راه اندازی بزرگ ترین سامانه فناوری اطلاعات کشور

ایران کنفرانس

راه اندازی بزرگ ترین سامانه فناوری اطلاعات کشور

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بیان این که سامانه "سمیم" یکی از ابزارهای لازم برای سنجش نرخ واقعی تولید علم در کشور است، گفت: این سامانه همچنین به کشف سرقت ادبی و علمی می پردازد.

به گزارش خبرنگار "تابناک" از قـــم،  حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، امروز در نشست خبری رونمایی از سامانه "مشابه یاب متون نور(سمیم نور)" با اشاره به این که "سمیم نور" یکی از پایگاه های ملی کشور است، اظهار داشت: وظیفه اصلی "سمیم نور" اعلام مشابهت های متونی است که در مقالات و پایان نامه های مراکزعلمی وجود دارد.

وی با بیان این که رونمایی از سامانه "سمیم نور" یکی از بخش هایی است که به دستیابی اهداف سند چشم انداز 1404 کمک می کند، تصریح کرد: متاسفانه سرقت ادبی در مراکز علمی و پژوهشی یکی از مهم ترین مشکلات کشور است و به همین دلیل نیازمند سامانه هایی هستیم تا این سرقت های علمی را کشف کند.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی افزود: این سامانه ها کمک می کنند تا اصالت مطالب علمی و تدوین اثر واقعی مولف مشخص شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به اینکه سرقت علمی نه تنها مشکلاتی را در راه توسعه علمی کشور فراهم آورده است، بلکه اساتید دانشگاه ها را هم به چالش کشانده است، گفت: این مسئله یک ابهام و ناشناختگی برای ما ایجاد کرده تا نرخ واقعی تولید علم در کشور را ندانیم.

*سمیم؛ سنجش گر نرخ واقعی تولید علم

وی با بیان این که سامانه "سمیم نور" یکی از ابزارهای لازم برای سنجش نرخ واقعی تولید علم در کشور است، تصریح کرد: گستردگی مراکز علمی و پژوهشی کشور بدون استفاده از ابزارهای فعالانه امکان کشف سرقت ادبی، تقرببا محال است.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی کشور با تاکید بر این که سامانه هایی در کشورهای مختلف دنیا برای کشف جعل منابع ادبی و علمی وجود دارد، گفت: این سامانه ها از خط و زبان فارسی پشتیبانی نمی کردند و لازم بود تا در کشور، سامانه مستقلی را در این زمینه طراحی و پیاده سازی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان این که هرنوع مشابهت یابی و یا کشف سرقت ادبی نیازمند بانک اطلاعات غنی و انباشته از متون مورد استناد است، اظهار داشت: همچنین باید دانش فنی کافی در ابزارهای جست وجو و هوش مصنوعی وجود داشته باشد تا بتوانیم جعل و سرقت علمی را تشخیص دهیم.

وی با اشاره به اینکه در طی 3 سال گذشته بر روی ابزار هوش مصنوعی سامانه سمیم فعالیت هایی صورت گرفت، تصریح کرد: همچنین مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی یکی از بزرگ ترین بانک های اطلاعاتی را در حوزه علوم اسلامی و انسانی در خاورمیانه دارد و در خط و زبان فارسی نیز نظیر ندارد.

*ویژگی ها

عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه با اشاره به ویژگی های سامانه "سمیم نور"، اظهار داشت: ابتدا متنی را بر روی صفحه اصلی این سایت آپلود می کنید و قرار می دهید و سپس سامانه متن شما را در کمتر از یک دقیقه با مجموعه ای از بانک های اطلاعاتی که شامل میلیون ها صفحه از مجلات حوزه علوم انسانی و علمی و پژوهشی و مقالات است، مقایسه می کند و به شما درصد مشابهت متن را داده و محل دقیق مشابهت دو متون با رنگ های مشخصی نمایش داده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به این که سامانه ممکن است آیات و روایات مشهور و اشعار را نیز تکرارپذیر نشان دهد، گفت: برای این مسئله کاربران می توانند با نادیده گرفتن گزینه های آیات و روایات و اشعار از تکرارپذیری ممانعت کنند تا دقت در مشابهت یابی را افزایش دهند.

*"سمیم نور" بزرگ ترین سامانه فناوری اطلاعات کشور

وی تصریح کرد: توفیق اصلی پایگاه "سمیم نور" مرهون عوامل فنی مجموعه علوم کامپیوتری نور است که  بزرگ ترین سامانه فناوری اطلاعات را در جمهوری اسلامی طراحی کردند و همچنین محققان و پژوهشگرانی که در حدود 20 سال است تلاش می کنند تا بانک اطلاعات غنی و قوی داشته باشیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان این که امروز در یک پیچ تاریخی در بخش علمی قرار داریم، گفت: با رونمایی سامانه سمیم حرکت مهمی در سطح ملی اتفاق افتاده است و امیدواریم این سامانه بتواند گام های مهمتری را بردارد و نهادهایی نظیر وزارت علوم و حوزه های علمیه که متصدی مشابهت یابی و توسعه علمی هستند، بهره برداری لازم را داشته باشند.

*راه اندازی مینی دیتا سنتر تا سه ماه آینده

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با تاکید بر این که نیازمند زیرساخت های فناورانه از نظر حجم اطلاعات مبادلاتی و دیتا سنتر هستیم، تصریح کرد: مینی دیتا سنتر مرکز تا سه ماه دیگر راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه پایان نامه های حوزوی را به عنوان پشتیبان سوم در سامانه "سمیم نور" قرار خواهد گرفت، ابراز داشت: در صورت همکاری دانشگاه ها آمادگی داریم با رعایت امانت پایان نامه های آن ها را در سامانه سمیم قرار دهیم و در آینده احتمال انعقاد تفاهم نامه با وزارت علوم در این زمینه وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که تاکنون چنددرصد از منابع اطلاعاتی این مرکز در سامانه سمیم قرار گرفته است، ابراز داشت: نیمی از منابع اطلاعاتی تاکنون در این سامانه ثبت شده است و قطعا تا پایان سال تمام منابع اطلاعاتی را در سامانه سمیم قرار خواهیم داد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در پایان با اشاره به کاربران استفاده کننده از سامانه سمیم، اظهار داشت: مجموعه نشریات انتشار یافته در قالب علمی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی و مجلاتی که با سامانه نور مگز همکاری می کنند به طور مستقل می توانند ثبت نام کنند و کاربران عادی نیز تقاضای خود را ارسال می کنند تا با توجه به جایگاهی که دارند میزان دسترسی برای آن ها مشخص شود.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس