کل

جایگاه دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های ما کجاست؟

ایران کنفرانس

جایگاه دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های ما کجاست؟

جایگاه دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های ما کجاست؟ هدف دانشگاه‌ها از پذیرش فزاینده دانشجویان دکتری و تربیت «دکتر» چیست؟ آیا فقط به این منظور که آنها نیز برایمان «دکتر»‌ تربیت کنند و فرایند تولید «دکتر» در یک واکنش زنجیره‌یی به انفجار منجر شود؟ رویکرد کمی و تلاش دانشگاه‌ها در بالا بردن آمار دانشجویان دکتری که طبعا به کاهش کیفیت و بازده این دوره ها می‌انجامد، چه فرجامی برای کشور خواهد داشت؟

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمدرضا اجتهادی، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در نوشتاری به واکاوی این مساله پرداخته و راهکار مقابله با این رویکرد غلط و تعدیل جذب دانشجویان دکتری را توجه به کرامت انسانی و حقوق آنها و ملزم کردن دانشگاه‌ها به پرداخت حقوق نقدی آنها به مثابه شاغلان چند ساله بخش پژوهش می‌داند.

در نوشتار دکتر مجتهدی در فصلنامه «فیزیک روز» آمده است: «آنچه یک دانشگاه را از یک مرکز آموزشی پیشرفته، یک مرکز تربیت دبیر، یک آموزشگاه کارآموزی یا یک دبیرستان بزرگ متمایز می‌کند، پژوهش است. آنچه دانشگاه‌های مختلف دنیا را از هم متمایز می‌کند، نیز توان پژوهشی آنهاست. هرکدام در این زمینه موفق تر است،‌ پر آوازه تر است.

در کشورمان مدت‌هاست ساختمان هایی به نام دانشگاه داریم ولی عمر پژوهش در آنها بسیار کوتاه است. تقریبا شروع فعالیت های پژوهشی با آغاز دوره‌های تحصیلات تکمیلی و به خصوص دکتری در چند دانشگاه پیشرو در کشور همزمان است. این یک تصادف نیست. پژوهش به همکاری پژوهشگر و اجتماع علمی نیازمند است و این همکاری بدون دانشجو ناقص است.

حال بعد از گذشت مدتی از شروع این دوره ها جای سوال دارد که جایگاه دانشجویان دکتری در سیستم آموزش و دانشگاه های ما کجاست. آیا دوره های دکتری کیفیت مناسبی دارند و آیا سیاست افتخار به افزایش آمار دانشجویان که به خصوص در دولتهای نهم و دهم به شدت نمایان بود سیاست درستی است؟

برای ورود به این بحث باید در ابتدا بر سر جایگاه دانشگاه و یا تعریف آن اتفاق نظر داشت. اگر توصیفی که در ابتدا این نوشتار ارایه شد مورد توافق باشد و پژوهش یکی از وظایف مهم دانشگاه باشد، آنگاه دانشجو ی دکتری در کنار دیگر ملازمات این امر مانند استاد و آٓزمایشگاه و کتابخانه باید برای حصول محصول به استخدام دانشگاه در بیاید. در این تصویر دانشگاه باید همانگونه که برای دیگر ملزومات هزینه می‌کند برای دانشجوی دکتری نیز هزینه بپردازد. این مدلی است که در بیشتر دانشگاه های معتبر دنیا به کار برده می‌شود.

دانشجویان دکتری از حقوقی برخوردارند که نیازهای زندگی را به خوبی رفع می‌کند تا در مدت کوتاه زندگی دانشجویی دغدغه ای به غیر از پژوهش نداشته باشند و تمام و کمال در خدمت اهداف پژوهشی دانشگاه باشند.

حضور دانشجوی دکتری در چنین فضایی چندین فایده در کنار هم دارد. به گروه علمی خود یاری می‌رساند تا پژوهشی همگام با خط مقدم علم جهانی انجام دهد. محصولی که تولید می‌کند، دانشی است که بر دانش بشری افزوده می‌شود که اگر مرغوب باشد و ارزشمند، سریع دیده خواهد شد و مورد توجه قرار خواهد گرفت. اگر کاربردی باشد مشتری می‌یابد و اگر بنیادی، قدمی در ساختن آینده برداشته شده است و اعتباری برای کشور، دانشگاه،‌ استاد و دانشجو به دست می آید.

البته این فرایند، فایده ای دیگر نیز دارد. در حقیقت محصول جانبی این فرایند کسانی هستند که قرار است که نه تنها از دانشی که کسب کرده اند، بلکه از آموخته های خود در چگونگی مواجه با مشکلات و مسایلی که کس دیگری پاسخی برای آنها ندارد، قدم در حل مشکلات آینده بگذارند. اندیشمندانی که می‌توانند در تربیت نسل بعدی پژوهشگران، یاور باشند و چرخه پژوهش و پژوهشگر را پا برجا نگه دارند ولی اگر دانشگاه را تنها یک مرکز آموزشی بدانیم دید ما نسبت به دانشجوی دکتری کاملا متفاوت خواهد بود. در این دید ما او را مانند ماده اولیه و خامی می‌بینیم که نقطه آغازین خط تولیدی است که محصول نهاییش «دکتر» است.

اکنون این دکترهای آینده نه محصول جانبی که تولید اصلی و توجیه وجودی دوره های دکتری در دانشگاه هستند. با این نگاه بدیهی است که دانشگاه می‌تواند برای خدمات آموزشی خود برای تولید این محصول پول مطالبه کند و منتفع شود - البته این مدل در بعضی از دانشگاه های معتبر دنیا و در شرایط ویژه به کار برده می‌شود. بعضی

از این دانشگاه ها طی قراردادهایی با بعضی از کشور های در حال توسعه در ازای دریافت پول«دکتر» برای آنها تربیت می‌کنند.

شاید این نوع نگاه بر دانشگاه و فلسفه وجودی آن در مقاطع پایینتر تحصیلی نگاهی درست و قابل دفاع باشد. بالاخره یکی از مهمترین وظایف دانشگاه تربیت نیروی کار متخصص

است. مهندس،‌ تکنسین، کاردان، مدیر، سیاست مدار و معلم. ولی اگر این نگاه تربیتی به دوره دکتری تعمیم داده شود با این سوال مواجه می‌شویم که تربیت «دکتر» برای چه؟ آیا

فقط به این منظور که آنها نیز برایمان «دکتر»‌ تربیت کنند و فرایند تولید «دکتر» در یک واکنش زنجیره‌یی به انفجار منجر شود؟

متاسفانه این نگاه دوم در سالهای اخیر در آموزش عالی غالب بوده است و در نتیجه باعث شده که دانشگاه ها برای بالا بردن آمار تولید تلاش کنند و از کیفیت تولید خود غفلت کنند

در شرایطی که داشتن دانشجوی دکتری برای دانشگاه نه تنها هزینه ای ندارد بلکه به جذب بودجه بیشتر کمک می‌کند نگرانی بر کیفیت و بازده قابل اغماض است.

در کمال تاسف نمودارهای آمار تولید و جذب دانشجویان دکتری نشان از آغاز این واکنش زنجیره ای دارد و اگر چاره ای برای کنترل آن اندیشه نشود به زودی شاهد آثار انفجاری آن خواهیم بود.

شاید بهترین راه برای کنترل این فرایند،‌ آن باشد که در هدف گذاری دوره های دکتری به نگاه پژوهش محور بازگردیم. دانشگاه باید دانشجو را برای پژوهشی جذب کند که ارزشش را داشته باشد و برای اثبات این امر دانشگاه هایمان را موظف کنیم که به دانشجویان دکتری حداقل معادل کمینه حقوق مصوب وزارت کار حقوق بپردازند.

دانشجوی دکتری بودن را به عنوان یک شغل غیر دایمی و چند ساله نگاه کنیم. برایش بیمه و سنوات در نظر بگیریم و به این جوانان فعال و توانا حداقل به چشم کارگران پژوهشی دانشگاه ها نگاه کنیم تا این باعث شود که دانشگاه ها نسبت به جذب متعادل دانشجوی دکتری دقت بیشتری کنند. شاید به اینگونه احترام و کرامت انسانی این دستیاران پژوهشی امروز و پژوهشگران و اساتید آینده نیز حفظ شود. فراموش نکنیم که ایشان همکاران فردای ما هستند و نه بردگان پژوهش.

 

کرم‌های میکروسکوپی که در صورت انسان زندگی می‌کنند

ایران کنفرانس

کرم‌های میکروسکوپی که در صورت انسان زندگی می‌کنند

بر اساس ادعای دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی، هشت کرم‌ پنیر ریز که دارای پاهایی در یک انتهایشان هستند، از صورت انسان تغذیه می‌کنند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مطالعه جدید، کرم‌های پنیری که برای چشم غیرمسلح نامرئی هستند، در 100 درصد اشخاص مورد آزمایش وجود داشتند.

این کرم‌ها که Demodex نام دارند، در فولیکول‌های موی صورت زندگی می‌کنند و از چربی‌های ترشح‌شده تغذیه می‌کنند. صورت انسان میزبان دو گونه از این موجودات به نام‌های Demodex folliculorum و Demodex brevis است.

به نظر می‌رسد کرم‌های مزبور با هشت‌پای ریزشان در استخری از چربی غوطه می‌خورند و بعید است برای انسان مشکلی ایجاد کنند.

در آزمایش‌های دی‌ان‌ای روی 29 شرکت‌کننده، تمامی سوژه‌های بالای 18 سال حامل دی‌ان‌ای کرم‌های پنیر بودند. دانشمندان هنوز درباره چگونگی گسترش این کرم‌ها اطلاعی ندارند و بر اساس یک نظریه موجود، این موجودات هنگام شیردهی از مادر به فرزند منتقل می‌شوند.

کرم‌های مزبور احتمالا شب‌هنگام و در تاریکی روی صورت می‌خزند.

جزئیات این مطالعه در مجله PLOS One منتشر شد.

 

سامانه ثبت نام فراخوان جذب شهریورماه اعلام شد (93/6/11)

ایران کنفرانس

سامانه ثبت نام فراخوان جذب شهریورماه اعلام شد

مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم، سامانه ثبت نام متقاضیان شرکت در فراخوان جذب شهریورماه جاری را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرایند ثبت نام داوطلبان در سامانه مرکز جذب وزارت علوم به نشانی اینترنتی farakhan.mjazb.ir از ساعت 9 صبح روز گذشته آغاز شده و تا 31 شهریورماه ادامه دارد.

داوطلبان با مراجعه به این سامانه می توانند علاوه بر ثبت نام و وارد کردن اطلاعیه، به تمام اطلاعیه های لازم برای ثبت نام در فراخوان دسترسی داشته باشند.

کارشناس مرکز جذب وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر به داوطلبان توصیه کرد که متقاضیان از طریق سامانه اطلاع رسانی این مرکز به نشانی اینترنتی http://news.mjazb.ir وارد سامانه فراخوان سراسری مرکز جذب شوند تا بتوانند ابتدا اطلاعات لازم را کسب کنند.

با اعلام معاون اجرایی مرکز جذب وزارت علوم، امسال از داوطلبان مبلغ 30 هزار تومان به صورت الکترونیکی دریافت می شود.

متقاضیان پیش از واریز مبلغ ثبت نام لازم است ابتدا از تطابق رشته و گرایش خود با اعلام نیاز دانشگاه اطمینان حاصل کنند.

 

شرایط جدید برای تحصیل بورسیه‌ها (93/6/10)

ایران کنفرانس

شرایط جدید برای تحصیل بورسیه‌ها

مدیرکل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: باتوجه به اینکه روند اعزام دانشجویان بورسیه خارج از کشور بسیار طولانی است، بنابراین دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه‌های داخل که واجد شرایط بورس نیزهستند، می‌توانند در دانشگاه محل قبولی ثبت‌نام کرده و تحصیل خود را ادامه دهند و پرونده بورس خود را نیز پیگیری کنند.

دکتر احمد غلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اعزام دانشجویان بورسیه دکتری خارج از کشور سال 93 گفت: اداره کل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان هفته گذشته جلسه توجیهی با حضور اکثر واجدین شرایط اولیه بورس دکتری خارج از کشور برگزار کرد.

وی ادامه داد: این دانشجویان چون اکثرا حائز رتبه‌های برتر هستند در دانشگاه های داخل کشور نیز پذیرفته شده اند و از طرفی برای ما نیز از نظر علمی و تخصصی واجد شرایط بورس هستند.

مدیرکل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان افزود: بنابراین اداره کل بورس و اعزام دانشجویان به این دانشجویان مهلت داده است تا مشخص کنند که برنامه آنها چیست اینکه در دانشگاه های داخل تحصیل خواهند کرد و یا اینکه بورس می شوند.

وی افزود: باتوجه به اینکه روند اعزام دانشجویان بورسیه خارج از کشور بسیار طولانی است، این دانشجویان اگر در دانشگاه داخل ثبت نام کردند ، می توانند بورس خود را نیز به طور موازی پیگیری کنند و اگر شرایط بورس آنها درست شد و دانشگاه محل تحصیل نیز رضایت داد از دانشگاه انصراف داده و بورسیه شوند.

غلامی افزود: به عنوان مثال دانشجویی در دانشگاه تهران قبول شده و ثبت نام هم کرده از طرفی واجد شرایط بورس نیز است بنابراین می تواند هم در دانشگاه ثبت نام کرده و هم در اداره بورس پرونده تشکیل دهد. در صورتی که دانشگاهی برای محل خدمت وی اعلام آمادگی کند و صلاحیت عمومی وی نیز تایید شود و نمره زبان دانشگاه مورد پذیرنده را کسب کند می تواند از دانشگاه انصراف از دانشگاه انصراف داده و پرونده بورس خود را پیگیری و اعزام شود.

وی یادآورشد: در سال جاری 100 نفر دانشجوی بورسیه خارج از کشور اعزام خواهند شد.

 

جزئیات برگزاری آزمون های ارشد و دکتری پردیس های پولی/ اعلام رشته‌های بدون آزمون (93/6/10)

ایران کنفرانس

جزئیات برگزاری آزمون های ارشد و دکتری پردیس های پولی/ اعلام رشته‌های بدون آزمون

آزمون نيمه متمركز مقطع دكتري و آزمون متمركز مقطع كارشناسي ارشد در پرديس هاي خودگردان دانشگاهها و موسسات آموزش عالي سال 93 صبح روز جمعه 21 شهریورماه برگزار می شود و کارت شرکت در آزمون از 18 شهریور بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون نيمه متمركز پذيرش دوره پرديس هاي خودگردان دانشگاهها و موسسات آموزش عالي در آزمون دكتري سال 93 در صبح روز جمعه 21 شهریورماه در 31  مركز استان  برگزار مي شود.

فرآيند برگزاري آزمون از ساعت 8:00 صبح آغاز و درهاي ورود به جلسه امتحان رأس ساعت 7:30 صبح بسته خواهد شد. لینک مربوط به کارت شرکت در آزمون و برگه راهنما از روز سه شنبه 18 شهریورماه روي سايت اطلاع‌رساني سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار مي‌گيرد و متقاضيان مي‌توانند با وارد كردن اطلاعات شناسنامه‌اي (نام، نام‌خانوادگي، شماره ملي، سال تولد و ...) و يا اطلاعات ثبت‌نامي (شماره پرونده و كد رهگيري و ...) خود نسبت به مشاهده و تهيه پرينت كارت شركت در آزمون اقدام کنند.

داوطلبان متقاضي شركت در این آزمون مي توانند از 19 تا 21 شهریورماه نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نامي و هم چنين كد رشته محلهاي انتخابي خود اقدام کنند.

فهرست رشته محل های جدید علاوه بر رشته محلهاي مندرج در دفترچه راهنماي ثبت نام در 17 شهریور ماه براي اطلاع داوطلبان منتشر خواهد شد كه داوطلبان مي توانند در صورت علاقمندي نسبت به انتخاب آنها در قسمت ويرايش اطلاعات اقدام کنند.

اعلام كد رشته محلهاي بدون آزمون پرديس هاي خودگردان مقطع دكتری 93
بر اساس اعلام سازمان سنجش در برخي از كدرشته هاي امتحاني مقطع دکتری ذکر شده در جدول زیر مشخص و درج شده است به دليل به حدنصاب نرسيدن داوطلبان ثبت نام كننده در اين مرحله آزمون به عمل نخواهد آمد اين داوطلبان با توجه به رشته محلهاي انتخابي براي مصاحبه به دانشگاهها و موسسات آموزش عالي معرفي خواهند شد.
اين دسته از داوطلبان مي توانند در تاریخ 19 تا 21 شهریورماه با مراجعه به سايت سازمان سنجش اطلاعات ثبت نامي خود را مشاهده کرده و درصورت نياز نسبت به ويرايش اطلاعات و رشته محلهاي انتخابي خود اقدام کنند.
كد رشته محلهاي آزمون پرديس هاي خودگردان مقطع دكتري 93- بدون آزمون
رديف
كدرشته
نام  رشته امتحاني
رديف
كد رشته
نام رشته امتحاني
1
2105
علوم جغرافيايي /5
25
2370
مهندسي نساجي /1
2
2107
مجموعه علوم تاريخي /1
26
2404
مجموعه مهندسي مكانيك بيوسيستم
3
2134
مجموعه باستانشناسي
27
2406
مجموعه علوم باغباني و فضاي سبز/1
4
2143
مجموعه كلام
28
2407
مجموعه علوم باغباني و فضاي سبز/2
5
2147
اقتصادنفت وگاز
29
2413
مجموعه علوم و صنايع غذايي /2
6
2155
مجموعه تربيت بدني /4
30
2414
مجموعه علوم و صنايع غذايي /3
7
2201
زمين شناسي /1
31
2423
مجموعه علوم خاك /4
8
2203
زمين شناسي /3
32
2428
مجموعه علوم و مهندسي اب /2
9
2208
زمين شناسي /7
33
2438
مجموعه ترويج و آموزش كشاورزي و توسعه روستايي /2
10
2210
زمين شناسي /9
34
2440
بيماري شناسي گياهي
11
2214
مجموعه شيمي /4
35
2441
مجموعه علوم جنگل /1
12
2219
هواشناسي
36
2443
مجموعه علوم جنگل /2
13
2224
علوم جانوري /2
37
2447
مجموعه شيلات /2
14
2235
فيزيك دريا
38
2448
مجموعه مرتع داري و آبخيزداري و بيابان زدايي /1
15
2236
زيست شناسي دريا
39
2449
مجموعه مرتع داري و آبخيزداري و بيابان زدايي /2
16
2239
فوتونيك
40
2450
مجموعه مرتع داري و آبخيزداري و بيابان زدايي /3
17
2244
نانوشيمي
41
2701
جراحي دامپزشكي
18
2246
بيوانفورماتيك
42
2707
پاتولوژي دامپزشكي
19
2328
مجموعه مهندسي مكانيك /8
43
2708
بهداشت و بيماري هاي طيور
20
2330
مهندسي دريا
44
2709
بيوشيمي
21
2331
مهندسي هوا-فضا/1
45
2711
بهداشت موادغذايي
22
2335
مهندسي معدن /1
46
2719
زيست فناوري /بيوتكنولوژي
23
2339
مجموعه مهندسي پليمر/1
47
2722
فارماكولوژي دامپزشكي
24
2366
مهندسي هسته اي /2
48
2725
بافت شناسي مقايسه اي دامپزشكي
جزئیات آزمون  متمركز پذيرش دانشجو در دوره هاي مجازي و پرديس هاي خودگردان در مقطع كارشناسي ارشد سال 93

آزمون متمركز پذيرش دانشجو در دوره هاي مجازي و پرديس هاي خودگردان دانشگاهها و موسسات آموزش عالي در مقطع كارشناسي ارشد سال 93 صبح روز جمعه 21 شهریورماه در 31 مرکز استان برگزار می شود.

فرآيند برگزاري آزمون از ساعت 8:00 صبح آغاز و درهاي ورود به جلسه امتحان رأس ساعت 7:30 صبح بسته خواهد شد. لینک مربوط به کارت شرکت در آزمون و برگه راهنما از روز سه شنبه 18 شهریورماه روي سايت اطلاع‌رساني سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار مي‌گيرد و متقاضيان مي‌توانند با وارد كردن اطلاعات شناسنامه‌اي (نام، نام‌خانوادگي، شماره ملي، سال تولد و ...) و يا اطلاعات ثبت‌نامي (شماره پرونده و كد رهگيري و ...) خود نسبت به مشاهده و تهيه پرينت كارت شركت در آزمون اقدام کنند.

داوطلبان متقاضي شركت در این آزمون مي توانند از 19 تا 21 شهریورماه نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نامي و هم چنين كد رشته محلهاي انتخابي خود اقدام کنند.

فهرست رشته محل های جدید علاوه بر رشته محلهاي مندرج در دفترچه راهنماي ثبت نام در 17 شهریور ماه براي اطلاع داوطلبان منتشر خواهد شد كه داوطلبان مي توانند در صورت علاقمندي نسبت به انتخاب آنها در قسمت ويرايش اطلاعات اقدام کنند.

اعلام كد رشته محلهاي بدون آزمون پرديس هاي خودگردان مقطع کارشناسی ارشد 93
بر اساس اعلام سازمان سنجش در برخي از كدرشته هاي امتحاني مقطع دکتری ذکر شده در جدول زیر مشخص و درج شده است به دليل به حدنصاب نرسيدن داوطلبان ثبت نام كننده در اين مرحله آزمون به عمل نخواهد آمد اين داوطلبان با توجه به رشته محلهاي انتخابي براي مصاحبه به دانشگاهها و موسسات آموزش عالي معرفي خواهند شد.

اين دسته از داوطلبان مي توانند در تاریخ 19 تا 21 شهریورماه با مراجعه به سايت سازمان سنجش اطلاعات ثبت نامي خود را مشاهده کرده و درصورت نياز نسبت به ويرايش اطلاعات و رشته محلهاي انتخابي خود اقدام کنند.

كد رشته محلهاي آزمون پرديسهاي خودگردان مقطع كارشناسي ارشد 93- بدون آزمون
رديف
كدرشته
نام  رشته امتحاني
رديف
كد رشته
نام رشته امتحاني
1
1103
سنجش ازدور و سيستم اطلاعات جغرافيايي
35
1288
مديريت نساجي
2
1104
مجموعه زبان عربي
36
1294
مجموعه ايمني صنعتي
3
1108
مجموعه علوم اجتماعي
37
1301
مجموعه مهندسي منابع طبيعي مرتع و ابخيزداري
4
1109
فرهنگ وزبان هاي باستاني
38
1302
مجموعه مهندسي كشاورزي اب
5
1110
مجموعه زبان شناسي
39
1303
مجموعه مهندسي كشاورزي زراعت و اصلاح نباتات
6
1113
مجموعه الهيات ومعارف اسلامي /3
40
1304
مهندسي كشاورزي- اقتصادكشاورزي
7
1114
مجموعه الهيات ومعارف اسلامي /4
41
1305
مهندسي كشاورزي -علوم باغباني
8
1116
مجموعه فلسفه
42
1306
مهندسي كشاورزي -ترويج واموزش كشاورزي
9
1120
مجموعه زبان فرانسه
43
1307
مهندسي منابع طبيعي -جنگلداري
10
1123
مجموعه علوم تربيتي /3
44
1308
مهندسي كشاورزي -علوم خاك
11
1125
مجموعه مديريت جهانگردي
45
1309
مجموعه مهندسي كشاورزي دام وطيور
12
1132
مجموعه باستان شناسي
46
1310
مهندسي توليدات گياهي
13
1140
پژوهش علوم اجتماعي
47
1311
مجموعه مهندسي منابع طبيعي شيلات
14
1201
مجموعه علوم زمين
48
1312
مجموعه مهندسي منابع طبيعي چوب
15
1202
مجموعه ژئوفيزيك وهواشناسي
49
1313
مهندسي كشاورزي -علوم ومهندسي صنايع غذايي
16
1204
مجموعه فيزيك
50
1314
مهندسي كشاورزي -حشره شناسي كشاورزي
17
1205
مجموعه فوتونيك
51
1315
مهندسي كشاورزي -بيماري شناسي گياهي
18
1207
امار و  كاربردها
52
1317
مهندسي منابع طبيعي -محيطزيست
19
1209
مجموعه علوم كامپيوتر
53
1319
مجموعه مهندسي مكانيك بيوسيستم
20
1213
زيست شناسي -علوم گياهي
54
1321
مجموعه مهندسي منابع طبيعي مديريت وهمزيستي بابيابان
21
1214
زيست شناسي -علوم جانوري
55
1322
مجموعه مهندسي مكانيزاسيون كشاورزي
22
1215
محيط زيست دريا
56
1323
مهندسي منابع طبيعي -بيابان زدايي
23
1216
مجموعه زيست شناسي دريا
57
1324
مهندسي كشاورزي -بيوتكنولوژي در كشاورزي
24
1217
علوم دريايي واقيانوسي /فيزيك دريا/
58
1325
مهندسي كشاورزي -توسعه روستايي
25
1255
مجموعه مهندسي پليمر
59
1326
مهندسي كشاورزي -شناسايي ومبارزه باعلف هاي هرز
26
1262
مديريت درسوانح طبيعي
60
1327
مديريت كشاورزي
27
1263
مهندسي نقشه برداري
61
1360
مجموعه هنرهاي موسيقي
28
1266
مجموعه دريانوردي
62
1362
طراحي صنعتي
29
1268
مجموعه مهندسي معدن
63
1501
انگل شناسي دامپزشكي
30
1273
نانوفناوري -نانومواد
64
1502
فيزيولوژي دامپزشكي
31
1279
مجموعه مهندسي هوافضا
65
1504
بافت شناسي دامپزشكي
32
1285
مجموعه بيوتكنولوژي وداروسازي
66
1505
باكتري شناسي دامپزشكي
33
1286
مجموعه مهندسي پليمر-صنايع رنگ
67
1507
بهداشت و كنترل كيفي موادغذايي
34
1287
مهندسي طراحي محيطزيست
68
1509
بيوشيمي باليني
 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس