برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی جهان عاری از خشونت

ایران کنفرانس

برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی جهان عاری از خشونت

اولین کنفرانس بین‌المللی جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در سالگرد تصویب پیشنهاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در مورد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اولین کنفرانس بین‌المللی جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در تاریخ 18 و 19 آذرماه سال جاری در تهران، در سالگرد تصویب پیشنهاد حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مورد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در مجمع عمومی سازمان ملل (10 دسامبر 2013) در قالب تصویب قطعنامه ثورت گرفت، برگزار می‌شود.

قطعنامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل در مورد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری حاوی پیام‌هایی برای جهانیان برای مقابله با بلیه خشونت و افراط گرایی است.

قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل پشتوانه وسیع و جایگاه حقوق بین‌الملل، بسیار حائز اهمیت است.

نکات مهم و برجسته قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری به شرح زیر است:

الف: مفهوم خشونت در این سند به گونه‌ای تبیین شده است که از تهدید و توسل به زور علیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها تا نابردباری منتهی به افراط گرایی خشن را مصداق اقدام‌های خشونت‌آمیزی دانسته که جان افراد بی‌گناه را هدف قرار داده و باعث تخریب آثار تمدنی و آواره شدن غیرنظامیان و تهدیدی علیه امنیت فردی و جمعی انسان‌هاست.

ب: تجهیز و تسهیل جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه داخلی و بین‌المللی و بسترسازی برای اشغال کشورها علاوه بر محتوای خشونت‌آمیز آنها، از عوامل مهم ایجاد و گسترش افراط گرایی خشونت‌آمیز است که حقوق انسان‌ها را نقض می‌کند.

د: توجه به خشونت در این قطعنامه از شعار یا توصیف سیاسی صرف خارج و به صورت راهکارهای حقوقی مطرح شده است و مسئولیت و تکلیف کشورها را مورد تأکید قرار داده تا در مراحل بعد ضمانت‌های اجرایی جهت مواد مندرج در قطعنامه پیش‌بینی شوند.

ر: حفظ صلح از مسئولیت‌های اصیل و بنیادین کشورهاست که این امر چنانچه عاری از حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر باشد، قابل تحقق نیست.

س: صلح عادلانه با رعایت قواعد حقوق بشر می‌تواند همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌ها را به ارمغان آورد.

ش: احترام به استقلال سیاسی و تساوی حاکمیت دولت‌ها بدون زیاده‌خواهی با تحرکات مداخله‌جویانه از جمله تکالیف بین‌المللی دولت‌هاست.

ص: قطعنامه با در نظر گرفتن اصول قطعنامه 2625 مجمع عمومی تأکید دارد، رویه مداخله‌جویانه در هر کشور یا هر شکلی ناقض روح منشور ملل متحد و صلح و امنیت بین‌المللی است.

ع: هرگونه اقدام زورمدارانه نظامی، سیاسی یا اقتصادی ممنوع بوده و کشورها باید اختلاف‌های خود را از طریق صلح‌آمیز حل و فصل کنند.

ف: در مقدمه قطعنامه تعدادی اسناد بین‌المللی مورد اشاره قرار گرفته است که در آنها علاوه بر تلاش برای تحت سیطره در آوردن مردم یک کشور توسط کشور دیگر، هرگونه خدشه و خلل جزئی یا کلی در وحدت ملی کشورها نیز می‌تواند زمینه خشونت و افراط گرایی را فراهم آورد.

ق: حل اختلاف‌ها بر اساس مذاکرات مبتنی بر حسن نیت به تحکیم صلح بین ملت‌ها کمک شایانی می‌کند.

ک: چنانچه حقوق انسان‌ها به طور واقعی و به دور از اغراض سیاسی مدنظر باشد، اقدام‌های ضدتروریستی و ضدسلاح‌های کشتار جمعی با رعایت اصول حقوق بشر ملت‌ها در تناقض نبوده و هیچیک دیگری را به مخاطره نمی‌اندازد. هر یک از اقدام‌های سلبی و ایجابی مقوم یکدیگر خواهند بود. مقابله با خشونت و افراط گرایی خشونت‌آمیز براساس حاکمیت قانون که امری پذیرفته شده توسط جامعه جهانی است، امکان‌پذیر است.

گ: جایگزین کردن تفاهم و گفت‌وگو به جای خشونت و نابردباری از طریق آموزش

ل: آموزش روابط حقوقی صحیح بین مردم و ملت‌ها و تقویت احترام به کرامت انسان‌ها در هر مکان و زمان با رعایت اعتدال

م: احترام به مذاهب و ارزش‌های مذهبی و جلوگیری از توهین به این ارزش‌ها باعث توسعه فرهنگ صلح و عدالت و بردباری می‌شود.

ه: این قطعنامه با اشاره به قطعنامه 53/243 مجمع عمومی تعهد کشورها به حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها، تعهد به حق توسعه و ایجاد مهارت‌های گفت‌وگو و مذاکره با حسن نیت را مورد تأکید قرار داده است.

و: نهادینه شدن فرهنگ صلح در ارزش‌ها، رویکردها و سبک زندگی در عرصه بین‌المللی

آخرین بروزرسانی (چهارشنبه ، 12 آذر 1393 ، 15:59)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس