته دروس به صورت آمایشی و ماموریت گرایی ارائه شود. به این صورت که مثلا ما درس تولید بذر ۲ را داریم باید اول هدف این درس را تعیین کنیم و با توجه به منطقه و ماموریتی که آن منطقه دارد درس را به دانشگاه‌ها ارائه دهیم.

وی ادامه داد: باید دروس را بر اساس آمایش و ماموریتی که دانشگاه ها دارند به آنها اختصاص دهیم.

نقی زاده در ادامه خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها گفت: باید ما را در این زمینه کمک کنید که برای کارشناسی ارشد چه کار کنیم، دوره کارشناسی ارشد یک دوره طولانی است و سه سال طول می‌کشد که خیلی در اشتغال و دکتری اثری ندارد. باید برای آن تدبیر کنیم.

وی گفت: البته ایده‌های اولیه نیز در این خصوص شکل گرفته و برخی پیشنهاداتی که ارائه شده برای کوتاه شدن مقطع کارشناسی ارشد بوده است. پیشنهاد دیگری که در این زمینه ارائه شده به جای تقویت دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، دوره ارشد پیوسته و دکتری مستقیم تقویت شود. ما از دوره ارشد دو هدف داریم یکی ایجاد اشتغال و دیگری نظریه پردازی که باید آن را محقَق کنیم و این دوره نیاز به بازنگری دارد.

 

فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد آغاز شد (1401/6/21)

ایران کنفرانس

فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد آغاز شد

فراخوان جذب اعضای هیأت علمی سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی از  دوشنبه ۲۱ شهریورماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به نیاز، به تخصص نیروهای جوان متعهد و متخصص علمی براساس طرح آمایش آموزشی و در راستای نیل به اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه اقدام به درج فراخوان جذب هیأت علمی می‌کند.

متقاضیان می‌توانند از  دوشنبه ۲۱ تا پنجشنبه ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۱ با مراجعه به سامانه جامع دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس sajed.iau.ir پس از مطالعه دقیق قوانین و مقررات و تکمیل مدارک مدنظر، نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

آخرین بروزرسانی (دوشنبه ، 21 شهریور 1401 ، 06:40)

 

نرخ اجاره بهای خوابگاههای ۱ تا ۹ نفره/جدول ارزانترین و گرانترینها (1401/6/19)

ایران کنفرانس

نرخ اجاره بهای خوابگاههای ۱ تا ۹ نفره/جدول ارزانترین و گرانترینها

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم جزئیات نرخ اجاره بهای ماهیانه خوابگاه های دانشجویی (مجردی و متاهلی) ملکی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را در سطح یک و دو، سطح سه و سطح چهار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم جزئیات نرخ اجاره بهای ماهیانه خوابگاه‌های دانشجویی (مجردی و متأهلی) ملکی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مصوب در شصت و سومین نشست هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان را به شرح زیر اعلام کرد:

نرخ ماهیانه اجاره بها خوابگاه‌های دانشجویی (مجردی و متاهلی) ملکی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مبلغ به هزارتومان است.

وی عنوان کرد: بر اساس ماده ۳ قانون صندوق رفاه دانشجویان، اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی می‌بایست به حساب صندوق رفاه واریز شود تا در زمینه تعمیر و تجهیز و ارتقا خوابگاه‌ها هزینه گردد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: همچنین با توجه به برنامه حضوری شدن آموزش دانشجویان، نرخ اجاره بهای خوابگاه‌ها در سامانه صندوق به صورت نیمسال کامل محاسبه خواهد شد و ضرورت دارد طبق روال معمول پرداخت اجاره بها به صورت ترمی صورت گیرد.

وی یادآور شد: امید است با مدیریت و برنامه ریزی بهینه برای اسکان دانشجویی در شرایط خاص فعلی و بهره گیری از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف دانشگاه، شاهد مدیریت بهینه اسکان دانشجویان باشیم.

نوع دوره نوع سکونت سطح یک و دو سطح ۳ سطح ۴
دوره روزانه مجردی ۱و ۲ نفر ۱۶۳ ۱۵۰ ۱۳۴
۳و ۴ نفر ۱۳۰ ۱۲۰ ۱۰۷
۵ و ۶ نفر ۱۱۴ ۱۰۵ ۹۳
۷و ۸ نفر ۹۷ ۹۰ ۸۰
۹ نفر به بالا ۸۱ ۷۵ ۶۷
نوبت دوم مجردی ۱و ۳ نفر ۲۴۴ ۲۲۵ ۲۰۱
۳و ۴ نفر ۱۹۵ ۱۸۰ ۱۶۰
۵و ۶ نفر ۱۷۱ ۱۵۸ ۱۴۰
۷و ۸ نفر ۱۴۶ ۱۳۵ ۱۲۰
۹ نفر به بالا ۱۲۲ ۱۱۲ ۱۰۰
دوره روزانه متاهلی مستقل ۳۲۶ ۳۰۱ ۲۶۸
مشترک ۲۲۸ ۳۱۱ ۱۸۷
دوره شبانه متاهلی مستقل ۴۸۹ ۴۵۲

۴۰۲

مشترک ۳۴۲ ۳۱۶ ۲۸۱

وی عنوان کرد: بر اساس ماده ۳ قانون صندوق رفاه دانشجویان، اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی می‌بایست به حساب صندوق رفاه واریز شود تا در زمینه تعمیر و تجهیز و ارتقا خوابگاه‌ها هزینه گردد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: همچنین با توجه به برنامه حضوری شدن آموزش دانشجویان، نرخ اجاره بهای خوابگاه‌ها در سامانه صندوق به صورت نیمسال کامل محاسبه خواهد شد و ضرورت دارد طبق روال معمول پرداخت اجاره بها به صورت ترمی صورت گیرد.

وی یادآور شد: امید است با مدیریت و برنامه ریزی بهینه برای اسکان دانشجویی در شرایط خاص فعلی و بهره گیری از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف دانشگاه، شاهد مدیریت بهینه اسکان دانشجویان باشیم.

 

افزایش ۵ تا ۳۹درصدی شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید (1401/6/19)

ایران کنفرانس

افزایش ۵ تا ۳۹درصدی شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد گفت: حداقل میزان افزایش شهریه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ از ۵ درصد شروع می شود و بنا به شرایط منطقه ای و وضعیت رشته ها تا ۳۹ درصد افزایش خواهد یافت.

محسن امینی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره میزان افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: با توجه به تصویب بودجه دانشگاه برای سال تحصیلی جاری و نیز علی رغم اعلام افزایش شهریه ۲۰ تا ۴۰ درصدی از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در دانشگاه آزاد اسلامی با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه در برخی واحدهای مستقر در شهرهای کم برخوردار حداقل میزان افزایش شهریه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ کمتر از میزان اعلام شده از ۵ درصد شروع می‌شود و بنا به شرایط منطقه‌ای و وضعیت رشته‌ها تا ۳۹ درصد افزایش خواهیم داشت.

میزان افزایش شهریه در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد افزود: البته در برخی رشته محل‌های خاص ممکن است میزان افزایش شهریه طبق شرایط خاصی اعمال شود. افزایش شهریه در مقاطع مختلف، متفاوت بوده و در مقاطع کاردانی و کارشناسی یک کف و سقفی دارد و برای مقاطع ارشد و دکتری نیز کف و سقف دیگری مشخص شده است.

معیارهای افزایش شهریه؛ از هزینه تمام شده رشته تحصیلی تا میزان تقاضا

امینی با اشاره به اینکه در یک مدل پویا، میزان شهریه براساس محل تحصیل دانشجو و رشته‌های مختلف تحصیلی متفاوت تعیین شده است، افزود: میزان دریافت شهریه از یک سو به نوع واحد و منطقه‌ای که خدمات ارائه می‌دهد (سطح واحد) و از سوی دیگر به هزینه تمام شده رشته و میزان تقاضای رشته تحصیلی بستگی دارد.

شهریه در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد یکسان نیست

امینی ضمن تاکید بر اینکه در تلاش هستیم که در تعیین شهریه، عدالت آموزشی رعایت شود، تصریح کرد: اینطور نیست که شهریه یک دانشجو در واحد علوم تحقیقات با شهریه دانشجوی دیگری در یک واحد دوردست یکسان باشد.

میزان دریافت شهریه به رتبه واحدها بستگی دارد

این مقام مسئول دانشگاه آزاد ضمن اعلام اینکه کلیه واحدهای دانشگاه آزاد در ۲۶ رتبه و در ۱۳ دسته تقسیم کردیم، گفت: براساس این رتبه بندی، عملکرد واحدهای دانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، فناوری و … ارزیابی می‌شود و میزان دریافت شهریه براساس این رتبه بندی در واحدها متفاوت است. به طور مثال واحد علوم تحقیقات، واحد تهران مرکز و برخی دیگر از واحدهای تهران و تعدادی از واحدهای مراکز استان‌ها در رتبه یک قرار دارند.

وی افزود: براساس نظام رتبه بندی ۲۶ گانه دانشگاه آزاد اسلامی، عملکرد مالی واحدها و مراکز در سه حوزه درآمد (شامل تعداد دانشجو، فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه و بهره‌وری اقتصاد واحد)، دستیابی به هدف (شامل صرفه جویی در هزینه‌های غیر ضرور و اقدامات درآمد افزایی از محل فناوری و دانش بنیان و…) و برنامه‌ریزی مالی (شامل میزان درصد رشد پیش بینی شده در بودجه و درصد تحقق آن) تقسیم بندی می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه این دانشگاه آزاد نوع رشته تحصیلی و تقاضا را از دیگر معیارهای دریافت شهریه عنوان کرد و گفت: به طور مثال شهریه رشته مدیریت، حسابداری و حقوق با رشته جغرافیا، تاریخ و فلسفه قطعاً متفاوت خواهد بود؛ چرا که نوع هزینه‌ها، اساتید و ارائه خدمات در این رشته‌ها با یکدیگر متفاوت است. یا مثلاً شهریه رشته‌های علوم پایه نسبت به فنی و مهندسی از جمله کامپیوتر، برق و عمران پایین‌تر محاسبه خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم که علی رغم افزایش حقوق و دستمزد قابل توجه سال جاری و بقیه هزینه‌های اجتناب ناپذیر بالاخص بعد از حضوری شدن دانشگاه، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی منطقه‌ای به ویژه در مناطق کمتر برخوردار بر اساس مدل عدالت محور فوق و موارد جذب بیشتر دانشجو، با یک توزیع منطقی نرخ افزایش شهریه مؤثر دانشگاه را با میانگین ۲۵ درصد داشته باشیم تا بتوانیم آن موارد را پوشش دهیم.

امینی ادامه داد: همچنین ۵ تا ۶ درصد هم از روش‌های مؤثر جذب مثل طرح پویش اشتغال که یک قراردادی بین دانشگاه، صنعت و دانشجو است و اشتغال دانشجو را در زمان تحصیل و حتی پس از فارغ التحصیلی تامین می‌کند و یا رشته‌های مهارتی که نیاز جامعه بوده و به شدت به دنبال توسعه آن هستیم، تامین کنیم.

 
مطالب بیشتر...

کنفرانس بین‌المللی کرامت انسانی

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس