انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)

ایران کنفرانس

انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)

دیدمان کمی، دیدمان کیفی، دیدمان آمیخته

دیدمان آمیخته:  (به هم تنیده) Mixed , integrated, triangulation

  • در دیدمان آمیخته یا روش کیفی (چرایی و دلایل وجود آن پدیده) در ابتدا می آید و یا روش کمی
  • تعریف: ترکیب روش کیفی و کمی در انجام یک تحقیق
  • ضرورت: در دیدمان آمیخته باید ضرورت استفاده از دو نوع تحقیق کمی و کیفی و ترتیب و توالی آنها مشخص شود (ضرورت استفاده مهم است).
  • بی نهایت متغیر در ساخت یک پدیده نقش دارند باید محرز کنیم که این متغیرها در ساخت پدیده نقش دارند که از طریق استدلال اسنادی صورت می گیرد.
  • چند تا منبع بدهم کافی است؟ تا جایی که از نظر علمی قانع کننده باشد و همچنین به درجه اعتبار منبع ها نیز بستگی دارد.
  • پایان نامه کارشناسی ارشد برای رساله دکترا موثق نیست.
  • منبعی که از نظر علمی دارای امتیاز باشد و منبع علمی زمانی دارای امتیاز است که تحت نظارت باشد.
  • کتاب استناد دارد (کتاب های مرجع، کتاب های درسی)
  • منابع خارجی معتبر مثل مقالات ISI نیز معتبر است.

در پایان فصل 2 پایان نامه جدولی آورده می شود. البته در فصل 2 هر یک از هدفهایی که در فصل 1 نوشته شده است باید توضیح داده شود و نتیجه گیری در جدول فصل 2 قرار می دهیم.

موارد جدول فصل 2: (جدول تطبیقی یا تحلیل محتوا)

-         منبع، یافته ها، متغیرها، بهره برداری از تحقیق برای کار (اگر ربطی نداشت حذف می کنیم).

  • وقتی که ما تحقیق کیفی داریم، هنوز هیچ چیزی را نمی شناسیم زیرا هنوز پدیده را نمی شناسیم.
  • فقط به یافته های دیگران اکتفا نمی کنیم و به استدلال منطقی نظرات خودمان هم بستگی دارد.
  • چرا اول تحقیق کیفی انجام می دهیم؟ باید دلایلش را بیاوریم.

به این دلیل استفاده کردم ← می شود روش شناسی تحقیق

  • حالا می خواهیم اندازه گیری کنیم که هر متغیری که ساختیم چی هست؟ با روش های مختلف کمی و کیفی بدنبال آن می رویم.
  • رسید سنجش می تواند کمی یا کیفی باشد ولی این با نوع تحقیق کمی و یا نوع تحقیق کیفی فرق دارد.
  • سنجش کیفی به هیچ وجه به معنی تحقیق کیفی نیست.
  • پس تحقیق ما حتما بایستی آمیخته باشد.
  • در یک طرح آمیخته اعداد و ارقام به متن نگارشی تبدیل می شوند.

تمام زندگی ما تحقیق کیفی است و کنش پژوهی است.

جدول تطبیقی یا تحلیل محتوا

متغیر/ منبع

منبع 1

منبع 2

منبع 3

متغیر 1

 

*

 

متغیر 2

*

 

 

متغیر 3

 

 

*

 

نکته: حقیقت همیشه در جمع است

انواع طرح های آمیخته:

1- به هم تنیده (triangulation):

زمانی که وزن هر دو روش کیفی و کمی مساوی باشد و اهمیت هر دو روش به یک اندازه باشد.

2- تشریحی (explanatory):

(غالب کمی)زمانی که وزن یا اهمیت بخش کمی بیش از بخش کیفی باشد و از داده های کیفی نیز برای توصیف پدیده استفاده شود.

در اینصورت باید ابتدا داده های کمی و سپس داده های کیفی جمع آوری شوند. مثل مراجعه به پزشک و انجام آزمایش و معاینه و گرفتن دارو و مصرف آن و انجام دوباره آزمایش کمی ←  کیفی

البته تشخیص پزشک یک موضوع کیفی است.

3- روش اکتشافی (exploratory):

(غالب کیفی) زمانی که پژوهشگر در پی بررسی و زمینه یابی موقعیتی نامعین است. در اینصورت در ابتدا داده های کیفی و سپس داده های کمی جمع آوری می شوند.

مثل یک واقعه سیاسی به چه دلایلی شکل گرفته است؟

منبع : درس روش تحقیق دکتر ملک محمدی

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 5 اسفند 1397 ، 16:16)