همایش ملی آمایش سرزمین برگزار می‌شود

ایران کنفرانس

همایش ملی آمایش سرزمین برگزار می‌شود

نشست شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی آمایش سرزمین به میزبانی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و دبیرخانه همایش ملی آمایش سرزمین اعلام موجودیت کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر روزبهان، معاون پژوهشی و آموزش مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در ابتدای این نشست ضمن بیان خیر مقدم حضور رؤوسای مؤسسات و مدیران امور سازمان برنامه ابراز امیدواری کرد این نشست به نتایج خوبی نائل شود و ادامه داد: این همایش نیز با مدل‌های متنوع امکان تاثیرگذاری گسترده را در کشور داشته باشد.

دکتر مهرداد کاشف، رئیس گروه علمی آمایش سرزمین مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری نیز ضمن ارائه گزارشی از روند همایش، گفت: نظریه‌ها، رویکردها و الگوهای آمایش سرزمین پویایی آمایش سرزمین در مواجهه با عدم قطعیت‌ها از جمله موارد مهمی است که باید در این همایش به آن توجه کرد.

کاشف، ضمن اشاره به مفهوم حکمروایی، خاطر نشان کرد: ایجاد سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری فضایی و رصدخانه ملی آمایش سرزمین از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ساختار پیش‌بینی شده در این همایش، گفت: امیدواریم که این همایش با مشارکت همه‌جانبه بازیگران اصلی امکان تحقق سند ملی آمایش سرزمین را برای کشور ایجاد کند.

کاشف در ادامه ضمن تشریح ساختار پیشنهادی در خصوص ساختار همایش، گفت: محورهای همایش در سال اول همایش باید متمرکز بر روی طراحی مدل تحقق این سند باشد. به عنوان مثال بررسی آب قابل برنامه‌ریزی از اولویت‌های مهمی در این همایش برخوردار است.

در ادامه دکتر پارسا، رئیس امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن تقدیر از حضور حضار، گفت: ما باید یک سال کار و تلاش داشته باشیم و سپس ارزیابی کنیم. باید مشخص کنیم چگونه قرار است سند ملی آمایش در برنامه‌های توسعه کشور عملیاتی شود؟

وی در پاسخ به اینکه چرا اسناد آن‌چنان که برنامه‌ریزی می‌شود، محقق نمی‌شود، اظهار کرد: باید در اصول و مبانی اولیه یک اجماع داشته باشیم و این اجماع مفهومی بسیار مهم و تاثیرگذار است.

به اندازه ۳۵ الی ۴۰ سال پروژه نیمه‌تمام داریم

دکتر پارسا ضمن آسیب‌شناسی وضعیت موجود، گفت: براساس بودجه‌های سنواتی تقریباً ۱۲ الی ۱۳ درصد منابع بودجه‌ای کشور برای تملک دارایی سرمایه‌ای تخصیص یافته که عدد بسیار کمی است. ما منابع خیلی کمی را برای توسعه کشور داریم، در حالی‌که به اندازه ۳۵ الی ۴۰ سال پروژه نیمه‌تمام داریم، لذا این به معنای این است که با اتکا به بودجه سنواتی ما حق انتخاب زیادی نداریم.

پارسا ادامه داد: اگر بخواهیم سند ملی آمایش محقق شود و روی زمین مستقر شود، باید به گونه‌ای دیگر بیندیشیم و عمل کنیم.

وی افزود: حلقه مفقوده برنامه‌های توسعه کشور عدم طراحی تنظیم و اجرای سازوکارهای کارا و اثربخش خودتنظیم است که در واقع ما باید به سمت خلق فضای قاعده گذار سمتی‌های تضمین دار و خود تنظیم برویم.

وی ادامه داد: مکانیسم خودتنظیم مجموعه‌ای از قواعد است که تحقق خروجی مشخص را تضمین می‌کند، حال باید پرسید ما چگونه فضایی را باید خلق کنیم که مجموعه همه این قواعد انگیزه‌هایی را ایجاد کند که هم‌راستایی و هم‌جهتی تابع هدف فردی و تابع هدف اجتماعی را تضمین کند.

پارسا خاطرنشان کرد: آیا می‌شود فضای جدیدی را آراست که ضمن حداکثر کردن منابع استانی به توازن و تعادل مورد نظر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان دست یافت؟ با توجه به رویکرد طراحی مکانیسم خودتنظیم امکان‌پذیر است، کافی است دولت با قواعد جدید فضای جدیدی را بیافریند که منجر به اصلاح بخش غیر دولتی برای مشارکت در فضای سرمایه‌گذاری‌های کشور باشد.

پارسا ادامه داد: اگر در برنامه هفتم می‌خواهیم از سواحل جنوبی استفاده بیشتری را داشته باشیم، علاوه بر زیر ساخت‌ها باید به مجموعه قواعد تضمین دار جدیدی برای توسعه کشور توجه کنیم. بنابراین من کماکان حلقه مفقوده توسعه را طراحی، تضمین و اجرای مکانیسم‌های انگیزشی خودتنظیم، کارا و اثربخش می‌دانم.

تمرکز اجرای سند ملی آمایش را از روی منابع دولتی برداریم

وی در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: باید با طراحی مکانیسم‌های اجرایی و انگیزشی خود تنظیم تمرکز اجرای سند ملی آمایش را از روی منابع دولتی برداریم و مکانیسم‌های جدید باید بتواند فضای جدیدی را ایجاد کند و ما به عنوان دولت باید قواعد را به نحوی ایجاد کنیم که بخش خصوصی خیر و صلاح خود را در انجام فعالیت‌های مورد نظر سیاستگذاران و برنامه‌ریزان بیابد.

در ادامه این نشست دکتر مسجدی، رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور نیز با اشاره به اهمیت این همایش، گفت: باید در ابتدا هدف خود را از اجرای این همایش تبیین کنیم. مهمترین رکن تصویب هر سندی قابل اجرا بودن آن است و در مرحله بعد باید در خصوص این سند به تفاهم و مفاهمه عمومی دست بیابیم.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد مفاهمه در بین جامعه علمی و مجریان در خصوص اجرای یک سند بسیار مهم است و این یکی از مهمترین الزامات تحقق یک سند است.

مسجدی با تشریح اهداف متعدد پیش روی این همایش، تاکید کرد: باید گروه‌های هدف این همایش مشخص شود.

وی ضمن اشاره به انتقادهای متعدد نسبت به جو عمومی نسبت به برگزاری همایش‌ها بدون تاثیرگذاری در کشور، گفت: با توجه به نوع انتقادها پیشنهاد می‌کنم همایش به صورت هدف‌دار و به‌صورت برگزاری مستمر طراحی شود که بتواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس