جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها (1401/11/16)

ایران کنفرانس

جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها

براساس طرح رصد اشتغال دانش آموختگان در سال ۱۴۰۱ درصد اشتغال در مقاطع کاردانی، کارشناسی و ارشد افزایش داشته اما درصد اشتغال در مقطع دکتری از ۸۱ درصد به ۴۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال حاضر چندان مناسب نیست و عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیازهای کشور، مدیریت همکاری‌های بین المللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته منجر به حل این مشکل خواهد شد. بازنگری برنامه‌های درسی متناسب با نیازهای بازار کار تجهیزات آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها سازماندهی و اجرای مناسب و کارآمد در دوره‌های کارآموزی و کارورزی توسعه و تقویت برگزاری دوره‌های مهارت افزایی و افزایش آموزش‌های آزاد دانشجویان در قالب فرا برنامه‌ها و یادگیری‌های غیر رسمی از جمله برنامه‌های وزارت علوم در راستای افزایش مهارت شغلی و حرفه‌ای دانشجویان به شمار می‌رود.

دانش آموختگان دانشگاهی پس از اتمام تحصیلات مدت زمانی را که در جستجوی شغل مناسب گذراندن خدمت سربازی برای انجام امور مرتبط با فارغ التحصیلی خواهند کرد و این معمولاً امکان جذب و اشتغال بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وجود ندارد؛ بر این اساس در طرح پایش اشتغال دانش آموختگان چندین سال است اجرایی می‌شود و وضعیت اشتغال دانش آموختگان ۴ سال قبل به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین در سال جاری وضعیت اشتغال دانش آموختگان چهار سال قبل یعنی دانش‌آموختگان مهر سال ۹۶ تا شهریور سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفته است دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم که این طرح را پیگیری می‌کند از دانشگاه‌ها خواسته حداقل ۳۰ درصد دانش آموختگان هر رشته را برای منظور مورد بررسی قرار دهند.

طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان در سال‌های اخیر با اهدافی چون ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذینفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته‌های دانشگاهی، رصد آمار و اطلاعات در خصوص رشته‌های آموزشی مازاد و مورد نیاز بازار کار و ارائه اطلاعات نتایج به مراجع ذیربط از جمله اهداف طرح رصد اشتغال دانش آموختگان، رصد مستمر ظرفیت‌های محیطی و شرایط بازار کار محلی – منطقه‌ای، بررسی ابعاد اقتصادی و اشتغالی رشته‌های دانشگاهی در تعامل با دیگر گروه‌ها و کمیته‌های تخصصی وزارت عتف، شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش آموختگان در بازار کار و ترسیم وضعیت کلی اشتغال و بیکاری دانش آموختگان در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف پیگیری و اجرایی شده است.

با استفاده از آمار اخذ شده از ۷۴ دانشگاه، پژوهشگاه و مؤسسه آموزش عالی میانگین وزنی درصد اشتغال کل کشور بر حسب مقطع تحصیلی ترسیم شده که به شرح زیر است؛

مقطع تحصیلی

درصداشتغال در سال ۱۳۹۷

درصد اشتغال در سال ۱۳۹۸ درصد اشتغال در سال ۱۳۹۹ درصد اشتغال در سال ۱۴۰۰ درصد اشتغال در سال ۱۴۰۱
کاردانی ------------- ۶۰ درصد ۴۶ درصد ۵۱ درصد ۶۵ درصد
کارشناسی ۴۹ درصد ۶۳ درصد ۴۹ درصد ۴۱ درصد ۵۰ درصد
کارشناسی ارشد ۵۲ درصد ۶۴ درصد ۶۵ درصد ۵۳ درصد ۶۱ درصد
دکتری ۸۲ درصد ۸۲ درصد ۷۴ درصد ۸۱ درصد ۴۷ درصد

بر اساس این جدول بالاترین نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ مربوط به مقطع کارشناسی و دکترا است و پایین‌ترین نرخ بیکاری نیز مربوط به مقطع کاردانی و کارشناسی ارشد می‌شود.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که درصد اشتغال در مقطع دکتری در سال ۱۴۰۱، نسبت به ۴ سال قبل به کمترین میزان خود رسیده است در حالی که درصد اشتغال در مقطع کاردانی بیشترین افزایش را داشته است.

در سال ۱۴۰۱ درصد اشتغال نسبت به سال ۱۴۰۰ در مقاطع کاردانی، کارشناسی و ارشد افزایش داشته اما درصد اشتغال در مقطع دکتری از ۸۱ درصد به ۴۷ درصد کاهش یافته است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس