JCR یا Journal Citation Reports چیست؟

ایران کنفرانس

JCR یا Journal Citation Reports چیست؟

پایگاه داده اطلاعاتی JCR به عنوان یک شاخص ارزیابی برای گسترش و بررسی ژورنال ها و مجلات در زمینه تحقیقات علمی و اجتماعی در تمام دنیا محسوب می گردد مشروط به اینکه این ژورنال ها و مجلات در موسسه اطلاعات علمی ISI ایندکس (نمایه) شده باشند. بررسی پایگاه داده اطلاعاتی JCR یک شیوه ارزیابی مجلات و ژورنال های مهم و تاثیرشان در جامعه و میزان استناد به آنهاست. موسسه اطلاعات علمی ISI هر ساله گزارشی را به عنوان گزارش استنادی مجلات علمی (JCR) منتشر می نماید که در آن مجلات نمایه شده در بانک اطلاعاتی موسسه ISI بر اساس یک شاخص ارزیابی با عنوان ضریب تاثیر گذاری یا Impact Factor درجه بندی و رتبه بندی می گردند.

شاخص ضریب تاثیر گذاری یا ایمپکت فاکتور یکی از مهمترین و در عین حال کاربردی ترین شاخص های ارزیابی برای اعتبار مجله ها و ژورنال های علمی محسوب می شود .

پایگاه داده اطلاعاتی JCR تلاش می کند با استفاده از ملاک ها و شاخص های ارزیابی مجلات و اطلاعات جدید، به سوی تکمیل ضریب تاثیر و مفاهیم مربوط به آن اقدام نماید و هدف از افزودن توانمدی های پایگاه داده اطلاعاتی JCR، ارائه نمودن اطلاعات جدیدتر برای توسعه ارزیابی و بررسی دقیق تر مجلات و ژورنال های علمی است. پایگاه داده اطلاعاتی JCR روند مستند سازی مجلات و مراجع استناد شده به آن را که هر ساله در ISI Web of Knowledge نمایه می شود را بررسی می کند.


گزارش استنادی مجلات (Journal Citation Reports) یا به اختصار JCR،  به صورت سالانه، توسط موسسه اطلاعات علمی تامسون (ISI) در دو نسخه علوم(Sciences) و علوم اجتماعی(Social Sciences) منتشر می شود. گزارش استنادی مجلات نسخه علوم؛ شامل اطلاعات بیش از ۸۰۰۰ مجله در حوزه‌ی علم و تکنولوژی و گزارش استنادی مجلات نسخه علوم اجتماعی؛ شامل اطلاعات بیش از ۳۰۰۰ مجله در حوزه علوم اجتماعی می باشد. مقالات موجود در ژورنالهای قرار گرفته در پایگاه داده اطلاعاتی JCR اکثرا مقالات پژوهشی و مروری می باشند. سرمقاله ، نامه ها و خلاصه همایش ها و کنفرانس ها معمولا در ارزیابی مقاله محاسبه نمی شوند. گزارش استنادی مجلات بر اساس چند شاخص مورد بررسی قرار میگیرد: شاخصهای Cited Half – Life  Immediately index, IF, که در حال حاضر شاخص ضریب تاثیرگذاری (IF) از مهمترین و اصلیترین آن‌ها برای اعتبار علمی مجلات علمی محسوب می‌شود

مهم ترین اطلاعاتی که توسط JCR منتشر می شود؛ ضریب تاثیر (Impact Factor) یا IF است. در ایران این عدد مبنای ارزش گزاری تحقیقات علمی است. مقالات مستخرج از تحقیقات علمی در صورتیکه در مجلات نمایه شده در JCR یا مجلات دارای ضریب تاثیر چاپ شوند ارزشمند خواهند بود. می توان گفت تحقیقاتی ارزشمند هستند که نتیجه تحقیق در مجلات علمی دارای ضریب تاثیر چاپ شود. به همین خاطر در آیین نامه‌ی چاپ مقالات علمی که توسط وزارت علوم به دانشگاه ها و مراکز علمی کشور ابلاغ گردیده است، بیشترین امتیاز به مقالات چاپ شده در مجلات نمایه شده در JCR اختصاص یافته است.

پایگاه داده اطلاعاتی JCR بیش از ۷۵۰۰ مجله معتبر را در حدود ۲۰۰ حوزه موضوعی از سال ۱۹۹۷ به بعد در بر می گیرد و با استفاده از آن می توان مجلات و ژورنال ها را در حوزه های تخصصی، طبقه بندی و شاخص های رتبه بندی آنها را مورد ارزیابی قرار داد. پایگاه داده اطلاعاتی JCR دارای دو نسخه می باشد که نسخه علمی آن در بر گیرنده بیش از ۶۰۰۰ مجله علمی و نسخه علوم اجتماعی مشتمل بر ۱۸۰۰ مجله می باشد. پایگاه داده اطلاعاتی JCR از طریق Web of knowledge به شرط پرداخت وجه اشتراک قابل دستیابی است.

 

برگرفته از سایتهای: گروه تحقیقاتی طلوع  و موسسه آذرگان

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 26 اسفند 1397 ، 07:25)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس