فراخوان مقاله اولین همایش بین المللی رنه گنون و احیاء خمیرۀ ازلی

مشاهده همه همايش های manager
سطح برگزاريبين المللي
محورهاي همايش------------------
رنه گنون در خطابۀ سوربن، به سال ۱۹۲۵، با عنوان حکمت مشرقیه—مندرج در کتاب انسان و صیرورت او بنا بر ودانته، ص ۳۱ به بعد—می‌آوَرَد: "در حقیقت، حکمت محض که در ذات و گوهر خود برتر و بالاتر از همه صورت‌ها و امور امکانی است، نه شرقی و نه غربی، بل کلی است. تنها صُوَر بیرونی که حکمت محض به حکم ضرورت‌های شرح و بیان بدان متلبّس می‌گردد تا هر چه را قابل بیان کردن است در عبارت آوَرَد، شرقی یا غربی تواند بود، اما در بُن این گوناگونی در همه زمان‌ها و در همه مکان‌ها... به اساسی یگانه برمی‌خوریم، و این صرفا از آن روست که حقیقت یکی است".

سهروردی نیز قرنها پیش از او در ابتدای رسالۀ کلمه می‌نویسد: "الحقیقة شمس واحدة لا تتعدد بتعدد مظاهرها من البروج. المدینة واحدة و الدُّروب کثیرة و الطرق غیر یسیرة": حقیقت، خورشید یگانه است که به سبب تعدد مظاهر خود در برجهای دوازده‌گانه، متعدد نمی‌گردد. شارستان یکی است، و دروازه های آن بسیار و راههای منتهی بدان، پر شمار (سه رساله از شیخ اشراق، ص ۸۳). درک اینکه حکمت مشرقیه مورد نظر رنه گنون با حکمت مشرقیه ابن سینا—مذکور در مقدمۀ کتاب شفا—و به ویژه با حکمت اشراق سهروردی در بن و بنیاد یکی است، چندان دشوار به نظر نمی‌رسد.

برگزاری مجلسی که به معرفی رهاوردهای حکیم متأله فرانسوی، رنه گنون قدّس سرّه، اختصاص دارد، نه از روی تفنن است و عادت، بل از سر درد است و ضرورت، بدان امید که مدنیتی فروخسپیده و غفلت‌گُزیده را—یعنی تمدن ایران که تمدن میانجی و میانجای است—از مکانت و منزلت خود در میان تمدن‌های متعلّق به ملل گوناگون و اقوام رنگارنگ، بیداری دهد و پاک برانگیزد. بدیهی است که این مقصود از رهگذر ترجمه و شرح و تعلیق کتب و رسائل آن عارف بالله، و نیز با برگزاری کارگاه ها و جلسات درس و نشست‌های پی در پی، و سرانجام به واسطۀ ارائۀ مقالات کیفی وزین، صورت تحقق تواند پذیرفت.

محورها:


۱. خمیره ازلی و ابدی
۲. دَرشَنَه‌های هندو
۳. دکترین بودایی

۴. تعالیم حکمی شرق دور
۵. حکمت فهلوی یا خسروانی
۶. حکمت و عرفان اسلامی

۷. حکمت و عرفان مسیحی
۸. حکمت افلاطونی
۹. حکمت هرمسی

۱۰. سمبولیسم و هنر
۱۱. حساب و هندسه قدسی
۱۲. صنایع و پیشه های سنتی

۱۳. نظریه ادوار و اکوار
۱۴. تبیین عالم مدرن
۱۵. نقد فلسفه های تاریخ

۱۶. نقد مکاتب روانکاوی
۱۷. نقد انجمن تئوسوفی
۱۸. نقد نحله احضار شبح

۱۹. احوال و آثار رنه گنون
۲۰. رنه گنون و کوماراسوامی
۲۱. رنه گنون و شارحان دیگر وی
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
نمایه شده در ISC .
مهلت ارسال چكيده مقالات:
مهلت ارسال متن كامل مقالات: 24 آبان 1403
تاريخ برگزاري همايش: 29 و 30 بهمن 1403
سايت همايش: B2n.ir/u93417
تلفن تماس دبيرخانه: --
آدرس دبيرخانه:
محل برگزاري: تهران
ایمیل: guenonirip@gmail.com
فراخوان مقاله اولین همایش بین المللی رنه گنون و احیاء خمیرۀ ازلی

کانال تلگرام ایران کنفرانس

1390-1403© : ایران کنفرانس