پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد (1401/6/28)

ایران کنفرانس

پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: با توجه به ضرورت بازنگری واحدهای درسی، پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا نقی‌زاده در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها که  ۲۸ شهریور در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: درنظر داریم که برنامه‌ریزی برای آموزش عالی را از دو بُعد بررسی کنیم؛ یکی، روندی که در دانشگاه‌های دنیا وجود دارد و تدبیری که دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در این خصوص پیش گرفته است. همچنین در مورد روندهای موثر در آینده دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و مهارتی که در این زمینه نیز توسط دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی، مطالعاتی انجام شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ارتباط رشته‌ها و میزان اشتغال تصریح کرد: در کشور ما آمار بیکاری بسیار نگران‌کننده است. برخی از رشته‌ها به دلیل بیکاری فارغ‌التحصیلان آن در حال از بین رفتن است. یکی از رشته‌ها بالای ۷۰ درصد فارغ‌التحصیل بیکار دارد و یا اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرمرتبط از آن در حال اشتغال هستند. در حال حاضر، آن شغل‌ها درحال از بین رفتن هستند و این فقط مختص کشور ما نیست در ایالات متحده و اروپا نیز به همین صورت است.

نقی زاده ادامه داد: دیگر به این صورت نیست که رشته‌ای را چهار سال بخوانید و ۴۰ سال از آن استفاده کنید.

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی به ایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های در دست اجرا، ایجاد دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای است. اگر برنامه درسی را پکیجی در نظر بگیریم، ۲۰ الی ۲۲ واحد دروس عمومی، تعدادی دروس پایه و تعدادی هم دروس اصلی و تخصصی دارد. باید دو کار اصلی برای اینها انجام دهیم و اینکه بین رشته‌ها و بازار کار ارتباط ایجاد کنیم.

نقی‌زاده در ادامه در خصوص کاهش طول دوره کارشناسی نیز اظهار کرد: در حال حاضر یک رشته ۱۴۰ واحد درسی دارد، بر اساس مطالعاتی که در ۱۰ رشته انجام داده‌ایم می‌توان این ۱۴۰ واحد را کاهش داد یعنی ۴۰ واحد آن قابل کاهش است؛ البته این کاهش واحدها به معنای حذف نیست بلکه می تواند در فرمت اختیاری قرار گیرد.

سرپرست دفتر آموزش عالی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد واحدهای درسی قابلیت کاهش را دارند، افزود: ما می توانیم این پکیج ۱۴۰ واحد را کوچک کنیم و فضا را برای دروس دیگر باز کنیم. طرحی آماده کرده‌ایم که بسته دروس به صورت آمایشی و ماموریت گرایی ارائه شود. به این صورت که مثلا ما درس تولید بذر ۲ را داریم باید اول هدف این درس را تعیین کنیم و با توجه به منطقه و ماموریتی که آن منطقه دارد درس را به دانشگاه‌ها ارائه دهیم.

وی ادامه داد: باید دروس را بر اساس آمایش و ماموریتی که دانشگاه ها دارند به آنها اختصاص دهیم.

نقی زاده در ادامه خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها گفت: باید ما را در این زمینه کمک کنید که برای کارشناسی ارشد چه کار کنیم، دوره کارشناسی ارشد یک دوره طولانی است و سه سال طول می‌کشد که خیلی در اشتغال و دکتری اثری ندارد. باید برای آن تدبیر کنیم.

وی گفت: البته ایده‌های اولیه نیز در این خصوص شکل گرفته و برخی پیشنهاداتی که ارائه شده برای کوتاه شدن مقطع کارشناسی ارشد بوده است. پیشنهاد دیگری که در این زمینه ارائه شده به جای تقویت دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، دوره ارشد پیوسته و دکتری مستقیم تقویت شود. ما از دوره ارشد دو هدف داریم یکی ایجاد اشتغال و دیگری نظریه پردازی که باید آن را محقَق کنیم و این دوره نیاز به بازنگری دارد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس