همایش ملی فقه هنر برگزار می‌شود

ایران کنفرانس

همایش ملی فقه هنر برگزار می‌شود

قم - دبیر اجرایی همایش فقه هنر گفت: همایش فقه هنر دومین همایشی است که در حوزه تخصصی دین و هنر با حمایت نهادهای علمی و حوزوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی همازاده  در نشست خبری همایش فقه هنر که در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، اظهار کرد: همایش فقه هنر از سلسه همایش‌هایی است که اولین همایش آن با نام قرآن کریم و هنر در سال ۹۲ برگزار شد و ۲۵۰ مقاله به این همایش رسید.

وی ادامه داد: همایش فقه هنر در واقع دومین همایش دو سالانه دین و هنر است که در حوزه تخصصی نسبت فقه و هنر برگزار می‌شود و همایش بعدی نیز در سال ۹۶ با نام حکمت هنر برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی همایش فقه هنر گفت: بدلیل ساختار دینی جامعه و حکومت، هر تصمیمی که در نهادهای تصمیم ساز درباره هنر گرفته شود باید پشتوانه فقهی آن حل شده باشد.

حجت الاسلام هما زاده عنوان کرد: بخشی از چالش‌ها و ابهامات حوزه هنر مربوط به فتاوا و نظرات فقها می‌شود و در واقع این ضرورت پرداختن به بحث فقه و هنر را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه تا به حال اجتهاد در حوزه هنر وجود داشته اما حوزه جدا گانه و تخصصی نداشته است، تصریح کرد: در تراث و متون فقهی آن چیزی که به عنوان فقه هنر موجود است بیشتر در بستر کسب‌های حرام بررسی می‌شود.

دبیر اجرایی همایش فقه هنر گفت: غیر از شعر و ادبیات که می‌توانیم بگوییم به طور مجزا در زمان ائمه هم هنر بوده، بقیه مواردی که امروزه وجود دارد درزمان ائمه به عنوان یک هنر به آن نگاه نمی‌شد.

حجت الاسلام همازاده ادامه داد: قبل از اسلام و حتی زمان ائمه تجسم معنا و واگویی هنرمند در قالب حجم و تصویر وجود نداشته و موسیقی هم کارکرد و موضوعیت امروز را نداشته است.

هنر نیاز به کاوش جدید برای استنباط فقهی دارد

وی با اشاره به اینکه امروزه موضوعات هنر تغییر کرده پس نیاز به کاوش جدید برای استنباط فقهی دارد، اضافه کرد: هنر امروز سئوالات جدی را پیش روی فقها گذاشته که ورود تخصصی به بحث هنر را می‌طلبد.

دبیر علمی همایش فقه هنر با بیان اینکه این همایش به دنبال این است که گام جدی در راه توسعه فضای اجتهاد تخصصی در باب هنر بردارد، ابراز کرد: موضوع این همایش با شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگی عمومی و با مراجع معظم مطرح شد که حمایت خوبی از این همایش کردند.

حجت الاسلام همازاده با بیان اینکه سعی شده که تدوین محورهای همایش تکرار مکررات نباشد، یادآور شد: گروهی از نهادهای علمی مانند مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه قم در این همایش با ما همکاری می‌کنند.

آخرین بروزرسانی (دوشنبه ، 12 مرداد 1394 ، 14:28)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس