وزارت علوم آیین نامه ارتقای اساتید را بازنگری می کند (1401/2/26)

ایران کنفرانس

وزارت علوم آیین نامه ارتقای اساتید را بازنگری می کند

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به بازنگری آیین نامه ارتقادر حوزه پژوهشی گفت:در صورت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهش های مساله و محصول محور شرط ارتقای اساتید در حوزه پژوهشی می شود.

پیمان صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر، از بازنگری در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در حوزه پژوهشی با رویکرد جدید خبر داد و گفت: آیین نامه ارتقا در حال کار کارشناسی است و پس از اتمام بررسی های کارشناسانه، در شورای عالی انقلاب فرهنگی بازبینی و مصوب خواهد شد؛ آن چیزی که در آیین نامه ارتقا مد نظر است این است که ما پژوهش هایمان را مساله محور و محصول محور کنیم و به این سمت برویم.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: نظر ما این نیست که پژوهش های بنیادی که پیش از این انجام شده، مضر بوده، ناکافی بوده و یا نباید انجام می شده و اصلا این مساله مطرح نیست.

این مقام مسئول وزارت علوم ادامه داد: نظام نوآوری یک نظام پیوسته است و باید برای تحقق این نظام، یک توسعه متوازن بین دانشگاه، پارک علم و فناوری و تجاری سازی ایجاد شود و ضریب تبدیل پژوهش های بنیادی به حوزه کاربردی را افزایش دهیم.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تجاری سازی با ضعف رو به رو هستیم و می خواهیم در آیین نامه ارتقا به سمتی برویم که کسانی که به این حلقه های کمرنگ و نه مفقوده در کشور ما بیشتر توجه می کنند، امتیازات ویژه ای برای ارتقا به آن ها بدهیم. این آیین نامه یکی از مهمترین ابزار انگیزشی است برای اعضای هیات است.

وی تصریح کرد: بنابراین در درجه اول علاوه بر امتیازاتی که قبلا وجود داشته، امتیازاتی در حوزه تجاری سازی و فناوری به صورت پررنگ تر اعمال خواهد شد؛ دوم اینکه برخی از پژوهش ها به صورت وتویی مطرح نشوند؛ یعنی خود موضوعات تجاری سازی و فناوری هم بتوانند جایگزین امتیازات وتویی در حوزه مقالات باشند. البته این موارد در جلسات کارشناسی مطرح شده و آیین نامه در حال بازبینی است و ما نقطه نظارت همه کسانی که ذینفع بودند را گرفته ایم.

معاون پژوهشی وزیر علوم در پایان گفت: این موضوع در دفتر هیات های امنا با تولیت قائم مقام وزیر در حوزه هیات های امنا انجام می شود اما کلیه معاونت ها و بخش ها از جمله معاونت پژوهشی نظرات خود را داده اند.