وجود 1397 عنوان نشریه علمی در کشور/سهم گروه‌های مختلف تخصصی از نشریات علمی

ایران کنفرانس

وجود 1397 عنوان نشریه علمی در کشور/سهم گروه‌های مختلف تخصصی از نشریات علمی

رییس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی از وجود 1397 عنوان نشریه علمی در کشور خبر داد.

احمد قاضی زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا با اعلام این مطلب افزود: طبق آخرین فهرست منتشر شده از سوی "کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری"، "کمیسیون نشریات علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی" و "کمیسیون نشریات علمی حوزوی"، از بین 1397 عنوان نشریه علمی در کشور 1261 عنوان دارای رتبه علمی پژوهشی و مابقی دارای رتبه علمی ترویجی هستند.

قاضی زاهدی خاطرنشان کرد: از این 1397 عنوان، 1082 نشریه به زبان فارسی و مابقی به زبان های انگلیسی، عربی و فرانسه منتشر می‌شوند.

وی ادامه داد: گروه علوم انسانی با 522 عنوان نشریه علمی پژوهشی بیشترین سهم را در بین گروه های تخصصی داراست. این 522 عنوان نشریه در زمینه های ادبیات و زبان ها، علوم اجتماعی، مدیریت، علوم سیاسی، علوم تربیتی، اقتصاد، جغرافیا، روانشناسی، فقه و حقوق، فلسفه و کلام، تاریخ، تربیت بدنی، علوم قرآن و حدیث، ادیان و عرفان، کتابداری، حسابداری، مالی و اخلاق منتشر می‌شوند که گروه ادبیات و زبان‌ها با 72 عنوان نشریه علمی پژوهشی و علوم اجتماعی با 62 عنوان نشریه علمی پژوهشی بیشترین آمار را در میان رشته های تخصصی گروه علوم انسانی به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، در گروه علوم انسانی 140 عنوان نشریه علمی پژوهشی به زبان انگلیسی و 8 عنوان نیز به زبان عربی منتشر می‌شوند.

رئیس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در گروه فنی و مهندسی نیز 165 عنوان نشریه دارای رتبه علمی پژوهشی هستند که سهم نشریات مکانیک با 27 عنوان در این مجموعه از سایرین بیشتر است. سایر نشریات زیرگروه تخصصی فنی و مهندسی در زمینه های عمران، برق، مواد و متالوژی، مهندسی شیمی، نفت و پلیمر، صنایع، فناوری اطلاعات، مهندسی معدن، مهندسی زلزله، پدافند غیرعامل، مهندسی آب و مهندسی پزشکی هستند؛ ضمن آنکه 58 نشریه در این گروه به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند.

قاضی زاهدی با اشاره به انتشار 100 عنوان نشریه در گروه تخصصی علوم پایه خاطرنشان کرد: نشریات این گروه در زمینه‌های زیست شناسی، زمین‌شناسی، ریاضی، شیمی، فیزیک، آمار، علوم و هواشناسی است که گروه زیست شناسی با 32 عنوان نشریه علمی پژوهشی و زمین شناسی با 15 عنوان نشریه علمی پژوهشی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند. در این گروه نیز 37 عنوان نشریه انگلیسی زبان هستند.

وی ادامه داد: در گروه کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی 152 عنوان نشریه دارای رتبه علمی پژوهشی هستند. در این گروه تخصصی که نشریات آن در زمینه های زراعت، آب و خاک، گیاهپزشکی، علوم دام، اکولوژی، بیو تکنولوژی و ژنتیک گیاهی، باغبانی، شیلات، صنایع غذایی، علوم ترویج، اقتصاد کشاورزی، جنگلداری، مکانیزاسیون کشاورزی و صنایع چوب و کاغذ منتشر می شوند، گروه زراعت با 30 عنوان و گروه آب و خاک با 18 عنوان نشریه علمی پژوهشی در صدر قرار دارند. ضمن آنکه در گروه دامپزشکی 12 و در گروه منابع طبیعی 11 عنوان نشریه علمی پژوهشی صاحب رتبه هستند. 25 عنوان از نشریات گروه تخصصی کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند.

رییس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به نشریات گروه تخصصی هنر و معماری یادآور شد: در این گروه تخصصی 17 عنوان نشریه در زمینه معماری و 10 عنوان نشریه در زمینه هنر صاحب رتبه علمی پژوهشی هستند و نام یک نشریه به زبان انگلیسی در این گروه به چشم می‌خورد.

قاضی زاهدی با اشاره به نشریات گروه علوم پزشکی افزود: بر اساس آخرین آمار رسمی از سوی "کمیسیون نشریات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی" 322 عنوان نشریه در گروه علوم پزشکی از سوی این وزارتخانه دارای مجوز علمی پژوهشی هستند. از این تعداد 157 عنوان به زبان فارسی و مابقی به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند.

رییس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: طبق فهرست "کمیسیون نشریات حوزوی" که تحت نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه فعالیت می‌کنند 17 عنوان نشریه علمی دارای رتبه علمی پژوهشی هستند.

قاضی‌زاهدی با اشاره به انتشار نشریات علمی ترویجی در کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر انتشار نشریات علمی پژوهشی، 136 عنوان نشریه با رتبه علمی ترویجی و در گروه های تخصصی مختلف منتشر می‌شوند. گروه تخصصی علوم انسانی با 70 عنوان، فنی و مهندسی با 32 عنوان، علوم پایه با 12 عنوان، کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی با 8 عنوان و هنر و معماری با چهار عنوان نشریه علمی ترویجی در این فهرست قرار دارند. ضمن آنکه 10 عنوان نشریه علمی ترویجی نیز در گروه نشریات علمی حوزوی صاحب رتبه علمی ترویجی هستند.

رییس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با بیان این که کلیه مقالات این نشریات در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نمایه شده اند، به ایسنا گفت: SID به عنوان تنهاپایگاه جامع اطلاعات علمی با دسترسی آزاد (Open Access) در کشور است که از طریق سه بانک نشریات علمی، مجامع علمی و طرح‌های پژوهشی خدمات خود را به کاربران ارائه می‌دهد. در این میان بانک نشریات علمی با ارائه متن کامل مقالات تمامی نشریات علمی پژوهشی کشور به عنوان یک مرجع عظیم علمی در خدمت محققان و پژوهشگران است. این بانک علاوه بر نمایه سازی نشریات علمی پژوهشی، مقالات نشریات علمی مصوب دانشگاه آزاد اسلامی، نشریات علمی جهاد دانشگاهی و نشریات علمی دانشگاه پیام نور را نیز در اختیار کاربران قرار داده است.

قاضی زاهدی افزود: SID طی یک دهه فعالیت توانسته با ارائه خدمات و سرویس های کاربردی و متنوع فضا و بستر مناسب را برای رشد تحقیق و پژوهش در کشور فراهم کرده و نیاز محققان را در زمینه دسترسی به منابع جامع و روزآمد علمی تامین کند. این پایگاه امروزه به عنوان یک بانک اطلاعات علمی معتبر شناخته شده، به گونه ای که از سراسر نقاط جهان به آن مراجعه کرده و از منابع علمی غنی موجود در آن بهره‌مند می‌شوند.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس