برگزاری همایش بزرگداشت خیام و گرامیداشت روز ریاضیات در یزد

ایران کنفرانس

برگزاری همایش بزرگداشت خیام و گرامیداشت روز ریاضیات در یزد

دبیر همایش بزرگداشت خیام و روز ریاضیات در استان یزد زینت بخشیدن سالروز خیام به گوهر ریاضی را تلاشی برای قدردانی از سعی فراوان این اندیشمند ایرانی در راه توسعه ‎‎ ی دانش ریاضی خواند .

به گزارش ایسنا، دکتر «بهزاد کفاش» در آغاز بکار همایش بزرگداشت خیام و روز ریاضیات که در دانشگاه امام جواد(ع) برگزار شد، اظهار کرد: 28 اردیبهشت ماه به مناسبت زاد روز خیام از سوی انجمن ریاضی ایران به عنوان روز ملی ریاضیات نام‌گذاری شده است.

دبیر همایش بزرگداشت خیام و روز ریاضیات، زینت بخشیدن سالروز خیام به گوهر ریاضی را تلاشی برای قدردانی از سعی فراوان این اندیشمند ایرانی در راه توسعه ‎‎ ی دانش ریاضی خواند و گفت: هرچند که تاریخ زندگانی این مرد بزرگ در پس پرده ‎ ی غلیظی از غبار قرون  قرار گرفته است اما رباعیات او در طی قرون با تحریرهای مختلف و ترجمه‌های گوناگون با زبان‌های مختلف چون گنجینه‌ای فناناپذیر در جوامع جهانی جلوه ‎ گری کرده و از این پس نیز چنین خواهد بود .

وی افزود: بی‌شک حمایت‌های جامعه علمی کشور، مراکز آموزشی و پژوهشی ستودنی است و لازم است به عرض برسانم در کارگاه‌های متنوعی که ‌برای همایش امسال در نظر گرفته شده، همچنین سخنرانی‌های علمی در حوزه ریاضی و ادبیات از جمله برنامه ‎‎ های این همایش دو روزه است.

کفاش تجلیل از «سید حسن نواب زاده» به عنوان معلم پیشکسوت ریاضی استان در سال 96 که در سالن ملاصدرا برگزار می ‎‎ شود را از دیگر برنامه‏‏های این همایش ذکر کرد .

«مجید پویان» رییس دانشکده ادبیات دانشگاه یزد نیز در سخنرانی با عنوان «سپهر اندیشه خیام» بیان کرد: خیام شاید یکی از خوش اقبال‌ترین شاعران ایران زمین باشد و اگر میزان شهرت او را بسنجیم در دوره‌ای قطعاً از مولانا بیشتر بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: مولانا در این چند ساله اخیر جهانی شد ولی هر روز خیام، این گنجینه ثروت و معنویت بیشتر به جهان شناسانده می ‎‎ شود.

پویان ادامه داد: تعداد رباعیات  خیام زیاد نیست اما یک شاعر انگلیسی تعداد زیادی از ربباعیات خیام و تعدادی از رباعیات منصوب به خیام را ترجمه کرده و بعد از یک مدت ترجمه او در جهان غوغایی کرد و آنقدر این ترجمه تاثیر گذاشت که ما ان را در ترانه ‎‎ های خوانندگان عرب و غیر عرب و  فیلم ‎‎ ها می‌بینیم .

این عضو هیات علمی دانشگاه یزد ادامه داد: خیام شاید 4یا 5 محور اندیشه‌ای بیشتری نداشته است اما پرسش این است که شاعری با این حجم کم شعر، چگونه می تواند این قدر تاثیر ایجاد کند .

وی در ادامه گفت: اگر ما به آثار شعرای بزرگ، نویسندگان و نخبگان فرهنگی و هنری جهان مراجعه کنیم با دو نوع موضوع مرتبط با جهان و غیرمرتبط با جهان ما روبرو خواهیم شد .

پویان تصریح کرد: زمانی که حافظ به عرصه‌ی عواطف اجتماعی و بشری و چیزهایی که به نوعی ما هم در زندگی خود داریم، در واقع به مسائل مرتبط با ما اشاره می ‌کند و به همین دلیل نیز در موقعیت‌های روزمره به کرات ما ابیاتی از حافظ را به زبان می‌آوریم.

وی افزود: در واقع خیام اگر چه شعرش اندک است اما آنچه گفته است مسئله مرتبط با روزگار ماست و مسائل شخصی در آنها کم است لذا یکی از عوامل مهم در پویایی و اشاعه و گسترش اندیشه خیام در جهان امروز این است که او محتوای شعرش عمومیت دارد یا به عبارتی داشتن محتوای فرا زمانی و فرا مکانی برمی‌گردد.

وی دو مسئله بسیار مهم در اندیشه خیام را موضوع زمان و موضوع علم ذکر کرد و افزود: خیام به شدت از گذر زمان احساس اضطراب دارد.

پویان ادامه می‎‎دهد: نگاه خیام چون فلسفی است، گذر زمان او را نزدیک به لحظه مرگ می‎‎کند و معتقد است که جهان، روزگار و برهه کوتاهی است که دیر بجنبیم، حیات از دست می ‎‎ رود و لذتی نبرده ‎‎ ایم .

به گفته وی، خیام به فکر جاودانه شدن است و درد جاودانگی دارد و درد جاودانگی از کهن ‎‎ ترین دردهایی است که انسان به آن اندیشیده است، پس موضوع و محور اندیشه ‎‎ هایش، غنیمت شمردن در مرگ ‎‎ اندیشی، مسئله زمان و جاودانگی است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس