کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

کل

سی و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران برگزار می‌شود

ایران کنفرانس

سی و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران برگزار می‌شود

اهواز- متخصص رادیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز از برگزاری سی و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی طهماسبی ظهر امروز سه‌شنبه در نشست خبری سی و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران اظهار کرد: این کنگره هر ساله از سوی وزارت بهداشت و با همکاری انجمن رادیولوژی ایران برگزار می‌شود که رادیولوژیست‌های کشور، پرتونگاران و گروه‌های پزشکی هسته‌ای در کنگره شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این کنگره مذکور شناسنامه دارد و امتیاز آن از سوی وزارت بهداشت تعیین شده است، عنوان کرد: هر ساله برای متخصصان رادیولوژی که در این کنگره شرکت می‌کنند، ۲۰ امتیاز در نظر گرفته می‌شود و علاوه بر آن برای سایر حوزه‌های رادیولوژی شامل پرتونگاران و پزشکان هسته‌ای نیز امتیاز محاسبه می‌شود که هر ساله قریب پنج هزار نفر در کنگره شرکت می‌کنند.

دبیر سی و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران بیان کرد: در این کنگره ۲۷۰ سخنرانی، حدود ۲۵ تا ۳۰ پنل و ۵۰ کارگاه برگزار می‌شود که رادیولوژیست‌ها، متخصصان سایر رشته‌ها و تکنسین‌ها در آن شرکت می‌کنند.

طهماسبی، شعار امسال کنگره رادیولوژی ایران را «رادیولوژی، هنر، دانش و تکنولوژی» خواند و اظهار کرد: رشته رادیولوژی مرتبط با هنر است یعنی شخصی که خلق تصویر و تفسیر می‌کند باید هنرمند بوده و از دانش بالایی برخوردار باشد زیرا باید به همه حیطه‌های پزشکی تسلط داشته باشد.

متخصص رادیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز با بیان اینکه در سالیان گذشته پیشرفت‌های شگرفی در بخش رادیولوژی داشته‌ایم، تصریح کرد: در سال‌های گذشته تمامی نوابغ و شاگردهای اول پزشکی عمومی رادیولوژی را به عنوان رشته اول خود انتخاب کرده و وارد این رشته شدند.

دبیر سی و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران با اشاره به اینکه در تمام حوزه‌های رادیولوژی سخنرانی، پانل و کارگاه برگزار می‌شود، بیان کرد: این حوزه‌ها سر، گردن، مغز، مسائل تصویری مرتبط با قفسه سینه، پستان، شکم، اندام‌ها و تقریباً همه قسمت‌ها را پوشش می‌دهد که به دلیل حجم زیاد مطالب، هر ساله روی تم خاصی تاکید می‌شود.

طهماسبی با بیان اینکه امسال تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی، تصویربرداری بیماری‌های ماهیچه‌ای – عضلانی و هیبرید ایمیجینگ به عنوان تم های کنگره انتخاب شده‌اند، اظهار کرد: نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: به سبب اینکه درگیر فیزیک کاری هستیم باید فیزیک حفظ شود، دردهای عضلانی، ناتوانی برای بالا رفتن سن، کمردرد و زانو درد مسائل مبتلابه جامعه هستند که تصویربرداری به‌خصوص تصویربرداری ماسکولان نقش بسیار مهمی دارد و تاکید شده کارگاه‌های بسیاری در این خصوص برگزار شود.

متخصص رادیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز گفت: هیبرید ایمیجینگ، تلفیق رادیولوژی با پزشکی هسته‌ای است که نقش بسیار مهمی در تشخیص و پیگیری سرطان دارد به همین خاطر هر دو نقش بسیار مهمی دارند.

به گفته وی؛ کنگره رادیولوژی ایران در دو حوزه بازآموزی و نوآوری کاملاً موازی با هم کار می‌کند.

دبیر سی و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران در خصوص اهداف کنگره عنوان کرد: اکثر رادیولوژیست‌ها نیاز دارند بعد از یک سال کاری پوست اندازی کرده و اطلاعاتشان را بروز کرده و با اطلاعات روز دنیا مواجه شوند، به همین خاطر کمیته علمی دانشگاه اهواز در یکسال کار مستمر سخنران‌های قابلی را در سطح کشور و خارج از کشور انتخاب کرده که با شرکت در بازآموزی‌ها خود را در سطح علمی روز دنیا نگه می‌دارند.

حضور دانش بنیان‌ها در کنگره رادیولوژی

طهماسبی گفت: هرساله در کنگره رادیولوژی ایران نوآوری‌هایی انجام می‌شود یعنی روش‌ها و چارت‌های جدید برای شرکت کننده ها بازگویی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رادیولوژی یک بخش پاراکلینیک است، افزود: با پنل هایی که با سایر کمیسیون‌ها داشتیم، سعی کرده‌ایم تا تعاملات بین رشته‌ای را به شکلی مطرح کنیم تا بتوانیم چالش‌هایی را که با گروه‌های دیگر وجود دارد به نوعی پوشش دهیم.

متخصص رادیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز، دستیاران را دیگر گروه هدف در کنگره مذکور خواند و بیان کرد: در کشور بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستیار رادیولوژیست وجود دارد و در حال حاضر ۳۰۰ نفر دستیار رادیولوژیست در کشور در حال تحصیل در رشته رادیولوژی هستند؛ بنابراین قشر وسیعی نیاز به آموزش دارند.

دبیر سی و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران با بیان اینکه در کنار کنگره رادیولوژی نیز کنگره پرتونگاران را داریم، گفت: اینها قشری هستند که به عنوان تکنسین در مراکز کار می‌کنند؛ بنابراین سالن، سخنرانی و کارگاه خاص خود را دارند که با حمایت انجمن رادیولوژی ایران که طیف وسیعی از کارشناسان هستند و نقش مهمی را در تصویربرداری ایفا می‌کنند.

وی، برگزاری نمایشگاه را بخش جنبی کنگره رادیولوژی ایران خواند و اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در کنگره شرکت می‌کنند که آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا را به نمایش می‌گذارند و با توجه به شرایط مملکت سعی می‌کنند به هر طریقی تکنولوژی‌ها را وارد کشور کنند.

به گفته وی؛ علاوه بر رادیولوژیست و کارشناس‌ها، بیمارستان‌های مختلف کشور برای تهیه تجهیزاتشان تعامل داشته و از نمایشگاه بازدید می‌کنند.

طهماسبی بیان کرد: کنگره رادیولوژی ایران از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت ماه، از ساعت ۸ تا ۱۸ در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

 

میزان تاثیر معدل در قبولی دکتری چگونه است؟ (1402/2/10)

ایران کنفرانس

میزان تاثیر معدل در قبولی دکتری چگونه است؟

معدل داوطلبان تاثیری در نتیجه آزمون کتبی داوطلبان دکتری ۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ندارد و صرفا بر اساس شیوه نامه اعلامی در قسمت سوابق آموزشی فرد و توسط دانشگاه های محل مصاحبه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلب پس از بررسی کارنامه نتایج اولیه در صورتی که معدل یا معدل های اعلام شده در کارنامه، معدل واقعی وی نباشد و یا اینکه مطابق ضوابط ذیل معدل خود را اعلام نکرده باشد، لازم است در زمان انتخاب رشته به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش مراجعه و طبق ضوابط نسبت به اصلاح معدل خود اقدام نموده و مستندات مربوط به آن را در زمان مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی در دانشگاههای مربوط به همراه داشته باشد.

برای آن دسته از داوطلبانی که به هنگام پرینت کارت ورود به جلسه و یا درخواست های کتبی پس از آن، نسبت به اصلاح معدل خود اقدام نموده اند، معدل اصلاح شده در این کارنامه درج شده است.

برای دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ فارغ التحصیل خواهند شد، میانگین واحدهای گذرانده شده اعلامی آنان تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ درج شده است. به این دسته از داوطلبان در اطلاعیه پرینت کارت، تأکید شده بود که می بایست آخرین وضعیت معدل خود را تا تاریخ  ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ در هنگام پرینت کارت شرکت در آزمون، درج نمایند.

با توجه به اینکه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته، فاقد معدل کارشناسی میباشند، منحصراً معدل مقطع کارشناسی ارشد اعلامی آنان درج شده است.

معدل های مندرج در کارنامه داوطلبان دکتری ۱۴۰۲ بر اساس معدل های اعلام شده توسط داوطلب در تقاضانامه اینترنتی و یا اصلاحات مورد درخواست داوطلب باید بعد از ثبت نام، به شرح ذیل در این کارنامه درج شده است و لازم است داوطلبان به هنگام شرکت در مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی و همچنین در صورت قبولی اصل مدرکی که نشانگر این معدل باشد را به همراه سایر مدارک ثبت نامی، به دانشگاه یا مؤسسه محل قبولی خود ارائه نمایند. بدیهی است در غیر این صورت مطابق ضوابط و مقررات قانونی اقدام خواهد شد.

 

دانشگاه آزاد بابل میزبان دومین کنفرانس بین‌المللی ماهی‌شناسی ایران

ایران کنفرانس

دانشگاه آزاد بابل میزبان دومین کنفرانس بین‌المللی ماهی‌شناسی ایران

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل اعلام کرد که دهمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی ماهی‌شناسی ایران در این دانشگاه برگزار می‌شود.

سیدمیرالله حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ (سه‌شنبه و چهارشنبه) دهمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی ماهی‌شناسی ایران را برگزار می‌کند.

وی اضافه کرد: این کنفرانس با همکاری انجمن ماهی‌شناسی ایران برگزار می‌شود و مهم‌ترین رویداد علمی تخصصی کشور در ارتباط با علم ماهی‌شناسی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل بیان کرد: امیدواریم میزبان خوبی برای استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به این نشست علمی جذاب و پویا از سراسر ایران باشیم.

حسینی تأکید کرد: در این راستا محور‌های اصلی همایش شامل تنوع زیستی و حفاظت از ماهیان بومی، آرایه‌شناسی و سیستماتیک ماهیان، زیست‌شناسی، بوم‌شناسی و رفتارشناسی ماهیان، ژنتیک و تکوین ماهیان، فیزیولوژی، تکثیر و پرورش ماهیان، بهداشت و بیماری‌های ماهیان، مدیریت صید و فرآوری محصولات ماهیان هستند و اخبار دقیق‌تر از تعداد سخنرانان، مقالات و پوستر کنفرانس به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار تا 4 خرداد 1402

ایران کنفرانس

تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار تا 4 خرداد 1402

دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار به عنوان بزرگترین، معتبرترین، منظم ترین و با سابقه ترین گردهمایی شناخته شده سالانه علمی، پژوهشی و اجرایی حوزه مدیریت، اقتصاد، حسابداری، علوم انسانی و کسب و کار خاورمیانه در کشور ایران در تاریخ 6 الی 7 تیر ماه 1402 با شرکت بیش از 2500 نفراز فعالین این عرصه شامل دانشگاهيان، صاحب نظران، سياستگزاران و مديران، دانشجویان ، سازمان هاي ذي ربط و علاقه مند و متخصصان از کشورهای مختلف جهان با همکاری دانشگاه های برجسته کشور در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می‌گردد. این کنگره در نظر دارد با معرفي توان علمي و كاربردي براي ارتقای سطح كيفي مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و کسب و کار و همچنين بررسي نيازمندي و ضرورت‌هاي آموزش موارد فوق گام برداشته و با شناسايي نگرش‌ها، تجربيات نوين و تحليل ابعاد نظري و كاربردي مربوطه، به تحليل، آموزش و پژوهش آن بپردازد.

‌این رویداد مهم به صورت سالیانه و منظم و با بالاترین استاندارد های پژوهشی و علمی و مجوز های مربوطه و با همکاری، حمایت و پشتیبانی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی معتبر کشور در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار گردیده و با توجه به اعتبار بالا و پشتوانه علمی خود همه ساله در مجامع، سایت های تخصصی مربوطه و نهاد های معتبر داخلی و خارجی نمایه گردیده و مقالات و دستاوردهای علمی آن ثبت گردیده است. شایان ذکر است طبق قوانین جدید وزارت علوم تنها مقالات ارائه شده در کنفرانس ها و کنگره های معتبر، دانشگاهی و شناخته شده و دارای بیشترین تاییدیه علمی و نمایه سازی مقالات دارای امتیاز پژوهشی و نمره پایان نامه می باشند.

‌‌‌با توجه به استقبال گسترده اساتید، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان گرامی سراسر کشور از این کنگره و درخواست های مکرر پژوهشگران گرامی نسبت به تمدید مهلت ارسال مقالات،  بدینوسیله به اطلاع می رساند با توجه به  تصمیم شورایعالی کنگره مهلت ارسال مقالات کامل (چکیده به همراه اصل مقالات) تا 4 خرداد ماه تمدید گردید. شایان ذکر است کلیه پژوهشگرانی که تا کنون موفق به ارسال مقالات خود نگردیده اند می توانند مقالات کامل (چکیده به همراه اصل مقاله) خود را حداکثر تا تاریخ فوق الذکر از طریق سامانه کاربران در سایت کنگره به آدرس www.icmba.ir ارسال نمایند.

محورهای اصلی کنگره عبارت اند از: فقه و حقوق، روانشناسی و توسعه، ادبیات و زبان،  علوم تربیتی و اجتماعی، حسابداري، حسابرسي و توسعه، مديريت و توسعه، مديريت ورزشي، مديريت بازرگاني، مديريت دولتي، مديريت صنعتي، مديريت جهانگردي، مديريت مالي، بيمه و گمرگ، مديريت بازار، اقتصاد و توسعه، اقتصاد و توليد ملي، اقتصاد در شرايط تحريم، بانكداري وتوسعه پايدار در اقتصاد، اقتصاد در كشاورزي، اقتصاد شهری، عمران شهری، بسترهاي فرهنگي، اقتصادي و نقش هنر در توسعه اقتصادي، نوآوري، كارآفريني و توسعه اقتصادي، مديريت و توسعه اقتصادي، توسعه كسب و كار، سرمايه گذاري و بازاريابي ، كارآفريني، بهره وري و توسعه، رهبري و رفتار سازماني، استراتژي و رقابت، تجارت الکترونیک و بانکداری.

نمایشگاه تخصصی جانبی، مسابقه عکاسی، تورهای تخصصی، کارگاه های آموزشی تخصصی و سخنرانی های کلیدی و نشست های علمی در راستای این کنگره همانند دوره های قبلی برگزار خواهند شد. نمایشگاه تخصصی جانبی کنگره فرصتی کم نظیر برای معرفی شرکت ها و کسب و کارهای مرتبط و معرفی محصولات و خدمات در این عرصه خواهد بود. برای کلیه شرکت کنندگان در کنگره گواهینامه آموزشی معتبر بین المللی صادر گردیده همچنین کلیه مقالات پذیرفته شده کنگره علاوه بر نمایه در SID ، کنسرسیوم محتوای ملی و سیویلیکا در قالب کتاب مجموعه مقالات چاپ گردیده و کلیه مقالات برگزیده بدون نیاز به داوری مجدد در نشریات و ژورنال های معتبرپژوهشی، تخصصی ،ISI و ISCپشتیبان کنگره رایگان چاپ خواهند گردید.

علاقه مندان جهت ارسال مقالات، شرکت در کنگره و حضور در نمایشگاه تخصصی وکسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشارکت در این رویداد مهم بین المللی می توانند به پورتال کنگره به آدرس www.icmba.ir مراجعه نموده و یا با دبیرخانه کنگره به شماره   04133376643 تماس حاصل فرمایند.

 

پذیرش دانشجوی استاد محور به کنکور دکتری ۱۴۰۲ رسید (1402/1/30)

ایران کنفرانس

پذیرش دانشجوی «استاد محور» به کنکور دکتری ۱۴۰۲ رسید

برای نخستین بار در پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور، شیوه «استاد محور» نیز به مجموع‌ شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری (Ph.D) اضافه شد.

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: آزمون دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲ پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ با حضور ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ داوطلب در ۲۴۷ کد رشته و در ۷ گروه آزمایشی برگزار شد و کارنامه نتایج اولیه این آزمون یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ منتشر شد.

دفترچه انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری«Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۲ از دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش منتشر شده است و برای نخستین بار تغییراتی در زمینه شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری اجرایی شد.

هر ساله در زمان انتخاب رشته داوطلبان مجاز در کنکور دکتری، جزئیات شیوه‌های آموزشی در این مقطع در دفترچه انتخاب رشته اعلام می‌شود. در سال ۱۴۰۱ دو شیوه پذیرش در مقطع دکتری به شیوه‌های آموزشی - پژوهشی و پژوهش محور منحصر می‌شد.

یک شیوه پذیرش جدید در دکتری کلید خورد

اما در کنکور دکتری ۱۴۰۲ برای نخستین بار در پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور، شیوه «استاد محور» نیز به مجموعه‌های شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری (Ph.D) اضافه شد.

قاسم عمو عابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این شیوه پذیرش یادآور شده بود: براساس مصوبه شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی ۲۰ درصد از پذیرش دانشجویان دکتری از سال ۱۴۰۲ به صورت استاد محور خواهد بود.

وی اضافه کرده بود: با اصلاح آئین نامه‌های دکتری و با رعایت اصول استاد محوری، اولین مصوبه در خصوص موضوع مذکور برای سال ۱۴۰۲ و مبنی بر این است که ۲۰ درصد از پذیرش دانشجویان دکتری از سال ۱۴۰۲ به صورت استاد محوری صورت گیرد. یعنی اساتید طرح‌های تحقیقاتی خود را اعلام می‌کنند، سپس شورای دانشگاه این طرح‌ها را تصویب کرده و به وزارت علوم اعلام می‌کند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرده بود: در زمان انتخاب رشته داوطلبان مجاز، ۴ الی ۵ برابر ظرفیت پذیرش به اساتید معرفی می‌شوند، اساتید نیز از بین داوطلبان یک نفر را انتخاب می‌کنند. این برنامه در حال حاضر مصوبه شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی را دارد و برای سال آینده عملیاتی خواهد شد.

در همین زمینه دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییر مهم در سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: یکی از مهمترین تغییرات عمده سال ۱۴۰۲ پذیرش دانشجو در دوره دکتری بر اساس «استاد پروژه محور» است به این معنی که استادی که پروژه دارد بیشتر دانشجو می‌گیرد. تغییر به این گونه خواهد بود که ممکن است به این شکل تصویب کنیم که به هر استادی یک حداقل تعداد دانشجویی داده شود و تعداد بیشتر دانشجو به استادانی داده شود که ظرفیت پروژه‌ای بیشتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب استادانی که گرنت بیشتری دارند می‌توانند تعداد بیشتری دانشجو داشته باشند و به پروژه‌های ملی کمک کنند. این تغییر در صورت تصویب نهایی در مورد پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد هم به همین شکل رخ می‌دهد.

پورعباس یادآور شد: سامانه نان که به منظور ثبت نیازها و ایده‌ها از سوی وزیر علوم مطرح شده است نیز در مسیر پذیرش دانشجو قرار می‌گیرد. در واقع در این سامانه استاد پروژه‌ها را تعریف می‌کند و بر مبنای آن پروژه‌ها ظرفیت پذیرش دانشجو به استاد داده می‌شود. به طور مثال در یک دانشگاه صنعتی ظرفیت دانشجو به شکل «رشته محل» نخواهد بود و به شکل «رشته - استاد - محل» تعریف می‌شود.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: به این ترتیب در این تغییر استاد نقش ایجاد ظرفیت برای دانشگاه دارد و پژوهش‌هایی که پیمانکار محور است و قرار است بخشی از یک نیاز کشوری را مرتفع کند در دستور کار قرار می‌گیرد.

تعریف شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ۱۴۰۲

شیوه آموزشی - پژوهشی: شیوه آموزشی - پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان نامه است. این شیوه تا سال ۱۳۸۹ تنها شیوه آموزشی در ایران بوده و پذیرش دانشجو در همه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می‌گرفت.

شیوه پژوهش محور: مقطع دکتری تخصصی است که با محوریت پژوهش و مشتمل بر دریافت واحدهای آموزشی محدود و ارائه رساله برگزار می‌شود.

برگزاری مقطع دکتری پژوهش محور مشروط به داشتن طرح پژوهشی تقاضا محور (طرح پژوهشی دارای کارفرمای مشخص که برابر قرارداد، اجرای آن به مؤسسه واگذار و اعتبارات کامل آن به همراه هزینه‌های نظارت بر آن توسط کارفرما تأمین و نتیجه کار نیز تحویل گرفته می‌شود) با کارفرمای مشخص (شخصیت حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی است که طی یک قرارداد، انجام طرح پژوهشی را به دانشگاه / مؤسسه واگذار کرده و تأمین همه هزینه‌های انجام و نظارت بر اجرای موضوع قرارداد است) را تقبل می‌کند.

شیوه استاد محور: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مرتبه استاد و دانشیار که حداقل دارای یکی از عناوین استاد نمونه کشوری، سرآمد آموزشی کشوری، دانشمندان یک درصد و دو درصد جهانی یا یک درصد اعلام شده توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) برگزیده جشنواره‌های ملی و بین المللی از قبیل فارابی، خوارزمی، رازی و نظایر آن باشند، می‌توانند حداکثر به میزان ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش اعلام شده به صورت مازاد بر ظرفیت، نسبت به پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور اقدام کنند.

داوطلبان در صورت کسب حدنصاب تعیین شده و معرفی برای انجام مرحله دوم آزمون، در هنگام انجام مصاحبه تخصصی در صورت اعلام پذیرش به شیوه استاد محور توسط دانشگاه می‌توانند نسبت به انتخاب استاد راهنما اقدام کنند.

پذیرش به شیوه استاد محور پس از طی مراحل و فرایندهای مربوطه و براساس اولویت انتخابی داوطلبان، توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد.

چند نکته:

منظور از کدرشته محلهای پژوهش محور رشته محل‌هایی از موسسات هستند که دارای طرح پژوهشی تقاضا محور است و در زمان انتخاب رشته عناوین آنها در این دفترچه درج شده است.

منظور از «طرح واره»، طرح اولیه رساله داوطلبان رشته محل‌های پژوهش محور است که در راستای طرح پژوهشی تقاضامحور که از طرف مؤسسه اعلام شده است توسط داوطلب تهیه و تدوین و در زمان انجام مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری بصورت مکتوب ارائه می‌شود.

عنوان یا عناوین طرح پژوهشی مربوط به هر یک از کدرشته محل‌های پژوهش محور به منظور تهیه «طرح واره» توسط داوطلبان از طریق سایت مؤسسات پذیرنده اعلام خواهد شد.

طول مدت دوره در هر دو شیوه حداکثر ۵ سال است. در موارد استثنایی افزایش طول مدت دوره با تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه مجاز است و همچنین انتقال، تغییر رشته و مهمان در هر دو شیوه ممنوع است.

مصاحبه علمی و سنجش عملی و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (مرحله دوم آزمون):

۱. مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی (مرحله دوم آزمون)، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت حضوری انجام خواهد شد.

۲. دانشگاه‌ها و مؤسسات مجری مقطع دکتری چگونگی تشکیل پرونده داوطلبان، زمان و مکان برگزاری آزمون، نحوه مصاحبه علمی یا برگزاری آزمون تخصصی را از طریق درگاه اطلاع رسانی خود به داوطلبان اعلام خواهند کرد.

۳. در صورت نیاز و همچنین تشخیص مؤسسه مبنی بر برگزاری آزمون تخصصی، مواد آزمون و ضرایب امتحانی از طریق درگاه اطلاع رسانی دانشگاه یا مؤسسه آموز عالی به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

۴. مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) در مؤسسه برای هر داوطلب صرفاً یک بار انجام می‌شود و عدم مراجعه داوطلبان در مرحله دوم آزمون، به منزله انصراف آنان تلقی شده و برگزاری مجدد مرحله دوم (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) برای آن دسته از داوطلبان که در این مرحله شرکت نکرده‌اند، امکانپذیر نخواهد بود.

۵. نمره مصاحبه (ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی) براساس شیوه نامه ابلاغی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ارسال می‌شود، صورت خواهد گرفت و دانشگاه‌ها برای تمامی افراد معرفی شده که در مصاحبه شرکت کرده‌اند، نمره‌ای مطابق با شیوه نامه مذکور تعیین و برای گزینش نهایی به این سازمان ارسال می‌کنند.

۶. بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۷ مورخ ۶ آبان ۱۳۹۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و هم چنین طرح واره (در رشته محل‌های پژوهش محور) است، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند و سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال کنند.

۷. دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از داوطلبان معرفی شده برای مرحله دوم بوده و نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی لحاظ می‌شود.

امکان انتخاب رشته تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

افرادی که براساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده‌اند تا شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرصت دارند نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته محل درصورت وجود) با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

به این دسته از متقاضیان توصیه می‌شود؛ ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مرتبط با آن اقدام کرده، سپس کدرشته محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته محل‌های مربوط به رشته امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه، مرتب کرده و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام کنند.

اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و …) در دهه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه دانشگاه مذکور به آدرس www.azmoon.org مراجعه و براساس اطلاعیه‌های مربوط که در پایگاه آن دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام کنند.

به گزارش مهر، به نظر می‌رسد تغییر در شیوه پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور در مقطع دکتری یکی از مهمترین تغییرات این حوزه و حرکت به سمت اجرای پژوهش‌های کاربردی و نظام مسئله محور در پژوهش است که در کنار بازنگری نظام سنجش و پذیرش دانشجو به کاربردی شدن و حل مسئله به عنوان ضرورت امروز جامعه علمی و دانشگاهی کشور پرداخته است.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس