چهارمین کنگره بین المللی امام رضا علیه السلام و علوم روز

کل

پذيرش بيش از 5 هزار دانشجوي جديد در دانشگاه تبریز (2-7-91)

ایران کنفرانس : اخبار دانشگاهی

پذيرش بيش از 5 هزار دانشجوي جديد در دانشگاه تبریز

رییس دانشگاه تبریز از پذیرش پنج هزار و 388 دانشجوی جدید در سال تحصیلی 92-91 در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه خبر داد.

به گزارش سرويس «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پرویز آژیده با بیان اینکه از این تعداد، سه هزار و 190 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و 136 نفر دانشجوی دوره کاردانی هستند، گفت: در مقطع کارشناسی ارشد نیز یک هزار و 630 نفر و در مقطع دکتری 432 نفر دانشجو پذیرش شده‌اند که از سال تحصیلی جدید شاغل به تحصیل خواهند شد.

به گفته وی از این تعداد دانشجو دو هزار و 559 دانشجوی دختر و دو هزار و 829 نفر پسر هستند.

آژیده در ادامه با اشاره به تعداد دانشجویان پذیرفته شده در مقاطع مختلف در بین دانشجویان دختر، تصریح کرد: از این تعداد 50 دانشجوی دختر در مقطع کاردانی، یک هزار و 563 نفر در مقطع کارشناسی، 780 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، 133 نفر در مقطع دکترای تخصصی و 32 دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای پذیرفته شده‌اند.

وی افزود: در بین دانشجویان پسر نیز 86 دانشجو در مقطع کاردانی، یک هزار و 627 دانشجو در مقطع کارشناسی، 848 نفر در مقطع کارشناسی ارشد، 226 دانشجو در مقطع دکترای تخصصی و 41 نفر در مقطع دکترای حرفه‌ای پذيرش شده‌اند.

به گفته آژیده ثبت نام دانشجویان در کلیه مقاطع به استناد دستورالعمل سازمان سنجش و به صورت اینترنتی انجام می­‌شود.

رییس دانشگاه تبریز با بیان اینکه تعداد دانشجویان دانشگاه تبریز بالغ بر بیست هزار نفر است، افزود: هر ساله بیش از 5 هزار نفر از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند؛ البته به غیر از این تعداد، بالغ بر یک هزار و 500 دانشجو ظرفیت پذیرش و فارغ التحصیلی پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تبریز می‌باشد.

 

تمدید مهلت تكميل ظرفيت كنكور دانشگاه آزاد تا 8 مهر (2-7-91)

ایران کنفرانس : اخبار دانشگاهی

تمدید مهلت تكميل ظرفيت كنكور دانشگاه آزاد تا 8 مهر

مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي اعلام كرد: مهلت انتخاب رشته شهر مجدد داوطلبان آزمون سراسري رشته‌هاي غيرپزشكي و علوم پزشكي تا ساعت 24 روز شنبه هشتم مهر تمديد شد.

به گزارش سرويس «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كليه داوطلبان حاضر در جلسه آزمون رشته‌هاي غيرپزشكي و علوم پزشكي سال 91 دانشگاه آزاد اسلامي اعم از قبولي يا مردودي مي‌توانند جهت انتخاب مجدد رشته محل از ميان آن دسته از رشته محل‌هايي كه جديدا به تصويب شوراي گسترش آموزش عالي رسيده است و يا رشته محل‌هايي كه در مرحله اول اعلام نتايج ظرفيت آنها تكميل نشده است به پايگاه ثبت‌نام الكترونيكي مركز آزمون به آدرس www.azmoon.org مراجعه و نسبت به انتخاب رشته و محل جديد اقدام نمايند.

در اين مرحله به داوطلبان امكان انتخاب حداكثر 20 كد رشته و محل از ميان رشته‌هاي مجموعه امتحاني فرد ارائه خواهد شد، استثناً داوطلبان رشته‌هاي پزشكي در صورت تمايل مي‌توانند علاوه بر رشته‌‌هاي ارائه شده در گروه علوم و پزشكي رشته‌هاي مورد نظر خود از مجموعه علوم تجربي و كشاورزي را نيز در انتخاب‌هاي خود منظور نمايند.

همچنين داوطلبان لازم است در انتخاب رشته محل‌هاي خود به محدوديت جنس پذيرش و قيد پذيرش بومي براي خواهران در برخي از رشته محل‌ها دقت نمايند، چراكه هر داوطلب تنها يك بار مجاز به انتخاب رشته شهر مي‌باشد.

زمان اعلام نتايج داوطلبان در اين مرحله هفته دوم مهرماه اعلام شده است.

 

شرايط نقل‌و‌انتقال دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشكی (2-7-91)

ایران کنفرانس : اخبار دانشگاهی

شرايط نقل‌و‌انتقال دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشكی

مدير خدمات آموزشي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با اشاره به موافقت با 83 درخواست انتقالي دائم و موقت براي نيمسال آينده، گفت: موافقت با درخواست‌هاي مهماني و انتقالي به دانشگاه با درنظرگرفتن ظرفيت و توان آموزشي هر گروه، به‌منظور جلوگيري از نزول كيفيت آموزش و شرايط تحصيلي و مشكلات خاص دانشجوي متقاضي انجام مي‌شود.

دكتر ملك‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌در خوزستان، با بيان اين مطلب افزود: از مجموع 147 درخواست ثبت شده در سامانه نقل و انتقالات براي نيم‌سال آينده، با 31 درخواست انتقال دائم و 52 درخواست مهمان در مقاطع كارداني، كارشناسي و دكتري حرفه‌اي موافقت شد.

وي با توضيح شرايط آيين‌نامه نقل و انتقالات خاطرنشان كرد: وزارت بهداشت جهت تسريع در فرآيند انتقال و مهمان شدن براي دانشجوياني كه داراي مشكل هستند، تسهيلاتي را براي سه دسته از دانشجويان قائل شده‌است؛ دسته نخست دانشجوياني هستند كه پس از قبولي در كنكور ازدواج مي‌كنند و باتوجه به اين‌كه در شرايط و موقعيت جديدي قرار مي‌گيرند، دانشگاه با آن‌ها همكاري مي‌كند. همچنين دانشجوياني كه به هر علتي از قبيل سانحه، بيماري يا فوت يكي از والدين و قيموميت يا كفالت والد ديگر در صورت ادامه تحصيل در شرايط دور از خانواده با مشكل در زندگي خانوادگي خود مواجه شوند.

مدير خدمات آموزشي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز دسته سوم را دانشجوياني عنوان كرد كه پس از قبولي در كنكور به بيماري‌هاي صعب‌العلاج مبتلا مي‌شوند و افزود: اين دانشجويان هم با توجه به لزوم بودن در كنار خانواده براي آرامش بيشتر و پيگيري موثرتر درمان به طور قطعي در اولويت موافقت با درخواست نقل و انتقال قرار مي‌گيرند. اما دانشجوياني كه پيش از انتخاب دانشگاه، از موقعيت و شرايط خود آگاهي دارند بايد در انتخاب دانشگاه و شهر محل تحصيل دقت لازم را داشته باشند.

ملك‌زاده همچنين به شرط معدل در آيين‌نامه نقل و انتقالات اشاره و تصريح كرد: در ترم نخست امكان ارائه درخواست نقل و انتقال وجود ندارد و دانشجويان متقاضي در مقاطع كارداني و كارشناسي بايد معدل بالاي 15 و در مقطع دكتري حرفه‌اي بالاي 16 داشته باشند؛ ضمن آن‌كه بخشي از ظرفيت نقل و انتقالات دانشگاه به سهميه‌ها مانند فرزندان اعضاي هيات‌علمي و شاهد و ايثارگر اختصاص مي‌يابد. همچنين كميته انضباطي بايد با درخواست دانشجو موافقت كند.

 

ضریب همبستگی چیست؟

ضریب همبستگی چیست؟


ضریب همبستگی (Correlation Coefficient) ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطهٔ یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر است.

ضریب همبستگی، یکی از معیارهای مورد استفاده در تعیین همبستگی دو متغیر است.

ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان می‌دهد. این ضریب بین ۱ تا ۱- است و در عدم وجود رابطه بین دو متغیر، برابر صفر است.

همبستگی بین دو متغیر تصادفی X و Y به صورت زیر تعریف می‌شود:

Correlation Coefficient

که در آن E عملگر امید ریاضی، cov به معنای کوواریانس، corr نماد معمول برای همبستگی (کورولیشن) پیرسون، و سیگما نماد انحراف معیار است.

امید ریاضی:

در نظریه احتمالات؛ امید ریاضی، میانگین، مقدار مورد انتظار یا ارزش مورد انتظار یک متغیر تصادفی گسسته برابر است با مجموع حاصل‌ضرب احتمال وقوع هر یک از حالات ممکن در مقدار آن حالت. در نتیجه میانگین برابر است با مقداری که بطور متوسط از یک فرایند تصادفی با بی‌نهایت تکرار انتظار می‌رود.

کواریانس یا هم‌وردایی (Covariance):

در نظریه احتمالات، اندازه تغییرات هماهنگ دو متغیر تصادفی است. (اگر دو متغیر یکی باشند کواریانس برابر واریانس خواهد شد). چنانکه دو متغیر تصادفی ناوابسته باشند کواریانس آنها صفر خواهد بود.

ضریب همبستگی پیرسون ( Pearson Correlation Coefficient):
روشی پارامتری است و برای داده‌هایی با توزیع نرمال یا تعداد داده‌های زیاد استفاده می‌شود.

ضریب همبستگی اسپیرمن (Spearman Correlation Coefficient):

در صورتی که تعداد داده‌ها کم و فرض نرمال بودن آنها معقول نباشد، از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده می‌شود. ضریب همبستگی‌ای که بر اساس رتبهٔ داده‌ها محاسبه می‌شود، توسط اسپیرمن محاسبه شده‌است.

انحراف معیار(Standard deviation):

نوعی سنجش پراکندگی برای یک توزیع احتمالی یا متغیر تصادفی است و نمایندهٔ پخش‌شدگی مقادیر آن حول مقدار میانگین است.

آخرین بروزرسانی (شنبه ، 1 مهر 1391 ، 12:49)

 

روش تحلیل محتوا (Content analysis) چیست؟

روش تحلیل محتوا (Content analysis) چیست؟

همشهری آنلاین - معصومه کیهانی:
تحلیل محتوا یکی از روش‌های مهم پژوهش است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

فرد،ان کرلینجر (Fred N. Kerlinger) تعریف جامعی از این روش ارائه می‌دهد: "تحلیل محتوا روش مطالعه و تجزیه و تحلیل ارتباط‌ها به شیوه نظام دار، عینی و کمی برای اندازه‌گیری متغیرهاست."

وی در بیان ویژگی‌های تحلیل محتوا می‌افزاید: "در گذشته برای اندازه‌گیری متغیرها، از این روش کمتر استفاده شده است. اما کاربرد جدید و فزاینده آن در پژوهش رفتاری به اندازه گیری متغیرهایی معطوف بوده است که بدون این روش، اندازه گیری آنها امکان پذیر نبوده است... در این روش به جای مشاهده مستقیم رفتار افراد یا درخواست از آنان برای پاسخ دادن به مقیاس‌ها یا مصاحبه با آنان، پژوهشگر ارتباط‌‌هایی را که افراد ایجاد کرده‌اند؛ انتخاب و سئوال‌هایش را در آنها جستجو می‌کند."

تعریف "برنارد برلسون" (Bernard Berelson) نیز از تحلیل محتوا، تعریف جامعی است زیرا هنوز با گذشت بیش از چهل سال، پژوهشگران از آن استفاده می‌کنند. برلسون می‌نویسد : تجزیه و تحلیل محتوا، یک شیوه تحقیقی است که برای تشریح عینی، منظم و کمی محتوای آشکار پیام‌های ارتباطی بکار می‌رود.

در تعریف فوق، مفاهیم "کمی و کیفی" ، "عینی و ذهنی" و "آشکار و نهان" جای بحث بسیار دارد. گرچه تحلیل محتوا اصولا بر مبنای داده‌های کمی است، ولی می‌توان متغیرهای کیفی را به متغیرهای کمی تبدیل کرد.

در تحلیل محتوا، پژوهشگر پیام‌های تولید شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و به دنبال یافتن پاسخی برای پرسش‌های تحقیق خود است. روش تحلیل محتوا برای دانشمندان علوم اجتماعی و انسانی فرصت‌های گوناگونی را جهت استفاده منظم از فرا گیرترین شکل مدارک مربوط به امور انسانی- یعنی محتوای ارتباطات- فراهم می‌آورد. دامنه وسیع این فرصت‌ها هنگامی که تنوع مواردی را که روش تحلیل محتوا در آن مفید واقع شده است مرور می‌کنیم؛ آشکارتر خواهد شد.

  • مراحل تحلیل محتوا

مراحل روش تحلیل محتوا به این ترتیب است:

1- مشخص کردن هدف: هدف یک پژوهش علمی دستیابی به پاسخ چند سئوال فرضیه است.

2- طرح سئوالات و فرضیه‌ها

3- انتخاب واحد تحقیق: در واقع این سئوال‌ها و فرضیه‌های تحقیق است که نوع متغیر و واحد تحقیق را مشخص می‌کند.

4- ساختن زیرمقوله‌ها: در این مرحله پژوهشگر با توجه به فرضیه‌ها ، سئوال‌ها و صورت مسئله تحقیق، متغیرهایی را می‌سازد که با مبنا قرار گرفتن برای کد گذاری مطالب مورد نظر، محقق را در جهت پاسخگویی به سئوال‌ها و فرضیه‌ها کمک کند. این کار در واقع همان تهیه دستورالعمل کد گذاری به شمار می‌رود.

5- ارائه تعاریف نظری- علمی: در این مرحله باید محقق بتواند تعریف نظری جامع و مانعی برای متغیرها ارائه دهد که درعمل امکان کد گذاری مطالب به راحتی امکان پذیر باشد.

6- مشخص کردن جامعه آماری: این کار برمبنای سئوال‌ها و فرضیه‌های تحقیق مشخص می‌شوند.

7- نمونه گیری: نمونه گیری در تحلیل محتوا با نمونه گیری در روش پیمایشی تفاوت چندانی ندارد و درواقع دغدغه اصلی پژوهشگر این است که نمونه‌ها به طریقی انتخاب شوند که بتوانند آن کل مورد نظر را نمایندگی کنند.برای نمونه گیری با توجه به فرضیه‌ها و سئوال‌های تحقیق و در دسترس بودن نمونه‌ها می‌توان یک هفته یا یک ماه و یا یک سال آماری ساخت.

8- کد گذاری و جمع‌آوری داده‌ها: در این مرحله، محقق با توجه به واحد تحقیق،نمونه‌های انتخاب شده را براساس دستورالعمل تهیه شده، تحلیل و کد گذاری کرده و سپس کد‌های مربوطه را در برگه مخصوص کد گذاری ثبت می‌کند.

9- روایی و پایایی: در مرحله بعد از کد گذاری، برای آنکه اصل عینیت روش تحلیل بکار گرفته محک زده شود، ضریب قابلیت اعتماد (پایایی) محاسبه می‌شود. (با استفاده از فرمول اسکات و کد گذاری مجدد حداقل 10 درصد پیام‌ها)

10-  آزمون‌های آماری: در این مرحله پژوهشگر، داده‌های بدست آمده موجود در برگه کد گذاری را وارد کامپیوتری با نرم‌افزار spss می‌کند تا از طریق آزمون‌های آماری- که بیشتر آزمون کای اسکوئر مورد نظر است- به جدول های توزیع فراوانی دست یافته و بعد به مرحله آخر یعنی تجزیه و تحلیل داده‌ها برسد. در این مرحله است که پژوهشگر برای سئوال‌ها و فرضیه‌های تحقیق پاسخ مناسب دریافت می‌کند. و برهمین مبنا نیز تحقیق می‌تواند پیشنهادهایی برای انجام پژوهش‌های جدید ارائه دهد.

آخرین بروزرسانی (جمعه ، 11 اسفند 1391 ، 13:24)

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس