رساله دکتری برای شناسایی آبلیموهای تقلبی

ایران کنفرانس

رساله دکتری برای شناسایی آبلیموهای تقلبی

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک طرح تحقیقاتی موفق شدند روشی نوین و کاربردی برای شناسایی آبلیموهای تقلبی ابداع کنند.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این طرح تحقیقاتی را دکتر ابوالقاسم محمددوست، در قالب رساله دکتری و با استاد راهنمایی دکتر مهرداد ایرانشاهی عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اجرا در آورده است.

معاون پژوهشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آبلیمو یکی از محصولات و مکمل های پرمصرف در کشور به شمار می رود گفت: بر اساس مذاکراتی که معاونت غذا و داروی استان با دانشکده داروسازی داشت، از ما خواسته شد تا روشی برای شناسایی این موارد ابداع کنیم.

دکتر مهرداد ایرانشاهی استاد راهنمای این پایان نامه با اشاره به برخی استانداردها برای بررسی آبلیموهای تقلبی افزود: در حال حاضر برخی شاخص ها مانند میزان سدیم و pH در بررسی گونه های تقلبی آبلیمو مورد بررسی قرار می گیرد، اما باید دانست که این شاخص ها دقیق نیست و کسانی که به دنبال تقلب در تولید آبلیمو هستند، از این شاخص ها با خبر بوده و می دانند چگونه از موانع عبور کنند.

ایرانشاهی ادامه داد: در این روش ابداعی بر اساس تعیین مقدار فلاونوئیدهای آبلیمو صحت تولید یا فرایند تقلبی ساخت آبلیمو مورد بررسی قرار گرفت که این روش بسیار مطمئن تر از سایر روش هاست. دکتر ابوالقاسم محمد دوست محقق این پژوهش نیز گفت: آبلیمو پرمصرف ترین محصول گیاهی در ایران به شمار می آید و در جهان نیز پس از آب پرتقال، رتبه دوم مصرف را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: این ماده غذایی به تولید آنزیم های گوارش معده و هضم غذا کمک کرده و خواص آنتی اکسیدان و ضد میکروب دارد؛ همچنین آبلیمو در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن موثر بوده و در درمان سوختگی ها، فشار خون بالا، سرماخوردگی، اختلالات تنفسی، زخم های دهانی و آب مروارید موثر است.

محمد دوست گفت: در کشورهای پیشرفته اروپایی از جمله آلمان و انگلستان ارزیابی فلاونوئیدها از شاخص های استاندارد آبلیمو به شمار می رود.

وی اضافه کرد: به طور کلی از فلاونوئیدها برای شناسایی انواع خانواده های مرکبات استفاده می شود، اما این روش در ایران کمتر مورد توجه بوده است.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: روش و متد ارزیابی آبلیموهای تقلبی از طریق دستگاه HPLC صورت می گیرد و بر اساس آن نمونه های آبلیمو و سه ترکیب مورد نظر شامل Hesperidin ، Diosmin و Eriocitrin که در آبلیموی طبیعی یافت می شوند، بطور همزمان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

محمد دوست تاکید کرد: این روش بسیار ساده و کم هزینه است و در هر کارخانه و آزمایشگاه غذا و دارویی می توان از آن استفاده کرد.

این داروساز با اشاره به مضرات آبلیموهای تقلبی گفت: استفاده از آبلیموی تقلبی باعث می شود مصرف کننده از خواص مفید این ماده غذایی محروم بماند، در حقیقت آبلیموی تقلبی اصلا آبلیمو نیست و این مساله از مصادیق اعمال مجرمانه است، چرا که مردم به دنبال خرید محصولات طبیعی هستند.

گفتنی است: نتایج این طرح تحقیقات با عنوان «تعیین مقدار فلاونوئیدهای شاخص موجود در نمونه های آب لیموترش ایران به منظور تدوین روش کمی برای تعیین تقلبات در آبلیمو» در مجله معتبر Pharmaceutical and Biomedical Analysis Journal of منتشر شده است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس