ایرادات جدی آئین‌نامه جدید ارتقای اساتید (1400/04/12)

ایران کنفرانس

ایرادات جدی آئین‌نامه جدید ارتقای اساتید/ تصویب فوری آئین‌نامه در باقیمانده عمر دولت به صلاح نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: معیارهای آئین نامه ارتقای اساتید باید تغییر کرده و در دولت جدید دوباره از اول بررسی شود، تصویب آن در دو جلسه باقیمانده از عمر دولت به صلاح نیست.

دکتر مهدی گلشنی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به اصلاح و تدوین آئین نامه جدید ارتقا اساتید و تلاش برای تصویب این آئین نامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو جلسه باقی مانده از دولت گفت: این آئین نامه بسیار نکات مثبت دارد، ولی نکات ضعف هم دارد بنابراین باید در دولت جدید از اول ملاک‌های ارتقا اساتید با حضور عده‌ای از افراد اهل علم، که از نظر تعداد مقالات بیشترین نیستند، اما از نظر درک و اهمیت بین‌المللی مهم هستند و همچنین نخبگان با دقت بررسی شود و این امر به دو جلسه‌ای که از این دولت مانده نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ الی ۱۵ سال است که بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی راجع به آئین نامه ارتقا اساتید صحبت کرده‌ام افزود: حدود ۸ سال قبل از پیروزی انقلاب به ایران آمدم و در دانشگاه صنعتی شریف مشغول فعالیت شدم در آن زمان نوشتن مقاله خیلی طبیعی بود، یعنی اگر کسی مقاله‌ای می‌نوشت قطعاً آن را برای چاپ ارائه می‌داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دهه ۱۳۷۰ قانونی تصویب شد که به موجب آن به مقالاتی که در مجلات فهرست شده در پایگاه ای اس ای (ISI)، نوشته می‌شد، بسیار ارزش می‌داد و از همان زمان این مغازه به راه افتاد که من آن را تحمیلی استعمار غرب می‌دانم، چرا؟ برای اینکه مردم به نوشتن مقاله افتادند.

عدم توجه به مطالبات مقام معظم رهبری در آئین نامه ارتقاء

وی یاد آور شد: چون ارتقاء سالیانه اساتید و پذیرش آنها به مقاله بستگی داشت بنابراین هر نوع مقاله‌ای نوشته می‌شد، در صورتی که مقالات با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری باید دو کار عمده انجام دهند، یکی اینکه در جهت رفع نیازهای کشور بوده و راه‌هایی را پیشنهاد کنند که نیازهای کشور را برطرف می‌کند تا مجبور نباشیم همه چیز را وارد کنیم و دوم اینکه در جهت نوآوری در علم باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از طرفی مقاله‌ای که در آن درباره نیازهای کشور و رفع آن توضیح داده شده باشد، در مقالات «ای اس ای» چاپ نمی‌شود و «نوآوری» نیز در عرض یک روز به نتیجه نمی‌رسد، بلکه باید سال‌ها کار شود تا به نتیجه جدید منجر شود نه حاشیه زنی بر کارهای موجود، بر همین اساس دو مورد فوق از رواج افتاد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: «استیون واینبرگ» از فیزیکدانان برجسته و برنده جایزه نوبل در فیزیک که استاد بنده در برکلی هم بود چند سال پیش در مصاحبه‌ای عنوان کرد، در این ۴۰ سال مقاله‌ای از جهان اسلام به دست من نرسیده است که ارزش خواندن داشته باشد، البته مقالات ارزشمندی از مسلمانان مقیم غرب به دستم رسیده است ولی نه از مسلمانان مقیم کشورهای ما.

وی افزود: بنابراین گزارش مفصلی در سال ۸۶ در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادم در روزنامه ایران نیز چاپ شد و گفتم که این نابودی علم ایران است و ارزش ندارد، به عنوان مثال ما در حوزه شیمی بیشترین مقالات را داریم و همچنین بیشترین تعداد واردات را هم محصولات شیمیایی به خود اختصاص داده است بنابراین مقالات کمکی به ما در جهت رفع نیازهای کشور نکرده است.

عدم توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به اشکالات آئین نامه ارتقای اساتید

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طی سال‌های اخیر بر اساس تعداد مقالات، پی در پی اعلام شده که کشور ایران رتبه اول را در خاورمیانه داشته و بنده به صورت مکرر به آن اعتراض داشته‌ام، تا اینکه در بهمن ۹۶ در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردم چرا به اعتراضات اعتنایی نمی‌شود، دکتر عبدالله جاسبی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) هم همان حرف‌های من را تکرار و تأیید کرده و گفت سال‌ها است اعلام می‌کنیم که این آئین نامه اشکال دارد ولی اهمیتی داده نمی‌شود.

وی افزود: بنابراین قرار شد کمیته‌ای در همان سال تشکیل شده و موضوع را بررسی کند این کمیته با تعداد زیادی از اعضا تشکیل شد، بیشتر افرادی که در این کمیته دعوت شده بودند، همان «مقاله مداران» و «مقاله محوران» بودند، محور قضیه را عنوان کردم، چند نفر از حوزه پزشکی که خود نیز دارای مقالات زیادی بودند با وجود مقالات زیاد، مشکل را مطرح کردند ولی رؤسای دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران اعلام کردند یعنی شما می‌گوئید مقاله چاپ نکنیم؟

آئین نامه ارتقاء ۲۸ صفحه‌ای وزارت علوم هیچکدام از مشکلات اساسی را برطرف نمی‌کند

گلشنی افزود: گفتم چه کسی گفته است که مقاله چاپ نکنید، مقاله باید بر اساس اولویت‌ها باشد، بنابراین قرار شد این کمیته ادامه پیدا کرده و آئین نامه ارتقاء را تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند با وجود گذشت بیش از ۳ سال چنین آئین نامه‌ای ارائه نشد، تا اینکه سال گذشته وزارت علوم، آئین نامه‌هایی را یکی پس از دیگری به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که این آئین نامه‌ها به هیچ وجه مشکل را حل نمی‌کرد، در حال حاضر نیز آئین نامه‌ای که وزارت علوم در ۲۸ صفحه تهیه کرده پر از جزئیات بوده ولی حل کننده هیچکدام از مشکلات اساسی ما نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جلسه بهمن ۹۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به اهمیتی که وزرای علوم و بهداشت به مجله نیچر می‌دهند، مجله نیچر ۲۰۱۶ را به جلسه بردم که وزرای مذکور هم حضور داشتند این مجله، یک مقاله داشت مبنی بر اینکه «هر چه تعداد مقالات کمتر باشد علم بهتری حاصل می‌شود».

وی افزود: در جلسه دیگری مجله ۲۰۱۸ نیچر را هم بردم و گفتم، ببینید مقاله چه می‌گوید؛ اکنون زمان آن رسیده است که «قضاوت درباره پژوهش را تغییر دهیم» فقط به اسم مجله و تعداد ارجاعات نگاه نکنیم، به محتوا توجه کنیم گفتم این بیانیه سانفرانسیسکو است که هزاران استاد امضا و تعدادی از دانشگاه‌های غرب آن را تأیید کرده‌اند.

تصویب آئین نامه ارتقای اساتید در دو جلسه باقی مانده از دولت به صلاح نیست

وی ادامه داد: گفتم، بیایید، نکاتی را که باعث می‌شود علم در کشور تغییر به وجود آورد را در نظر بگیریم، به آن نکات که توجه‌ای نشد و حال نیز این آئین نامه مفصل را نوشته‌اند، بررسی این آئین نامه مفصل در دو جلسه که از این دولت باقی مانده کفاف نمی‌دهد، ما درباره این آئین نامه نکات اساسی داریم. من در مقاله‌ای که در سال ۱۳۸۶ نوشتم و در روزنامه ایران چاپ شد گفته بودم موارد بسیار ظریفی مطرح است.

باید معیارهای آئین نامه ارتقا تغییر کند

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: طی این سال‌ها مواردی در دانشگاه صنعتی شریف شاهد بودم، فردی بوده که اختراعات مهمی داشته اما چون مقاله نداشته، نتوانسته ارتقاء بگیرد. حتی گزارش دادم در این دوره اخیر دولت، فردی بوده در یکی از دانشگاه‌های مهم آمریکا بر اساس کتابی که نوشته جهانی شده و دانشگاه‌ها وی را یک مرتبه از استادیاری به استادی ارتقاء دادند، بنابراین باید معیارها را تغییر داد این بحث مفصل لازم دارد صلاح نیست با دو جلسه ختم شود.

به گزارش مهر، اخیراً دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بازنگری و تدوین آئین نامه جدید ارتقاء اساتید خبر داده است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس