آیین نامه جدید ارتقاء اعضای هیات علمی ابلاغ شد (94/6/16)

ایران کنفرانس

آیین نامه جدید ارتقاء اعضای هیات علمی ابلاغ شد

وزیر علوم تحقیقات و فناوری از ابلاغ آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد فرهادی در آیین نکوداشت اساتید برتر که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، از ابلاغ آیین نامه جدید ارتقای هیات علمی خبر داد و گفت: در آیین نامه جدید اصلاحاتی صورت گرفته است برای مثال در گذشته ارتقای هیات علمی صرفا مشروط به ارائه مقاله بود، اما در آیین نامه جدید فعالیت‌های علمی ، آموزشی، داشتن ایده، پیشروی به سمت تحقیقات بنیادی و اینکه به 20 درصد تحقیقات باید بنیادی باشد و 80 درصد آن کاربردی، ثبت ارتقاء، کتاب مقالات و غیره در ارتقاء هیات علمی تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه مساله فرهنگ سازی و آگاه کردن کلیه رده‌های مختلف مسئولین و مراجع در مورد علم و دانش، آموزش و پژوهش از هر مساله‌ای مهم‌تر است اظهار کرد: با سرعت رشد علمی در دنیا و دستاوردهای آن و صحبت‌هایی مانند اقتصاد دانش بنیان و تبدیل دانش به ثروت و همچنین علوم جدید و همچنین رشته های بین رشته‌ای توجه به امر علم اهمیت ویژه ای دارند.

دکتر فرهادی با اشاره به لزوم بازنگری در علوم انسانی گفت: علوم انسانی باید نقش 60 درصدی در کارهای صنعتی و تولیدی داشته باشد به همین دلیل کاربردی کردن علوم انسانی مطرح است.

وزیر علوم ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ ریزی‌ و عمل به نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلان علمی و فناوری و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه ششم که بیش از 10 حکم در زمینه‌های علمی و فناوری بیان داشته‌اند، به اهداف خود نائل شویم.

دکتر فرهادی در ادامه در مورد وضعیت علمی کشور توضیح داد: در سال 2011 کشور ایران دارای 31 پارک علم و فناوری بود که اکنون تعداد آن به 36 پارک رسیده است و از این تعداد سه پارک علم و فناوری در دو سال اخیر تاسیس شده است. همچنین 23 مرکز رشد در دو سال اخیر به مراکز رشد کشور اضافه شده است.

به استناد پایگاه اسکوپس رتبه علمی ایران در دولت یازدهم رشد دو پله‌ای داشته و از رتبه 18 در سال 2013 به رتبه 16 در سال 2015 رسیده است.

وی ادامه داد: سهم ایران در تولید علم دنیا در سال 2013، 63 رشد 3 .0 درصدی داشته است. همچنین رتبه استنادی ایران در جهان در سال 2013 ، 22 بوده است اما رتبه کنونی هنوز مشخص نیست.

وزیر علوم با اشاره به افول رتبه ایران در زمینه نوآوری و فناوری اظهار کرد: رتبه ایران در زمینه نو آوری و فناوری افول داشته واز رتبه 113 به رتبه 120 رسیده است و به همین دلیل باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و ماموریت گرا پیش رفت و هم وزارت علوم و هم دانشگاه‌ها در این عرصه فعالیت کنند.

دکتر فرهادی ادامه داد: همچنین امیدواریم برنامه‌های آموزشی که مورد بازنگری قرار گرفته‌اند در سال جدید کاربردی‌تر شوند. تاکنون به اندازه کافی توسعه کمی در آموزش عالی داشته‌ایم و 2880 موسسه آموزش عالی وجود دارد بنابراین باید به توسعه کیفی توجه کنیم که این امر نیازمند آمایش آموزش عالی است و امیدواریم طرح آمایش به زودی تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در آمایش سرزمینی آموزش عالی تجمیع ادغام جابه جایی و انحلال دیده شده است افزود: همچنین توجه به بخش غیر دولتی و بین المللی کردن آموزش مد نظر است. ما برای برنامه ششم به برنامه اساسی ارتقای دانشگاه‌ها در اشل بین المللی توجه به آموزش های علمی مهارتی و کاربردی و کارآفرینی فارغ التحصیلان را مد نظر داریم.

وزیر علوم در پایان تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید استقلال خود را داشته باشند و مقررات جذب اساتید نیاز به بازنگری دارد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس